De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Wat bezielt die psychologen? Harald waarschuwt Chroestsjov voor de laatste maal.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Wat bezielt die psychologen? Harald waarschuwt Chroestsjov voor de laatste maal."— Transcript van de presentatie:

1 Wat bezielt die psychologen? Harald waarschuwt Chroestsjov voor de laatste maal.

2

3

4 Wat moet er in het verplichte gedeelte van de bacheloropleiding? = Wat moet iedere psycholoog weten/begrijpen/kunnen? Gegeven drastische beperkingen Utrechtse BaMa (10 modulen verplicht - rest keuze) Gegeven de opkomst van psychologieopleidingen op het HBO (daar zou 50% van onze studentenpopulatie beter op z’n plaats zijn) Beperkt probleem, belangrijke implicaties voor wetenschappelijke opleiding psychologie

5 Meer Methoden wetenschapsfilosofie ethiek Interculturele psychologie Functieleer Persoonlijkheidsleer Ontwikkelingspsychologie Sociale Psychologie Inleiding in de psychologie Biologische grondslagen van het gedrag Psychopathologie Methodenleer en Statistiek I Methodenleer en Statistiek II Diagnostiek en testtheorie huidige situatie etc. geschiedenis

6 Niet alleen voor onderzoekers juist praktijkpsychologen moeten het qua methoden van hun studie hebben. Strategische overwegingen: stel vooral verplicht wat studenten niet uit zichzelf zouden kiezen stel vooral verplicht wat studenten niet gemakkelijk zonder begeleiding kunnen leren stel vooral verplicht wat studenten helpt om andere zaken zelf te bestuderen geef goede voorlichting en misbruik verplichte studieonderdelen niet voor het winnen van zieltjes Fundamentele overweging: de aard van het vak Waarom (nog) meer methoden?

7 Psychologie is een versplinterd vak: geen groot theoretisch bouwwerk dat de boel bij elkaar houdt De methodologische gereedschapskist Psychologie: filosofische problemen te lijf gaan met natuurwetenschappelijke methoden. Wat houdt de psychologie wel bij elkaar? De biologische basis

8 Resultaat huidige methodenonderwijs: vaardigheid in SPSS-gebruik zwakke greep op grondslagen Vanzelfsprekend “nulritueel” geen idee van verschillen en controverses Diepe kloof tussen inhoud en methoden Ontbrekende schakel: modellen Model(len) van datagenererend proces Data in model(len) passen (Indien passend:) Uitspraken over parameters model (Indien meer modellen:) Modelvergelijking Continuiteit modelgebruik statistiek en “inhoudelijke” onderwerpen

9 Moet ik een staatslot kopen? Op welke leeftijd ga ik met pensioen? Moet dit kind voor stoornis A behandeld worden met therapie T? Moet deze sollicitant worden aangenomen? Ga ik H 0 verwerpen/H 1 accepteren? Geschikt voorbeeld: Beslissen -core business van psychologen

10 Zandtaartje of afdruk? Beslissing hoeft niet perse een “bewuste” beslissing te zijn Elke situatie waarbij meer dan één gedragsalternatief mogelijk is en er één wordt geactualiseerd, kan worden gemodelleerd als beslissing.

11 p(A|B) ∝ p(B|A)∙p(A) Verwachte waarde BayesNeyman - Pearson signaaldetectie EV(A) = Σ p(a)∙V(a) a∊A

12 EV(A) = Σ p(a)∙V(a) a∊A Hoeveel is een staatslot waard? = = =

13 U = k ∙ log V verwachte utiliteit EU(A) = Σ p(a)∙U(a) a∊A V bedrag U bedrag ∝ V kapitaal

14 verwachte waardeEV(A) = Σ p(a)∙V(a) a∊A verwachte utiliteit EU(A) = Σ p(a)∙U(a) a∊A Psychofysica Schaalconstructie V prospect = ∑ π(p i )∙v(x i ) i ∊ prospect x v p π MAUT Meting Voorkeuren Kahneman & Tversky Speltheorie

15

16 p(A|B) ∝ p(B|A) ∙ p(A) a posteriori a priori aannemelijkheid likelihood Heeft dit kind stoornis A ?

17 p(A|B) ∝ p(B|A)∙p(A) a posterioria priorilikelihood  j p(B|A j ) j p(B|A i )p(A i ) p(A i |B) =  j p(B|A j )p(A j ) p(A|B) p(B|A) p(A) = p(¬A|B) p(B|¬A) p(¬A) pdf(θ|D) ∝ f θ (D|θ)∙pdf(θ) Modellen Waarneming Geheugen Leren Bayesiaanse statistiek Diagnostiek Wetenschapsfilosofie f θ (D|θ) ∙ pdf(θ) ∞ f θ (D|θ) ∙ pdf(θ)dθ -∞ ∫ pdf(θ|D) = p(B|A)p(A) p(A|B)= p(B) p(B|A)p(A) p(A|B)= p(B|A)p(A) + p(B|¬A)p(¬A) (Klugkist & Hoijtink, 2007) (van der Kooij & te Pas, 2009)

18 Neyman - Pearson Ga ik H 0 verwerpen / H 1 accepteren?

19 Fisher Neyman - Pearson Signaaldetectie Psychofysica Modellen Geheugen Diagnostiek “nulritueel” (Smeets, 1995) (Bullens & Postma, 2008)

20 EV(A) = Σ p(a)∙V(a) a∊A p(A|B) ∝ p(B|A)∙p(A)

21

22 Inleiding Biologische grondslagen Psychopathologie Methodenleer en Statistiek I Methodenleer en Statistiek II Diagnostiek en testtheorie Functieleer Persoonlijkheidsleer Ontwikkelingsleer Sociale Psychologie Beslissen als model Wiskunde Wetenschapsfilosofie Experimenteel practicum

23 !!!

24 DANK U VOOR UW AANDACHT


Download ppt "Wat bezielt die psychologen? Harald waarschuwt Chroestsjov voor de laatste maal."

Verwante presentaties


Ads door Google