De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Ladders Sport voor sport Ladders sport voor sport Draag stevige schoenen met antislipzolen. Controleer voor gebruik alle onderdelen; bv ontbreken van.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Ladders Sport voor sport Ladders sport voor sport Draag stevige schoenen met antislipzolen. Controleer voor gebruik alle onderdelen; bv ontbreken van."— Transcript van de presentatie:

1

2 Ladders Sport voor sport

3 Ladders sport voor sport Draag stevige schoenen met antislipzolen. Controleer voor gebruik alle onderdelen; bv ontbreken van sporten… Maak de sporten schoon. Vuil, vet.. verwijderen.

4 Ladders sport voor sport Draag de ladder vooraan iets hoger dan hoofdhoogte.

5 Ladders sport voor sport Indien 2 personen een ladder dragen, neem je die best zo dicht mogelijk bij de uiteinden vast. Beide personen dragen de ladder langs dezelfde kant.

6 Ladders sport voor sport Kijk uit aan hoeken van gebouwen of bij het draaien. Zorg dat je goed kan zien. Let op voor andere personen en hindernissen.

7 Ladders sport voor sport Let op voor leidingen, draden… Zowel op de grond Als boven je hoofd.

8 Ladders sport voor sport Het rechtzetten en juist plaatsen van de ladder is al een eerste stap in de goede richting! Leg de ladder ter hoogte van de plaats waar ze moet komen. Hou al rekening met de hellingshoek, schat de afstand tussen de muur en de ladderbomen ( zie verder). Til de ladder op (zie figuur).

9 Ladders sport voor sport Plaats een ladder steeds onder een goede hoek ( 65 à 75°). De lengte van de ladder is dan viermaal (4X) de horizontale afstand tussen de ladderschoenen en de muur(1X). Eenvoudiger: als je voor de ladder staat, met de tippen van je schoenen tegen de ladderbomen, moet je met rechte armen de laddersport kunnen vastnemen.

10 Ladders sport voor sport Zet de ladder steeds op een stevige ondergrond en tegen een stevige muur. Zo kan de ladder niet wegglijden of omvallen.

11 Ladders sport voor sport Gebruik ladderschoenen of eventueel verstelbare voeten om het hoogteverschil tussen de ladderbomen te compenseren.

12 Ladders sport voor sport Gebruik ladderschoenen of eventueel verstelbare voeten om het hoogteverschil tussen de ladderbomen te compenseren.

13 Ladders sport voor sport Wanneer je op een hoek dient te werken, plaats je de ladder zodanig dat ze niet kan wegkantelen tijdens het beklimmen. Zorg dat je ladder bovenaan niet kan omzwikken. Op moeilijk bereikbare plaatsen kan je een hoogtewerker of stelling gebruiken.

14 Ladders sport voor sport Zorg ervoor dat men tijdig de ladder ziet staan. Indien je voor een deur moet werken, doe deze dan op slot of zet ze volledig open. Baken de omgeving af.

15 Ladders sport voor sport Voorzie een afsluiting en signalisatie bij doorgangen waar personen voorbij komen.

16 Ladders sport voor sport Zorg voor een ladder waarvan de top 1 meter uitsteekt boven het oppervlak dat je wilt bereiken. Bij een schuifladder moet de overlapping minimum 1 meter zijn (4 sporten). Ladders met meer dan 25 sporten moeten bovenaan vastgemaakt worden. Gebruik nooit de laatste 4 sporten.

17 Ladders sport voor sport Veilig naar boven (beneden) gaan doe je zo! Neem de sportsteeds volledig vast met je hand.

18 Ladders sport voor sport Zorg dat je een dubbele steun hebt, verplaats de linkerhand samen met het rechterbeen en de rechterhand samen met het linkerbeen. Zorg dat je beide handen vrij hebt als je de ladder beklimt of afdaalt. Hou je gezicht altijd naar de ladder gekeerd.

19 Ladders sport voor sport Indien langdurig of niet zonder gevaar kan gewerkt worden op ladders moeten stellingen gebruikt worden. Een ladder is een transportmiddel en een hulpmiddel voor het uitvoeren van kleine werkzaamheden.

20 Ladders sport voor sport Zorg steeds voor een stevige ondergrond. Gebruik eventueel ladderschoenen.

21 Ladders sport voor sport Ga nooit op de bovenste sport staan, de laatste 4 sporten zijn verboden terrein voor je voeten. Haal een andere ladder of gebruik een stelling.

22 Ladders sport voor sport Zorg dat je met je handen steeds de ladder kunt vasthouden. Gebruik een draagtas voor je materiaal. Je kan ook even je collega om hulp vragen.

23 Ladders sport voor sport Werk niet te veel opzij. Voor je het weet komt je lichaam te ver buiten het steunvlak van de ladder te liggen en val je om. Je ladder juist plaatsen en tijdig verplaatsen vermindert de kans op ongevallen en het werkt ook zoveel gemakkelijker.

24 Ladders sport voor sport Een ladder is slechts gemaakt om 1 persoon te dragen.

25 Ladders sport voor sport Zet je ladder niet te kort bij de hoek, je ladder kan bovenaan wegglijden met kwetsuren of materiële schade tot gevolg. Om ongevallen te verkomen dient een ladder steeds juist geplaatst te worden. Ken je de regel nog? Je tippen tegen de ladderbomen en dan met gestrekte armen met je handen de trede vastgrijpen.

26 Ladders sport voor sport Hou steeds je beiden voeten op de ladder. Op moeilijk bereikbare plaatsen of langdurige werkzaamheden is het beter een stelling of hoogwerker te gebruiken.

27 Ladders sport voor sport Ga je naar beneden, kijk dan of er niets onder de ladder ligt of staat.

28 Ladders sport voor sport Controleer steeds of de ondergrond en het raakvlak van je ladder stevig genoeg zijn. Een raam is nooit stevig genoeg.

29


Download ppt "Ladders Sport voor sport Ladders sport voor sport Draag stevige schoenen met antislipzolen. Controleer voor gebruik alle onderdelen; bv ontbreken van."

Verwante presentaties


Ads door Google