De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Media & Creativiteit Jaar 1 les 2 Het creatieve proces.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Media & Creativiteit Jaar 1 les 2 Het creatieve proces."— Transcript van de presentatie:

1 Media & Creativiteit Jaar 1 les 2 Het creatieve proces

2 Weekoverzicht Les week Onderwerpen
Voorbereiding voor volgende bijeenkomst 1 Kennismaking met creativiteit en het creatieve proces Breed beeld mediaterrein Toelichting op de module Bestuderen modulewijzer Aanschaffen en gebruik Dummy Maken opdracht 2A 2 Inleveren opdracht 2A Uitleg divergeren en convergeren Trainen creatieve technieken Gebruik dummy Voorbereiden volgende les 3 Gebruik Dummy 4 5 6 Tussentijds feedback vooronderzoek 7 Tijdens de les opdracht 2B Vooronderzoek 2B inleveren Meenemen gebruiksaanwijzing en benodigheden 8 Uitvoeren gebruiksaanwijzing anderen 9 Inleveren opdracht 1 en 2 Voorbereiden herkansingsopdracht 10 Chaosweek

3 Hoorcollege Van 12:55 tot 13:45 door Marcel Kampman in de collegezaal op de derde verdieping van het hogeschoolgebouw aan het academieplein.

4 regels Niet eten in het lokaal Niet drinken in het lokaal
Je mag best even weg maar loop niet zomaar de deur uit, zeg wat je gaat doen. Wanneer ik praat zijn de computers uit/dicht. Kom op tijd, 10 min te laat is een les gemist. Kom je voordat de 10 min zijn verstreken dan noteer ik je als een halve les gemist.

5 Korte presentatie Wat heb je gekozen? Hoe ben je te werk gegaan?
Wat is het eindresultaat?

6 1 inleiding

7 Vijf misvattingen over creativiteit
Je bent creatief of je bent het niet. Creativiteit, dat is schilderen op zijde of iets met kurk, het is zweverig en soft. Mijn omgeving belet me creatief te zijn. Creativiteit, daar heb ik geen tijd voor. Brainstormen enzo, dat doe we al.

8 2 Creatief denken Creatief waarnemen Uitstel van oordeel
Flexibel associeren Divergeren Verbeeldingskracht ontwikkelen Wat is denken en hoe werken de hersenen? Laat filmpje zien…Kan ik dit ook anders zien? Een nieuw idee hoef je niet direct volledig te snappen. Sta open om het idee te aanvaarden, spontane manier van gedachte impulsen noteren - disociatie en resociatie, de eerste gedachten zijn de gezondverstand ideeen, nieuwe invalshoeken krijg je voorbij deze logica. Nieuwe ideen passen niet in je bestaande denkpatronen, verbeelding is een basis vaardigheid, lees het boek hst 2.

9

10 Divergeren en convergeren
1 startfase, formuleer je doel. 2 divergeren, genereer heeel veel ideeen. Alles is goed wanneer je uitstel van oordeel handhaafd. 3 convergeren, keuzes maken.

11 1 doel Maak een longlist met 50 verschillende handelingen waar je een gebruiksaanwijzing voor kan maken.

12 Selecteer 10 goede ideeen
Beargumenteer waarom je de andere 40 niet gaat gebruiken. Schrijf dus 40 argumenten op.

13 Maak een shortlist Van de laatste 10 kies je er vijf.
Beargumenteer waarom je deze vijf wel kiest en de andere vijf juist niet.

14 Maak nu je definitieve keuze
Kies 1 handeling waar je een gebruiksaanwijzing voor kan maken. Leg uit en schrijf op waarom je tot deze keuze bent gekomen! Met andere woorden: “Beargumenteer je keuze”.

15 Dummy en reflectie

16 Huiswerk gebruik je dummy!
Koop Creativiteit Hoe? Zo?, door Igor Byttebier, uitgeverij Lannoo wanneer je dit nog niet gedaan hebt. Lees het voorwoord, de inleiding, hoofdstuk 1 en 2.

17

18 Beeldtaal Definitie van beeldtaal (voor deze opdracht):
Het overbrengen van een specifieke boodschap (‘verhaaltje’ hoe miniem dan ook met een kop en een staart) alleen door gebruikmaking van beeld. Wellicht leuk voor in de les (jaar 1):


Download ppt "Media & Creativiteit Jaar 1 les 2 Het creatieve proces."

Verwante presentaties


Ads door Google