De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit Zwolle voorjaar 2015 9e avond.

Verwante presentaties


Presentatie over: "‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit Zwolle voorjaar 2015 9e avond."— Transcript van de presentatie:

1 ‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit Zwolle voorjaar e avond

2 Zonne- straaltjes In tweetallen, 2 minuten elk. Focus op een recente gebeurtenis die goed en/of nieuw was. Waarin je energie, blijheid of geluk voelde. Deel in de hele groep de titel van jouw ervaring en laat je gevoelens op je gezicht zien

3 Open Frame Vragen Gebeurtenissen Korte verhalen Deel een echte levenservaring om nate denken vanuit NLP Doel: toepassen van NLP in jouw eigen werkelijkheid.

4 GebiedKaart 4 Taal/Gedrag Interne Voorstelling Stemming Fysiologie Hoe Communiceer je?

5 De kracht van taal

6 1.Hiërarchie 2.Milton-Model 3.Meta-Model 4.Metaforen 5.Geweldloze communicatie Taal met NLP

7 Algemeen Meer algemeen Meer specifiek Meer voorbeelden op het zelfde niveau Specifiek metamodel miltonmodel Taal 1

8 Chunken is van groot belang bij het voeren van een gesprek: Chunken Upchunken maakt rapport mogelijk op hoger neurologisch niveau Downchunken maakt mogelijk om heel concreet te zijn, zodat beiden precies weten wat de bedoeling is. Lateraal chunken kan een gevoel bevorderen van “ik ben niet de enige die dit heeft” Lateraal chunken

9 Voorbeeld met Chunken We waren op vakantie …….. Het was 8 augustus dat we vertrokken uit Zwolle met de fiets en een tent achterop we waren met z’n vieren…….. We genoten van het landschap en iedereen had plezier. We vinden het altijd fijn als we alles achter ons kunnen laten en het gevoel van vrijheid toelaten. We gingen langs open velden, kronkelende rivieren, donkere bossen, lange rechte sloten, brede dijken, mooie uitgestrekte meren.

10 C luistert en raadt met duim A vertelt en verandert het verhaal in meer en minder abstract of met voorbeelden op het zelfde niveau B wijst met duim omhoog (upchunken) of omlaag (downchunken) of opzij (lateraal chunken) CBA Er was eens.. Oefening met Chunken

11 Milton model Milton-modelpatronen zijn geschikt voor het oproepen van ervaringen via indirecte suggestie en vooronderstellingen. Voorbeeld: 'Ik weet niet of je nieuwsgierig kunt zijn naar de nieuwe dingen die je onbewust aan het leren bent.' De vooronderstellingen zijn: (a) je bent iets nieuws aan het leren, en (b) dat gaat onbewust. Opmerking: Het Milton-model maakt gebruik van dezelfde linguïstische principes als het Metamodel, maar als het ware in omgekeerde richting. Bij het metamodel vraag je naar specifieke ervaringen. Bij het Milton-model geef je algemene formuleringen die de ander zelf met ervaringen invult. Het Miltonmodel chunkt up, het metamodel chunkt down. Taal 2

12 Je zit hier nu na acht avonden in de kring Ik neem waar dat jullie naar mij kijken en dat bewijst dat je geïnteresseerd bent in wat er vandaag gaat komen. Ik kan me voorstellen dat je je afvraagt wat deze avond je zal brengen. Alles wijst er op dat dit een een fijne avond wordt. Er zullen positieve dingen uit voort komen. Hoe zou je verder willen gaan met wat je in deze cursus hebt geleerd? Yes set Milton patronen (1) Feitelijke observaties (2) Oorzaak  Gevolg (3) Gedachten lezen (4) Universele waarheid (5) Mogelijkheid (6) Vooronderstelling

13 Meta-Model Van Virginia Satir naar …..Richard Bandler John Grinder The Structure of Magic Door modelleren Taal 3

14 Meta-Model Bandler en Grinder hebben in 1976 het metamodel, dat gebaseerd was op het modelleren van Virginia Satir gepubliceerd in de ‘Structure of Magic’. Doel is om je dichter bij de realiteit (diepte structuur) te brengen. In de praktijk betekent dit vaak dat het probleem daardoor kleiner wordt. Probleem Metamodelvraag 1 Metamodelvraag 2 Metamodel- vraag 3 Probleem Bijv. ‘Die plant is lelijk’ Bijv. ‘Zijn alle bla- deren van de plant lelijk?’ Bijv. ‘Wat is er lelijk aan dat blad?’ Bijv. ‘Wat maakt dat je dit blad lelijk vindt? Probleem Metamodelvraag 1 Metamodelvraag 2 Metamodel- vraag 3 Probleem Bijv. ‘Die plant is lelijk’ Bijv. ‘Zijn alle bla- deren van de plant lelijk?’ Bijv. ‘Wat is er lelijk aan dat blad?’ Bijv. ‘Wat maakt dat je dit blad lelijk vindt?

15 Meta-model Mensen reageren op gebeurtenissen op basis van hun interne beelden, geluiden en gevoelens. Deze ervaringen worden in de hersenen gelabeld en verzameld in groepen of categorieën. Dit levert in eerste instantie een wereldmodel op dat op zintuiglijke ervaringen is gebaseerd, dit is het oorspronkelijke wereld model. Op grond van generalisaties, weglatingen en vervormingen wordt hieruit een wereldarm model opgebouwd. Met de metamodel vragen kun je terug gaan naar de oorspronkelijke wereldmodel. Binnen deze informatierijke, specifieke ervaringen kunnen bruikbare veranderingen worden gemaakt die gedrag veranderen. Oorspronkelijke wereldmodel Wereldarm model Vervor -men Weg- laten Genera- lisaties Metamodel: Terug naar de realiteit Informatierijk, specifiek dicht bij de realiteit Door herinneringen kun je een arm wereldmodel creëeren

16 Probleem Metamodelvraag 1 Metamodel- vraag 2 Metamodel- vraag 2 Metamodel- vraag 3 Probleem Bijv. ‘Die plant is lelijk’ Bijv. ‘Zijn alle bla- deren van de plant lelijk?’ Bijv. ‘Wat is er lelijk aan dat blad?’ Bijv. ‘Wat maakt dat je dit blad lelijk vindt?

17 Vervormingen: Gedachtenlezen

18 Gedachtelezen 1.Jij wilt niet meewerken! 3. Hoe komt het dat je dat veronderstelt? 2. Je weet niet waar je over praat. 3. Je denkt zeker dat ik gek ben. 4. Je voelt je zeker niet thuis hier. 2. Waar baseer je dat op? 4. Wat heb je opgemerkt dat je dat denkt? 1.Hoe weet je dat ik niet wil meewerken Metavraag Metapatroon

19 Generalisaties: Moeten

20 Generalisaties 1.Vraag naar de uitzonderingen: Nooit? Altijd? Iedereen? 2.Vraag naar het tegendeel: Wat zou er gebeuren als je geen/wel iets zou doen/ervaren? Want? Wat belet je? Voorbeelden: 1.Universele waarheden: Ik doe het altijd fout! Iedereen is tegen mij. Ik zal dat nooit leren 2.Moeten of kunnen: Ik mag niet zeggen wat ik denk! Ik kan mijn werk niet loslaten

21 Weglatingen: Nominalisaties


Download ppt "‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit Zwolle voorjaar 2015 9e avond."

Verwante presentaties


Ads door Google