De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Kennismanagement & Sociale media

Verwante presentaties


Presentatie over: "Kennismanagement & Sociale media"— Transcript van de presentatie:

1 Kennismanagement & Sociale media
leuk plaatje

2 De definities Kennismanagement:
Ervoor zorgen dat de juiste kennis, in de juiste hoeveelheid, op de juiste plek, op het juiste tijdstip aanwezig is. (Van den Kroonenberg) Sociale Media: Sociale media zijn de online tools en platforms die mensen gebruiken om hun meningen, inzichten en ervaringen met elkaar te delen. Bron: J. Boersma, Management van kennis.

3 Kennismanagement 1.0 Kennismanagement 2.0
Traditioneel’ kennismanagement systeem Tracht expliciete kennis vast te leggen en beschikbaar te maken 'kijkt' vooral terug op reeds opgedane kennis Kennismanagement 2.0 ‘Nieuw’ kennismanagement systeem Creatie van nieuwe kennis Opent deuren waardoor nieuwe ideeën ontstaan Gebruik van Sociale Media tools 1.0 zenden van informatie 2.0 delen van informatie

4 De kennisopslagbenadering (1.0) versus de kennisstroombenadering (2.0)
Kennisopslagbenadering - traditionele aanpak van KM (1.0) Bestaat uit het opzetten van grote databases (met informatie-kennis). Technisch goed functionerende systemen werkt niet goed in de praktijk Onpersoonlijk systeem, medewerkers weten niet waar ze kennis aan bijdragen. Schept geen vertrouwen, het is maar een systeem   Geen beloning voor medewerkers, doen het naast eigen werk Ontbreekt aan elke vorm van sociale structuur versus bestaat concreet uit het opzetten van  grote databases waarin zoveel mogelijk kennis (informatie) wordt opgeslagen. ....Op deze manier kan kennis losgekoppeld worden van de persoon en centraal worden beheerd het is juist extra werk om naast de dagelijkse werkzaamheden ook nog eens een kennisbank (databases) te moeten vullen. Waneer er alleen gebruik gemaak wordt van de kennisopslagbenadering is er onvoldoende aandacht voor de impiciete kennis Kennisstroombenadering (2.0) kennis is geen verschijnsel dat op zichzelf staat of als iets dat op te slaan is in een database, omdat kennis gebonden is aan de samenhang waarbinnen het wordt gebruikt, kan het alleen effectief overgedragen worden door communicatie en samenwerking tussen mensen.

5 Wat is Sociale Media? Sociale media video

6 Gebruikers sociale media
  Twitter >  Facebook Blogs >   LinkedIn Hyves Flickr fotos

7 Sterke kanten van sociale media
Sociale media sites zijn vaak erg actueel, omdat een grote groep consumenten actief is en er altijd wel één als eerste bij een gebeurtenis aanwezig is. De inhoud van social media websites is bijna altijd deelbaar Eenvoudig te verspreiden binnen een netwerk Kan zeer snel een viral effect ofwel buzz plaatsvinden Social media zijn snel doorzoekbaar en relatief objectief (ook in google)                                                                                                                De sterke kanten van social media: •Social media sites zijn vaak erg actueel, omdat een grote groep consumenten actief is en er altijd wel een als eerste bij een gebeurtenis aanwezig is. In 2009 zagen we hier veel voorbeelden van op Twitter, zoals het vliegtuigongeluk in Amsterdam, en de ongeregeldheden in Iran. •De inhoud van social media websites is vrijwel altijd deelbaar en eenvoudig te verspreiden binnen een netwerk. Dit houdt in dat zeer snel een viral effect ofwel buzz kan plaatsvinden. •Social media en niche communities zijn zeer geschikt voor het benaderen van marketingniches. Dit heeft veel overeenkomsten met de reeds bekende term The Long Tail of Marketing. •Social media zijn snel doorzoekbaar en relatief objectief, aangezien ze worden gegenereerd door een brede groep mensen. Dit wordt ook wel 'the wisdom of the crowd' genoemd. •Social media laat consumenten op een eenvoudigere manier voldoen aan de basisbehoeftes van Maslow, in tegenstelling tot traditionele media. •Sociale media scoren zeer goed in zoekmachines als Google, vanwege het relatief objectieve en betrouwbare karakter. De zwakke kanten van social media: •Hoewel social media zeer geschikt is voor personalisatie, worden resultaten vaak vertoond op basis van gemiddelden door de werking van democratie. Dit kan er voor zorgen dat goede initiatieven toch niet naar boven komen. •Consumenten en medewerkers kunnen alles zeggen over je bedrijf op sociale media websites. Dit kan zorgen voor veel positieve publiciteit, maar ook voor slechte publiciteit, ook als dat niet terecht is. Een goed voorbeeld daarvan is Domino's Pizza. Om deze problemen tegen te gaan stellen steeds meer bedrijven social media richtlijnen op voor hun medewerkers. •Social media zijn niet altijd zo betrouwbaar als gezegd wordt. Veel berichten op Twitter betreffen bijvoorbeeld geruchten die door de massa worden versterkt en vervolgens niet waar blijken te zijn. Sociale media laat consumenten op een eenvoudige manier voldoen aan basisbehoeftes van Maslow, in tegenstelling tot traditionele media.

8 Zwakke kanten van sociale media
Consumenten en medewerkers kunnen alles zeggen over je bedrijf op sociale media websites Sociale media zijn niet altijd zo betrouwbaar als gezegd wordt Er staat ook veel nonsens tussen. Er is veel onbruikbaar materiaal aanwezig, wat ten koste gaat van de efficiëntie voor de gebruiker Dit kan zorgen voor veel positieve publiciteit, maar ook voor slechte publiciteit, ook als dat niet terecht is. Een goed voorbeeld daarvan is Domino's Pizza. Om deze problemen tegen te gaan stellen steeds meer bedrijven social media richtlijnen op voor hun medewerkers Veel berichten op Twitter betreffen bijvoorbeeld geruchten die door de massa worden versterkt en vervolgens niet waar blijken te zijn.

9 Het beste van twee werelden
Ontwikkeling technologie laatste jaren: kennisopslag en kennisstroom steeds beter samen in één kennissysteem ondersteuning samenwerking medewerkers en faciliteren van kennisstroom medewerkers staan in direct contact kennis wordt vastgelegd en geborgd binnen organisatie informatie breed beschikbaar en direct toegankelijk binnen organisatie In de afgelopen jaren heeft de technologie zich zodanig ontwikkeld, dat sterke punten van de kennisopslag en de kennisstroombendaring steeds beter verenigd kunnen worden in 1 kennismanagementsysteem. Dit is geen database die na afronding van een ' project nog gevuld moet worden met informatie. Dit systeem ondersteund ondersteunt de samenwerking tussen medewerkers en faciliteert een kennisstroom. Medewerkers staan via communicatiestromen (door het systeem mogelijk gemaakt) direct in contact met elkaar. Gelijktijdig wordt wordt deze kennis-informatie vastgelegd binnen de organisatie en geborgd, en wordt ervoor gezorgd dat deze informatie voor meerdere mensen binnen de orginisatie beschikbaar is> Collaborationmgt met behulp van sociale media. Ofwel: van kennismanagement naar samenwerkingsmanagement met behulp van sociale media.

10 Kenniswerk in (kennisintensieve) organisaties (feiten).
40% van het werk in organisaties is ‘kenniswerk’  In Nederland bestaat ongeveer 50%van het werk uit werkzaamheden die niet in een bureaucratie of een gestandaardiseerd processchema te vatten zijn. Sociale mediatoepassingen kunnen organisaties helpen om kennismanagement te stroomlijnen 40% van het werk in organisaties is ‘kenniswerk’  Vertellen: in kennisintensieve organisaties ligt dat percentage nog hoger. Kenniswerk in (kennisintensieve) organisatie (feiten) Uit onderzoek van McKinsey blijkt namelijk dat zo’n 40% van het werk in organisaties “kenniswerk” is, ofwel, werk dat helemaal afhankelijk is van het inschattingsvermogen, de kennis, kunde, creativiteit en ervaring van kenniswerkers En dat betekent dat in Nederland zo’n beetje de helft van het werk bestaat uit werkzaamheden die niet in een bureaucratie of een gestandaardiseerd processchema te vatten zijn. Voordelen van sociale media voor organisaties (intern) Het gaat hierbij veel meer om het helpen om potentiële gesprekspartners in de organisatie met elkaar in contact te brengen, het faciliteren van betekenisvolle gesprekken.waardoor kennis, ervaring en creativiteit tot leven komen en door de organisatie gaan stromen. Bronnen: - onderzoek McKinsey - Winkwaves, whitepaper

11 Organisaties en sociale media
Sociale media binnen organisaties: Veelal nog in expirimentele fase Vooral van waarde als ze de kenniswerker ondersteunen.  Met inzet van sociale media kan de organisatie: Efficiënter te werken Een hogere kwaliteit te leveren Innovatie tot leven te brengen Aandachtspunt is wel dat de focus met name moet liggen op de menselijke en sociale aspecten. De techniek is een hulpmiddel. Omdat sneller mensen gevonden kunnen worden om elkaars problemen te helpen oplossen Omdat mensen elkaar potentiëel gaan versterken en helpen te verbeteren Omdat de creativiteit van het individu verbonden kan worden met de ervaring en uitvoeringskracht van de groep. Bron: Winkwaves, whitepaper

12 Onze organisaties Nuon Weblogs Het financieele dagblad Twitter
Het financieele dagblad Twitter LinkedIn  Reed Business Intranet 2.0 Instant messaging

13 Vragen?


Download ppt "Kennismanagement & Sociale media"

Verwante presentaties


Ads door Google