De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Karlijn Kindt GZ-psycholoog, docent, onderzoeker Academische werkplaats Inside Out Radboud Universiteit Daan Creemers Orthopedagoog, onderzoeker Academische.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Karlijn Kindt GZ-psycholoog, docent, onderzoeker Academische werkplaats Inside Out Radboud Universiteit Daan Creemers Orthopedagoog, onderzoeker Academische."— Transcript van de presentatie:

1 Karlijn Kindt GZ-psycholoog, docent, onderzoeker Academische werkplaats Inside Out Radboud Universiteit Daan Creemers Orthopedagoog, onderzoeker Academische werkplaats Inside Out Radboud Universiteit GGZ-Oost Brabant Op Volle Kracht: depressie preventie bij adolescenten in groepen 1 ©

2 Film: fragmenten ‘Iedereen depressief’ (VPRO) Filmpje 2 ©

3 -Depressie groot probleem in de volksgezondheid: -Jaarlijks lijden ca (4%) adolescenten aan een depressieve stoornis (Meijer et al., 2006) -De life time prevalentie van een depressieve stoornis aan het eind van de adolescentie is 17% - 28% (Kessler et al., 2001) -Van de volwassenen lijdend aan een depressieve stoornis ervoer 75 % zijn/haar eerste episode tijdens de kindertijd of adolescentie (Kim-Cohen et al., 2003) -Onder adolescenten heeft 20% last van depressieve stemmingen (Meijer et al., 2006) -Grote individuele en maatschappelijke consequenties (Romijn et al., 2008) Facts 3 ©

4 4 ©

5 Nee……! -Depressieve klachten worden vaak niet gesignaleerd en kinderen krijgen hierdoor niet de gepaste zorg -Met het huidige behandelaanbod wordt slechts 10-20% van de ziektelast weggenomen % blijft dus bestaan (Trimbos, 2011) Hebben we het probleem wel in beeld? 5 ©

6 Onderzoek Het programma Zelf ervaren Discussie Overzicht workshop 6 ©

7 Verhoogd risico / Symptomen Risico Iedereen Preventie: 3 niveaus 7 ©

8 Preventie: Verwachte resultaten T0 -programma- T1 T2 T3 depressie controle interventie 8 ©

9 Studie 1: Universele preventie Doelgroep: 9 reguliere middelbare scholen, halve 2 e klassen, VMBO-T, HAVO en VWO Trainers: afgestudeerde psychologen/orthopedagogen, 4 daagse training Design: Randomized Controlled Trial: 16 x OVK versus gewone les 54 klassen, n = Randomisatie tussen scholen Baseline Programma Nametingen dec ’10 jan – jun ’11 jun ’11 dec ’11 jun ’12 dec ‘12 jun ‘13 T0 T1T2 T3 T4 T5 9 ©

10 Studie 2: Selectieve preventie T0 T1 T2 T3 Baseline Programma Nametingen dec ’11 jan – jun ’12jun ’12 dec ’12 jun ’13 Doelgroep: 11 scholen met >30% kinderen uit achterstandswijken hele 1 e of 2 e klassen, VMBO-kader t/m VWO Trainers: mentoren van de school, 4 daagse training Design: Randomized Controlled Trial: 16 x OVK versus gewone les 57 klassen, n = Randomisatie binnen scholen op klasniveau 10 ©

11 Studie 3: Geïndiceerde preventie Doelgroep: scholen 1 e of 2 e klas, VMBO-Theoretisch t/m VWO CDI ≥ 16 Trainers: psycholoog / orthopedagoog, 4 daagse training Design: Randomized Controlled Trial: 8 x OVK na school versus geen lessen screening n = 800; deelname n = 118 Randomisatie over de hele groep Screening Baseline Programma Nametingen Sept Sept Okt – Dec ’11Dec ’11 jan’12 jun ’12 11 ©

12 Studie 3: Geïndiceerde preventie Resultaten screening: -800 meiden gescreend (3 scholen) -120 meiden verhoogde klachten (15%) -gemiddelde CDI-score van 100 meiden: 20 -subklinische score (16-19): 54,5% -klinische score (> 19): 45,5% -percentage pathologie ouders: 23% 12 ©

13 Studie 3: Geïndiceerde preventie Resultaten: 13 ©

14 Programma: Op Volle Kracht Goede resultaten programma in VS Penn Resilience Program Vertaling & bewerking Trimbos – GGD – RU 2010 Ervaringen: 14 ©

15 Verklaringen ontstaan depressie: -Biologische modellen -Operante en sociale competentiemodellen -Cognitieve modellen -Op Volle kracht is theoretisch onderbouwd vanuit de cognitieve en operante/sociale competentiemodellen. Programma: Op Volle Kracht 15 ©

16 ©

17 ©

18 Gedachten: Gedachte valkuilen in OVK Altijd- ik Je vertelt jezelf dat je niks goed kunt doen en het altijd verkeerd doet Zwartkijken Je ziet alleen de negatieve dingen. Zelfs als er iets leuks gebeurt, zie je nog de dingen die fout gaan of niet helemaal goed gaan Voorspellen Je gaat er al van uit dat iets fout zal gaan, zonder dat je daar bewijs voor hebt Programma: Op Volle Kracht 18 ©

19 Programma: Op Volle Kracht Op de stip Negatieve gedachten vervangen Hulpzinnen bij de hand Onderbuik gevoel! 19 ©

20 Programma: Op Volle Kracht 20 ©

21 Programma: Op Volle Kracht 21 ©

22 les 9 t/m 16 Sociale en copingsvaardigheden Programma: Op Volle Kracht 22 ©

23 Zelf aan de slag! De stoelen 23 ©

24 Zelf aan de slag! Op de stip 24 ©

25 “Ik kan in een schooljaar niet zoveel mentorlessen missen. Als mentor heb je teveel andere zaken te bespreken. Een programma als dit hoort niet in het schoolcurriculum.” “Op een programma als dit zitten wij mentoren al tijden te wachten; eindelijk handvatten om met de leerlingen in gesprek te gaan over wat ze bezig houdt. Een programma als dit hoort juist wel thuis op school.” Petje op, Petje af 25 ©

26 “Een (evidence-based) protocol in een schoolsetting werkt niet; elke mentor geeft er toch een eigen invulling aan of is hiervoor niet toegerust.” “ Mentoren zijn juist goed in staat om een bestaand programma te vertalen naar het niveau en belevingswereld van de klas en de leerling.” Petje op, Petje af 26 ©

27 “ Adolescenten zouden standaard gescreend moeten worden op depressie.” “Laat ze adolescent zijn en problematiseer niet.” Petje op, Petje af 27 ©

28 Petje op, Petje af “Het is voor kwetsbare adolescenten wel goed. Eigenlijk zouden die in een apart groepje Op Volle Kracht moeten krijgen.” “Fijn dat het programma aan de hele klas wordt gegeven. Leerlingen leren van elkaar en gaan meer bij zichzelf herkennen. Ze zien ook in dat hoe ze denken of voelen helemaal niet zo vreemd is.” 28 ©

29 Petje op, Petje af “Het programma ziet er mooi uit, het spreekt kinderen aan. Vooral voor de brugklas zeer geschikt.” “Het is niet meer van deze tijd, de wijze van aanbieden moet interactiever. Maak gebruik van het digibord, opdrachten online, meer filmpjes en mogelijk zelfs social media." 29 ©

30 Toekomst en info Nieuwe studie geïndiceerde preventie; OVK + depressie game (Sparx) Onderzoek naar werkingsmechanismen Informatie op internet: -Insideout.nl -Opvollekracht.com 30 ©

31 Einde workshop 31 ©

32 Uitspraken “ De handleiding geeft veel houvast” “Elke docent zou deze stof moeten beheersen” “Ik heb er zelf ook heel veel aan gehad” Een leerling na 8 lessen: “Hé!!! Ik heb ook gedachten!!” 32 ©

33 To do Stellingen rode/groene kaartjes A4 pess. Opt Laatste sheet printen contactgegevens Boekjes ovk (5) Sheet op de stip printen Voorbeelden stoel/stip printen 33 ©


Download ppt "Karlijn Kindt GZ-psycholoog, docent, onderzoeker Academische werkplaats Inside Out Radboud Universiteit Daan Creemers Orthopedagoog, onderzoeker Academische."

Verwante presentaties


Ads door Google