De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Ieder zijn leerstijl Voor we over leerstijl spreken moeten we duidelijk weten wat leren is. ‘Leren is het verwerven van nieuwe competenties’. Dit leren.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Ieder zijn leerstijl Voor we over leerstijl spreken moeten we duidelijk weten wat leren is. ‘Leren is het verwerven van nieuwe competenties’. Dit leren."— Transcript van de presentatie:

1 Ieder zijn leerstijl Voor we over leerstijl spreken moeten we duidelijk weten wat leren is. ‘Leren is het verwerven van nieuwe competenties’. Dit leren gaat in verschillende fasen; de leerfasen. De manier waarop we leren is van persoon tot persoon afhankelijk en noemen we de leerstijl. Elke persoon heeft zijn eigen leerstijl. Een leerstijl is de manier waarop het leren bij die persoon het hoogste rendement haalt. Dit wil zeggen de manier waarop de lerende het snelste de nieuwe competentie onder de knie heeft.

2 Ieder zijn leerstijl leerfasen
Bij het leren onderscheiden we verschillende fasen. We maken hiervoor onderscheid tussen telkens het kunnen en het niet kunnen en tussen het weten of men het kan en het niet weten of men het kan (bewust – onbewust). Zo delen we de competenties in in 4 groepen. Veel gemaakte fouten Tips

3 Ieder zijn leerstijl leerfasen
Bij het leren onderscheiden we verschillende fasen. We maken hiervoor onderscheid tussen telkens het kunnen en het niet kunnen en tussen het weten of men het kan en het niet weten of men het kan (bewust – onbewust). Zo delen we de competenties in in 4 groepen. (ga over de indelingstekening om de verschillende fases te herkennen. Deze vier fasen worden telkens in dezelfde volgorde doorlopen, maar niet iedereen zal voor elke competentie even ver zitten in zijn leerproces. 2 3 niet kunnen kunnen 1 4 Onbewust bewust Veel gemaakte fouten Tips

4 Ieder zijn leerstijl leerfasen
ONBEWUST NIET KUNNEN De lerende is zich nog niet bewust van het feit dat hij een bepaalde competentie niet bezit. Dit kan als reden hebben dat hij de competentie niet kent, of dat hij ze nog nooit geprobeerd heeft en dus niet weet dat hem dat niet lukt. Het Kan ook zijn dat de persoon denkt dat hij de competentie onder de knie heeft maar dat dit niet zo is. Hij heeft het immers nog nooit geprobeerd. Een eenvoudig voorbeeld: Een kind kan niet met de auto rijden. Bij het leren onderscheiden we verschillende fasen. We maken hiervoor onderscheid tussen telkens het kunnen en het niet kunnen en tussen het weten of men het kan en het niet weten of men het kan (bewust – onbewust). Zo delen we de competenties in in 4 groepen. (ga over de indelingstekening om de verschillende fases te herkennen. Deze vier fasen worden telkens in dezelfde volgorde doorlopen, maar niet iedereen zal voor elke competentie even ver zitten in zijn leerproces. 4 3 niet kunnen kunnen 1 2 Onbewust bewust Veel gemaakte fouten Tips

5 Ieder zijn leerstijl leerfasen
BEWUST NIET KUNNEN De lerende is zich bewust van het feit dat hij een bepaalde competentie niet bezit. Dit kan als reden hebben dat hij de competentie Kent en beseft dat hij ze niet onder de knie heeft of dat hij ze geprobeerd heeft en dus weet dat hem dat niet lukt. Het kan ook zijn dat de persoon denkt dat hij de competentie niet onder de knie heeft maar dat dit wel zo is. Hij heeft het immers nog nooit geprobeerd. Een eenvoudig voorbeeld: Een kind kan niet met de auto rijden. Bij het leren onderscheiden we verschillende fasen. We maken hiervoor onderscheid tussen telkens het kunnen en het niet kunnen en tussen het weten of men het kan en het niet weten of men het kan (bewust – onbewust). Zo delen we de competenties in in 4 groepen. (ga over de indelingstekening om de verschillende fases te herkennen. Deze vier fasen worden telkens in dezelfde volgorde doorlopen, maar niet iedereen zal voor elke competentie even ver zitten in zijn leerproces. 4 3 niet kunnen kunnen 1 2 Onbewust bewust Veel gemaakte fouten Tips

6 Ieder zijn leerstijl leerfasen
BEWUST KUNNEN De lerende kan heeft de competentie maar moet steeds nadenken bij het uitvoeren ervan. Dit Is de eerste fase na het aanleerproces. Het uitvoeren van de competentie vraagt telkens de nodige concentratie en inzet. Vaak zal de Persoon de competentie dan in stappen uitvoeren Naast het kunnen is dan ook het willen doen belangrijk. Een eenvoudig voorbeeld: Een kind kan niet met de auto rijden. Bij het leren onderscheiden we verschillende fasen. We maken hiervoor onderscheid tussen telkens het kunnen en het niet kunnen en tussen het weten of men het kan en het niet weten of men het kan (bewust – onbewust). Zo delen we de competenties in in 4 groepen. (ga over de indelingstekening om de verschillende fases te herkennen. Deze vier fasen worden telkens in dezelfde volgorde doorlopen, maar niet iedereen zal voor elke competentie even ver zitten in zijn leerproces. 4 3 niet kunnen kunnen 1 2 Onbewust bewust Veel gemaakte fouten Tips

7 Ieder zijn leerstijl leerfasen
Bij het leren onderscheiden we verschillende fasen. We maken hiervoor onderscheid tussen telkens het kunnen en het niet kunnen en tussen het weten of men het kan en het niet weten of men het kan (bewust – onbewust). niet kunnen kunnen Veel gemaakte fouten Tips

8 Ieder zijn leerstijl leerfasen
Bij het leren onderscheiden we verschillende fasen. We maken hiervoor onderscheid tussen telkens het kunnen en het niet kunnen en tussen het weten of men het kan en het niet weten of men het kan (bewust – onbewust). Onbewust bewust Veel gemaakte fouten Tips


Download ppt "Ieder zijn leerstijl Voor we over leerstijl spreken moeten we duidelijk weten wat leren is. ‘Leren is het verwerven van nieuwe competenties’. Dit leren."

Verwante presentaties


Ads door Google