De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

MetrixLab © april 2008. Presentatie E-Recruitment Monitor 2008 t.b.v. totaljobs.nl P07893 © april 2008 Onderwerpen 1.Opzet & doel onderzoek 2.Belang van.

Verwante presentaties


Presentatie over: "MetrixLab © april 2008. Presentatie E-Recruitment Monitor 2008 t.b.v. totaljobs.nl P07893 © april 2008 Onderwerpen 1.Opzet & doel onderzoek 2.Belang van."— Transcript van de presentatie:

1 MetrixLab © april 2008

2 Presentatie E-Recruitment Monitor 2008 t.b.v. totaljobs.nl P07893 © april 2008 Onderwerpen 1.Opzet & doel onderzoek 2.Belang van (online) HRM 3.Gebruik online recruitment 4.Gebruik vacaturesites 5.Belang werkgeversmerk 6.Tevredenheid met on-/offline recruitment 7.Toekomstverwachtingen 8.Vragen/discussie

3 Presentatie E-Recruitment Monitor 2008 t.b.v. totaljobs.nl P07893 © april 2008 sheet 3 Opzet & doel Doelstelling:  Verkrijgen van actueel inzicht in de ontwikkelingen van online recruitment volgens werkgevers in Nederland.  datacollectie van 27 november t/m 20 december 2007 Respons= 1370  49% Mannen, 51% vrouwen.  Leeftijd tussen 18 en 65 jaar.  Werkzaam bij een organisatie gevestigd in Nederland.  Verantwoordelijk voor personeelswerving.

4 Belang human resource management

5 Presentatie E-Recruitment Monitor 2008 t.b.v. totaljobs.nl P07893 © april 2008 sheet 5 Belang van HRM voor organisaties Toegekend belang recruitment en vooral online recruitment neemt enorme vlucht

6 Gebruik online recruitment

7 Presentatie E-Recruitment Monitor 2008 t.b.v. totaljobs.nl P07893 © april 2008 sheet 7 Gebruik online recruitment Gebruik online recruitment stijgt sterk

8 Presentatie E-Recruitment Monitor 2008 t.b.v. totaljobs.nl P07893 © april 2008 sheet 8 Gebruik versus bedrijfsgrootte Kentering naar online recruitment bij kleine bedrijven Minder dan 10 medewerkers 73% 10 t/m 49 medewerkers 51% 50 t/m 250 medewerkers 37% Meer dan 250 medewerkers 33% 27% 49% 63% 67% 11% 50% 19% % 50% 81% 2008 N= 227 N= 113

9 Presentatie E-Recruitment Monitor 2008 t.b.v. totaljobs.nl P07893 © april 2008 sheet 9 Gebruik versus sector Dienstverlening maakt relatief veel meer gebruik van online recruitment Industrie Bouwnijverheid Groothandel Detailhandel 77% 67% 77% 69% 23% 33% 21% 31% 2008 Dienstverlening 90% 10%

10 Presentatie E-Recruitment Monitor 2008 t.b.v. totaljobs.nl P07893 © april 2008 sheet 10 Gebruik wervingskanalen Online wervingskanalen worden vaker ingezet dan offline wervingskanalen Top2 box: gebruik wervingskanaal vaak/altijd Online wervingskanalen Offline wervingskanalen

11 Presentatie E-Recruitment Monitor 2008 t.b.v. totaljobs.nl P07893 © april 2008 sheet 11 Gebruik wervingskanalen Toename gebruik groot t.o.v. 2007, zowel push als pull Top2 box: gebruik wervingskanaal vaak/altijd

12 Presentatie E-Recruitment Monitor 2008 t.b.v. totaljobs.nl P07893 © april 2008 sheet 12 Factoren om wel online te recruiten Hogere kwaliteit sollicitanten, meer respons en lagere kosten kunnen huidige non-online users overhalen hier gebruik van te gaan maken Hogere kwaliteit sollicitanten Meer respons dan offline Minder respons online Lagere kosten 73% 16% 69% 8% van de respondenten werft uitsluitend offline. Wanneer zou u WEL gebruik maken van ONLINE werving?

13 Gebruik van vacaturesites

14 Presentatie E-Recruitment Monitor 2008 t.b.v. totaljobs.nl P07893 © april 2008 sheet 14 Gebruik van vacaturesites Gebruik vacaturesites onder HR verantwoordelijken die online vacatures plaatsen enorm toegenomen

15 Presentatie E-Recruitment Monitor 2008 t.b.v. totaljobs.nl P07893 © april 2008 sheet 15 Top 10 meest gebruikt vacaturesites Monsterboard en Nationale Vacaturebank veruit meest gebruikte vacaturesites

16 Presentatie E-Recruitment Monitor 2008 t.b.v. totaljobs.nl P07893 © april 2008 sheet 16 Functies vacaturesites Vacatures plaatsen en zoeken in CV-databank blijft belangrijkste functie vacaturesites, adverteren in e-nieuwsbrief neemt af Vacature(s) plaatsen In de CV-databank zoeken 79% 54% Vacatures per naar kandidaten uit de databank sturen Bedrijfsprofiel plaatsen 23% 26% Adverteren op de site (banners, buttons, etc.) Adverteren in de e-nieuwsbrief (Jobagent) 24% 12% 95% 75% 43% 32% 26% 5%

17 Presentatie E-Recruitment Monitor 2008 t.b.v. totaljobs.nl P07893 © april 2008 sheet 17 Motivatie gebruik vacaturesite ‘Snelheid’ sterk toegenomen als motivatie voor keuze vacaturesite. Hiermee de belangrijkste reden voor gebruik van dit wervingskanaal

18 Presentatie E-Recruitment Monitor 2008 t.b.v. totaljobs.nl P07893 © april 2008 sheet 18 Motivatie gebruik online versus offline recruitment Perceptie of Waarheid...? (N=1209) (N=1095) 60% van de HR verantwoordelijken ouder dan 55 jaar noemt dit argument.

19 Belang van werkgeversmerk

20 Presentatie E-Recruitment Monitor 2008 t.b.v. totaljobs.nl P07893 © april 2008 sheet 20 Belang werkgeversmerk Belang van een sterk werkgeversmerk wordt steeds meer onderkend 54% (zeer) belangrijk 85% (zeer) belangrijk

21 Presentatie E-Recruitment Monitor 2008 t.b.v. totaljobs.nl P07893 © april 2008 sheet 21 Belang werkgeversmerk Online en offline recruitment spelen beiden grote rol bij sterk werkgeversmerk Bijdrage ONLINE recruitment aan werkgeversmerk Bijdrage OFFLINE recruitment aan werkgeversmerk

22 Tevredenheid

23 Presentatie E-Recruitment Monitor 2008 t.b.v. totaljobs.nl P07893 © april 2008 sheet 23 Aantal sollicitaties per vacature Op vacatures die alléén online zijn geplaatst ontvangen HR verantwoordelijken vaker tussen 6 en 10 sollicitaties. Geen 1 t/m 5 2% 41% 6 t/m t/m 50 26% 28% 51 t/m 100 Weet niet 2% 3% 42% 14% 28% 8% 5%

24 Presentatie E-Recruitment Monitor 2008 t.b.v. totaljobs.nl P07893 © april 2008 sheet 24 Tevredenheid recruitment Tevredenheid = Verwachting minus Ervaring Tevredenheid kwantiteit respons 42%22% Tevredenheid kwaliteit respons 24%20% Tevredenheid duur vervullen v/e vacature 45%35% N= 227 N= 113 Top2 boxen (zeer) tevreden

25 Presentatie E-Recruitment Monitor 2008 t.b.v. totaljobs.nl P07893 © april 2008 sheet 25 Succes online vs offline recruitment Zowel online als offline recruitment minder succesvol dan in 2007.

26 Toekomst

27 Presentatie E-Recruitment Monitor 2008 t.b.v. totaljobs.nl P07893 © april 2008 sheet 27 Gebruik wervingskanalen Veel groei verwacht in specifieke en creatieve online kanalen! Top2 box: gebruik wervingskanaal vaak/altijd

28 Presentatie E-Recruitment Monitor 2008 t.b.v. totaljobs.nl P07893 © april 2008 sheet 28 LinkedIn, Facebook, Hyves, en Plaxo – goudmijn? Veel groei verwacht in specifieke en creatieve online kanalen!

29 Presentatie E-Recruitment Monitor 2008 t.b.v. totaljobs.nl P07893 © april 2008 sheet 29 Stellingen werkgelegenheid Doet u even mee? Werkgevers moeten steeds eerder personeel werven om aan de groeiende vraag te kunnen voldoen. In 2008 zal de krapte op de arbeidsmarkt de tekorten uit het jaar 2000 Overtreffen. Internet is het belangrijkste kanaal voor de werving van personeel. Zoekmachines spelen een essentiële rol in het online zoeken naar een baan. 73% 68% 66% 63% Vacaturesites zijn het belangrijkste kanaal voor personeelswerving. 55% Het opbouwen van een talentpool is noodzaak voor iedere werkgever. De krapte op de Nederlandse arbeidsmarkt lost men op door in het buitenland te werven. 51% 27% De wervingsactiviteiten van het MKB zullen in korte tijd geheel uitbesteed Worden. 27% Top2 box (geheel) mee eens 45% 40% 43% 39% 37% 34% 23%

30 Presentatie E-Recruitment Monitor 2008 t.b.v. totaljobs.nl P07893 © april 2008 Lessons Learned?

31 Presentatie E-Recruitment Monitor 2008 t.b.v. totaljobs.nl P07893 © april 2008 Rachel Gerads Niels Berndsen Toon Alleman Vragen/discussie


Download ppt "MetrixLab © april 2008. Presentatie E-Recruitment Monitor 2008 t.b.v. totaljobs.nl P07893 © april 2008 Onderwerpen 1.Opzet & doel onderzoek 2.Belang van."

Verwante presentaties


Ads door Google