De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Informatievaardigheden NCP-20503 Ecologie II Corrie van Zeist, Marco van Veller, Ans Brouwer, Wouter Gerritsma en Nelly Roefs Bibliotheek Wageningen UR.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Informatievaardigheden NCP-20503 Ecologie II Corrie van Zeist, Marco van Veller, Ans Brouwer, Wouter Gerritsma en Nelly Roefs Bibliotheek Wageningen UR."— Transcript van de presentatie:

1 Informatievaardigheden NCP Ecologie II Corrie van Zeist, Marco van Veller, Ans Brouwer, Wouter Gerritsma en Nelly Roefs Bibliotheek Wageningen UR september/oktober 2011

2 Informatievaardigheden

3 Informatievaardigheden Wat komt in dit college aan de orde? Wat zijn informatievaardigheden? Waarvoor heb je deze vaardigheden nodig? Welke informatie is er, en waar en hoe is die beschikbaar? Bibliotheek vs zoekmachines/internet Fysieke en digitale bibliotheek Opzet cursus (college, practicum, literatuuronderzoek, toets)

4 Informatievaardigheden Wat houdt dat in? Het zoeken, vinden, beoordelen, selecteren en verwerken van wetenschappelijke informatie Een goede zoekvraag kunnen (op)stellen De juiste bronnen kennen en weten hoe er in te zoeken Beoordelen van de inhoud en kwaliteit van de gevonden informatie Verwerken van de informatie in een publicatie

5 Informatievaardigheden Opstellen van een zoekvraag Begin met het maken van een duidelijke omschrijving van je vraag, baken je vraag duidelijk af Verdeel je vraag in een aantal deelvragen (concepten) Formuleer per concept een aantal zoektermen, denk daarbij aan synoniemen enz Pas je zoekvraag aan als de resultaten niet aan je verwachtingen voldoen

6 Informatievaardigheden Waar kun je informatie vinden?

7 Informatievaardigheden Voorbeelden van informatiebronnen Catalogus van de bibliotheek Bibliografische databases (voor tijdschrift- artikelen, hoofdstukken uit boeken enz.), algemeen of vakgericht Internet, doorzoeken mbv zoekmachines, b.v. Google Scholar, Scirus, Google

8 Informatievaardigheden Wat vind je waar? Vergelijking zoekactie naar informatie over “voedingssupplementen voor kinderen” in verschillende bronnen: Google Catalogus van de bibliotheek Catalogus Scopus (Bibliografische database) Scopus

9 Informatievaardigheden Keuze (informatie)bron

10 Informatievaardigheden Citeren en refereren Vermeld gebruikte bronnen (incl. tabellen, figuren, plaatjes etc.) in de tekst (van je verslag, scriptie, artikel enz.) Geef volledige details van de gebruikte bronnen in de referentielijst Voorkom plagiaat Let op: Voor internetbronnen gelden dezelfde regels als voor gedrukte bronnen

11 Informatievaardigheden Hoe betrouwbaar is de gevonden informatie? Google: geen beoordeling op kwaliteit, iedereen kan publiceren, houdbaarheid is onzeker Door Bibliotheek aangeboden informatie: geselecteerd en beoordeeld door deskundigen, peer review systeem tijdschriften, houdbaarheid is zeker

12 Informatievaardigheden Waarvoor heb je deze vaardigheden nodig? Nu: voor het vinden en verwerken van informatie nodig voor het project Later in je studie: voor verslagen, werkstukken, scripties enz. Na je studie: in de beroepspraktijk

13 Informatievaardigheden Fysieke bibliotheek (Forum)

14 Informatievaardigheden Fysieke bibliotheek Diverse collecties in open opstelling, o.a. - Boeken (incl. naslagwerken) - Tijdschriften - Studiecollectie Plaatssingssysteem open opstelling, voorbeeld van een boek en een tijdschrift boektijdschrift Werk/studieplekken (met en zonder PC) Informatiebalie (lenen materialen met WUR-card) Magazijn (Stacks) in de kelder

15 Informatievaardigheden Fysieke bibliotheek

16 Informatievaardigheden Fysieke bibliotheek (werkplekken)

17 Informatievaardigheden Digitale Bibliotheek Portals (overzicht bronnen per vakgebied) Catalogus (boeken, rapporten, tijdschriften) Elektronische tijdschriften Bibliografieën (bibliografische bestanden) Algemeen: bv Scopus, Web of Science Vakgericht: bv Biological Abstracts, CAB-abstracts My Library

18 Informatievaardigheden Samengevat: Wat leer je? Weten hoe je effectief en efficiënt zoekt door het opstellen van een goede zoekvraag en weten in welke bestanden gezocht moet worden (en hoe dat moet) Kwaliteit gevonden informatie kunnen beoordelen Correcte literatuurverwijzingen en literatuurlijst maken Weten wat plagiaat is en dat dit in de wetenschappelijke wereld niet is toegestaan

19 Informatievaardigheden Opzet van de cursus Inleidend college Practicum, doorwerken modules in Blackboard Literatuuronderzoek voor project Opdracht in de fysieke bibliotheek Eindtoets

20 Informatievaardigheden Werken met Blackboard Ga naar inloggen met je WURhttp://edu6.wur.nl/ inlognaam en password, kies de cursus ECS52901_2011_0 Hoe ziet de cursus er globaal uit? - Modules en learning units - Opdrachten en quizzes - Filmpjes - Course information Grote eigen verantwoordelijkheid

21 Informatievaardigheden Practicum Start practicum op vrijdag 9 september: practicumzalen in Forum, Radix, Transitorium en Computechnion neem je WUR-card mee! Rooster staat op Blackboard Vergeet niet je inlognaam en password mee te nemen

22 Informatievaardigheden Zelf aan de slag! © Wageningen UR


Download ppt "Informatievaardigheden NCP-20503 Ecologie II Corrie van Zeist, Marco van Veller, Ans Brouwer, Wouter Gerritsma en Nelly Roefs Bibliotheek Wageningen UR."

Verwante presentaties


Ads door Google