De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

© 2015 Page 1 Belang van podia en festivals voor het stadsimago Dordrecht, 18 mei 2015.

Verwante presentaties


Presentatie over: "© 2015 Page 1 Belang van podia en festivals voor het stadsimago Dordrecht, 18 mei 2015."— Transcript van de presentatie:

1 © 2015 Page 1 Belang van podia en festivals voor het stadsimago Dordrecht, 18 mei 2015

2 © 2015 Page 2 Inhoud Belang van sterke podium- en festivalmerken voor steden Kracht van podium- en festivalmerken Nieuw onderzoek: interne merkoriëntatie

3 © 2015 Page 3 Introductie merkonderzoeksmodel BrandAlchemy™ BrandAlchemy™ is een onderzoeksmodel waarmee diep inzicht in merken wordt verkregen Het model is met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld Grootschalig merkenonderzoek met BrandAlchemy™ vindt plaats in de boeken-, cultuur-, dagattractie-, goededoelen-, retail-, sponsor-, sport- en ziekenhuissector en voor steden, streken en provincies BrandAlchemy™ vormt ook de basis van het Continu Bezoekersonderzoek, met 200 deelnemende cultuurorganisaties Sinds 2006 zijn ruim merken onderzocht en hebben respondenten aan de merkenonderzoeken deelgenomen

4 © 2015 Page 4 Theoretische basis van het merkonderzoeksmodel BrandAlchemy™ Een sterk merk ontwikkelt zich in 3 fasen: 1.Bekendheid 2.Waardering 3.Binding Merkkracht wordt in het model verklaard door de invulling van de merkpersoonlijkheid en merkprestatie Merkkracht heeft een sterke invloed op het (koop)gedrag van mensen

5 © 2015 Page 5 Amsterdam is de stad met veruit de sterkste reputatie van Nederland De andere grote steden in de Randstad volgen op plaats 3, 4 en 5: 1.Amsterdam 2.Maastricht 3.Utrecht 4.Rotterdam 5.Den Haag 6.'s-Hertogenbosch 7.Groningen 8.Nijmegen 9.Eindhoven 10.Arnhem Bron: BrandAlchemy™, Steden & Streken Merkenonderzoek 2015

6 © 2015 Page 6 Amsterdam domineert de cultuursector 37% van de 150 nationale topmerken in de cultuursector heeft Amsterdam als vestigingsplaats 76% van de 50 sterkste cultuurmerken van Noord-Holland is in Amsterdam gevestigd Bron: BrandAlchemy™, Cultuursector Merkenonderzoek Provincies Cultuursector Merkenonderzoek Nederland 2014

7 © 2015 Page 7 Van de 30 grootste gemeenten staat Amsterdam het meest bekend om zijn goede aanbod van theaters en andere podia Sterkste podiumimago 1.Amsterdam 2.Utrecht 3.Rotterdam 4.Den Haag 5.Maastricht 6.Groningen 7.Eindhoven 8.'s-Hertogenbosch 9.Haarlem 10.Nijmegen Zwakste podiumimago 30.Westland 29.Ede 28.Alphen aan den Rijn 27.Emmen 26.Haarlemmermeer 25.Zoetermeer 24.Venlo 23.Dordrecht 22.Almere 21.Zaanstad Bron: BrandAlchemy™, Steden & Streken Merkenonderzoek 2013

8 © 2015 Page 8 Amsterdam staat best bekend als dé festivalstad Sterkste festivalimago 1.Amsterdam 2.Rotterdam 3.Utrecht 4.Maastricht 5.Den Haag 6.Groningen 7.Nijmegen 8.'s-Hertogenbosch 9.Eindhoven 10.Breda Zwakste festivalimago 30.Alphen aan den Rijn 29.Westland 28.Ede 27.Zoetermeer 26.Emmen 25.Zaanstad 24.Haarlemmermeer 23.Venlo 22.Dordrecht 21.Almere Bron: BrandAlchemy™, Steden & Streken Merkenonderzoek 2013

9 © 2015 Page 9 Festivals blijken van grotere invloed te zijn op het stadsimago onder bewoners dan podia Een prettige sfeer en prettige medebewoners zijn de belangrijkste ingrediënten voor het bouwen van een sterk reputatie als stad onder de eigen inwoners 1.Prettige sfeer 2.Prettige bewoners 3.Hoge kwaliteit van het verblijf 4.Goede horeca/uitgaansmogelijkheden 5.Goed aanbod van culturele festivals/evenementen 6.Afwisselend aanbod van activiteiten 7.Goed winkelaanbod 8.Mooie gebouwen/architectuur 9.Goed aanbod van theaters en andere podia 10.Goede bereikbaarheid Bron: BrandAlchemy™, Steden & Streken Merkenonderzoek 2015

10 © 2015 Page 10 Voor 57% van de bezoekers uit de vestigingsplaats leveren festivals en podia een (zeer) belangrijke bijdrage aan het woonplezier Bron: BrandAlchemy™, Continu Bezoekersonderzoek

11 © 2015 Page 11 Vergelijking met andere sectoren laat zien hoe sterk cultuurmerken zijn Bron: BrandAlchemy™, Ziekenhuizen Merkenonderzoek 2013, Cultuursector Merkenonderzoek Nederland 2014, Sponsor Merkenonderzoek 2014, Sportsector Merkenonderzoek 2014 en Goede Doelen Merkenonderzoek 2014 De cultuursector is beduidend sterker dan de sport-, goededoelen, sponsor- en ziekenhuissector

12 © 2015 Page 12 Podium- en festivalmerken hebben evenveel kracht in huis als gerenommeerde sponsormerken = = = Bron: BrandAlchemy™, Cultuursector Merkenonderzoek Nederland 2014 en Sponsor Merkenonderzoek 2014 = = =

13 © 2015 Page 13 Zangers en kortingspassen zijn gemiddeld de krachtigste cultuurmerken Binnen de cultuursector bevinden zich veel merken die nog sterker zijn dan podia en festivals Bron: BrandAlchemy™, Cultuursector Merkenonderzoek Nederland 2014

14 © 2015 Page 14 8 van de 21 podia met een nationale merkstatus is Amsterdams Het sterkste podiummerk is Rotterdams Bron: BrandAlchemy™, Cultuursector Merkenonderzoek Nederland 2012 en 2014 * Amsterdam Arena en Gelredome worden sinds 2014 niet alleen als stadion, maar ook als podium gemeten

15 © 2015 Page 15 Pinkpop is al jaren het sterkste festivalmerk Muziekfestivals beheersen de festivaltop Bron: BrandAlchemy™, Cultuursector Merkenonderzoek Nederland 2012 en 2014

16 © 2015 Page 16 Draagvlak voor cultuur wordt in alle provincies in belangrijk mate bepaald door podia en festivals Drenthe 1.Dierenpark Emmen (1) 2.Kamp Westerbork (2) 3.Drents Museum (5) Flevoland 1.Bataviawerf (1) 2.Aviodrome (2) 3.Lowlands (4) Friesland 1.Skûtsjesilen (2) 2.Sneekweek (3) 3.De Kast (4) Gelderland 1.Openluchtmuseum (1) 2.Kröller-Müller Museum (3) 3.Paleis Het Loo (2) Overijssel 1.Dickens Festijn (1) 2.Deventer Boekenmarkt (2) 3.Bevrijdingsfestival (3) Utrecht 1.Het Spoorwegmuseum (2) 2.Domtoren (1) 3.Paleis Soestdijk (3) Zeeland 1.BLØF (1) 2.Racoon (2) 3.Deltapark Neeltje Jans (3) Zuid-Holland 1.Pathé (2) 2.Ahoy Rotterdam (1) 3.North Sea Jazz Festival (4) Groningen 1.Martinitoren (1) 2.MartiniPlaza (6) 3.De Oosterpoort (2) Limburg 1.Pinkpop (2) 2.Rowwen Hèze (1) 3.MECC Maastricht (3) Noord-Brabant 1.Pathé (1) 2.Kamp Vught (3) (2) Noord-Holland 1.Rijksmuseum (2) 2.Anne Frank Huis (1) 3.Koninklijk Theater Carré (3) Bron: BrandAlchemy™, Cultuursector Merkenonderzoek Provincies 2013 en 2015

17 © 2015 Page 17 Wat opvalt per provincie Zuid-Holland –Minste aantal festivals in de provinciale cultuur top-50: slechts 3 Noord-Holland –Dominantie van Amsterdam Noord-Brabant –Meeste aantal podia in de top-50: 14 Gelderland –Sterke positie van het Arnhemse podiumaanbod Utrecht –TivoliVredenburg al een even sterk merk als Vredenburg in 2013 en sterker dan het oude Tivoli Overijssel –Cultuur top-3 bestaat alleen uit festivals Limburg –Popmuziek domineert de top-10 Friesland –Traditionele sportevenementen scoren sterk Groningen –Twee podia in de top-3 Drenthe –Minste aantal podia in de top-50: slechts 5 Flevoland –Dé festivalprovincie: 17 festivals in de top-50 Zeeland –Popmuziek domineert de top-10

18 © 2015 Page 18 Net Promoter Score™: internationale graadmeter voor klanttevredenheid en voorspeller van (e)WOM % Promotors - /- % Criticasters = Net Promoter Score Promotors Criticasters ‘Hoe waarschijnlijk is het dat u ons zult aanbevelen bij anderen?’ Passief tevredenen 10 *Net Promoter Score is a registered trademark of Satmetrix Systems, Inc., F. Reichfeld, and Bain &Company, Inc

19 © 2015 Page 19 Hoge Net Promoter Score™ in de cultuursector, dus veel mond-tot-mond reclame Terwijl bedrijven veel moeite hebben om een positieve Net Promoter Score™ te halen, is deze score in de cultuursector veelal zeer positief Festivals +34% Podia +35% Musea +40% Gezelschappen +46% Bron: BrandAlchemy™, Continu Bezoekersonderzoek

20 © 2015 Page 20 De helft van de festivalbezoekers praat met minimaal 5 mensen over het festivalbezoek Bij de podiumbezoekers is dit ruim 40 procent Bron: BrandAlchemy™, Continu Bezoekersonderzoek

21 © 2015 Page 21 Podia en festivals zijn niet alleen belangrijk voor de reputatie maar ook voor de (stads)economie Het Continu Bezoekersonderzoek (200 organisaties, ) toont aan dat de totale bestedingen van de podiumbezoeker gemiddeld 1,9 maal het betaalde entreebedrag zijn Bij festivals is deze multiplier 2,4 Bron: AD, 8 maart 2011 Bron: Omroep Zeeland, 1 juni 2013 Bron: AD, 11 december 2008 Bron: BrandAlchemy™, Continu Bezoekersonderzoek

22 © 2015 Page 22 (Ruim) twee derde van de festival- en podiumbezoekers van buiten de vestigingsplaats komt (vrijwel) uitsluitend vanwege dit cultuurbezoek naar de plaats toe Bron: BrandAlchemy™, Continu Bezoekersonderzoek

23 © 2015 Page 23 Merkversterking onder de (potentiële) achterban → → → → → → → → → → 1. Bekendheid2. Waardering3. Binding4. Bezoek 5a. Herhaalbezoek 5b. Aanbevelen

24 © 2015 Page 24 Merkversterking onder de (potentiële) achterban → → → → → → → → → → 1. Bekendheid2. Waardering3. Binding4. Bezoek 5a. Herhaalbezoek 5b. Aanbevelen Jaarlijkse meting onder de bevolking met het Cultuursector Merkenonderzoek Doorlopende meting onder de bezoekers met het Continu Bezoekersonderzoek

25 © 2015 Page 25 Merkversterking van binnenuit de organisatie Bron: Adformatie 5 maart 2009 Bron: Merk & Reputatie, nr. 3, 2007

26 © 2015 Page 26 Nieuw onderzoek door UvA-onderzoeksinstituut SWOCC gaat aantonen hoe belangrijk merkoriëntatie voor cultuurorganisaties is Het onderzoek onderscheidt 4 soorten organisaties op het gebied van merkoriëntatie: Het nieuwe onderzoek gaat aantonen.. –In welke segmenten van merkoriëntatie cultuurorganisaties zich bevinden –Hoe belangrijkrijk merkoriëntatie is voor het financiële succes van cultuurorganisaties → → → → → → 1. Sceptici2. Beginners3. Gevorderden4. Experts


Download ppt "© 2015 Page 1 Belang van podia en festivals voor het stadsimago Dordrecht, 18 mei 2015."

Verwante presentaties


Ads door Google