De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Toekomst van betalingsverkeer

Verwante presentaties


Presentatie over: "Toekomst van betalingsverkeer"— Transcript van de presentatie:

1 Toekomst van betalingsverkeer
Geven is Beleven 28 november 2014

2 Ontwikkelingen die innovatie stimuleren
Het betalingsverkeer blijft veranderen. SEPA 2.0 en verder… De technologie verandert en biedt nieuwe kansen De Customer Journey is belangrijker dan de betaling zelf; ´convenience-to-give´ De rollen in de financiële (betaal) keten veranderen Voorbeeld PIS: Sofort Voorbeeld AIS: MiiCard => trusted agent ‘rekeningafschriften’ 2

3 Mensen blijven veranderen

4 Het betalingsverkeer blijft veranderen
2020 2015 2015: introductie van eMandate oplossing van de banken 2019: uitfasering Acceptgiro

5 Ontwikkelingen niet bij te houden
13 okt. 2014 Twitter stapt in mobiel betalen: geld overmaken via tweet - Twitteraars in Frankrijk kunnen vanaf deze week geld overmaken per tweet. Daarvoor werkt Twitter samen met de Franse bank BPCE. Ontwikkelingen niet bij te houden 09 april :11 Verkeerde broek gekocht? Pin je geld terug in de winkel Klanten die een artikel terugbrengen naar de winkel kunnen voortaan het aankoopbedrag via de betaalautomaat aan de kassa weer terug op hun bankrekening gestort krijgen. donderdag 18 september 2014, 13:12 Mastercard introduceert contactloos betalen met smartphone Mastercard België introduceert donderdag 18 september zijn contactloze, mobiele Maestro/Mastercard betalingsoplossing in België. Die betalingstechnologie werkt via NFC op smartphones Samsung en PayPal introduceren betalen via vingerafdruk Dinsdag 25 februari 2014, 12:24 Samsung en PayPal hebben een nieuwe manier geïntroduceerd waardoor gebruiker straks met hun vingerafdruk kunnen betalen. 3 maart :46 Achteraf betalen met ov-chipkaart binnenkort mogelijk Het bedrijf achter de OV-chipkaart, Trans Link Systems (TLS), start samen met het Rotterdamse vervoersbedrijf RET een proef om achteraf betalen met de ov-chipkaart mogelijk te maken. maandag 20 oktober 2014, 10:04 Knab activeert betalen via Facebook en sms Klanten van online bank Knab kunnen vanaf vandaag geld overmaken via Facebook of sms met behulp van de Knab-app. 2 september 2014 Paypal gaat werken met iBeacons Paypal gaat het de klant makkelijk maken door iBeacons te koppelen aan een paypal app. Het gemak is dat je straks kunt winkelen en met je paypal account kunt betalen, gemak dient de mens. Nederlandse startup: met Bitcoin betalen via Google Glass :49 EAZE is momenteel achter de schermen druk bezig met een mysterieus project dat in elk geval te maken heeft met Bitcoin en Google Glass. 12 oktober 2014, 12:59 Apple Pay volgende week van start Uit een interne memo van de Amerikaanse drogisterijketen Wallgreens valt te concluderen dat Apple volgende week van start gaat met hun betalingssysteem Apple Pay. Dat meldt iCulture.

6 Wat speelt er allemaal? Betalings verkeer Nieuwe Betaal middelen
Wet- en Regelgeving Risico’s Skimming Fishing Fraude Witwassen Hacking SEPA PSD2 Privacy Whitelisting/Blacklisting Crypto currencies Company coins Nieuwe Spelers Betalings verkeer Nieuwe Betaal vormen Internet banken: KNAB, Leaseplan, Moven, Bunq… Specialisten: Paypal, Square PSP’s Europese banken Google, Apple Achteraf betalen Terug pinnen Virtual Accounts Contactloos exit: Chipknip /AG Technologie Kanalen Cultuur QR / Bar codes NFC BLE & iBeacons Biometrisch Big Data Omnichannel (mobile, POS, internet) Geven via telefoonrekening (GEEFSMS) Wallets via Apps / Stickers / tags Wallets via Cards (bijv. OV Chip, tenniskaart, etc.) Gedrag & Behoefte wijzigen Context wijzigt

7 Wet- en Regelgeving

8 SEPA! Wie is blij met de invoering van SEPA? Wie heeft er problemen gehad bij de invoering van SEPA? Wie denkt dat SEPA nu voorbij is?

9 SEPA is (helaas) nog lang niet klaar
Welke ontwikkelingen zijn actueel ten aanzien van de SEPA? Storno percentages SEPA incasso zijn gestegen Business processen rondom storno afhandeling zijn niet optimaal ingeregeld Welke ontwikkelingen volgen nog ten aanzien van de SEPA? Introductie van CAMT als standaard rapportage formaat Introductie van nieuwe rulebooks Introductie hashing standaard (SHA2) Introductie whitelisting Introductie Common Global Initiative standard Introductie eMandates IBAN aliassen? Voorbeeld PIS: Sofort Voorbeeld AIS: MiiCard => trusted agent ‘rekeningafschriften’

10 SEPA Rulebook updates Nieuwe (jaarlijkse) rulebook updates
SCT version 8.0 in November 2014, effectief in November 2015 SDD Core version 9.0 en SDD B2B version 7.0 in Januari 2015, effectief in November 2016 Impact SCT is beperkt Optionele functionaliteit om extra overschrijvings informatie toe te voegen en gebruik te maken van “ultimate’ velden voor rapportage Impact SDD is groter Formele acceptatie van COR 1 (D-1) schema (optioneel te gebruiken) Vereenvoudiging van volgtijdelijkheid logica (FRST/RCUR) Extra “reason codes” voor return/rejects/refusals Ter illustratie, in juni 2014 bevatte ongeveer 1/3 van alle transacties de code MS03 “Not specified reason agent generated” Minder strikte regels voor e-Mandate oplossingen Any legally binding method of signature is allowed

11 Whitelisting Interbancaire afspraak is om Whitelisting per 1 maart 2015 operationeel te hebben Bij afgifte eMandate voert Debtor Bank controles uit mbt uitvoerbaarheid van de incasso: Bijwerken geactiveerde whitelist In geval van blacklist (creditor staat op de selectieve incassoblokkade) Bijwerken geactiveerde blacklist door verwijderen creditor van blacklist – al dan niet met expliciete melding/goedkeuring, of (keuze individuele bank): Niet afgeven van eMandate totdat blacklist handmatig is bijgewerkt Algehele incassoblokkade eMandate wordt niet afgegeven De meeste banken zullen Whitelisting als ‘optie’ presenteren en geen energie steken in de migratie van huidige incassohistorie naar whitelists. Whitelisting wordt voor zo ver nu duidelijk is NIET actief gepromoot.

12 eMandates NL – De (banken) oplossing
Doelstelling: het introduceren van de oplossing voor elektronische machtigingen op basis van iDEAL in NL per medio 2015 4-corner model Beheerorganisatie Toelating, certificering en toezicht Rules & Regulations Er is een bilaterale vergoeding van Creditor Bank aan Debtor Bank voor verleende diensten

13 eMandate – Status binnen NL
eMandates– realisatie in volle gang Realisatie fase is goedgekeurd. Extra aandacht is er gevraagd voor de interoperabiliteit met andere oplossingen. Er is veel belangstelling uit de markt en vanuit mogelijke resellers Planning (huidige) Planning Core: brede uitrol gepland vanaf 01/08/2015 Issuing (Debet Bank); Laatste bank gereed 01/08/2015. ING is 1e met pilot (Q1 2015), KNAB als eerste ‘live’ Acquiring (Credit Bank); Laatste bank gereed 01/08/2015. ING en RBS starten met pilot (Q1 2015). ING als eerste ‘live’

14 eMandates NL – nieuwe rollen
eMandate Service Provider (MSP) = * “Reseller” van eMandates: Verkoopt eMandates aan incassanten (verzorgt ook de technische aansluiting van eMandates voor hen) of acteert ‘namens’ een incassant Incassant sluit zelf een eMandates-contract met Creditor Bank(en) * Incassant ontvangt eMandates ten gunste van hemzelf en collecteert op eigen rekening (administratie/verwerking kan hij wel uitbesteden) Collecting Payment Service Provider (CPSP) Verkrijgt eMandates op naam CPSP, inzake XXX (dus t.b.v. derden) Gebruikt deze voor collectie op eigen naam en stort gelden door naar (uiteindelijke) begunstigde => garanties zijn noodzakelijk! Sluit eMandates contract met Creditor Bank(en)

15 Best practice – Mandate Acceptance Report
De status van een verstuurd e-Mandate verzoek direct inzichtelijk Inzicht per debiteur in Of een is geopend Waar in het proces de debiteur afhaakt Hoe lang het duurt Ook mogelijk voor de betaal- en storno historie gekoppeld aan een machtigingskenmerk Ons advies: kijk ook naar de procesbeheersing kant (en klant journey) van digitale instrumenten

16 eMandate – impact op goede doelen
Keuze wel of geen e-mandate (business case, risico analyse) Keuze e-mandate service provider (bank, MSP, CPSP, …) en oplossing Afspraken/contracten met Creditor Bank – pricing nog onbekend Opstellen requirements/uitvoeren impact analyse Afspraken maken met (ERP) software leveranciers (wie doet wat) Aanpassen websites, klantdialoog en interfaces naar financiële systemen Aanpassen processen en werkinstructies

17 Overige Wet- en Regelgeving

18 Betaalproducten verdwijnen
Chipknip verdwijnt 1 januari 2015 Alternatieven: Pinnen App based Wallets (bijv. MyOrder, Paypal) Gesloten Systemen (bijv. OV Chip kaart) Achteraf Betalen Credit Card Contactloos betalen met bankkaart Acceptgiro verdwijnt 1 januari 2019 Alternatieven: Factuur met betaalkenmerk in te voeren als (SCT) overboeking in internetbankieren Overstap naar digitale nota’s Accept of vergelijkbare digitale planbare producten App based betalingen

19 PSD 2 – Trust en Big Data PSP’s en BSP’s plaatsen zich tussen de klant en de bank en ontzorgen klanten én merchants De PSD-1 introduceerde de ‘Payment institution’ (betaalinstelling) als nieuwe (gereguleerde) rol om als niet-banken te kunnen deelnemen aan het betalingsverkeer De PSD-2 introduceert wederom een nieuwe (gereguleerde) rol in de markt; de ‘Trusted Payment Providers’ (TPP’s) Account Information Services (AIS) Trusted Payment Provider (TPP) Payment Initiation Services (PIS) Voorbeeld PIS: Sofort Voorbeeld AIS: MiiCard => trusted agent ‘rekeningafschriften’

20 Trusted Payment Providers
Met ‘Social Media’, ‘eCommerce’ en (gerelateerde) ‘App-based-propositions’ als trend komen er meer en meer partijen op de markt die op basis van (ook privacy gevoelige) gegevens toegevoegde waarde willen leveren (Big Data) Aan wie vertrouw je je (bank-) gegevens toe? en welke ontwikkelingen zien we in het betalingsverkeer waarbij de bank steeds meer naar de achtergrond verdwijnt Voorbeeld PIS: Sofort Voorbeeld AIS: MiiCard => trusted agent ‘rekeningafschriften’

21 5. PSD2 - Access-to-the-Account
21

22 Technologie

23 Technologie als basis voor innovaties
The ‘internet-of-things Smartphones E-Identity & Biometrics Location Based Services

24

25 Beaconstreet Uniek platform gericht op creëren binding en toevoegen van waarde Indoor navigatie Toegang Context-gevoelige nuttige informatie verstrekken (non-intrusive) Betalingen Loyalty

26 Smartphone apps verwijderen frictie
Move from Physical to Digital to Invisible payments Cash Card SmartPhone Bracelet/ Glass Face/ Voice (eIdentity) Physical transfer Signature Fingerpint / Gestures True Contactless QR / NFC / BLE Pincode Impact op collecteren? Impact op doneren?

27 Cultuur

28 Trend 1: Contact Lokale / Regionale Betaalcircuits (P2P)
Delen / Lenen / Geven Sociaal Geven (via boodschappen (eten), via hypotheek (rente), via loyalty (punten), via winkelen (%), etc.) Voorbeelden: Peerby Snappcar Rewear KonnektId Timebank Dwolla Oorzaak: crisis: enorme hoeveelheden werkloze jongeren incl. beschikbare technologie Snappcar The Futurïst top 10 How much is enough

29 Trend 2: Convenience Snel en gemakkelijk Geen wachtrijen
Geen vertragende Betaalhandelingen Convenience to Give Voorbeelden: Apple Pay Uber YellowBrick MyOrder Mobiel iDeal Dwolla Oorzaak: crisis: enorme hoeveelheden werkloze jongeren incl. beschikbare technologie Snappcar The Futurïst top 10 How much is enough

30 Trend 3: Contextueel Dwolla
Relevantie qua locatie, tijd en activiteit Contextueel geven Nuttig / Waarde toevoegend Wearables: Gezondheid Reizen Werken Wonen Slapen Winkelen Intelligent Apps: Predictive Pro-active Voorbeelden: Google Now Nest Fitbit Dwolla Oorzaak: crisis: enorme hoeveelheden werkloze jongeren incl. beschikbare technologie Snappcar The Futurïst top 10 How much is enough

31 Trend 4: Privacy Opkomst Generatie Z Dwolla
Communiceert visueel Gericht op toekomst Personalisatie Multi-tasking Gericht op Privacy Snapchat Secret Whisper Alleen informatie verschaffen aan Trusted Partijen Geven is persoonlijk Opkomst Generatie Z Dwolla Oorzaak: crisis: enorme hoeveelheden werkloze jongeren incl. beschikbare technologie Snappcar The Futurïst top 10 How much is enough

32 Samenvatting

33 Roadmap Geven is Beleven
? New rulebook(s) Contextuele betalingen Geven is Betalen Uitfasering Acceptgiro COR1 schema Technology PSD2 SDD rulebook 9.0 ‘Wearable’ betalingen Frictieloos Geven E-Mandates eIdentity betalingen CAMT Regelgeving Smartphone Betalingen (app based) Trusted 3rd Party Betalingen (PIS) Account info (AIS) Whitelisting Contextuele intelligente betaal apps Cultuur Proactieve ‘zelfdenkende’ betaal apps Online Betalingen Reactieve betaal apps Passieve betaal apps Betalen is gedoe 2015 2016 2017 2018 2019 2020 Voorbeeld PIS: Sofort Voorbeeld AIS: MiiCard => trusted agent ‘rekeningafschriften’

34 Vragen

35 Contact Enigma Consulting Wilhelminalaan 51 3701 BG, Zeist,
Netherlands T Jaco Booster Managing Partner T 35


Download ppt "Toekomst van betalingsverkeer"

Verwante presentaties


Ads door Google