De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 GlaxoSmithKline vrijdag 24 maart 2006 in Zeist.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 GlaxoSmithKline vrijdag 24 maart 2006 in Zeist."— Transcript van de presentatie:

1 1 GlaxoSmithKline vrijdag 24 maart 2006 in Zeist

2 2 Reclame Grootste scholennetwerk op de wereld!

3 3 Uitwisselingsproject met (3903) scholen op de hele wereld (119 landen in database) met kant-en- klaar gestandaardiseerd lesmateriaal Uitwisselingsproject

4 4 van informatie, meningen en ideeën; ten minste leerlingen, 10 tot 12, 12 tot 16; wanneer je maar wilt; vorige maand: 432 uitwisselingen. Uitwisseling

5 5 science Exchanging ‘human’ science  culture Learn about your own culture; understand and appreciate your own culture; learn about another culture; understand and appreciate (the) other culture(s). Contribution to ‘world peace’

6 6 Vandaag Doelen; onderwerpen (topics); geschiedenis; prijzen; organisatie; leerlingteksten; docententoelichting; talendocenten; Science Across the World in Nederland; website, meedoen; extra’s.

7 7 Science (interdisciplinair): onderzoekjes in de eigen omgeving, activiteiten van mensen Internationalisering: uitwisseling en bespreking onderzoeksgegevens van/met leerlingen in andere landen Actief gebruik van MVT ICT: zinvolle toepassingen Doelen

8 8 Topics (1) 1Zure regen (N/S: 13-16) 2Biodiversiteit (B/ANW: 14-16) 3Leven met chemie (begin scheikunde) 4Huishoudelijk afval (14-15) 5 Drinkwater (N/S: 11-15) 6 Eten en drinken (basisschool) 7 Broeikaseffect (N/S: 14-16) 8Blijf gezond (B/Verz: 13-15) 9Over planten (basisschool)

9 9 Topics (2) 10Duurzame energie (bovenbouw N/S: 14-16) 11Verkeersveiligheid (N/S: 12-14) 12Over genetica gesproken (B/ANW: 14-16) 13Wat heb je gegeten...? (B/Verz: 12-14)

10 10 Topics (3) Uit andere werelddelen: 15Disappearing wetlands 16Dwellings 17Tropical forests

11 Start door ASE (Association of Science Education teachers) Sponsor BP  vanaf januari 2001: GSK Ontwikkelteam (vrijwilligers): teamleden uit ‘alle’ landen Geschiedenis (1)

12 Socrates: erkenning  geld Europese nascholing: Socrates, Comenius, 20 cursussen! Nu (maart 2006) 3903 scholen in 119 landen Geschiedenis (2)

13 13 Prijzen 2004 'Global Best Award for innovative education-business partnership' tussen de Association for Science Education en GlaxoSmithKline van het International Partnership Network (www.scienceacross.org/index.cfm?fuseaction=content.showcontent&node=373)www.scienceacross.org/index.cfm?fuseaction=content.showcontent&node=373 ‘European Award for Languages 2004’ van de Europese Commissie (www.scienceacross.org/index.cfm?fuseaction=content.showcontent&node=363)www.scienceacross.org/index.cfm?fuseaction=content.showcontent&node=363

14 14 ASE congres 2005 Derek Bell, chief executive van de ASE; Marianne Cutler, directeur van Science across the World; met de twee prijzen

15 15 Nieuwe Comeniuscursus: Amsterdam (juli 2006): Nieuwe sponsor Toekomst

16 16 Ontwikkelteam: (inter)nationaal: inhoud topics onderdeel van het curriculum Topics worden door ASE (Groot Brittannië) geschreven (vaak ondergebracht bij Nuffield Curriculum Projects Centre + language support) Topics vertaald (docentenhandleiding aangepast) door nationale teams in 6-18 talen Topic uitgevoerd in proefscholen, daarna bijgesteld Organisatie

17 17 Docentenhandleiding Uitwisselingsformulier Leerlingtekst –onderzoekjes –discussie Elke topic

18 18 Topic in de klas Minimum : topic uitvoeren:4-6 uur eigen gegevens verzamelen: 1 uur ontvangen informatie bespreken:1 uur

19 19 informatie bestuderen + onderzoekjes en opdrachten uitvoeren –individueel –werkverdelend groepswerk –buiten de school verzamelen onderzoeksgegevens (hulp op website) op uitwisselingsformulier + vertalen informatie Leerlingentekst (1)

20 20 raadplegen database + versturen uitwisselingsformulier verwerken ontvangen informatie = vragen beantwoorden + discussie –statistisch materiaal –eigen aanvullingen (adressen en ideeën in docentenhandleiding): video, gastles, organisaties Leerlingentekst (2)

21 21 Docententoelichting (1) Geschikte ‘vakken’: burgerschapskunde –biologie, verzorging, natuur- en scheikunde, aardrijkskunde, wiskunde, MVT, creatieve vakken, informatiekunde, projecten, burgerschapskunde (Maria van der Hoeven vorige week); overzicht verschillende delen; doelen van de topic; vereiste voorkennis van de leerlingen.

22 22 voorbereiden informatie-uitwisseling; draaiboek voor de lessen; opmerkingen over de vragen in de leerlingtekst. suggesties voor extra activiteiten, lokale mogelijkheden; extra materiaal (video, software). Docententoelichting (2)

23 23 Alle topics: Supporting languages Biodiversity, What did you eat?, Keeping healthy, Domestic waste: Language teachers notes: online Genetics, Chemistry in our lives: Science and Language teachers’ notes: downloadable (pdf)Comeniuscursussen! Talendocenten

24 24 Pauline Teppich voor inlichtingen en voor (oude) Nederlandse vertalingen, (nog) niet online of downloadbaar Frans Carelsen Lida Schoen Frans Carelsen en Lida Schoen site Adressen in Nederland (1)

25 25 Hans Morélis Over plantenHans Morélis: vertaler en bewerker ‘Plants and me’  ‘Over planten’ (basisschool); Arnoud Pollmann Broeikaseffect Duurzame energieArnoud Pollmann: vertaler ‘Global warming’  ‘Broeikaseffect’ en ‘Renewable energy’  ‘Duurzame energie’ –Hans de Leeuw (Milieu Educatie Centrum Nijmegen) Meer vrijwilligers? Adressen in Nederland (2)

26 26 SAW site

27 27 Extra’s Didactiek; Welke scholen? Comenius school partnerships; Wedstrijden; ICT in Science Across the World; MVT met Science Across the World; Profielwerkstuk Engels/Biologie; Biologie: begaafde leerlingen

28 28 Niet voorgeschreven. klassikaal groepswerk Uitersten: klassikaal (docent(e) verantwoordelijk) groepswerk (leerlingen verantwoordelijk) Didaktiek

29 29 Welke scholen? Scholen/docenten die internationalisering; _beginnen met internationalisering; interdisciplinaire samenwerking _veel aandacht besteden aan interdisciplinaire samenwerking; natuurwetenschappen integrerentalenonderwijs _die onderwijs in natuurwetenschappen (inhoud) willen integreren met talenonderwijs (communicatie); ICT-gebruik _naar betekenisvol ICT-gebruik; hoogbegaafden; _op zoek zijn naar opdrachten voor hoogbegaafden; _die leraren opleiden.

30 30 Comenius Science across the Worldstart Een Science across the World topic als start van een Comenius school partnership Recente voorbeelden: BiodiversityBiodiversity: Frans Carelsen (Quality label!) Global WarmingGlobal Warming: Karel Beets, Caty van de Merbel Nieuw: All under one skyAll under one sky: Frans Carelsen School developmentSchool development: Karel Beets, Caty van de Merbel

31 31 Wedstrijden Chemistry for Humanity 2006: Chemistry for Humanity zie ook: homepage SAW

32 32 Betekenisvol ICT-gebruik Zoeken naar scholen in de online database; invullen en versturen van uitwisselingsformulier via ; produceren van een schoolwebsite over het uitwisselingsformulier; opzetten en gebruiken van een spreadsheet; tekstverwerken; onderzoek met de gegevens en links in de topic.

33 33 MVT en Science Across the World (1) Dutch as the best kept secret in the world Samenwerking natuurwetenschappen/aardrijkskunde / andere vakken met MVT Pogingen in Frans? Wie helpt mee?

34 34 MVT en Science Across the World (2) SLO: Marijke Elzenga: Moderne vreemde talen in de profielvakken (Een natuurlijke context voor mvt-activiteiten op school), maart 2005 ‘Talking about genetics around the world’ als voorbeeld (Gratis) te bestellen: SLO, Ans Koiter,

35 35 Geschiedenis –Cursus op lerarenopleiding EHVA: Wat heb je gegeten? (met Biologie), geschiedenis van onze voeding van de middeleeuwen tot nu Muziek/drama –Rusland Andere vakken (1)

36 36 Muziek/drama –Rusland (Krasnoyarsk, Siberië) –Korea (Gwangju) Andere vakken (2)

37 37 SLO: –Hans Morélis: project Bio Beter Best: Slimme opdrachten; opdrachten voor hoogbegaafde leerlingen bij het vak Biologie (2004) –‘Biodiversiteit’ als voorbeeld bestellen bij SLO downloaden? Hoogbegaafde leerlingen en Biologie

38 38  Onderwerp altijd in het curriculum.  Kant en klaar lesmateriaal voor ongeveer 4 à 6 lessen.  Kleinschalig, als ’t de eerste keer niet lukt, begin je gewoon opnieuw.  Keuze uit materiaal in het Nederlands of in een andere taal (vnl. Engels).  Een gestandaardiseerd uitwisselingsformulier (in het Nederlands of in de doeltaal) voor uitwisseling van de onderzoeksgegevens met scholen in andere landen.  Database met bijna 4000 deelnemende scholen in meer dan 100 landen over de hele wereld.  Project is al in 1990 gestart, geen eendagsvlieg.  Meedoen kost (bijna) niets: half jaar ‘proeftijd’, daarna 30 Euro voor ‘iedereen’, ‘alles’ en ‘eeuwig’! Samenvatting

39 39

40 40 Wat moet je doen (1)? Meld je aan: (homepage) Join us >>, half jaar proberen, daarna 30 Euro allealle bestaanvoor alle docenten, alle topics, de rest van het bestaan van de school. Leerlingen werken (zelfstandig) aan een topic, via een password; leerlingen vullen het uitwisselingsformulier in.

41 41 Wat moet je doen (2)? Docenten/leerlingen zoeken partnerscholen in de database; docenten/leerlingen sturen en ontvangen uitwisselingsformulieren en aanvullend materiaal (etiketten, foto’s, enz.); docenten/leerlingen bespreken de eigen en ontvangen resultaten, eventueel met voorbeelden uit de uitwisselingsformulierenbibliotheek.

42 42 Bekijken en ‘updaten’ van de school, docent(en), topic(s) en uitwisselingsgegevens; School Searchgemakkelijk een uitwisseling beginnen via de School Search; uitwisselingsformulier eenvoudig in verschillende formats te versturen; opslag van alle verzonden en ontvangen uitwisselingsformulieren. My Zone


Download ppt "1 GlaxoSmithKline vrijdag 24 maart 2006 in Zeist."

Verwante presentaties


Ads door Google