De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Japans – Les 2 – 2014/09/16. Aanwezigheden! Is iedereen die hier zit ingeschreven?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Japans – Les 2 – 2014/09/16. Aanwezigheden! Is iedereen die hier zit ingeschreven?"— Transcript van de presentatie:

1 Japans – Les 2 – 2014/09/16

2 Aanwezigheden! Is iedereen die hier zit ingeschreven?

3 Charter

4 Schriftsysteem

5 Japans of Chinees ? 今を遡ること90年前の4月10日、大英帝国南部の港町サウサンプトンから一隻の豪華客船がニ ューヨークを目指し出港しました。技術の粋を集め就航したこの船は、タイタニック号といい ます。後年何度も映画化されたこの船のたどる悲劇の運命は皆さんご存知のとおりです。19 世紀末から20世紀にかけては技術革新による工業の発展や、発明が相次ぎ、映画も1895 年にルミエール兄弟が開いたシネマトグラフの映写会が最初とされています。1900年には パリで万国博覧会が開かれ、地下鉄や動く歩道などが披露され来るべき20世紀はばら色に見 えました。 タイタニック号沈没の3ヶ月後の7月30日、日本中は悲しみに包まれました 2005 年 08 月 26 日 09:36 近日,福建《东南快报》推出 “‘70 后 ’ 作家实力排行榜 ” ,在 10 位上榜作家中,包括 4 位广东青年作 家 : 李师江、冯唐 “ 摘金夺银 ” ,魏微、盛可以分列第七、第九。据称,这份名单是该报记者咨询了 国内重要的文学批评家和作家后制定的,但排行榜的标准性、权威性以及专业性在文学界引起争 议。 广东 “70 后 ” 占据 4 席 在排行榜上的 10 位作家中,广东占据 4 位,从另一角度表明广东已经成为 “70 后 ” 重镇

6 Japans of Chinees ? 今を遡ること90年前の4月10日、大英帝国南部の港町サウサンプトンから一隻の豪華客船がニ ューヨークを目指し出港しました。技術の粋を集め就航したこの船は、タイタニック号といい ます。後年何度も映画化されたこの船のたどる悲劇の運命は皆さんご存知のとおりです。19 世紀末から20世紀にかけては技術革新による工業の発展や、発明が相次ぎ、映画も1895 年にルミエール兄弟が開いたシネマトグラフの映写会が最初とされています。1900年には パリで万国博覧会が開かれ、地下鉄や動く歩道などが披露され来るべき20世紀はばら色に見 えました。 タイタニック号沈没の3ヶ月後の7月30日、日本中は悲しみに包まれました 2005 年 08 月 26 日 09:36 近日,福建《东南快报》推出 “‘70 后 ’ 作家实力排行榜 ” ,在 10 位上榜作家中,包括 4 位广东青年作 家 : 李师江、冯唐 “ 摘金夺银 ” ,魏微、盛可以分列第七、第九。据称,这份名单是该报记者咨询了 国内重要的文学批评家和作家后制定的,但排行榜的标准性、权威性以及专业性在文学界引起争 议。 广东 “70 后 ” 占据 4 席 在排行榜上的 10 位作家中,广东占据 4 位,从另一角度表明广东已经成为 “70 后 ” 重镇

7 Schriftsysteem Hoeveel onderdelen? Hoe heten die ook weer?

8 Schriftsysteem 4 onderdelen: Kanji Hiragana Katakana Rōmaji Waarvoor gebruikt?

9 Schriftsysteem 4 onderdelen: Kanji: Chinese karakters: betekeniskernen Hiragana: “zwierige krullen”: grammatica (vervoegingen, verbuigingen, partikels) Katakana: “stijve harken”: leenwoorden, klanknabootsingen Rōmaji: westers schrift: letterwoorden

10 漢字 ( かんじ ) - Kanji Chinese karakters Worden vooral gebruikt om woorden en/of woordkernen mee aan te duiden. Herkenbaar aan het grote aantal penseelstreken. Zien er vaak vierkant uit. 漢字、政治、銀行、図書館、文法

11 Kanji: oorsprong Heeft iemand een idee hoe kanji ontstaan zijn?

12 Kanji: oorsprong Kanji: afgeleid van tekeningen/pictogrammen die op schildpadschalen en schouderbladen gekrast werden. Deze beenderen werden verhit, en aan de hand van de barstjes werd de toekomst voorspeld >> orakelbeenderen

13 Kanjictionary / Pictionanji Probeer te raden waar deze karakters van afgeleid zijn. > huidige kanji (moeilijk) > zegelschrift (tussenin) > orakelbeenderen (herkenbaar)

14 Oorpsrong van enkele kanji

15 Combinaties van kanji 日 ( ひ = hi): de zon 月 ( つき = tsuki): de maan 明るい ( あかるい = akarui): ?

16 Combinaties van kanji 日 ( ひ = hi): de zon 月 ( つき = tsuki): de maan 明るい ( あかるい = akarui): helder

17 ひらがな - Hiragana In Japan ontwikkeld syllabair schriftsysteem, afgeleid van de kanji. Worden vooral gebruikt voor werkwoordsuitgangen, partikels en andere grammaticale “lijm” in de Japanse zin. Herkenbaar aan de vloeiende, ronde vorm van de tekens. >> “Vloeiende krullen” は、です、とります、おねがいします

18 Afgeleid van kanji?

19

20 カタカナ - Katakana In Japan ontwikkeld syllabair schriftsysteem, afgeleid van de kanji. Worden vooral gebruikt voor leenwoorden (en in mindere mate voor klanknabootsingen) Herkenbaar aan de eerder hoekige vorm van de tekens. >> “Stijve harken” ドイツ、アメリカ、ジム、コーヒー

21 ローマ字 - Rōmaji Het Romeins alfabet. Wordt vooral gebruikt voor afkortingen, acroniemen Herkenbaar... aan het feit dat het ons alfabet is. PC 、 DVD 、 SONY

22 Volgende week: test Jullie krijgen enkele van de 4 schriftsystemen te zien. Geef de naam van het systeem (kanji, hiragana, katakana, rōmaji) Zeg waarvoor het systeem gebruikt wordt (betekeniskernen; grammatica: uitgangen, vervoegingen; leenwoorden; letterwoorden)

23 Vorige week: おはようございます : ohayō gozaimasu こんにちは : konnichiwa こんばんは : konbanwa おやすみなさい : oyasuminasai

24 Nieuw deze week: さようなら : sayōnara: vaarwel/tot ziens では / じゃ : dewa/ja: bon, allé, salut ではまた / じゃまた : dewa mata/ja mata: tot de volgende しつれいします : shitsureishimasu: (afhankelijk van context) bedankt, tot ziens, goedenavond, mijn excuses. Letterlijk: ik verlies mijn beleefdheid. おさきにしつれいします : osaki ni shitsureishimasu: Tot ziens, goedenavond; Letterlijk: mijn excuses dat ik vroeger dan u vertrek

25 Wat zeg je in de volgende situatie? Je verlaat het stamcafé van je werk twee uur na de laatste vergadering. Je bent de eerste die vertrekt. Je neemt afscheid van je leraar op het einde van de les. Je neemt afscheid van je vrienden. (je ziet ze morgen terug). Je neemt afscheid van een gestorven viking- vriend. Zijn drakar drijft al branded de zee op.

26 Wat zeg je in de volgende situatie? Je komt je leraar Japans tegen bij de bakker. Je verlaat het bureau van je werkgever. Je komt je neefje tegen bij de bakker. Je komt je buurman tegen tijdens een avondwandeling. Je wenst je huisgenoot welterusten.

27 Zeggen wat iets is Hoe zeg je wat je naam is? Hoe zeg je wat je beroep is?

28 Zeggen wat iets is: (JFBP p.2) わたし は がくせい です。 Watashi wa gakusei desu. Ik ben een student.... は... です。...wa... desu. … is …

29 Zeggen wat iets is: (JFBP p.2) Hierbij zijn twee zaken belangrijk. は (wa) is een partikel dat het topic van de zin aanduidt. です (desu) is een werkwoord dat 'is' of 'zijn' betekent. 例: X は Y です。 X wa Y desu. X is Y.

30 Stel jezelf voor Begroeting, naam, beroep こんばんは、 Konbanwa, わたしはテッサです。 Watashi wa Tessa desu. わたしは... です。 Watashi wa... desu. 宜しくお願いします。 Yoroshiku onegai shimasu.

31 Zeggen wat iets is: oef JFBP p.4 1: ichi9: kyuu 2: ni10: juu 3: san11: juuichi 4: yon12: juuni 5: go13: juusan 6: roku14: juuyon 7: nana 8: hachi

32 Vragen stellen Als een zin eindigt op het vraagpartikel か (ka), dan is het een vraag. 例:いち は にほん です か。 Ichi wa nihon desu ka. Is nummer 1 Japan? Antwoord: はい (hai): ja いいえ (iie): neen

33 De ontkenning: ではありません De ontkenning gebeurt met de ontkennde vorm van です (desu): Dit is ではありません (dewa arimasen) of じゃありません (ja arimasen). 例:いち は アメリカ でわありません。 Ichi wa amerika dewa arimasen. Nummer 1 is niet Amerika.

34 Oefen per twee Wijs landen en personen aan op de kaart en vraag elkaar 1) Welk land iets is. (nan) 2) Of persoon A nationaliteit B heeft. (A-san, B-jin)

35 Cultuur: ラムネ

36 せんぱい vs. こうはい

37 Schriftvaardigheid

38 Herhaling: あいうえお

39 あ – a

40 い – i

41 う – u

42 え – e

43 お – o

44 Nieuwe hiragana

45

46

47

48

49

50

51

52

53

54

55 Wat hebben we vandaag geleerd?

56 Wat heeft G1 vandaag geleerd? Herhaling Japans schrift (kanji, hiragana, katakana, rōmaji) Herhaling: Iemand begroeten Herhaling: Tot 14 tellen Zeggen wat iets is:... は... です。....wa...desu-structuur Vragen stelen, en antwoorden met “Ja” en “neen” De ontkenning: ではありません (dewa arimasen) Cultuur: Ramune Cultuur: Senpai – kohai Schrijven: hiragana: herhaling あいうえお Schrijven: hiragana: nieuw かきくけこ Schrijven: hiragana: nieuw さしすせそ

57 Wat heeft G2 vandaag geleerd? Herhaling Japans schrift (kanji, hiragana, katakana, rōmaji) Herhalingsactiviteit: leerstof jaar 1 Zelfevaluatie Planning jaar 2 Cultuur: Ramune Cultuur: Senpai – kohai Schrijven: hiragana: herhaling あ tem の

58 Anime: Mushishi

59 Of toch liever barakamon?


Download ppt "Japans – Les 2 – 2014/09/16. Aanwezigheden! Is iedereen die hier zit ingeschreven?"

Verwante presentaties


Ads door Google