De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Contentmarketing Meten. Geen cijfers om cijfers Wat betekenen de cijfers? Link de data met je strategie, weet wat je evalueert en waar je naartoe werkt.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Contentmarketing Meten. Geen cijfers om cijfers Wat betekenen de cijfers? Link de data met je strategie, weet wat je evalueert en waar je naartoe werkt."— Transcript van de presentatie:

1 Contentmarketing Meten

2 Geen cijfers om cijfers Wat betekenen de cijfers? Link de data met je strategie, weet wat je evalueert en waar je naartoe werkt

3 Meten contentmarketing/ppt/measure-content-marketing-infographic.png contentmarketing/ppt/measure-content-marketing-infographic.png measure-its-effectiveness-infographic/ measure-its-effectiveness-infographic/ Awareness Consideration Conversion

4 Continu proces optimizing ‘Tracking user performance and feedback is key to optimizing’ Meten – bijsturen – meten Meten – bijsturen – meten Bereik Sentiment Engagement elk stukje content Impact van elk stukje content meten

5 Meetbare doelen Als content marketing wordt ingezet om een boodschap te laten delen = tactiek De gekozen tactiek kan aan meetbare doelen worden verbonden Voorbeeld: Strategie van ‘brand awareness’ kan worden vertaald naar een tactiek van ‘content sharing’. De middelen zijn bijvoorbeeld tips via Twitter en Facebook of infografieken op Pinterest en instructiefilms op YouTube

6 Onderzoeksmethodieken Kwantitatief onderzoek Kwantitatief onderzoek Webstatistieken (online) enquête A/B test en multivariate test Eyetracking (registreren oogbewegingen ) Kwalitatief onderzoek Kwalitatief onderzoek Gebruikerstest (usability) Eyetracking Klantbeoordelingen en feedback Persona’s Expert onderzoek Benchmarking

7 5 fases van je content marketing 1.Bereik 1.Bereik Potentiële klanten kunnen je merk zien/beleven 2.Acquisitie 2.Acquisitie Gebruikers bezoeken je site/page/app via verschillende kanalen 3.Activatie 3.Activatie Gebruikers gebruiken je site en engageren er mee 4.Retentie 4.Retentie Gebruikers komen terug, meerdere keren (via newsletters, apps…) 5.Revenue 5.Revenue Gebruikers brengen je geld op

8

9 Meten is Weten

10 Doelen kwantificeren Per kanaal of tactiek doel gekwantificeerd Per kanaal of tactiek wordt een doel gekwantificeerd concrete doelen meetbaar Deze concrete doelen zijn dan meetbaar Ze dienen bijgesteld te worden indien de doelen niet worden gehaald Voorbeeld: na 3 maanden 150 likes erbij op Facebook op die bepaalde content Voorbeeld: discussie starten op LinkedIn, na 1 maand aantal leden met 10% laten toenemen

11

12 Weeral KPI’s KPI’swaarom KPI’s bepalen waarom je iets doet Metricswaarhoe Metrics bepalen waar en hoe je daaraan werkt Als het management je kpi’s niet bekrachtigt heb je geen steun behoud de focus Optimaliseren maar behoud de focus Onderscheid opvallend, dringend en belangrijk. Doelen en targets voor afgelijnde taken zorgen daar voor

13

14 Methode KPI’scombineren interestscore Verschillende KPI’s nemen en combineren die een ‘interestscore’ geeft per item Enkels de artikels die goed scoren op de homepage Inhoud bundelen verschillende kanalen Inhoud bundelen en inzetten op verschillende kanalen

15 module_contentmarketing/ppt/analytics.jpg

16 Algemene data die wordt gemeten Bekijk altijd databundels, niet op microniveau (per pagina) Pdf content meten en papieren vanaf p 19

17 Algemene data die wordt gemeten Bezoekers Bezoekers Aantal bezoeken & nieuwe bezoekers Terugkerende bezoekers Bezoekers uit hoeveel/welke landen Bounce rate (bezoekers die de site meteen verlaten) Bezoekers die actie ondernemen Bezoekers die een aankoop doen

18 Algemene data die wordt gemeten Links Links Welke sites linken naar jou? Helpt dat, of net niet? Meten via Google Analytics (aangepaste rapporten)

19

20 Algemene data die wordt gemeten Thema’s Thema’s Tijd op de site/pagina Welk is de meest populaire content Welke thema’s worden veel bezocht Welke combinatie aan pagina’s is populair Op welke pagina’s landen bezoekers? Gaan ze dieper in de site of vertrekken ze? Hebben ze de pagina doorgenomen? Hebben ze iets opgebracht? Welke zijn de beste pagina’s (via GA, aangepaste rapporten)

21

22 Algemene data die wordt gemeten Hoe komen ze op de site campagne Via welke campagne komen ze op de site social media kanaal Via welke social media kanaal komen ze op de site nieuwe vs terugkomende Hoeveel nieuwe vs terugkomende bezoekers Meten via Google Analytics (aangepaste rapporten)

23 Algemene data die wordt gemeten Thema’s Via welke kanaal/campagne komen ze op de site Meten via Google Analytics (aangepaste rapporten)

24 Algemene data die wordt gemeten Meet bezoekers uit specifieke campagnes Via Google Analytics URL Builders Voorbeeld: Source = Facebook Medium = CPC Keyword = naam van het woord

25

26 Algemene data die wordt gemeten moment Beste moment Op welke dagen komen bezoekers? Op welke uren komen ze? Momenten zijn heel belangrijk Hierop moet je je socialmedia afstemmen Je leeft mee op het ritme van je publiek Meten via Google Analytics (aangepaste rapporten)

27

28 Brand data Brand mentions Brand mentions: Hoe regelmatig spreken mensen over ons? Brand sentiment Brand sentiment: Met welke emotie spreekt men over u? Share of voice Share of voice: Hoe verhoud uw aantal ‘mentions’ zich met deze van je concurrentie? Branded search Branded search: Hoe regelmatig zoeken mensen ons op? Brand positioning Brand positioning: Met welke keywords (ev. Combinaties) doen ze dit

29 Social media data toestel/browser Welk toestel/browser gebruiken ze Socialmedia impressies Socialmedia impressies volgers/subscribers Hoeveel volgers/subscribers shares/likes Hoeveel shares/likes reviews Hoeveel reviews Feedback monitoren » Comments » mentions » Social posts

30 Social media data Facebook: wekelijks totaal bereik (‘saw this post’) nieuwe fans ÷ totaal fans Twitter: totaal followers & totaal retweeters nieuwe followers ÷ totaal followers YouTube: totaal views Nieuwe subscribers ÷ totaal followers

31 Social media data Google Plus: totaal ‘toegevoegd aan hun Circle’ & totaal van mensen die content delen ‘Newly added to Circles’ ÷ ‘have you in Circles’ LinkedIn: totaal impressies nieuwe followers company page ÷ totaal followers company page

32

33

34

35 Best kleine stukjes content regelmatig posten Recycleren = oude content hergebruiken

36

37

38 Retentie Klanten behouden! Iemand behouden is beter dan enkel de focus te leggen op nieuwe klanten Meestal bezoeken mensen de pagina verschillende keren voor ze converteren (bvb iets kopen) terugkomen Meet hoe regelmatig bezoekers terugkomen converteren Hoeveel tijd hebben ze nodig om te converteren?

39

40 Loyalty Loop

41

42

43 Tools Website Google Analytics (Gigya,…) Real-time monitoring Socialbakers Social media Hootsuite Simplymeasured (gratis + data naar Excel) Netpeak

44 Tools Benchmark (vergelijken met concurrentie) monitor.wildfireapp.com (gekocht door Facebook) monitor.wildfireapp.com (15tal brands vergelijken, betalend, 14 gratis) Google Trends (www.google.be/trends)

45

46

47

48 Tools Influencers Influencers Klout: meet het effect van je eigen activiteiten, en je kan vergelijken met anderen, je kan analyseren wie per topic invloedrijk is. Peerindex Kred Appinions

49 Bronnen How to create change How to create change Door Oscar Berg Handboek Content Strategie Handboek Content Strategie Door Patrick Petersen


Download ppt "Contentmarketing Meten. Geen cijfers om cijfers Wat betekenen de cijfers? Link de data met je strategie, weet wat je evalueert en waar je naartoe werkt."

Verwante presentaties


Ads door Google