De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Stuurgroep Donderdag 22 januari 2004 BEDRIJFSVERVOERPLAN SKALDENPARK GENT.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Stuurgroep Donderdag 22 januari 2004 BEDRIJFSVERVOERPLAN SKALDENPARK GENT."— Transcript van de presentatie:

1 Stuurgroep Donderdag 22 januari 2004 BEDRIJFSVERVOERPLAN SKALDENPARK GENT

2 M P576 © TRITEL 2003 p 2januari 2004 BEDRIJFSVERVOERPLAN SKALDENPARK Procesverloop

3 M P576 © TRITEL 2003 p 3januari 2004 interne en externe bereikbaarheid algemene werknemers- en bedrijfsgegevens STUDIE AANPAK Inhoudelijke elementen van het studieproces  Fase 1: Quick Scan Bereikbaarheidsprofiel Bedrijvenenquête Mobiliteitsprofiel KNELPUNTEN KANSEN Analyse van de verkeersnetwerken Mogelijkheden en interesses bedrijven op vlak van verkeers- management

4 M P576 © TRITEL 2003 p 4januari 2004 STUDIE AANPAK Timing

5 M P576 © TRITEL 2003 p 5januari 2004 STUDIE AANPAK Algemene situering studiegebied

6 M P576 © TRITEL 2003 p 6januari 2004 AGENDA  Beschrijving van het mobiliteitsprofiel –van het Skaldenpark –van potentiële uitzendkrachten  Bereikbaarheidsprofiel van Skaldenpark  Plannen en kansen voor de toekomst  Alternatieven collectief vervoer  De uitzendbus

7 M P576 © TRITEL 2003 p 7januari 2004 Algemene bedrijvenenquête  Alle bedrijven kregen vragenlijst opgestuurd –Mailing via GOM en VeGHO –Telefonische opvolging door Traject  Respons: –27 bedrijven op een totaal van 79 hebben geantwoord –Nagenoeg alle grote werkgevers hebben geantwoord –Bedrijven die geantwoord hebben stellen 2378 mensen te werk, schatting voor de zone: ongeveer 3000 (80%)  Bezoeken van de “trekkers” van het plan: financierders van het project en grote bedrijven MOBILITEITSPROFIEL SKALDENPARK

8 M P576 © TRITEL 2003 p 8januari 2004 Mobiliteitsprofiel  Mobiliteitsprofiel Skaldenpark –Tewerkstellingsgegevens Skaldenpark –Ruimtelijke spreiding van de werknemers –Werkorganisatie –Raming van de modal split  Mobiliteitsprofiel potentiële uitzendkrachten MOBILITEITSPROFIEL SKALDENPARK

9 M P576 © TRITEL 2003 p 9januari 2004 Tewerkstellingsgegevens Skaldenpark  Vaste werknemers interimkrachten (n=2227) –Op basis van de werkgevers lijsten werken er 1878 werknemers in vaste loondienst (84.3%) en 349 via interimkantoren (15.7%)  Verdeling man vrouwen (n= 2082) –Er zijn 1317 mannen tewerkgesteld en 765 vrouwen MOBILITEITSPROFIEL SKALDENPARK

10 M P576 © TRITEL 2003 p 10januari 2004 Ruimtelijke spreiding van de werknemers MOBILITEITSPROFIEL SKALDENPARK

11 M P576 © TRITEL 2003 p 11januari 2004 Ruimtelijke spreiding van de werknemers MOBILITEITSPROFIEL SKALDENPARK

12 M P576 © TRITEL 2003 p 12januari 2004 Ruimtelijke spreiding van de werknemers MOBILITEITSPROFIEL SKALDENPARK

13 M P576 © TRITEL 2003 p 13januari 2004 Ruimtelijke spreiding van de werknemers MOBILITEITSPROFIEL SKALDENPARK

14 M P576 © TRITEL 2003 p 14januari 2004 Werkorganisatie  Uurregelingen Skaldenpark MOBILITEITSPROFIEL SKALDENPARK

15 M P576 © TRITEL 2003 p 15januari 2004 Werkorganisatie (maandag tot donderdag, vaste uurroosters) n = 1557 MOBILITEITSPROFIEL SKALDENPARK

16 M P576 © TRITEL 2003 p 16januari 2004 Uurregelingen (maandag tot donderdag, vaste uurroosters) n = 1557 MOBILITEITSPROFIEL SKALDENPARK

17 M P576 © TRITEL 2003 p 17januari 2004 Uurregelingen (maandag tot donderdag, vaste uurroosters) n = 1526 Uurregelingen (maandag tot donderdag, vaste uurroosters) MOBILITEITSPROFIEL SKALDENPARK

18 M P576 © TRITEL 2003 p 18januari 2004 Raming van de modal split n = 2015 MOBILITEITSPROFIEL SKALDENPARK

19 M P576 © TRITEL 2003 p 19januari 2004 Bedrijfsvoertuigenpark MOBILITEITSPROFIEL SKALDENPARK

20 M P576 © TRITEL 2003 p 20januari 2004 Verplaatsingvergoedingen  Volgens paritair comité  Enkel Havenbedrijf Gent geeft fietsvergoeding MOBILITEITSPROFIEL SKALDENPARK Mogelijkheden tot telewerken  Beperkte toepassing en mogelijkheden door activiteiten (logistiek en productie) in het Skaldenpark

21 M P576 © TRITEL 2003 p 21januari 2004  Specifieke vragenlijst werd opgestuurd naar alle uitzendkantoren uit de Gentse Regio  Samenwerking met Vooruitzenden: Vincent Vandenameele  10 kantoren hebben geantwoord –Ago Interim –ASB - Sicom Interim –Domino Interim –Instant A (omvat Vedior – T-Interim – Laborix VZW) –Konvert Gent –Konvert Zelzate –Plus Uitzendkrachten –Randstad (voor alle vestigingen in het Gentse!) –Unique office –Vedior interim inhouse furness Mobiliteitsprofiel potentiële uitzendkrachten POTENTIËLE UITZENDKRACHTEN

22 M P576 © TRITEL 2003 p 22januari 2004 Mobiliteitsprofiel potentiële uitzendkrachten  88% van de uitzendkrachten zijn arbeiders, 12 % bedienden  59% mannen, 41% vrouwen  Modal Split:  Heel verschillende cijfers: alleen wagen varieert van 10% (instant A) tot 97% (Randstad)  Algemeen laag ov-gebruik en fietsgebruik  Instant A, Vedior en ASB-Sicom gebruiken busje voor vervoer POTENTIËLE UITZENDKRACHTEN

23 M P576 © TRITEL 2003 p 23januari 2004 Gegevens tewerkstelling Skaldenpark n = 2339  (som van Randstad (alle vestigingen), Ago en Instant A, periode okt 2002-sep 2003) POTENTIËLE UITZENDKRACHTEN

24 M P576 © TRITEL 2003 p 24januari 2004 Gegevens tewerkstelling Skaldenpark  Herkomst potentiële uitzendkrachten (ingeschreven bij de verschillende kantoren) POTENTIËLE UITZENDKRACHTEN

25 M P576 © TRITEL 2003 p 25januari 2004 Bereikbaarheidsprofiel Skaldenpark  Bereikbaarheid wordt MULTIMODAAL benaderd –Autoverkeer –Collectief en openbaar vervoer –Fietsverkeer –Voetgangersverkeer  Bereikbaarheid autoverkeer: EXTERN –« Top »autolokatie: primaire weg R4 Hoofdwegennet E17 en E34 Stedelijke ringboulevard R40 –Probleempunten verkeersveiligheid –Probleempunten congestie BEREIKBAARHEID SKALDENPARK

26 M P576 © TRITEL 2003 p 26januari 2004 Bereikbaarheidsprofiel Skaldenpark  Bereikbaarheid autoverkeer: INTERN –Parkeeraanbod volgens respons BEREIKBAARHEID SKALDENPARK

27 M P576 © TRITEL 2003 p 27januari 2004 Bereikbaarheidsprofiel Skaldenpark  Bereikbaarheid autoverkeer: INTERN –Inschatting parkeerbezetting BEREIKBAARHEID SKALDENPARK

28 M P576 © TRITEL 2003 p 28januari 2004 Bereikbaarheidsprofiel Skaldenpark  Bereikbaarheid openbaar vervoer BEREIKBAARHEID SKALDENPARK

29 M P576 © TRITEL 2003 p 29januari 2004 Bereikbaarheidsprofiel Skaldenpark  Bereikbaarheid openbaar vervoer: Knelpunten OV-aanbod vs mobiliteitsprofiel –Laagfrequent OV - aanbod –Zeer versnipperd en onaangepast aanbod Geen afstemming op de werkuren –Buslijnen vanuit Gent op lijn 73:  5:16 (Geen knopen)  7:38 (Vanuit Oostakker)  13:15 (Geen knopen)  21:15 (Geen knopen) Geen systematische bediening van de openbaar-vervoerknooppunten of overstappunten te Gent –Zuid –Sint-Pieters –Dampoort –Heuvelpoort BEREIKBAARHEID SKALDENPARK

30 M P576 © TRITEL 2003 p 30januari 2004 Bereikbaarheidsprofiel Skaldenpark  Bereikbaarheid openbaar vervoer: Knelpunten Bereikbaarheid OV-haltes –verkeersveiligheid –halteafstand Beperking expansiemogelijkheden –40% uitzendkrachten kan het Skaldenpark niet bereiken BEREIKBAARHEID SKALDENPARK

31 M P576 © TRITEL 2003 p 31januari 2004 Bereikbaarheidsprofiel Skaldenpark  Bereikbaarheid fietsverkeer –Externe bereikbaarheid BEREIKBAARHEID SKALDENPARK

32 M P576 © TRITEL 2003 p 32januari 2004 Fietsroutenetwerk

33 M P576 © TRITEL 2003 p 33januari 2004 Bereikbaarheidsprofiel Skaldenpark  Bereikbaarheid fietsverkeer –Interne bereikbaarheid BEREIKBAARHEID SKALDENPARK

34 M P576 © TRITEL 2003 p 34januari 2004 Bereikbaarheidsprofiel Skaldenpark  Bereikbaarheid fietsverkeer –Interne bereikbaarheid BEREIKBAARHEID SKALDENPARK

35 M P576 © TRITEL 2003 p 35januari 2004 Probleemstelling uitzendsector BEREIKBAARHEID SKALDENPARK Problemen met de auto Uitzendkrachten beschikken niet over een eigen wagen Uitzendkrachten wensen hun eigen wagen niet te gebruiken Problemen met de fiets/bromfiets Gevaarlijk verkeer langs de fietsroutes naar de bedrijven Te grote fietsafstand Sociale onveiligheid op weg naar het bedrijf Uitzendkrachten willen niet fietsen Uitzendkrachten bezitten geen fiets Uitzendkrachten bezitten geen bromfiets

36 M P576 © TRITEL 2003 p 36januari 2004 Probleemstelling uitzendsector BEREIKBAARHEID SKALDENPARK Problemen met collectief vervoer Onvoldoende bediening Niet aangepast aan uurregelingen Verplaatsingstijd te hoog Kwaliteit en comfort middelmatig Halteafstand te groot Algmene problemen Plaatsing van de uitzendkrachten door bereikbaarheidsprobleem Verkeersonveiligheid

37 M P576 © TRITEL 2003 p 37januari 2004 Plannen en potenties  Parallelle planprocessen en beleidsdocumenten –Mobiliteitsplan Gent –Mobiliteitsplan regio Gent –Raamplan Gent Zeehaven R4 west en oost  Autoverkeer –Streefbeeld R4 PLANNEN en POTENTIES

38 M P576 © TRITEL 2003 p 38januari 2004 Plannen en potenties  Openbaar-vervoerstructuur –Mobiliteitsplan Regio Gent: krachtlijn 4 PLANNEN en POTENTIES “een maximale openbaar-vervoerbereikbaarheid voor de ganse regio Gent wordt gerealiseerd door het voeren van een actief netmanagement in functie van de vervoersvraag van de belangrijkste aantrekkingspolen in de regio Gent”. Als prioritaire maatregelen zijn weerhouden:  Actie 1.8: Opzetten oostelijke dorpenlijn tussen Dampoort en Wachtebeke/Zelzate met behoorlijke frequentie (evt. in de vorm van een belbus,…);  Actie 1.11: Verhoogde frequentie buslijnen langs beide R4’s en betere afstemming ‘plaatselijke’ lijnen met lijnen naar Gent;  Actie 1.12: Uitwerken en invoeren van gemeenschappelijke bedrijfsvervoerplannen per bedrijventerrein.

39 M P576 © TRITEL 2003 p 39januari 2004 Plannen en potenties  Potenties voor de toekomst: onderzoek fase 2 en 3 van het planproces –Collectief vervoer Specifiek voor het Skaldenpark Afgestemd met de noden in de volledige Gentse Kanaalzone (Cfr. Volvo Cars en Sidmar) PLANNEN en POTENTIES

40 M P576 © TRITEL 2003 p 40januari 2004 Voorbeelden van collectief vervoer

41 M P576 © TRITEL 2003 p 41januari 2004

42 M P576 © TRITEL 2003 p 42januari 2004

43 M P576 © TRITEL 2003 p 43januari 2004 Plannen en potenties  Potenties voor de toekomst: onderzoek fase 2 en 3 van het planproces –Collectief vervoer Specifiek voor het Skaldenpark Afgestemd met de noden in de volledige Gentse Kanaalzone (Cfr. Volvo Cars en Sidmar)  Verbeterd openbaar vervoer voor het Skaldenpark –Overleg VVM De Lijn –Engagementen mp Regio Gent –Potentie blijkt reeds uit algemene bevraging en referentievoorbeelden  Sterkere uitbouw carpool en globale parkeerstrategie  Stimuleren van het fietsverkeer PLANNEN en POTENTIES

44 M P576 © TRITEL 2003 p 44januari 2004 Initiatieven met betrekking tot collectief vervoer  De Uitzendbus  Privaat vervoer – 2 offertes bekomen  De Lijn: offerte voor betalend vervoer  De Lijn: voorstel vanuit kabinet Bossuyt omtrent 3W – Extra abonnementen ALTERNATIEVEN COLLECTIEF VERVOER

45 M P576 © TRITEL 2003 p 45januari 2004 De uitzendbus  Minibusjes voor 8 personen;  Kostprijs Dampoort (koopvaardijlaan) -Skaldenpark: 3 euro/werknemer.dag  Zowel voor uitzendkrachten als vaste werknemers  Zeer flexibel qua rijtijden en haltes  Beperkt in capaciteit: max. 200 personen vervoerd/dag  Evaluatie van respons op ALTERNATIEVEN COLLECTIEF VERVOER

46 M P576 © TRITEL 2003 p 46januari 2004 De uitzendbus  Aanvang: week 2 december 2003  Klanten uitzendbus (voorlopige resultaten)

47 M P576 © TRITEL 2003 p 47januari 2004 Wat houdt elk alternatief in ? De Lijn  Offerte voor betalend vervoer cfr. aanbod SP-comité 6/11  Niet flexibel qua rijtijden en haltes  Beperkt in capaciteit indien één bus per shift : max. 225 personen vervoerd/dag ALTERNATIEVEN COLLECTIEF VERVOER

48 M P576 © TRITEL 2003 p 48januari 2004 Wat houdt elk alternatief in ? Private busmaatschappijen:  Zonder informatie over aantal potentiële gebruikers  Prijs per dag i.f.v. type bus Type autocar (aantal plaatsen) Capaciteit: max. aantal personen vervoerd/dag (gemidd. 10 ritten/dag) ALTERNATIEVEN COLLECTIEF VERVOER

49 M P576 © TRITEL 2003 p 49januari 2004 Private busmaatschappijen  Verkennende prijsvraag voor gemidd. 10 ritten/dag, proefperiode 3 maanden maand. – dond.vrijdag Dampoort - Skaldenpark Skaldenpark - Dampoort Dampoort - Skaldenpark Skaldenpark - Dampoort 4.30 u 7.30 u u u u u u u 5.30 u 4.30 u 7.30 u u u u u u u u u 3.00 u ALTERNATIEVEN COLLECTIEF VERVOER

50 M P576 © TRITEL 2003 p 50januari 2004 Private busmaatschappijen Breekpunt : 80 personen vervoerd/dag ALTERNATIEVEN COLLECTIEF VERVOER

51 M P576 © TRITEL 2003 p 51januari 2004 Private busmaatschappijen Breekpunt: 80 personen vervoerd/dag ALTERNATIEVEN COLLECTIEF VERVOER

52 M P576 © TRITEL 2003 p 52januari 2004 Wat houdt elk alternatief in ? 3 W-Extra Abonnement : deal Intekenen voor alle werknemers van een vestiging Fiscaal interessant voor werknemer en werkgever: extralegaal voordeel Abonnement De Lijn voor werknemer + extra abonnement De Lijn voor partner van werknemer Engagement aan De Lijn vragen voor uitgebreide dienstverlening ten belope van inkomsten van 3 W-Extra ALTERNATIEVEN COLLECTIEF VERVOER

53 M P576 © TRITEL 2003 p 53januari 2004 Wat houdt elk alternatief in ? 3 W-Extra Abonnement:  Kostprijs 190,3 euro/werknemer.jaar Som van aantal werknemers van deelnemende bedrijven Totale kostprijs/jaar Minder dan Volledige dienstverlening niet te verwachten ALTERNATIEVEN COLLECTIEF VERVOER

54 M P576 © TRITEL 2003 p 54januari W-Extra: eerste inschatting euro/ werknemer vervoerd. jaar Indien voor werknemers ingetekend Indien voor werknemers ingetekend 100 personen vervoerd/ dag personen vervoerd/ dag 308 capaciteit voor 500 personen/dag ?? 634 ALTERNATIEVEN COLLECTIEF VERVOER

55 M P576 © TRITEL 2003 p 55januari 2004 Scenariovergelijking: eerste inschatting 1.Verder onderhandelen met De Lijn op basis van gedetecteerd potentieel (BVP) 2.De Uitzendbus: opportuniteit tot voor goedkoop en flexibel vervoermiddel 3.Private busmaatschappij: haalbaar alternatief, proefproject mogelijk b.v. 3 maanden 4.3 W-Extra: bereidheid ? ALTERNATIEVEN COLLECTIEF VERVOER


Download ppt "Stuurgroep Donderdag 22 januari 2004 BEDRIJFSVERVOERPLAN SKALDENPARK GENT."

Verwante presentaties


Ads door Google