De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Kennismanagement & Sociale media. Kennismanagement: Ervoor zorgen dat de juiste kennis, in de juiste hoeveelheid, op de juiste plek, op het juiste tijdstip.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Kennismanagement & Sociale media. Kennismanagement: Ervoor zorgen dat de juiste kennis, in de juiste hoeveelheid, op de juiste plek, op het juiste tijdstip."— Transcript van de presentatie:

1 Kennismanagement & Sociale media

2 Kennismanagement: Ervoor zorgen dat de juiste kennis, in de juiste hoeveelheid, op de juiste plek, op het juiste tijdstip aanwezig is. (Van den Kroonenberg) Sociale Media: Sociale media zijn de online tools en platforms die mensen gebruiken om hun meningen, inzichten en ervaringen met elkaar te delen. De definities Bron: J. Boersma, Management van kennis.

3 Kennismanagement 1.0 Traditioneel’ kennismanagement systeem Tracht expliciete kennis vast te leggen en beschikbaar te maken 'kijkt' vooral terug op reeds opgedane kennis Kennismanagement 2.0 ‘Nieuw’ kennismanagement systeem Creatie van nieuwe kennis Opent deuren waardoor nieuwe ideeën ontstaan Gebruik van Sociale Media tools

4 Kennisopslagbenadering - traditionele aanpak van KM (1.0) Bestaat uit het opzetten van grote databases (met informatie-kennis). Technisch goed functionerende systemen werkt niet goed in de praktijk 1.Onpersoonlijk systeem, medewerkers weten niet waar ze kennis aan bijdragen. 2.Schept geen vertrouwen, het is maar een systeem 3.Geen beloning voor medewerkers, doen het naast eigen werk 4.Ontbreekt aan elke vorm van sociale structuur versus De kennisopslagbenadering (1.0) versus de kennisstroombenadering (2.0) Kennisstroombenadering (2.0) kennis is geen verschijnsel dat op zichzelf staat of als iets dat op te slaan is in een database, omdat kennis gebonden is aan de samenhang waarbinnen het wordt gebruikt, kan het alleen effectief overgedragen worden door communicatie en samenwerking tussen mensen.

5 Wat is Sociale Media? Sociale media video

6 Gebruikers sociale media Twitter > Facebook Blogs > LinkedIn Hyves Flickr fotos

7 Sterke kanten van sociale media Sociale media sites zijn vaak erg actueel, omdat een grote groep consumenten actief is en er altijd wel één als eerste bij een gebeurtenis aanwezig is. De inhoud van social media websites is bijna altijd deelbaar Eenvoudig te verspreiden binnen een netwerk Kan zeer snel een viral effect ofwel buzz plaatsvinden Social media zijn snel doorzoekbaar en relatief objectief (ook in google) Sociale media laat consumenten op een eenvoudige manier voldoen aan basisbehoeftes van Maslow, in tegenstelling tot traditionele media.

8 Consumenten en medewerkers kunnen alles zeggen over je bedrijf op sociale media websites Sociale media zijn niet altijd zo betrouwbaar als gezegd wordt Er staat ook veel nonsens tussen. Er is veel onbruikbaar materiaal aanwezig, wat ten koste gaat van de efficiëntie voor de gebruiker Zwakke kanten van sociale media

9 Het beste van twee werelden Ontwikkeling technologie laatste jaren: kennisopslag en kennisstroom steeds beter samen in één kennissysteem ondersteuning samenwerking medewerkers en faciliteren van kennisstroom medewerkers staan in direct contact kennis wordt vastgelegd en geborgd binnen organisatie informatie breed beschikbaar en direct toegankelijk binnen organisatie Ofwel: van kennismanagement naar samenwerkingsmanagement met behulp van sociale media.

10 Kenniswerk in (kennisintensieve) organisaties (feiten). 40% van het werk in organisaties is ‘kenniswerk’ In Nederland bestaat ongeveer 50%van het werk uit werkzaamheden die niet in een bureaucratie of een gestandaardiseerd processchema te vatten zijn. Sociale mediatoepassingen kunnen organisaties helpen om kennismanagement te stroomlijnen Bronnen: - onderzoek McKinsey - Winkwaves, whitepaper

11 Sociale media binnen organisaties: Veelal nog in expirimentele fase Vooral van waarde als ze de kenniswerker ondersteunen. Met inzet van sociale media kan de organisatie: Efficiënter te werken Een hogere kwaliteit te leveren Innovatie tot leven te brengen Aandachtspunt is wel dat de focus met name moet liggen op de menselijke en sociale aspecten. De techniek is een hulpmiddel. Organisaties en sociale media Bron: Winkwaves, whitepaper

12 Onze organisaties Nuon Weblogs Het financieele dagblad Weblogs Twitter LinkedIn Reed Business Intranet 2.0 Instant messaging

13 Vragen?


Download ppt "Kennismanagement & Sociale media. Kennismanagement: Ervoor zorgen dat de juiste kennis, in de juiste hoeveelheid, op de juiste plek, op het juiste tijdstip."

Verwante presentaties


Ads door Google