De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Geluid Toevoeging van geluid aan film, markeerde het volwassen worden van een film. Door Michiel Decoster 1MMPa.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Geluid Toevoeging van geluid aan film, markeerde het volwassen worden van een film. Door Michiel Decoster 1MMPa."— Transcript van de presentatie:

1 Geluid Toevoeging van geluid aan film, markeerde het volwassen worden van een film. Door Michiel Decoster 1MMPa

2 Goed geluid  Goed geluid wordt meestal niet opgemerkt (slecht daarentegen is onverteerbaar)  Door slecht geluid worden zelfs de beste beelden slecht.

3 Onderbewust  Veel geluiden werken op het onderbewustzijn  Geluid lijmt onderbewust shots mooi aan elkaar  Geluid brengt emotie

4 Functies van geluid & muziek  Geluidsweergave  Het weergeven van geluid uit de scène  Sfeersuggestie  Geluid bepaald sfeer en inleving bv vogeltjes – lente  Emotionele suggestie  Verwant aan sfeersuggestie  Kan extra perspectief geven

5 Functies van geluid & muziek  Suggestie gebeurtenissen buiten beeld  Suggereren van gebeurtenissen is een goede functie  Continuïteitssuggestie  Montagesequentie (losse beelden begeleid door muziek)  Muziek maakt een soepel doorlopend geheel  Aandacht sturen  Geluid kan onopvallende objecten doen opvallen

6 Soorten geluid  Direct geluid  Wordt tegelijk met het beeld opgenomen  Sfeer en locatiegeluid  Bepaald de sfeer van de scène of locatie  Effectgeluid  Geluiden zoals het dichtslaan v/e deur

7 Soorten geluid  Muziek  Filmmuziek  Achteraf over de scène gezet  Muziek – onlosmakelijk v/e scène  Je hoort en ziet het orkest spelen  Sfeermuziek  Achtergrondmuziek  Voice over  Vertelstem of gedachtenstem

8 Dynamiek  Variatie tussen hard en zacht  Dynamiek van video is niet groot  Contrasten vergroten dynamiek & spanning  Bv. Herrie is pas goed na stilte

9 Geluidsapparatuur  Microfoons  Microfoon op camera volstaat meestal niet  Losse microfoon = beter  3 soorten microfoons  Rondom gevoelig (evenveel in iedere richting)  Nier of cardioïde (richtinggevoelig)  Hyper-richtinggevoelig of hypercardioïde

10 Geluidsapparatuur  Hengel  De stok waar een microfoon aanhangt  Een goede hengel is heel duur  Een microfoon aan een hengel =een boom

11 Geluidsapparatuur  Dasspeldmicrofoons  Micro hangt aan de persoon zelf  Vele soorten en bevestigingsmanieren  Vaak gebruikt bij televisie  2 Soorten  Gewone dasspeldmicrofoons  Zend microfoons  De persoon heeft een zendertje in zijn achterzak  Voordeel – geen snoeren = bewegingsvriendelijk

12 Geluidsapparatuur  Koptelefoon  Geluidsman heeft altijd een koptelefoon  Controleren van kwaliteit, volume, ongewenste bijgeluiden  De koptelefoon moet buitengeluiden uitsluiten  Mixer  Meer dan 2 microfoons – gebruik mixer  Liefst gebruik meersporenrecorder  Meeste goede mixers hebben ingebouwde meersporenrecorder

13 Geluidsapparatuur  Geluidsrecorder  Kan met camera maar beter apart  Apart is professioneler geluid  Meer dan 2 sporen = meerspoorrecorder

14 Opname  Geluid apart opnemen?  Afhankelijk van beschikbare apparatuur  Afhankelijk van de situatie  Geluid los van het beeld  Vergt een gedegen administratie  Of timecode synchronisatie

15 Opname  Microfoonkeuze bij fictiefilms  Hangt van de situatie af  Over het algemeen heb je bepaalde keuzes  Liefst een hengel  Hengel voldoet niet? – dasspeldmicrofoons  Verborgen microfoons op vaste plekken  Gebruik best dezelfde microfoons voor akoestiek  Verwisselen van microfoons in scènes vermijden  Meerdere mogelijkheden tegelijk kan ook  Nooit microfoon op camera gebruiken  Tenzij voor een guide track (p 456)

16 Opname  Microfoonkeuze bij documentaires & bedrijffilms  Draadloze dasspeldmicrofoon = veel gewoner  Subjecten kunnen zich vrij bewegen  Minder last van omgevingsgeluid  Minder geïntimideerd door hengel  Soms wel akoestische problemen

17 Opname  Mono of stereo  Eigenlijk altijd mono  Tenzij meerdere microfoons worden gebruikt  Stereo wordt achteraf gemaakt  Heb je een stereomicrofoon?  Praktischer om te mixen naar mono  Sfeergeluiden (bv vogels in natuurgebied)  Best meteen in stereo

18 Opname  Positioneren van microfoon  Camera is het oog, microfoon het oor  Een oor dat los te plaatsen is v/h oog  Zie de microfoon als het oor  Zo weet je meteen waar het te plaatsen  Bv. Bij fluisteren – moet je het oor dichtbij plaatsen  Je moet geluidniveaus anticiperen  Perfecte microfoonpositie voor spraak  30cm – 1m van de mond  Maar altijd iets hoger of lager  Camera is wel baas – geluid past zich aan  Geluid vermindert kwadratisch

19 Opname  Hengelen en geluidskwaliteit  Meestal wordt er boven gehengeld  Het is mogelijk van de zij of onderaan te hengelen  Dit gebeurt niet vaak omdat (breder dan hoger)  Vaak moet je hengelen van achter een object  Maar vanboven is het best (meest flexibel)  Door de hengel te draaien kan je richten (tweegesprek)  Bij drama gebruik je een richtingsgevoelige microfoon

20 Opname  Boom check  Een hengel-afstand test  Zo weet de geluidsman hoever hij kan hengelen  Ruis  Ruis ontstaat in alle niet digitale apparatuur  Meestal zacht, hoe zachter hoe beter  Geluidsniveau liefst zo hoog mogelijk  Dan is de ruis in verhouding zo zacht mogelijk  Kan met de computer vermindert worden  Voorkomen blijft beter dan genezen

21 Opname  Geluidsniveau  Op letten dat het zo hoog mogelijk is  Meters zo ver mogelijk uitslaan, niet in rood  Rood = vervormd geluid  Stuk sterkte  Vraag acteurs voor maximale praatniveau  Je kan de meters dan precies instellen  Op een enkele piek na, niet in het rood  Rood is onvermijdelijk met effecten  Zolang dat er geen dialoog is, geen probleem

22 Opname  Tekstoverlap  Neem de teksten los op  Zo kunnen ze in montage geplakt worden  Anders kan je ze nooit uit elkaar trekken  Dit is in Over The Shoulder shots

23 Opname - Problemen  Boom in beeld  Boomschaduw  Vliegtuig  Teveel ongewenste bijgeluiden  Wind  Draad- en andere storingen

24 Geluidscontinuïteit  Ongewenste bijgeluiden  Een vliegtuig in dialoog  “onmogelijk” om gemonteerd te worden  Pas goed op met achtergrondgeluiden  Als je record met achtergrondgeluiden  De geluiden moeten continu zijn (bv. Autosnelweg)

25 Geluidscontinuïteit  Voorbereiding  Filmen op locatie  Van tevoren op zoek gaan naar achtergrondgeluiden  Airconditioning  Ijskasten  Computers

26 Geluidscontinuïteit  Gewenste bijgeluiden  Moet los worden opgenomen  Soms kan achtergrondgeroezemoes direct opgenomen zijn  Meestal neemt men geen risico’s  Vaak dansen acteurs zonder muziek  Want deze is los opgenomen

27 Geluidscontinuïteit  Bijgeluiden in een documentaire  Hier zijn bijgeluiden vaak niet te vermijden  Laat de cameraman ook eerst shots maken  Zodat het geluid al verklaard is  Vraag aan mensen of het geluid uitmag  Dit kan later nog toegevoegd worden

28 Geluidscontinuïteit  Akoestische continuïteit  Microfoon ver houden = meer akoestische vorming  Gesloten opname  Zo min mogelijk omgevingsgeluid & akoestiek  Open opname  Veel omgevingsgeluid & akoestiek  Bv door gebruik van een rondomgevoelige microfoon  Groot totaal  Open opname

29 Geluidscontinuïteit  Akoestische continuïteit  Gedurende een scene  Liefst constante akoestiek  Geen wisseling van soort opname  (het kan wel)  Bij hengelen  Komt er altijd wel wat achtergrondgeluid mee  Waar je naar wijst heeft invloed op geluidscontinuïteit  Wees bewust waar achtergrondgeluiden vandaan komen

30 Geluid achteraf  Wilds  Zijn geluidopnames op set, maar los v/h beeld  Voorbeelden  Effectgeluiden  bv Het dichtklappen van een autodeur  Geluid buiten beeld  Als het makkelijk te maken is op set, doe het daar  Set noise  Nodig in de montage  bv In een weiland – vogels  bv In een kantoor - airco

31 Geluid achteraf  Nasynchronisatie (ADR)  Als geluidsopnames niet goed gelukt zijn  Als geluidsopnames niet gelukt zijn door omgevingsherrie  Wordt gedaan na de montage  Hoe nasynchronisatie in praktijk? (p 413)  Foley  Expert in een vorm nasynchronisatie  Maakt geluiden na die niet goed op band staan

32 Geluid achteraf  Geluidseffecten  Aangewezen op creativiteit  Gebruikt bibliotheek van geluidseffecten  Bv “Holeywood Edge” & “BBC sound-effects”  Deze zijn heel prijzig

33 Geluid achteraf  Muziek  Wordt pas gecomponeerd na de montage  Videokopie wordt verstuurd naar componist  Deze componeert zo snel mogelijk de muziek  Muziek wordt opgenomen  Dit gebeurt wanneer de film speelt op een beeldscherm  De muziek wordt in de mixage toegevoegd  Dit gebeurt in een andere volgorde als  De muziek een rol speelt in de film

34 Geluidsmontage & nabewerking  Professionele geluidsnabewerking  Het directe geluid knippen  De set noise toevoegen  Andere geluidssporen gebruiken voor oneven scenes  Vaste geluidssporen anhouden voor muziek & voice-overs  Sporen reserveren voor nasynchronisatie (ADR)

35 Geluidsmontage & nabewerking  Mixage  Hoe hard moet elk geluid zijn  Mengpanelen & computers  Geluid stereo maken  Kan ook gemixt worden in 5.1  Een geluidsspoor ≠ geluidskanaal  Geluidsspoor is een drager  Een kanaal is een speaker  Geluidssporen worden samengevoegd in kanalen (12of18)

36 Geluidsmontage & nabewerking  Ruimtelijkheid  Niet de bedoeling om stemmen links/rechts te horen  Met het voorbijrijden van een auto is het aangeraden  Belangrijke geluiden luid genoeg maken

37 Geluidsmontage & nabewerking  5.1 Uitgangspunten  Voice over uitsluitend speaker middenvoor  Dialoog uitsluitend middenvoor  Muziek stereo  Geluiden buitenbeeld van waar ze komen  Special effects alle boxen buiten middenvoor  Sfeergeluiden: alle boxen buiten middenvoor  Wees behoedzaam met de achter-speakers  LFE-kanaal kan leeggelaten worden

38 Geluidsmontage & nabewerking  Lowbudget geluidsafwerking  Er zijn voldoende mogelijkheden voor amateurs  Genoeg mixmogelijkheden in de software paketten  Houd wel vaste sporen aan voor direct geluid  Fouten in mixen zijn achteraf te corrigeren


Download ppt "Geluid Toevoeging van geluid aan film, markeerde het volwassen worden van een film. Door Michiel Decoster 1MMPa."

Verwante presentaties


Ads door Google