De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

OLO-Colloquium 16 mei 2003 Spellinginstructie is geen kwestie van "One-size fits all" Anna Bosman KU Nijmegen, Orthopedagogiek van leren en ontwikkeling.

Verwante presentaties


Presentatie over: "OLO-Colloquium 16 mei 2003 Spellinginstructie is geen kwestie van "One-size fits all" Anna Bosman KU Nijmegen, Orthopedagogiek van leren en ontwikkeling."— Transcript van de presentatie:

1 OLO-Colloquium 16 mei 2003 Spellinginstructie is geen kwestie van "One-size fits all" Anna Bosman KU Nijmegen, Orthopedagogiek van leren en ontwikkeling

2 OLO-Colloquium 16 mei 2003 Allerlei soorten woorden matvispet melkkrukkerststermarktkraam bureautoiletjus geitzichpauw gezetwijselijkbessensap

3 OLO-Colloquium 16 mei 2003 TYPE WOORDEN KLANKZUIVER MAT, VIS, PET AMBIGUE FONEEM-GRAFEEM RELATIES STOUTERD, OERWOUD, WEIFELEN, TWIJFELEN INCONSISTENTE FONEEM-GRAFEEM RELATIES JEANS, BUNGALOW, SERGEANT

4 OLO-Colloquium 16 mei 2003 Stimuli in Exp 1 StrandKauwen BedtijdBlauw ZuchtenSchilpad PianoIJskoud BouwdoosHoofdpijn StoplichtSchuld Bosman & de Groot, 1992

5 OLO-Colloquium 16 mei 2003 Proefpersonen in Exp 1 57 leerlingen uit Groep 3 50% goede en 50% zwakke spellers 3 experimentele groepen Overschrijven Probleem benoemen Mondeling spellen

6 OLO-Colloquium 16 mei 2003 Lezen of Iets anders

7 OLO-Colloquium 16 mei 2003 Wat is beter?

8 OLO-Colloquium 16 mei 2003 Conclusie Exp 1 Lezen is niet zo effectief Het woord uit het hoofd hardop spellen is effectief voor alle leerlingen Spellingniveau bepaalt mede de effectiviteit van een methode

9 OLO-Colloquium 16 mei 2003 Stimuli in Exp 2 PaleisStouterd KachelRondje VuilnisModder SchildpadMiauwen NagelBloot PantoffelHengel van Leerdam, Bosman, & Van Orden (1998)

10 OLO-Colloquium 16 mei 2003 Proefpersonen in Exp 2 70 leerlingen uit Groep 3 50% goede en 50% zwakke spellers Experimentele groepen Lezen Overschrijven Probleem benoemen Mondeling spellen Visueel dictee

11 OLO-Colloquium 16 mei 2003 Trainingsfouten* Lezen5.3 Overschrijven4.1 Probleem benoemen6.9 Mondeling8.4 Visueel dictee9.1 * Max aantal fouten = 36

12 OLO-Colloquium 16 mei 2003 Wat is beter ?

13 OLO-Colloquium 16 mei 2003 Conclusie Exp 2 Lezen is ook hier niet erg effectief Het woord uit het hoofd opschrijven is heel effectief voor alle leerlingen Spellingniveau bepaalt ook hier mede de effectiviteit van een methode

14 OLO-Colloquium 16 mei 2003 Stimuli in Exp 3: Visueel dictee Complexe consonantclusters borstkas, kunsthandel, trommelstok, glinsteren, zwerfkatten, melkkruk, kerstbal, stripboeken, krulspelden, marktkoopman, rotstreek, hoestbui. Ambigue foneem-grafeem relaties drijfhout, blauwbaard, levensecht, geheimzinnig, politie, bouwval, achterlijf, reizigers, nieuwigheid, schiereiland, zeemeeuw, fluweel. Bosman, van Hell, Harbers, & Voorzee (2002)

15 OLO-Colloquium 16 mei 2003 Proefpersonen in Exp 3 SchoolLeeftijdJM LOM: 11 jaar; 4 mnd9 2 MLK: 12 jaar; 6 mnd47 ZMOK: 9 jaar; 5 mnd101

16 OLO-Colloquium 16 mei 2003 Foutenafname na training Ambigue foneem- grafeem relaties Complexe Consonant clusters LOM20%14% MLK16%15% ZMOK36%12%

17 OLO-Colloquium 16 mei 2003 Conclusie Exp 3 Visueel dictee is effectief voor alle type leerlingen Visueel dictee is met name effectief voor woorden met ambigue foneem-grafeem relaties Spellingniveau bepaalt ook hier mede de effectiviteit van een methode

18 OLO-Colloquium 16 mei 2003 Stimuli in Exp 4 asperge bungalow champignon douane giraffejeans junglejus kangoeroekievit milieu niveau onmiddellijkpassagier populair station Schiffelers, Bosman & van Hell, 2002

19 OLO-Colloquium 16 mei 2003 Proefpersonen in Exp 4 41 leerlingen uit het Regulier onderwijs 9 jaar 20 Uitspreken-wat-er-staat 21 Lezen-zoals het hoort 44 leerlingen uit het Speciaal onderwijs 11 jaar 22 Uitspreken-wat-er-staat 22 Lezen-zoals het hoort

20 OLO-Colloquium 16 mei 2003 Wat/Wie is beter ? Direct1 week erna Uitspreken Regulier45%39% Speciaal38%28% Lezen Regulier18%15% Speciaal19%21%

21 OLO-Colloquium 16 mei 2003 Conclusie Exp 4 Woorden foneem-grafeem consistent maken is een effectieve methode voor alle leerlingen De duurzaamheid van de spellingkennis is bij leerlingen zonder leerproblemen goed De duurzaamheid van spellingkennis is bij leerlingen met leerproblemen minder goed

22 OLO-Colloquium 16 mei 2003 Stimuli in Exp 5 asperge bungalow champignon douane giraffejeans junglejus kangoeroekievit milieu niveau onmiddellijkpassagier populair station Schiffelers, Bosman & van Hell, 2002

23 OLO-Colloquium 16 mei 2003 Proefpersonen in Exp 5 33 leerlingen uit het speciaal onderwijs 11 jaar 12 meisjes, 21 jongens Twee experimentele groepen Uitspreken-wat-er-staat Uitspreken-wat-er-staat+

24 OLO-Colloquium 16 mei 2003 Helpt langer oefenen ? Oefenen kortlang Direct38%53% 1 week later28%51%

25 OLO-Colloquium 16 mei 2003 Helpt de +oefening Uitspreken Uitspreken + Natoets 129%40% Natoets 243%53% Natoets 353%65%

26 OLO-Colloquium 16 mei 2003 Conclusie Exp 5 Woorden foneem-grafeem consistent maken is een effectieve methode voor leerlingen uit het speciaal onderwijs Het verlengen van de training heeft een positief effect op de duurzaamheid van de spellingkennis “Oefenen met de rare uitspraak lijkt het leereffect te verhogen”

27 OLO-Colloquium 16 mei 2003 En de moraal van dit verhaal.... Een spellinginstructie-methode dient afgestemd te zijn op het type woord Een spellinginstructie-methode dient rekening te houden met het type leerling Het leren van de spelling is het meest gebaat bij een methode die het dichtst bij de vaardigheid zelf staat

28 OLO-Colloquium 16 mei 2003 Met dank aan Martin van Leerdam Annette de Groot Janet van Hell Ilona Schiffelers Margie Voorzee Wendy Harbers Monique Bartelings Wendy Exterkate Anne-Marie Rosink


Download ppt "OLO-Colloquium 16 mei 2003 Spellinginstructie is geen kwestie van "One-size fits all" Anna Bosman KU Nijmegen, Orthopedagogiek van leren en ontwikkeling."

Verwante presentaties


Ads door Google