De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

HC 2 Duitsland (1871-1945) §2.3 Nazi-Duitsland (1933-1945) Wat moet je weten aan het eind van de les? -Hoe Hitler gebruik maakte van de brand in de Reichtag.

Verwante presentaties


Presentatie over: "HC 2 Duitsland (1871-1945) §2.3 Nazi-Duitsland (1933-1945) Wat moet je weten aan het eind van de les? -Hoe Hitler gebruik maakte van de brand in de Reichtag."— Transcript van de presentatie:

1 HC 2 Duitsland ( ) §2.3 Nazi-Duitsland ( ) Wat moet je weten aan het eind van de les? -Hoe Hitler gebruik maakte van de brand in de Reichtag om van Duitsland een totalitaire staat te maken -Hoe Hitler Duitsland nazificeerde -Hoe de joden buitengesloten werden -Waarom Hitler gebeidsuitbreiding wilde -Hoe de aanloop naar de Tweede Wereldoorlog verliep -Hoe de Tweede Wereldoorlog verliep -Waarom er een verschil was tussen de bezetting van West- en Oost-Europa -Wat er besproken werd tijdens de Wannseeconferentie

2 HC 2 Duitsland ( ) §2.3 Nazi-Duitsland ( ) -Afkondiging noodverordening -Arrestatie communisten en socialisten Op 27 februari 1933 werd de Reichstag in brand gestoken door de Nederlandse communist Marinus van der Lubbe Na de verkiezingen van 5 maart 1933 had Hitler 43,9% van de stemmen Op 23 maart keurde de Reichstag de machtigingswet goed waarmee Hitler alleen kon regeren NSDAP Hitler dacht dat de brand het begin was van een communistische revolutie

3 HC 2 Duitsland ( ) §2.3 Nazi-Duitsland ( ) Nazificatie van Duitsland terreurcensuurpropaganda 1933 oprichting Rijscultuurkamer Joseph Goebbels -Journalistiek -Literatuur -Kunst -Theater -Film -Muziek -Radio 1933 eerste concetratiekamp Kamp Dachau De propaganda maakte Hitler ongekend populair Maar ook door echte successen zoals een betere economie en verzet tegen het Verdrag van Versailles Door de terreur was er nauwelijks verzet tegen de Nazi’s

4 HC 2 Duitsland ( ) §2.3 Nazi-Duitsland ( ) -Wie wel en niet Duits was -Verbod op huwelijke met joden -Alleen Duitsers mochten kinderen krijgen Vanaf 1933 waren de joden slachtoffer van pesterijen en gewelddadig- heden Er kwamen hondereden maatregelen die de joden het leven onmogelijk maakten Om de joden buiten te sluiten werden de Neurenberger wetten opgesteld Vanaf 1935 kwamen er steeds meer concentratie- kampen -Joden -Roma -Sinti -Homoseksuelen -politiek tegenstanders Uitsluiting van de joden

5 HC 2 Duitsland ( ) §2.3 Nazi-Duitsland ( ) Naar een nieuwe oorlog -Samenvoeging van alle Ariërs -Lebensraum HerrenvolkSlaven Appeasementpolitiek Inlijving Sudetenland -Aansluiting van alle Duitstaligen Anschuss van Oostenrijk Hitler wilde van Duitsland een wereldmacht maken met heerschappij op het Europese continent Na de inlijving van Oostenrijk richtte Hitler zich op Sudetenland waar 3,5 miljoen Duitstaligen woonden Om de vrede te bewaren werd de conferentie van München gehouden -Sudetenland mocht worden ingelijfd -Geen verdere gebiedsaanspraken -Geen oorlog met Engeland

6 HC 2 Duitsland ( ) §2.3 Nazi-Duitsland ( ) De Tweede Wereldoorlog Had Chamberlain kunnen weten dat Hitler niet zou stoppen? In 1940 volgden Denemarken, Noorwegen, Nederland, België en Frankrijk In 1941 begon met operatie Barbarossa de aanval op de SU Om een tweefrontenoorlog te voorkomen sloot Hitler een nietaanvals- verdrag met de SU 1939 viel Duitsland Polen aan waarop Groot-Brittannië Duitsland de oorlog verklaarde In 1943 kwam de omslag toen de Duitsers de Slag om Stalingrad verloren In juni 1944 kwam ook in Europa de omslag toen de geallieerden landden in Normandië

7 HC 2 Duitsland ( ) §2.3 Nazi-Duitsland ( ) -Samenvoeging van alle Ariërs -Lebensraum v.a. ’40 Verovering West-Europa Nazificatie Uitsluiting Joden v.a. ‘39 Verovering Oost-Europa Verjagen bewoners uit west Polen Getto’s voor joden in Polen Verovering Rusland Vermoorden communisten Vermoorden joden 1941 eerste vernietigingskampen Samenwerking plaatselijk bestuur

8 HC 2 Duitsland ( ) §2.3 Nazi-Duitsland ( ) 20 januari 1942 Wannseeconferentie

9 HC 2 Duitsland ( ) §2.3 Nazi-Duitsland ( ) Wat moet je weten aan het eind van de les? -Hoe Hitler gebruik maakte van de brand in de Reichtag om van Duitsland een totalitaire staat te maken -Hoe Hitler Duitsland nazificeerde -Hoe de joden buitengesloten werden -Waarom Hitler gebeidsuitbreiding wilde -Hoe de aanloop naar de Tweede Wereldoorlog verliep -Hoe de Tweede Wereldoorlog verliep -Waarom er een verschil was tussen de bezetting van West- en Oost-Europa -Wat er besproken werd tijdens de Wannseeconferentie

10 HC 2 Duitsland ( ) §2.3 Nazi-Duitsland ( )


Download ppt "HC 2 Duitsland (1871-1945) §2.3 Nazi-Duitsland (1933-1945) Wat moet je weten aan het eind van de les? -Hoe Hitler gebruik maakte van de brand in de Reichtag."

Verwante presentaties


Ads door Google