De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Ben jij reclamewijs? QUIZ.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Ben jij reclamewijs? QUIZ."— Transcript van de presentatie:

1 Ben jij reclamewijs? QUIZ

2 Uitleg quiz: - Vorm groepjes van 3 à 4 leerlingen.
- We spelen niet vals (niet afkijken of afluisteren)! Schrijf je antwoorden steeds duidelijk op! Degene met de meeste punten wint de quiz. Verschillende rondes: Ronde 1: Reclamewijs Ronde 2: Slogans en logo’s Ronde 3: Wat denken jullie? Ronde 4: Creativiteit Ronde 5: Ik ben reclamewijs Ronde 6: De finale

3 Veel succes!

4 Ronde 1: Reclamewijs In deze ronde gaan jullie tien vragen beantwoorden in verband met reclame. Schrijf het antwoord op het antwoordenblad.

5 1. Sinds wanneer bestaat reclame?
A. Sinds vorige eeuw B. Sinds de middeleeuwen C. Sinds de Romeinse Tijd D. Sinds het jaar 2000

6 2. Wie richtte het eerste reclamebureau op?
A. Johnny Cash B. Volney Palmer C. Solley Valmer D. Johnny Balmer

7 3. Wat is spam? Een kleine tip: Het heeft iets te maken met s.

8 4. Op welke manieren kan je ervoor zorgen dat je minder reclame te zien krijgt? Geef minstens 2 manieren.

9 5. Geef twee voorbeelden van reclame. Welke vormen neemt reclame aan?
Hier krijg je al één voorbeeldje: een poster. Geef nu twee andere voorbeelden.

10 6. Welk bedrijf is één van de grootste reclamemakers ter wereld?

11 7. Hoe heet de prijs die wordt uitgereikt aan het leukste reclamefilmpje in België?
A. De Gouden Loekie B. De Gouden Pauw C. De Zilveren Welp D. De Gouden Welp

12 8. Waar of niet waar? Reclame zie je alleen maar op TV.

13 9. Leg kort deze reclametechniek uit: buzzen .

14 10. Wat is het doel van reclame?

15 Ronde 1: Reclamewijs Antwoorden

16 1. Sinds wanneer bestaat reclame?
A. Sinds vorige eeuw B. Sinds de middeleeuwen C. Sinds de Romeinse Tijd D. Sinds het jaar 2000

17 2. Wie richtte het eerste reclamebureau op?
A. Johnny Cash B. Volney Palmer C. Solley Valmer D. Johnny Balmer

18 3. Wat is spam? Spam zijn ongewenste s. Het zijn s waarin ongewenste reclame staat. De term wordt soms ook gebruikt voor ongewenste reclame op websites.

19 4. Op welke manieren kan je ervoor zorgen dat je minder reclame te zien krijgt? Geef minstens 2 manieren. - Advertenties blokkeren op internet. - Geluid afzetten op TV of de reclame doorspoelen. - Speciale sticker aan de brievenbus om geen reclame meer in je brievenbus te krijgen. - Adblock

20 5. Geef twee voorbeelden van reclame. Welke vormen neemt reclame aan?
De meest gebruikte manieren om reclame te maken zijn posters, borden, folders, radio, televisie, dia’s, bedrijfsfilmpjes in de bioscoop, internet, kranten, tijdschriften, zijkanten van trams, zijkanten en achterkanten van bussen, taxi’s, autoreclame en reclame op de achterkant van een ticket bij een groot evenement.

21 6. Welk bedrijf is één van de grootste reclamemakers ter wereld?
Coca-cola

22 7. Hoe heet de prijs die wordt uitgereikt aan het leukste reclamefilmpje in België?
A. De Gouden Loekie B. De Gouden Pauw C. De Zilveren Welp D. De Gouden Welp

23 8. Waar of niet waar? Reclame zie je alleen maar op TV.
Niet waar, de leerlingen zouden dit moeten weten gezien ze bij vraag 5 enkele voorbeelden moeten geven.

24 9. Leg kort deze reclametechniek uit: buzzen .
Door een zogenaamde buzzer een artikel te laten uitproberen, kan deze in zijn omgeving voor mond-tot-mondreclame zorgen. Zeker bij nieuwe artikels kan dit snel voor goede naambekendheid zorgen.

25 10. Wat is het doel van reclame?
Mensen overhalen voor iets, dit kan zijn mensen overhalen voor het kopen van een product, naamsbekendheid van een merk vergroten of zwervende kiezers overhalen voor het stemmen op een bepaalde partij.

26 Ronde 2: Slogans en logo’s
In deze ronde gaat het er iets actiever aan toe. Jullie vullen bekende reclameslogans aan en hierbij gaan jullie op zoek naar de namen die bij de logo’s horen. Je kan antwoorden door op de bel te drukken (hier mag slechts één iemand uit je team naar toe lopen).

27 Jupiler: “Mannen weten waarom”

28

29 Kruidvat: “Steeds verrassend, altijd voordelig”

30

31 L’Oréal: “Omdat je het waard bent” of “Want u bent het waard”

32

33 Quick: “Je gaat voor z’n smaak”

34

35 Red Bull: “Red Bull geeft je vleugels”

36

37 Maes: “Maten, makkers, Maes”

38

39 Ronde 3: Wat denken jullie?
Na de sportieve ronde volgt nu een denkronde. Denk goed na over wat jullie vinden van de volgende drie stellingen. Daarna mogen jullie als groep om de beurt antwoorden.

40 Reclame zou verboden moeten worden.

41 Ik word niet beïnvloed door reclame.

42 Reclame op het internet is helemaal niet gevaarlijk.

43 Ronde 4: Creativiteit Een reclamemaker moet creatief zijn en liefst ook nog snel. Wie van jullie heeft dit in huis? Iedere groep mag om de beurt zijn slogan voorstellen.

44 Jullie krijgen nu per groepje een naam van een product
Jullie krijgen nu per groepje een naam van een product. Jullie krijgen 1 minuut de tijd om een slogan te bedenken bij jullie product.

45 Ronde 5: Ik ben reclamewijs
Schrijf drie tips op die je aan leeftijdsgenoten zou geven om veilig om te gaan met reclame. Daarna lees je de tips voor.

46 Schrijf drie tips op die je aan leeftijdsgenoten zou geven om veilig om te gaan met reclame.

47 Ronde 6: De finale Jullie hebben allemaal een reclamespot gemaakt. We gaan nu elkaars reclamespot bekijken en onze stem uitbrengen. Wie zal op het einde winnen?

48 Reclamefilmpjes De leerkracht voert hier de reclamefilmpjes in die de leerlingen gemaakt hebben.

49 Uitreiking Hierbij komen jullie te weten wie er op welke plaats staat. Spannend ...

50 Proficiat, jullie hebben allemaal goed jullie best gedaan!


Download ppt "Ben jij reclamewijs? QUIZ."

Verwante presentaties


Ads door Google