De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Online leergang LOB stimulans voor LOB- ontwikkeling VvSL, 6 november 2014.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Online leergang LOB stimulans voor LOB- ontwikkeling VvSL, 6 november 2014."— Transcript van de presentatie:

1 Online leergang LOB stimulans voor LOB- ontwikkeling VvSL, 6 november 2014

2 Ervaringen online leergang 2014 Cursist en coach aan het woord! Eveline Slijngard Piet Groenewegen

3 Online leergang LOB

4 Waarom een online leergang LOB?  Ontsluiten van beschikbare informatie in samenhang  Werken aan een concreet en bruikbaar eindproduct voor verdere ontwikkeling van LOB in de school  Stimuleren van leren van en met elkaar m.b.t. LOB

5 Wat houdt de online leergang LOB in?  Vorm: – ‘blended’ leergang met start- en slotbijeenkomst, online modules en begeleiding door een coach – vrij toegankelijke online modules  Omvang: acht modules in een schooljaar  Doelgroep: LOB-coördinatoren/decanen in het voortgezet onderwijs die willen werken aan een integraal (beleids)plan voor LOB of het bestaande willen verbeteren

6 Thema’s van de modules 1. Naar een visie op LOB 2. Doorlopende leerlijn LOB 3. Werken aan loopbaancompetenties 4. Rollen en taken rondom LOB in de school 5. Samenwerken met het vervolgonderwijs 6. Competenties en professionalisering mbt LOB 7. Ouders betrekken bij LOB 8. Het integrale plan van aanpak LOB

7 Kritische succesfactoren  Toe willen werken naar een LOB- beleidsplan dat betekenis kan krijgen in de school, en dus …  Expliciete en impliciete steun van de schoolleiding  Tijd en ruimte om te studeren en anderen binnen de school te betrekken bij de ontwikkeling van het plan

8 Visie  Van: voorbereiden op sector-/profielkeuze en opleidingskeuze  Naar: een leven lang loopbaankeuzes maken in een wereld vol veranderingen en onvoorspelbaarheid

9

10 Opbouw van een module  een theoretisch deel  aansprekende praktijkvoorbeelden  verdiepingsvragen  praktijkopdrachten (facultatief)  eindopdracht Rode draad is het inrichten van een integraal plan van aanpak voor LOB op jouw school

11 Tijdsinvestering deelnemers  Het online doorlopen van een module en beantwoorden van de verdiepingsvragen: ongeveer vier uur per module  De eindopdracht: acht uur per module  De (facultatieve) praktijkopdracht: ongeveer acht uur per module  Trek voldoende tijd uit voor samenwerking met collega’s aan opdrachten en praktijkopdrachten

12 Demo

13 Eerst: inloggen  Ga naar  Klik op een module naar keuze  Klik op ‘start met leren’  Log in (als je al een account hebt) of maak een nieuw, gratis account aan

14 Aan het werk  Begin- en eindvraag: waarom LOB? De visie

15 Module 1: ontwikkelen van een (concept)visie  Voeding vanuit: – Praktijk: wat is er al (schoolvisie, LOB-visie) – Theorie: verschillende LOB-modellen in ons land – Model: het visie-vierluik – Voorbeelden van anderen  https://www.youtube.com/watch?v=zIgSmyyLBJE https://www.youtube.com/watch?v=zIgSmyyLBJE

16 Waarom hebben we LOB op onze school? Waar willen we naartoe met LOB op onze school? /watch?v=qp0HIF3SfI4

17 Waarom? Hoe? Wat?

18 Waarom moeten leerlingen bij jou op school het LOB- programma volgen/uitvoeren?

19 Waarom heb je LOB bij jou op school?

20 Waar wil je op termijn met LOB naartoe?

21 Voorbeelden van anderen  Prezi LOB op RSG Slingerbos Prezi LOB op RSG

22 Ervaringen online leergang 2014 Cursist aan het woord!

23


Download ppt "Online leergang LOB stimulans voor LOB- ontwikkeling VvSL, 6 november 2014."

Verwante presentaties


Ads door Google