De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

WC Marketing blok 3 lesweek 1. 2 Marketing Werkgroep 1 Agenda ‣ Blok 3 overzicht ‣ Team formatie ‣ Blokopdracht briefing ‣ Debriefing ‣ Onderzoek deel.

Verwante presentaties


Presentatie over: "WC Marketing blok 3 lesweek 1. 2 Marketing Werkgroep 1 Agenda ‣ Blok 3 overzicht ‣ Team formatie ‣ Blokopdracht briefing ‣ Debriefing ‣ Onderzoek deel."— Transcript van de presentatie:

1 WC Marketing blok 3 lesweek 1

2 2 Marketing Werkgroep 1 Agenda ‣ Blok 3 overzicht ‣ Team formatie ‣ Blokopdracht briefing ‣ Debriefing ‣ Onderzoek deel 1 – marktoriëntatie ‣ Huiswerk

3 3 Marketing Werkgroep 1 Huisregels & professionalisme ‣ Huisregels Professionalism Wees pro-actief Durf fouten te maken Luister Bij twijfel-  Vraag! Laptops alleen als nodig – Dicht als iemand presenteert –Van tafel tijdens groepswerk, tenzij vereist Maak aantekeningen Maak je huiswerk Wees op tijd –Laat het weten Telefoon weg als je aan het werk bent –Dus ook Social Media, SMS etc Geef en ontvang goede feedback Stuur professionele mails Lever professioneel werk af

4 Have Fun!

5 5 UCD Werkgroep 1 Wat is professioneel werk?? Voldoet aan de criteria van de opdracht –Bekijk de criteria en verzeker je ervan dat je ze allemaal hebt, alles is een 6 geen 10. Help de ontvanger je werk te begrijpen –Heldere titel en inleiding voor schriftelijk werk (waar gaat dit over en hoe ga ik het aanpakken) –Gebruik kopjes Gebruik het document met richtlijnen voor professioneel werk, evt. het template dat op de USB stick staat Geen plagiaat –Plagiaat is het werk van anderen gebruiken, zonder dat te erkennen Als het wordt ontdekt voor een cijferropdracht, heb je automatisch een onvoldoende. Zonder herkansing, bij een BAS-vak betekent dat dat je waarschijnlijk de opleiding mag verlaten. –Vermeld altijd bronnen (gaan we het in lesweek 3 over hebben)

6 6 Marketing Werkgroep 1 Blok 3 overzicht

7 CMD AanWerkgroep 1 WkVoorbereidingHoorcollegeWerkcollegeEindproduct (W/C en huiswerk) 1-Lezen 1 t/m 18, 41 t/m 65 & 241 t/m 255 Wat is marketing?Briefing / debriefing Marktoriëntatie – marktomgeving & doelgroep Debriefing Marktoriëntatie – marktomgeving & doelgroep 2-Vakantie 3-Lezen: 19 t/m 39 & 67 t/m 103 -Marktoriëntatie – marktomgeving & doelgroep Consumentengedrag & marketingstrategie Segmentatie oefening Motivaction Mentality™ segmentatie Customer journey Marktoriëntatie feedback Onderzoeksplan Doelgroep bepalen Primary persona Context & key-path scenario's Huidige customer journey 4-Lezen: pp 127 t/m 138 -Doelgroep bepalen -Primary persona -Context & key-path scenario’s -Huidige customer journey Creativiteit en product- / dienstontwikkeling Positionering Ideeontwikkeling Ideegeneratie Ideeselectie Onderzoek feedback Positionering 50+ ideeën 50+ → 3 ideeën 3 ideeën schetsen 3 ideeën testen 5-Lezen: pp. 105 t/m ideeën schetsen -Testrapport Wat zijn producten en diensten? Product/dienst selectie (3 → 1) Pitch presentatie format Nieuwe customer journey Ideeën & positionering feedback Nieuwe customer journey Pitch presentatie v1 6-Lezen: NVT -Nieuwe customer journey -Pitch presentatie v1 Proces, mensen en fysiek bewijs Aanpassen customer journey Pitch presentatie v1 feedback Aangepast customer journey Pitch presentatie v2 7-Lezen: 191 t/m 226 -Aangepast customer journey -Pitch presentatie v2 De promotiemixCreatieve concept & promotiemix bepalen Pitch presentatie v2 feedback Creatieve concept & promotiemix Aangepast customer journey Pitch presentatie v3 8-Lezen: 139 t/m 171 -Pitch presentatie v3 Prijs en distributiebeleidGenerale repetitie pitches 9-Pitch definitieve versie -Tentamen voorbereiding NVTPitch presentaties Tentamen (niet in W/C) Feedback en cijfer Tentamen cijfer (blok 3 wk 2)

8 7 Marketing Werkgroep 1 Beoordeling ‣ Wekelijkse quiz ‣ Gemiddelde hoogste vier >= 5,5 ----> geen tentamen ‣ Teamopdracht ‣ Moet > 5,5 ‣ Eindcijfer ‣ Quiz = 60% ‣ Teamopdracht = 40%

9 8 Marketing Werkgroep 1 Doelen ‣ Het proces van het maken van een marketing offer doorlopen ‣ Nieuwe tools leren (in aanvulling op UCD) om dit te doen ‣ Leren hoe marketing maakt een bijdraag aan het (interactieve media) ontwerp proces en waarom dit belangrijk is

10 9 Marketing Werkgroep 1 Werkwijze ‣ Theorie via hoorcolleges en wekelijks lezing van verplichte literatuur ‣ Pas theorie toe in blokopdracht

11 10 Marketing Werkgroep 1 Beoordeling ‣ Blokopdracht ‣ Ontwerpen een concept voor een nieuwe product/dienst (gebaseerd op 6 van de 7Ps) ‣ Pitch presentatie om het concept te “verkopen” ‣ Tentamen ‣ Vragen uit verplichte literatuur ‣ Moet beiden halen ‣ Individuele cijfer voor blokopdracht (meestal) zelfde als team cijfer = 40% ‣ Tentamen (of quizzes) = 60%

12 11 Marketing Werkgroep 1 Blokopdracht team formatie ‣ Maak teams van maximaal 4 studenten ‣ Zet jullie namen op het formulier

13 12 Marketing Werkgroep 1 Blokopdracht marketing

14 13 Marketing Werkgroep 1 Toneelliefhebbers 13

15 14 Marketing Werkgroep 1 achtergrond wij zijn SHN UxD, een nieuwe user experience bureau gevestigd in amsterdam jullie gaan over de komende 10 weken voor ons als user experience teams werken 14

16 15 Marketing Werkgroep 1 de opdracht wij denken dat toneelliefhebbers meer naar voorstellingen willen gaan dan ze nu doen ‣ Dus wij willen een idee aan een aantal ‘ theaters ’ pitchen d.m.v. een uitgewerkt product -en diensten concept jullie zijn gevraagd een concept te ontwikkelen en te pitchen voor één van onze target bedrijven 15

17 16 Marketing Werkgroep 1 de ‘theaters’ 16

18 17 Marketing Werkgroep 1 de doelgroep Toneelliefhebbers, tussen de 25 en 40 jaar oud, die naar een voorstelling gaan de doelgroep moet scherper gedefinieerd d.m.v. onderzoek 17

19 18 Marketing Werkgroep 1 grove process concept-ontwikkeling product/dienst ontwerpen mensen/proces/fysiek bewijs elementen bepalen promotiemix maken aangepast customer journey bepalen concept testen pitchen concept presenteren concept beargumenteren onderzoek leveren onderzoek marktomgeving onderzoek doelgroep onderzoek attractie bezoek interviews & observatie doelgroep bepalen persona / scenario’s huidige customer journey bepalen ideeontwikkeling positionering bepalen ideeën generen initiële selectie maken (3 ideeën) schetsen idee testen 1 idee selecteren 18

20 19 Marketing Werkgroep 1 randvoorwaarden het concept moet voor een gedefinieerd segment binnen toneelliefhebbers, tussen de 25 en 40 jaar oud, die naar een voorstelling gaan het concept moet goed bij deze doelgroep passen elke team moet hun concept pitchen aan hun gekozen opdrachtgever via een presentatie van 10 minuten het concept moet helder gevisualiseerd elke team moet hun concept en beslissingen met gebruik van hun onderzoek kunnen beargumenteren en verdedigen tip: stel veel de vraag: waarom? 19

21 20 Marketing Werkgroep 1 levering Elke team moet hun concept pitchen via een presentatie van 10 minuten die bevat: een uitleg van de doelgroep een primary persona de positionering de aangepaste customer journey helder visualisaties van de concept de promotiemix een cd/dvd met de presentatie en onderzoek de pitch presentaties vindt plaats in de week begin 20

22 21 Marketing Werkgroep 1 vraag en antwoord hebben jullie vragen? 21

23 22 Marketing Werkgroep 1 Debriefing

24 23 Marketing Werkgroep 1 Wat is een debriefing? ‣ Een debriefing is een belangrijk document binnen een project ‣ Het is een samenvatting van de opdrachtgevers-vraag in jullie eigen woorden ‣ Het is bedoeld om de opdrachtgever te laten controleren of jullie de opdracht hebben begrepen ‣ En ‣ Helpt je de vraag eigen te maken

25 24 Marketing Werkgroep 1 Debriefing format (N.B. aangepaste versie van team project debriefing format) ‣ Inleiding ‣ Wat gaat dit document over? ‣ De opdracht ‣ 2-3 zinnen samenvatting van de opdracht in eigen woorden ‣ Probleemstelling ‣ Omschrijving in eigen woorden van een oplossingsvrij probleemstelling in een zin (wie, wat, waar, wanneer & hoe) ‣ Doelgroep ‣ Omschrijving in eigen woorden van de doelgroep jullie hebben gekregen ‣ De doelstelling ‣ Oplossingsvrij omschrijving van de opdracht doelstelling ‣ Randvoorwaarden ‣ Wat zijn de beperkingen? ‣ Wat zijn de kansen? ‣ Succesindicatoren ‣ Wanneer is er sprake van succes, gezien vanuit de opdrachtgever, de gebruiker en jullie team?

26 25 Marketing Werkgroep 1 Doelstellingen – maken ze SMART ‣ Specifiek ‣ Wat specifiek willen jullie bereiken? ‣ Meetbaar ‣ Hoe kunnen meten dat jullie hebben het bereikt? ‣ Achievable (Haalbaar) ‣ Is het doel haalbaar of uitvoerbaar? ‣ Relevant ‣ Is het doel relevant voor de opdracht? ‣ Tijdgebonden ‣ Wanneer zou het doel bereikt worden?

27 26 Marketing Werkgroep 1 Oefening: maak jullie debriefing (45 min.) ‣ Kies als team jullie opdrachtgever ‣ Maak jullie debriefing op een flip-over vel ‣ Focus nu op: ‣ De opdrachtgever (wie?) ‣ De opdracht ‣ De probleemstelling ‣ De SMART doelstellingen ‣ De succesindicatoren

28 27 Marketing Werkgroep 1 Onderzoek deel 1: marktoriëntatie – marktomgeving & doelgroep

29 28 Marketing Werkgroep 1 Onderzoek plan van aanpak stappen 1: Probleemstelling “Hoe kan bedrijf X het bezoek naar het evenement Y aantrekkelijker maken voor doelgroep Z?” 2: Deelvragen "Wat voor vragen moeten wij beantwoorden om dit probleem op te lossen?” (+/- 6 vragen) 3: Informatie (zoekstrategie) "Wat voor informatie hebben wij nodig om deze deelvragen te antwoorden?” (per deelvraag) 4: Locatie “Waar of van wie kunnen wij deze informatie krijgen?” (per informatie stuk) 5: Planning (per informatie stuk) Wie gaat het vinden? Hoe gaan ze het vinden? Hoe gaan ze het rapporten? Wanneer gaan ze het vinden?

30 29 Marketing Werkgroep 1 Initiële probleemstelling en twee deelvragen ‣ Probleemstelling (v1) ‣ Hoe kan [opdrachtgever] het bezoek van [evenement] aantrekkelijker maken voor [doelgroep] ‣ Deelvraag 1 (v1): ‣ Hoe ziet de marktomgeving van onze opdrachtgever eruit? ‣ Deelvraag 2 (v1): ‣ Hoe ziet de belevingswereld van de algemene doelgroep eruit?

31 30 Marketing Werkgroep 1 De marktomgeving Micro-omgeving Missie & visie Organisatie & strategie Merk & marketing offer Mensen, proces & fysiek bewijs Meso-omgeving Afnemers (consumenten) Bedrijfstak (industrie) Concurrenten Externe belangengroepen Intermediairs Toeleveranciers Macro-omgeving Demografische factoren Economische factoren Sociaal-culturele factoren Technologische factoren Ecologische factoren Politiek-juridische factoren

32 31 Marketing Werkgroep 1 Marktomgeving – typische informatie behoeftes ‣ Micro-omgeving (de opdrachtgever) ‣ Wat zijn hun missie & visie? ‣ Hoe ziet de organisatie & strategie eruit en wat zijn hun sterkte en zwakke punten? ‣ Wat is de merk & marketing offer en wat zijn hun sterkte en zwakke punten? ‣ Wat soort van mensen, proces & fysiek bewijs hebben ze en wat zijn hun sterkte en zwakke punten? ‣ Meso-omgeving ‣ Wat voor afnemers (consumenten) zijn belangrijk en wat zijn hun behoeftes? ‣ Hoe concurrerend is de industrie?; wie speelt mee?; wat zijn de kansen en bedreigingen? ‣ Wie zijn de concurrenten en en wat zijn hun sterkte en zwakke punten? ‣ Wie zijn externe belangengroepen en wat zijn hun relevante interesses? ‣ Intermediairs (NVT voor deze opdracht) ‣ Toeleveranciers (NVT voor deze opdracht) ‣ Macro-omgeving: Wat voor relevante ontwikkelingen ziin er in: ‣ Demografische factoren ‣ Economische factoren ‣ Sociaal-culturele factoren ‣ Technologische factoren ‣ Ecologische factoren ‣ Politiek-juridische factoren

33 32 Marketing Werkgroep 1 Hoe ziet de belevingswereld van de algemene doelgroep eruit? ‣ Jullie hebben de doelgroep nog niet bepaald… ‣ Maar jullie mogen wel onderzoek beginnen ‣ Dit zou jullie volgende week helpen met het bepalen van de doelgroep ‣ Probeer d.m.v. onderzoek de belevingswereld van de algemene doelgroep te visualiseren in een moodboard ‣ Let op voor overeenkomsten en verschillen in levensstijl, doelen, behoeftes, gedrag en denkwijzen

34 33 Marketing Werkgroep 1 Oefening: maak een onderzoek PvA (30 min.) ‣ Maak jullie onderzoek PvA voor deelvragen 1 & 2 ‣ Loop door stappen 3 – 5 van het PvA proces ‣ Gebruik de typische informatie behoeftes sheet voor deelvraag 1 ‣ Identificeren jullie informatie behoeftes ‣ Probeer de locatie te vinden voor elke stuk ‣ Verdeel de onderzoek binnen het team en maak een planning

35 34 Marketing Werkgroep 1 Huiswerk – klaar voor werkcollege volgende week ‣ Maak de debriefing af ‣ Maximaal 2 vellen A4 (vergeet niet je klas en team naam) ‣ Voor jullie onderzoeksplan uit en maak een kort presentatie van jullie bevindingen met nadruk op ‣ De opdrachtgever ‣ De concurrenten ‣ De belangengroepen ‣ Belangrijk en relevante ontwikkelingen in macro-omgeving ‣ Maak een digitaal moodboard over de belevingswereld van de algemene doelgroep ‣ Zet die ook in de presentatie ‣ Lezen!!!! Volgende week quizz 1 (en 2)


Download ppt "WC Marketing blok 3 lesweek 1. 2 Marketing Werkgroep 1 Agenda ‣ Blok 3 overzicht ‣ Team formatie ‣ Blokopdracht briefing ‣ Debriefing ‣ Onderzoek deel."

Verwante presentaties


Ads door Google