De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Oriëntatie op Communicatiekunde Hoorcollege 8. Een indeling van communicatieonderzoek zendercorporate identity, image boodschapinhoud, vorm mediumbereik,

Verwante presentaties


Presentatie over: "Oriëntatie op Communicatiekunde Hoorcollege 8. Een indeling van communicatieonderzoek zendercorporate identity, image boodschapinhoud, vorm mediumbereik,"— Transcript van de presentatie:

1 Oriëntatie op Communicatiekunde Hoorcollege 8

2 Een indeling van communicatieonderzoek zendercorporate identity, image boodschapinhoud, vorm mediumbereik, interactiviteit, (semiotische) capaciteit, dynamiek procesinteractionele processen, verwerking (primaire reacties, leesproces,...), zoek-/lees-/kijk-/luistergedrag ontvangerkennis, begrip, herinnering, oordelen en attitudes, gedragsintenties, gedrag

3 Design en evaluatie van teksten Contextanalyse (doelen, doelgroep, gebruikscontext) Inventariserend lezersonderzoek (lezersdoelen, -behoeften, -problemen/-wensen) Tekstontwerp // tekstanalyse // tekstrevisie (inhoud, structuur, stijl, vormgeving) Toetsend lezersonderzoek (pre-test // post-test) (leesbaarheid, acceptatie/waardering, effect)

4 Inhoudelijke criteria relevant / gepast voor doel relevant / interessant voor lezer begrijpelijk en informatief voor de lezer coherent (semantische en/of pragmatische samenhang tussen tekstdelen)

5 Tekststructuur Globale structuuraanduiders advance organizers (titel, tussenkopjes, aankondigingen), samenvattingen Heldere, doelmatige structuur volgorde, paragraaf- en alineastructuur; volgen of doelmatig afwijken van genre-specifieke conventies (d.w.z. letten op ‘intertekstualiteit’) Lokale structuuraanduiders voeg- en bijwoorden, schikking

6 Stijl (1): leesbaarheid en aantrekkelijkheid heldere formuleringen precieze begrippen, gepast niveau van complexiteit in woordkeuze en zinsbouw goede taalverzorging spelling, grammatica, interpunctie functioneel gebuik van attentie-sturende middelen voorkeursplaatsen, doorleesstimuli enz.

7 Stijl (2): overtuigen  tekstopbouw bijv. attention - interest - desire - action (AIDA)  retorische elementen [zie Notes!] alliteratie, reduplicatio, parallellisme, opsommingen, climax, praeparatio, retorische vraag (+antwoord)  voorbeelden, testimonials [zie Notes!]  lezer aanspreken, ‘beleefdheid’

8 Vormgeving van teksten medium soort, formaat, papierkwaliteit, … typografie lettertype, marges, regelafstand grafische elementen illustraties, logo, kleurgebruik


Download ppt "Oriëntatie op Communicatiekunde Hoorcollege 8. Een indeling van communicatieonderzoek zendercorporate identity, image boodschapinhoud, vorm mediumbereik,"

Verwante presentaties


Ads door Google