De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

PATIËNTGERICHT COMMUNICEREN Bij de patiënt met ongezond gedrag Patientgerichte communicatie Remke van Staveren 2014.

Verwante presentaties


Presentatie over: "PATIËNTGERICHT COMMUNICEREN Bij de patiënt met ongezond gedrag Patientgerichte communicatie Remke van Staveren 2014."— Transcript van de presentatie:

1 PATIËNTGERICHT COMMUNICEREN Bij de patiënt met ongezond gedrag Patientgerichte communicatie Remke van Staveren 2014

2 De patiënt en ongezond gedrag Denk na over een recent consult met een patient met ongezond gedrag. Wat deed je goed? Wat kun je beter? (schrijf je leerdoel op) Patientgerichte communicatie Remke van Staveren 2014

3 Wat voor hulpverlener ben je: naar Alexander Achilles Patientgerichte communicatie Remke van Staveren 2014

4 Gevolgen van het redder zijn:  Reddingsdriehoek  Touwtrekken Patientgerichte communicatie Remke van Staveren 2014

5 Gevolgen van het Dirty Harry zijn:  Werkt confronteren? Patientgerichte communicatie Remke van Staveren 2014

6 De patiënt en ongezond gedrag: kerndoelen  Motiveren tot gezond gedrag  Motiveren gezond gedrag vol te houden Patientgerichte communicatie Remke van Staveren 2014

7 De patiënt en ongezond gedrag: vaardigheden  1. Complimenteren  2. Positief formuleren  3. Patiëntgericht informeren  4. Motiveren, motiveren en nog eens motiveren (maar dan wel intrinsiek!) Patientgerichte communicatie Remke van Staveren 2014

8 1. Complimenteren ‘Ik durf het bijna niet te vertellen…Ik, eh, zit vaak op het net naar, eh, nou ja, plaatjes te kijken.’ Patientgerichte communicatie Remke van Staveren 2014

9 2. Positief formuleren ‘Ik wil stoppen met roken.’ Patientgerichte communicatie Remke van Staveren 2014

10 3. Patiëntgericht informeren  Je patiënte gebruikt al 15 jaar een slaappil voor het slapen gaan. Je wilt haar daarmee laten stoppen. ‘Die pillen kunnen toch geen kwaad, dokter? Ik kan echt niet zonder, hoor!’ Patientgerichte communicatie Remke van Staveren 2014

11 Veranderingscirkel van Prochaska en DiClemente Patientgerichte communicatie Remke van Staveren 2014

12 4. Motiveren ‘Ik weet heus wel dat ik stoppen met drinken, maar ik kan in de kroeg toch moeilijk aan de Spa ?’ Patientgerichte communicatie Remke van Staveren 2014

13 4. motiveren… ‘Ik móet en zal afvallen! Dit keer gaat het me lukken. Maandag begin ik.’ Patientgerichte communicatie Remke van Staveren 2014

14 Warm aanbevolen:  W.R. Rollnick, & S. Miller (2009). Motiverende gespreksvoering in de gezondheidszorg (als je maar 10 minuten hebt). Gorinchem: Ekklesia. Patientgerichte communicatie Remke van Staveren 2014

15  xx Patientgerichte communicatie Remke van Staveren 2014

16 Leermoment  Wat is het belangrijkste wat je geleerd hebt? Patientgerichte communicatie Remke van Staveren 2014


Download ppt "PATIËNTGERICHT COMMUNICEREN Bij de patiënt met ongezond gedrag Patientgerichte communicatie Remke van Staveren 2014."

Verwante presentaties


Ads door Google