De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 Pagina 97 t/m 113 Massamedia. 2 MASSAMEDIA §1 Communicatie en media Massa persoonlijke Communicatie: Communicatie : -Zender zendt aan - 1 zender veel.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 Pagina 97 t/m 113 Massamedia. 2 MASSAMEDIA §1 Communicatie en media Massa persoonlijke Communicatie: Communicatie : -Zender zendt aan - 1 zender veel."— Transcript van de presentatie:

1 1 Pagina 97 t/m 113 Massamedia

2 2 MASSAMEDIA §1 Communicatie en media Massa persoonlijke Communicatie: Communicatie : -Zender zendt aan - 1 zender veel mensen - 1 ontvanger - persoonlijk - Weet niet aan wie hij uitzendt - Radio, weekblad, telefoongesprek, internet, krant, etcbrief, mail, etc

3 3 MASSAMEDIA §1 Communicatie en media Verbale Non-verbale Communicatie: Communicatie : -praten- gebaren -schrijven- lichaamshouding - kledingstijl - gezichtsuitdrukking Met woorden

4 4 MASSAMEDIA §1 Communicatie en media Directe Indirecte Communicatie: -Face – to – face contact- niet bij elkaar -Je hoort en ziet de ander- via medium

5 5 MASSAMEDIA §1 Communicatie en media Eenzijdige Meerzijdige Communicatie: Communicatie : -Een richting op- meer dan 2 mensen -Niet kunnen reageren- vb chatten -Vb tv kijken Tweezijdige Communicatie - feedback wel mogelijk - Tussen 2 mensen - Vb bellen

6 6 MASSAMEDIA Zender Ontvanger Middel/ medium Informatie “ Ik ben later thuis” encoderenDecoderen

7 Meerzijdig, tweezijdig of eenzijdige? Verbaal of nonverbaal? Medium? Direct of indirect? Zender? Ontvanger? 7

8 Meerzijdig, tweezijdig of eenzijdige? Verbaal of nonverbaal? Medium? Direct of indirect? Zender? Ontvanger? 8

9 Meerzijdig, tweezijdig of eenzijdige? Verbaal of nonverbaal? Medium? Direct of indirect? Zender? Ontvanger? 9

10 10 MASSAMEDIA §1 Communicatie en media uploaden downloaden -verzenden - ontvangen -Op internet zetten- vb cn - bekijken/ -Vb filmpje op - liedje van youtube zetten i-tunes downloaden social media alle internetmogelijkheden waardoor je informatie met elkaar kan delen - hyves, facebook, weblogs, - youtube, chatboxen, etc

11 11 MASSAMEDIA §2: TV, radio, kranten en internet Commerciële zenders -Geld uit reclames en willen winst maken -Reclames door programma’s heen -Net5, RTL4,5, Veronica, etc -Mogen uitzenden wat ze willen Publieke omroepen -Krijgt geld van de overheid -Geen reclames tussen door. -Nederland 1, 2, 3 -BNN, TROS, VPRO, NCRV, EO, etc -Houden aan de media wet

12 12 MASSAMEDIA Mediawet: -Alle zenders vrijheid van menings uiting -Per uur maximaal 12 minuten reclame -Niet programma onderbreken voor reclame -Geen sluikreclame  filmpje1filmpje1 -Sponsoren mogen wel -Volledig programma: (25% amusement, 25% informatie, 20% cultuur, 5% educatie, 25% eigen invulling) §2: TV, radio, kranten en internet

13 13 MASSAMEDIA Radio: - Publieke radio zenders: Radio 1Radio 1, achtergronden bij nieuws Radio 2Radio 2, muziek uit de jaren 60, 70, 80 en het heden 3FM3FM, voor jongeren Radio 4Radio 4, klassieke muziek Radio 5Radio 5 lichte muziek, informatie, spelletjes en service. Radio 6Radio 6, jazz en wereldmuziek - Commerciële zenders 100%NL, Nederlandse muziek BNR Nieuwsradio, nieuws en actualiteiten Slam!FM, jongeren zender, trance Q-music, muziek uit de jaren 80, 90 en 00 en hits van het moment Radio 538, hits van het moment Radio Veronica, muziek uit de jaren 80 en 90 Sky Radio, non-stop muziek 100%NL BNR Nieuwsradio Slam!FM Q-music Radio 538 Radio Veronica Sky Radio §2: TV, radio, kranten en internet

14 14 MASSAMEDIA Kwaliteitskrant: -Vooral artikelen over economie en politiek - achtergrond informatie - langere teksten -Moeilijkere woorden -Niet echt grote foto’s -Kranten koppen wat bescheidener - VB: Volkskrant, NRC, Trouw Populaire krant: -Onderwerpen die veel mensen interesseren: sport, criminaliteit en filmsterren -Grote opvallende koppen -Grote (kleuren) foto’s - VB: Telegraaf, AD, Spits §2: TV, radio, kranten en internet

15 15 MASSAMEDIA §2: TV, radio, kranten en internet Kwaliteitskrant of populaire krant?

16 16 MASSAMEDIA §3: Wat voor Krant? Kwaliteitskrant of populaire krant? POPULAIR

17 17 MASSAMEDIA §3: W§2: TV, radio, kranten en internet at voor Krant? Kwaliteitskrant of populaire krant?

18 18 MASSAMEDIA §2: TV, radio, kranten en internet Kwaliteitskrant of populaire krant? Kwaliteit

19 19 MASSAMEDIA §2: TV, radio, kranten en internet Kwaliteitskrant of populaire krant?

20 20 MASSAMEDIA §2: TV, radio, kranten en internet Kwaliteitskrant of populaire krant? Kwaliteit

21 21 MASSAMEDIA §2: TV, radio, kranten en internet Kwaliteitskrant of populaire krant?

22 22 MASSAMEDIA §2: TV, radio, kranten en internet Kwaliteitskrant of populaire krant? POPULAIR

23 Wat gebeurde er 30 april 2009? 23

24 24

25 25

26 26

27 27

28 28

29 29

30 30

31 31 MASSAMEDIA Doelgroep: Groep mensen met gemeenschappelijk e kenmerken -Hoog opgeleide, middelbare mannen die van politiek houden - jongere meiden die met mode bezig zijn -computernerds Identiteit: De ideeën die men heeft over de samenleving / visie op de maatschappij. -Progressief of conservatief -Socialistisch of liberalistisch -etc §2: TV, radio, kranten en internet

32 32 MASSAMEDIA Tijdschriften: -Gaan niet over nieuws -Meestal over 1 onderwerp -Meestal eens per week of per maand Crossmedia: -Mix van verschillende soorten media -Vb: krant met een website -Winkel met een webshop §2: TV, radio, kranten en internet

33 massamedia Verslaafd aan informatie: Je gaat naar huis, smst met je vrienden, chat over mtv, en hebt je radio aan staan Informatie verslaving? –Afgeleid door social media –Slecht concentreren –Geen reallife contacten meer 33 §3: hoe gebruik jij massamedia?

34 massamedia We gebruiken massamedia voor: 1. Informatie functie: Kennis en nieuws: je krijgt informatie 2. Recreatieve functie: Ontspanning: voor de lol 3. Sociale functie: Contacten: via internet/telefoon op de hoogte blijven van je vriendschappen 4. Commerciële functie: Reclame: reclameboodschap zenden 34 §3: hoe gebruik jij massamedia?

35 massamedia Maatschappelijke functie: –In een democratie is het belangrijk dat iedereen goed geïnformeerd is over maatschappelijke onderwerpen. Mix van verschillende functies: –Infotainment Rtl boulevard: informatie en/of ontspanning Sesamstraat: onderwijs en/of ontspanning Journaal: informatie en/of ontspanning 35 §3: hoe gebruik jij massamedia?

36 36 MASSAMEDIA §4: Waar komt het nieuws vandaan? 3. Persberichten1. Zelf op zoek 2. Persbureau Hoe weten journalisten wat er op de wereld gebeurt? Journalisten luisteren naar politie radio en gaan er zelf op af. Mededelingen die ze krijgen van personen en bedrijven (ANP: Algemeen Nederlands Persbureau) bedrijven die nieuws uit binnen en buitenland verzamelen en verkopen.

37 37 §4: Nieuwsselectie: Is het bijzonder? Is het actueel? Oud nieuws/ net gebeurd Is het Interessant om te weten? Wat komt er wel en niet op het nieuws/ in de krant Gaat het om belangrijke of bekende personen?

38 38 §4: Is het wel betrouwbaar? Check en vermeld de bron: van wie heb je het? Hoor en wederhoor: vraag beide partijen Ben objectief: zonder mening Is wat je hoort en leest wel echt waar? Toch verkeerd: rectificeren: vertellen dat het bericht onjuist was Feiten controleren

39 39 MASSAMEDIA spam: verboden: - Ongevraagd versturen van reclame via of telefoon. (alleen binnen europa, dus kan niets doen tegen Azie of Amerika Mediawet: -Per uur maximaal 12 minuten reclame -Niet programma onderbreken voor reclame -Geen sluikreclame  filmpje2filmpje2 -Sponsoren mogen wel §5: Reclame reclame bikers reclame bikers

40 40

41 41 MASSAMEDIA Jonge consumenten belangrijke doelgroep reclame Want: -Jongeren kopen veel (maandelijks voor wel 85 miljoen euro! -Hebbe invloed op koopgedrag ouders -Bedrijven willen jonge mensen aan zich binden, voor de toekomst -Bepalen de trend (en wat niet) §5: Reclame

42 42 MASSAMEDIA -Gevoelens worden als truc gebruikt om jou dingen te laten kopen: -Fijne muziek in een winkel -Verkopers met dezelfde schoenen -Angst voor sigaretten -Er niet bij horen zonder dat merk -Gebruiken ideaalbeelden: beelden van mensen en hun leven die er perfect uitzien -Groot huis, ideaal gezin -Succesvolle mensen -BN’ers laten zien -Hetzelfde parfum als Paris Hilton -Dezelfde voetbalschoenen als Ronaldo §5: Reclame

43 43 MASSAMEDIA §5: Reclame Postbus 51: spreekbuis van de overheid vragen aan de overheid. (VB over gezondheidszorg, onderwijs, veiligheid, etc) Sire: ideële reclame maakt op verzoek van klachten of ideeën Spotjes van postbus 51: huislijk zinloos geweld huislijk zinloos geweld Alchol en jongeren typisch postbus 51 Online opdracht over Postbus 51Online opdracht over Postbus 51 --> Online opdracht

44 44 MASSAMEDIA §6: Soaps, series, games door zeepfrabriek -Een verhaal op de radio met tussen door zeep reclame. -Soaps worden gesponsord. -Bedoelt om te amuseren -Leren van een soap: maatschappelijke thema’s -( waar komt de soap vandaan? 20min)( waar komt de soap vandaan?

45 45 MASSAMEDIA §6: Soaps, series, games Amusementsprogramma’s Kenmerken: 1.Herken de werkelijkheid in een soap, maar heftiger: maatschappelijke thema’s. 2.Spannend: cliffhanger: spannend einde om je weer te laten kijken 3.Iedere hoofdrolspeler eigen karakter/ zijn iemand op wie jij zou willen lijken. 4.Je kan winnen: score verbeteren of winnen 5.Alles gebeurt in een soap veel sneller: jaargetijden etc. 6.Reality soap: echte mensen live gefilmd. hoe maak je een soap?

46 46 §6: Soaps, series, games -Stereotypering: Beelden waarbij aan een hele groep mensen dezelfde kenmerken worden toegeschreven. VB: alle barmannen in GTST zijn vriendelijk. Alle zakenmannen zijn onbetrouwbaar.  Leidt tot -Vooroordeel: Een vooroordeel is een mening over iemand of een groep mensen die niet op feiten is gebaseerd. VB: in een soap is iemand te lui om te werken. Je ontmoet in het echt een werkeloze en je denkt dat die ook wel te lui zal zijn om te werken.  Leidt tot -Discriminatie: Als mensen op basis van deze vooroordelen worden achtergesteld, is er sprake van discriminatie.

47 47 MASSAMEDIA §6: Soaps, series, games (hoe maak je een soap? 20 min)hoe maak je een soap? VOORDELEN SOAP: Komen veel (maatschappelijke) problemen voor in soaps: - alcohol drugs - homoseksualiteit niet geaccepteerd - etc Daarom gebruikt als voorlichting: - soapacteur zegt dat drugs slecht voor je zijn. NADELEN SOAP: Verkeerd beeld van de werkelijkheid: -Gewoon leven = saai -gebeurd niet veel -vooroordelen

48 48 MASSAMEDIA §6: Soaps, series, games VOORDELEN GAMES: -Leren samenwerken -Goed concentreren -Slimmer en creatiever in oplossingen bedenken NADELEN GAMES: -Verslavend -Gewelddadige inhoud -Agressie veroorzaken

49 49 MASSAMEDIA §7: macht van de media - Hoeveel macht heeft de media op jou? - Filmpje:wat doet reclame? (24min)wat doet reclame? (24min) - Theorieën: - Injectienaald theorie: media spuit druppeltje voor druppeltje ideeën in - Theorie van selectieve waarneming/ perceptie: je ziet wat je wilt zien

50 50 -Propaganda: doelbewust eenzijdige informatie geven, om meningen te beïnvloeden -Manipulatie: met opzet feiten weglaten of veranderen -Indoctrinatie: voortdu- rend opdringen van bepaalde meningen (met behulp van zeer intensieve psycholo- gische middeltjes) §7: macht van de media

51 51 MASSAMEDIA §7: macht van de media Vrijheid van meningsuiting en Persvrijheid, maar: - niet zomaar beledigen - niet opzettelijk liegen - niet discrimineren - opruimende info/teksten - onzedelijke info/teksten Cencuur in NL verboden: controle op informatie door de overheid.

52 52 MASSAMEDIA §7: macht van de media Hoe meer kijkers hoe beter, dus: - veel seks op tv - veel geweld op tv - veel ongelukken en rampen op tv  Slechte invloed?  Kijkwijzer

53 53 MASSAMEDIA §7: macht van de media Zelfcensuur: zelf beslissen iets niet te plaatsen want: - Nieuwsbron / tipgever beschermen - Niet te veel Schokken - Geen lezers/kijkers kwijt raken Censuur in NL verboden: controle op informatie door de overheid.

54 Regels voor reclame makers: Nederlandse Reclame Code Nederlandse Reclame Code reclame mag niet mag misleiden reclame mag niet in strijd met de waarheid mag zijn reclame mag niet nodeloos kwetsen reclame mag niet iet in strijd zijn met de goede smaak en het fatsoen Snoepreclame: tandeborstel in beeld Alcohol: “geniet maar drink met mate” “alcohol nog even niet onder de 16” Sigaret reclame is inmiddels verboden 54 MAATSCHAPPIJLEER §8: Macht van de media

55 55 MASSAMEDIA Succes met leren!


Download ppt "1 Pagina 97 t/m 113 Massamedia. 2 MASSAMEDIA §1 Communicatie en media Massa persoonlijke Communicatie: Communicatie : -Zender zendt aan - 1 zender veel."

Verwante presentaties


Ads door Google