De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 GlaxoSmithKline vrijdag 24 maart 2006 in Zeist.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 GlaxoSmithKline vrijdag 24 maart 2006 in Zeist."— Transcript van de presentatie:

1 1 GlaxoSmithKline vrijdag 24 maart 2006 in Zeist

2 2 Reclame Grootste scholennetwerk op de wereld!

3 3 Uitwisselingsproject met (3903) scholen op de hele wereld (119 landen in database) met kant-en- klaar gestandaardiseerd lesmateriaal Uitwisselingsproject

4 4 van informatie, meningen en ideeën; ten minste 100 000 leerlingen, 10 tot 12, 12 tot 16; wanneer je maar wilt; vorige maand: 432 uitwisselingen. Uitwisseling

5 5 science Exchanging ‘human’ science  culture Learn about your own culture; understand and appreciate your own culture; learn about another culture; understand and appreciate (the) other culture(s). Contribution to ‘world peace’

6 6 Vandaag Doelen; onderwerpen (topics); geschiedenis; prijzen; organisatie; leerlingteksten; docententoelichting; talendocenten; Science Across the World in Nederland; website, meedoen; extra’s.

7 7 Science (interdisciplinair): onderzoekjes in de eigen omgeving, activiteiten van mensen Internationalisering: uitwisseling en bespreking onderzoeksgegevens van/met leerlingen in andere landen Actief gebruik van MVT ICT: zinvolle toepassingen Doelen

8 8 Topics (1) 1Zure regen (N/S: 13-16) 2Biodiversiteit (B/ANW: 14-16) 3Leven met chemie (begin scheikunde) 4Huishoudelijk afval (14-15) 5 Drinkwater (N/S: 11-15) 6 Eten en drinken (basisschool) 7 Broeikaseffect (N/S: 14-16) 8Blijf gezond (B/Verz: 13-15) 9Over planten (basisschool)

9 9 Topics (2) 10Duurzame energie (bovenbouw N/S: 14-16) 11Verkeersveiligheid (N/S: 12-14) 12Over genetica gesproken (B/ANW: 14-16) 13Wat heb je gegeten...? (B/Verz: 12-14)

10 10 Topics (3) Uit andere werelddelen: 15Disappearing wetlands 16Dwellings 17Tropical forests

11 11 1990 Start door ASE (Association of Science Education teachers) Sponsor BP  vanaf januari 2001: GSK Ontwikkelteam (vrijwilligers): teamleden uit ‘alle’ landen Geschiedenis (1)

12 12 1996 Socrates: erkenning  geld Europese nascholing: Socrates, Comenius, 20 cursussen! Nu (maart 2006) 3903 scholen in 119 landen Geschiedenis (2)

13 13 Prijzen 2004 'Global Best Award for innovative education-business partnership' tussen de Association for Science Education en GlaxoSmithKline van het International Partnership Network (www.scienceacross.org/index.cfm?fuseaction=content.showcontent&node=373)www.scienceacross.org/index.cfm?fuseaction=content.showcontent&node=373 ‘European Award for Languages 2004’ van de Europese Commissie (www.scienceacross.org/index.cfm?fuseaction=content.showcontent&node=363)www.scienceacross.org/index.cfm?fuseaction=content.showcontent&node=363

14 14 ASE congres 2005 Derek Bell, chief executive van de ASE; Marianne Cutler, directeur van Science across the World; met de twee prijzen

15 15 Nieuwe Comeniuscursus: Amsterdam (juli 2006): www.amsu.edu/courses/communication www.amsu.edu/courses/communication Nieuwe sponsor Toekomst

16 16 Ontwikkelteam: (inter)nationaal: inhoud topics onderdeel van het curriculum Topics worden door ASE (Groot Brittannië) geschreven (vaak ondergebracht bij Nuffield Curriculum Projects Centre + language support) Topics vertaald (docentenhandleiding aangepast) door nationale teams in 6-18 talen Topic uitgevoerd in proefscholen, daarna bijgesteld Organisatie

17 17 Docentenhandleiding Uitwisselingsformulier Leerlingtekst –onderzoekjes –discussie Elke topic

18 18 Topic in de klas Minimum : topic uitvoeren:4-6 uur eigen gegevens verzamelen: 1 uur ontvangen informatie bespreken:1 uur

19 19 informatie bestuderen + onderzoekjes en opdrachten uitvoeren –individueel –werkverdelend groepswerk –buiten de school verzamelen onderzoeksgegevens (hulp op website) op uitwisselingsformulier + vertalen informatie Leerlingentekst (1)

20 20 raadplegen database + versturen uitwisselingsformulier verwerken ontvangen informatie = vragen beantwoorden + discussie –statistisch materiaal –eigen aanvullingen (adressen en ideeën in docentenhandleiding): video, gastles, organisaties Leerlingentekst (2)

21 21 Docententoelichting (1) Geschikte ‘vakken’: burgerschapskunde –biologie, verzorging, natuur- en scheikunde, aardrijkskunde, wiskunde, MVT, creatieve vakken, informatiekunde, projecten, burgerschapskunde (Maria van der Hoeven vorige week); overzicht verschillende delen; doelen van de topic; vereiste voorkennis van de leerlingen.

22 22 voorbereiden informatie-uitwisseling; draaiboek voor de lessen; opmerkingen over de vragen in de leerlingtekst. suggesties voor extra activiteiten, lokale mogelijkheden; extra materiaal (video, software). Docententoelichting (2)

23 23 Alle topics: Supporting languages Biodiversity, What did you eat?, Keeping healthy, Domestic waste: Language teachers notes: online Genetics, Chemistry in our lives: Science and Language teachers’ notes: downloadable (pdf)Comeniuscursussen! Talendocenten

24 24 Pauline Teppich teppich@edte.utwente.nl voor inlichtingen en voor (oude) Nederlandse vertalingen, (nog) niet online of downloadbaar Frans Carelsen Lida Schoen Frans Carelsen en Lida Schoen site www.utwente.nl/elan/onderneming/saw Adressen in Nederland (1)

25 25 Hans Morélis Over plantenHans Morélis: vertaler en bewerker ‘Plants and me’  ‘Over planten’ (basisschool); Arnoud Pollmann Broeikaseffect Duurzame energieArnoud Pollmann: vertaler ‘Global warming’  ‘Broeikaseffect’ en ‘Renewable energy’  ‘Duurzame energie’ –Hans de Leeuw (Milieu Educatie Centrum Nijmegen) Meer vrijwilligers? Adressen in Nederland (2)

26 26 http://www.scienceacross.org SAW site

27 27 Extra’s Didactiek; Welke scholen? Comenius school partnerships; Wedstrijden; ICT in Science Across the World; MVT met Science Across the World; Profielwerkstuk Engels/Biologie; Biologie: begaafde leerlingen

28 28 Niet voorgeschreven. klassikaal groepswerk Uitersten: klassikaal (docent(e) verantwoordelijk) groepswerk (leerlingen verantwoordelijk) Didaktiek

29 29 Welke scholen? Scholen/docenten die internationalisering; _beginnen met internationalisering; interdisciplinaire samenwerking _veel aandacht besteden aan interdisciplinaire samenwerking; natuurwetenschappen integrerentalenonderwijs _die onderwijs in natuurwetenschappen (inhoud) willen integreren met talenonderwijs (communicatie); ICT-gebruik _naar betekenisvol ICT-gebruik; hoogbegaafden; _op zoek zijn naar opdrachten voor hoogbegaafden; _die leraren opleiden.

30 30 Comenius Science across the Worldstart Een Science across the World topic als start van een Comenius school partnership Recente voorbeelden: BiodiversityBiodiversity: Frans Carelsen (Quality label!) Global WarmingGlobal Warming: Karel Beets, Caty van de Merbel Nieuw: All under one skyAll under one sky: Frans Carelsen School developmentSchool development: Karel Beets, Caty van de Merbel

31 31 Wedstrijden Chemistry for Humanity 2006: Chemistry for Humanity www.scienceacross.org/index.cfm?fuseaction=content.showcontent&node=607 zie ook: homepage SAW

32 32 Betekenisvol ICT-gebruik Zoeken naar scholen in de online database; invullen en versturen van uitwisselingsformulier via e-mail; produceren van een schoolwebsite over het uitwisselingsformulier; opzetten en gebruiken van een spreadsheet; tekstverwerken; onderzoek met de gegevens en links in de topic.

33 33 MVT en Science Across the World (1) Dutch as the best kept secret in the world Samenwerking natuurwetenschappen/aardrijkskunde / andere vakken met MVT Pogingen in Frans? Wie helpt mee?

34 34 MVT en Science Across the World (2) SLO: Marijke Elzenga: Moderne vreemde talen in de profielvakken (Een natuurlijke context voor mvt-activiteiten op school), maart 2005 ‘Talking about genetics around the world’ als voorbeeld (Gratis) te bestellen: SLO, Ans Koiter, a.koiter@slo.nl

35 35 Geschiedenis –Cursus op lerarenopleiding EHVA: Wat heb je gegeten? (met Biologie), geschiedenis van onze voeding van de middeleeuwen tot nu Muziek/drama –Rusland Andere vakken (1)

36 36 Muziek/drama –Rusland (Krasnoyarsk, Siberië) –Korea (Gwangju) Andere vakken (2)

37 37 SLO: –Hans Morélis: project Bio Beter Best: Slimme opdrachten; opdrachten voor hoogbegaafde leerlingen bij het vak Biologie (2004) –‘Biodiversiteit’ als voorbeeld bestellen bij SLO downloaden? Hoogbegaafde leerlingen en Biologie

38 38  Onderwerp altijd in het curriculum.  Kant en klaar lesmateriaal voor ongeveer 4 à 6 lessen.  Kleinschalig, als ’t de eerste keer niet lukt, begin je gewoon opnieuw.  Keuze uit materiaal in het Nederlands of in een andere taal (vnl. Engels).  Een gestandaardiseerd uitwisselingsformulier (in het Nederlands of in de doeltaal) voor uitwisseling van de onderzoeksgegevens met scholen in andere landen.  Database met bijna 4000 deelnemende scholen in meer dan 100 landen over de hele wereld.  Project is al in 1990 gestart, geen eendagsvlieg.  Meedoen kost (bijna) niets: half jaar ‘proeftijd’, daarna 30 Euro voor ‘iedereen’, ‘alles’ en ‘eeuwig’! Samenvatting

39 39

40 40 Wat moet je doen (1)? Meld je aan: (homepage) Join us >>, half jaar proberen, daarna 30 Euro allealle bestaanvoor alle docenten, alle topics, de rest van het bestaan van de school. Leerlingen werken (zelfstandig) aan een topic, via een password; leerlingen vullen het uitwisselingsformulier in.

41 41 Wat moet je doen (2)? Docenten/leerlingen zoeken partnerscholen in de database; docenten/leerlingen sturen en ontvangen uitwisselingsformulieren en aanvullend materiaal (etiketten, foto’s, enz.); docenten/leerlingen bespreken de eigen en ontvangen resultaten, eventueel met voorbeelden uit de uitwisselingsformulierenbibliotheek.

42 42 Bekijken en ‘updaten’ van de school, docent(en), topic(s) en uitwisselingsgegevens; School Searchgemakkelijk een uitwisseling beginnen via de School Search; uitwisselingsformulier eenvoudig in verschillende formats te versturen; opslag van alle verzonden en ontvangen uitwisselingsformulieren. My Zone


Download ppt "1 GlaxoSmithKline vrijdag 24 maart 2006 in Zeist."

Verwante presentaties


Ads door Google