De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Starten met een webwinkel Kamer van Koophandel Startersdag 2014.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Starten met een webwinkel Kamer van Koophandel Startersdag 2014."— Transcript van de presentatie:

1 Starten met een webwinkel Kamer van Koophandel Startersdag 2014

2 Cijfers Webwinkelsystemen Domeinnaam & hosting Webdesign Conversie Juridische aspecten Van bestelling tot verzending Retouren Webstatistieken wat gaan we behandelen?

3 de cijfers – recente ontwikkeling e-commerce Groei online omzet 8,5% Gemiddeld bestedingsbedrag 109,- Gemiddeld 9 bestellingen per jaar 10% via smartphone of tablet Vooral vanuit huis Bron: Thuiswinkel Markt Monitor 2013 > Thuiswinkel Markt Monitor 2013 samenvatting > Thuiswinkel m-Commerce monitor 2013

4 webwinkel – softwaremogelijkheden € 0,- veel € SaaS (‘huren’) Open source (‘eigen website’) Closed source* *wordt niet behandeld

5 webwinkelsoftware- SaaS (:Software as a Service)

6 webwinkelsoftware- SaaS voorbeeld 1

7 webwinkelsoftware- SaaS voorbeeld 2

8 webwinkelsoftware – open source (eigen website)

9 webwinkelsoftware – Magento voorbeeld

10 1. Goede domeinnaam Keyword in url en kies een makkelijke en duidelijke naam. Tip: test dit bij vrienden en familie. Internationale aspiraties? Pas op…. Powergenitalia.com - (Powergen italia) Itscrap.com - (IT scrap) Swissbit.ch – (Swissbit) uw domeinnaam – www… 2. Juiste extensie (:.nl,.com etc) Kies o.b.v. uw doelland en zoekmachine. Is dat Nederland? Dan.nl > scoort beter dan.com. Tip: registreer.com,.eu en omliggende landen voor en klein bedrag extra.

11 Waar op letten? is de server geschikt voor de software? hoeveel opslagruimte is er nodig? hoeveel bezoekers verwacht u? is er voldoende support? is de configuratieomgeving overzichtelijk? hosting Goede hosting > snelle site > betere vindbaarheid Tip: snelheid testen? Voordat u kiest… neem contact op en vergelijk online Tip: vergelijken? en

12 webdesign – hoe kijkt uw klant? F-shape – van links naar recht en boven naar beneden belangrijkste info in de eerste twee “alinea’s” grijp aandacht door pakkende koppen en beeld (mensen) gebruik niet te veel tekst - dit wordt niet gelezen Bron:

13 webdesign – navigatie wees kort en duidelijk – vermijd jargon bied meerdere paden – iedereen navigeert op z’n eigen wijze gebruik ook de header, footer en body van de website zorg voor een kruimelpad* maak alles klikbaar – het is immers navigatie *kruimelpad

14 webdesign – header eerste wat een bezoeker ziet & iedere klik weer in beeld logo – sterke punten – inloggen / account – social media buttons handige vaste elementen zoals winkelwagen

15 webdesign – footer (deurmat) alle navigatie – bezoeker eindigt hier en klikt anders weg partners – algemene voorwaarden – contact - nieuwsbrief

16 webdesign – responsive webdesign Optimaliseer ook voor mobiele browers +10% van online consumenten- bestedingen inmiddels via mobiele apparaten Men shopt liever via browser dan via app Bron: M-commerce Monitor 2013 Thuiswinkel

17 webdesign – bijhouden graag Ga met uw tijd mee webdesign verandert – uw website als het goed is ook

18 extra voor webshops zorg voor een keurmerk recensies door klanten eigen webshop reviews - NL: BE: DE:

19 webshop – checklist conversietools …voor optimalisatie van uw productpagina’s:  Cross sales (bijverkopen)  Up sales (kassakoopjes)  Alternatieve producten  Goede content  Verlanglijstje  Meerdere ‘koop-buttons’  Recensies door andere klanten  Integratie social media buttons en likes > Robert B. Cialdini – 6 rules of persuasion

20 juridische aspecten - algemeen Wet Bescherming Persoonsgegevens persoonsgebonden informatie goede reden of toestemming enkel strikt noodzakelijke + SSL Cookiewet privacy schending?> opt-in vereist (Telecommunicatiewet) statistieken? > ws niet vereist meer > Wijziging per 7 oktobergaat om ‘Nederlandse bezoeker > Wijziging per 7 oktober Code consument > opt-in vereist (Telecommunicatiewet) klant > mag onder voorwaarden benaderd worden verplicht: afzender, uitschrijflink, niet Algemene Voorwaarden niet onredelijk > zwart/grijze lijst (Burgerlijk Wetboek) consument moet er kennis van kunnen nemen Auteurswet niet zelf genomen + niet ‘mechanisch’? > (Gebruik van foto’s) toestemming van fotograaf vereist (niet) commercieel gebruik > geen verschil

21 juridische aspecten – e-commerce Wet Koop op Afstand Wet Koop op Afstand niet persoonlijke verkoop aan consument recht op informatie vooraf 14 dagen bedenktijd na aankoop Burgerlijk Wetboek basis voor ‘koopovereenkomst’ (titel 1 boek 7) Wet Elektronische Handel informatieplicht vooraf (3:15d BW) (Burgerlijk Wetboek) inzicht/uitleg bestelproces, fouten herstellen en bevestigingsmail na bestellen (6:227b BW)

22 webshop – bestellingen Doel van iedere webwinkel > traffic omzetten naar conversies 0 – 1% : slecht 1 – 4% : gemiddeld 4% > : goed tot zeer goed Belangrijk: meet uw conversie! Inzicht conversie + marge + verkeersbronnen > juiste inzet marketingbudget

23 webshop – Content Management System Inloggen via bv. uwdomein/admin

24 webshop – betaalmethodes Nederland Bron: Currence

25 webshop – betaalmethodes in shop Er zijn 2 manieren om dit aan te bieden in uw webshop: Payment Service Provider één partner voor alle methodes backend met overzicht refunds, pay-per-mail, rapportages betalingen per week of maand kosten per transactie soms maandfee some aansluitfee Losse methodes iedere methode zelf koppelen betalingen beheren in meer systemen omslachtig maar (soms) voordeliger kosten per transactie (vaak lager) meestal geen bijkomende kosten Tip: vergelijk via

26 webshop – verzenden van bestellingen Er zijn verscheidene vervoersbedrijven waar u zaken mee kan doen. Hoe gaat u het doen? Wel of geen verzendkosten voor uw klant? Verzendkosten zijn een grote irritatie voor de online consument Tot welke tijd biedt u levering de volgende dag? Wehkamp 22 uur – Coolblue 24:00 uur – Bol.com 23:00 uur Gaat u de pakketten wegbrengen of laat u ze ophalen? Een paar overwegingen:

27 Webshop – vervoerders kiezen Iedere vervoerder verschilt: welke systeem, verzenden buitenland, wel of niet in het weekend afleveren en meer. Bedenk wat belangrijk voor uw klant is. Tip: onderhandel altijd over de prijs!

28 webshop – retourrecht Bedenktermijn 14 dagen na ontvangst Klant recht op aankoopbedrag incl. verzendkosten terug: dus geen tegoedbon Binnen 30 dagen na melding retour geld terugstorten Zowel in webwinkel als op factuur bedenktijd vermelden en uitleggen Bedenktijd is 3 maanden indien u zich niet aan deze regels houdt Bij welke producten geldt geen bedenktijd? Reizen die u op internet boekt Tijdsgebonden producten: tijdschriften Producten die u speciaal laat maken: een maatpak Producten die snel kunnen bederven: eten of bloemen Een dienst die u meteen wilt laten beginnen: telefoonabonnement Verzegelde producten die zijn opengemaakt: cd's en dvd's hoe duidelijker de aankoop vooraf > hoe minder retouren

29 webstatistieken – meten is weten

30 webstatistieken – niet meten is zweten Waarom? Om te beoordelen welk verkeersbron het meeste voor uw bedrijf oplevert. Door een doel in te stellen… (ingevuld contactformulier, bedankpagina na aankoop webshop) …kunt u nagaan welk middel (Google, Adwords, verwijzende websites, etc.) het beste converteert… …zodat u uw tijd en marketingbudget en tijd zo optimaal mogelijk kunt besteden.

31 Hoe? Maak een gratis Google Analytics™ account aan Stel doelen in zoals ingevuld contactformulier Hou het bij & onderneem actie o.b.v. de resultaten webstatistieken – meten is weten

32 Vragen? Vragen of presentatie


Download ppt "Starten met een webwinkel Kamer van Koophandel Startersdag 2014."

Verwante presentaties


Ads door Google