De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Externe relaties Werkproces 1.5 Externe relaties opbouwen en onderhouden publieke relaties.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Externe relaties Werkproces 1.5 Externe relaties opbouwen en onderhouden publieke relaties."— Transcript van de presentatie:

1 externe relaties Werkproces 1.5 Externe relaties opbouwen en onderhouden publieke relaties

2 aandachtspunten wat is mijn onderwerp wat is mijn doelstelling wie is mijn publiek/doelgroep welke opbouw gebruik ik Werkproces 1.5 Externe relaties opbouwen en onderhouden

3 onderwerp volgende week bestaat de onderneming vijfentwintig jaar na een grondige opknapbeurt vindt een heropening plaats de onderneming wordt door een nieuwe eigenaar overgenomen Werkproces 1.5 Externe relaties opbouwen en onderhouden Door middel van een persbericht wil de onderneming de klant op de hoogte stellen van wat in of met de onderneming gaat gebeuren.

4 herkenbaarheid PERSBERICHT RECLAMEBOODSCHAP ADVERTENTIE INFOMERCIAL ADVERTORIAL Werkproces 1.5 Externe relaties opbouwen en onderhouden

5

6

7 doelstelling persuasief informatief diverterend Werkproces 1.5 Externe relaties opbouwen en onderhouden Afhankelijk van je doelstelling kies je voor een de volgende tekstsoorten:

8 persuasieve tekst Werkproces 1.5 Externe relaties opbouwen en onderhouden Overtuigen, motiveren, activeren van de lezers, waardoor ze worden gestimuleerd iets te gaan doen of te denken of net niet te gaan doen of te denken Doelstelling persbericht

9 informatieve tekst Werkproces 1.5 Externe relaties opbouwen en onderhouden Informeren, voorlichten van de lezers over gebeurtenissen die van belang zijn. De schrijver moet zo objectief mogelijk te werk gaan en ervoor zorgen dat de lezers een goed beeld krijgen van de situatie Doelstelling persbericht

10 diverterende tekst Werkproces 1.5 Externe relaties opbouwen en onderhouden Vermaken, ontspannen en aandacht trekken van de lezers, waardoor zij bereid zijn verder te lezen Doelstelling persbericht

11 publiek/doelgroep tot welke bevolkingsgroep behoren mijn klanten waar wonen ze wat is de leeftijdsopbouw hoe is de gezinssamenstelling enzovoort Werkproces 1.5 Externe relaties opbouwen en onderhouden

12 opbouw persbericht aankondiging kop eerste alinea/introductie/lead rest van het bericht Werkproces 1.5 Externe relaties opbouwen en onderhouden

13 TIPS Werkproces 1.5 Externe relaties opbouwen en onderhouden een persbericht moet niet langer zijn dan één A-4 een persbericht is nieuws, geen reclameboodschap laat jouw eigen mening zoveel mogelijk achterwege; wel kun je de mening van deskundigen aanhalen

14 TIPS Werkproces 1.5 Externe relaties opbouwen en onderhouden maak eventueel gebruik van tussenkopjes schrijf in de actieve vorm; dus geen zinnen met worden en zullen wees voorzichtig met vakjargon let op spelling en grammatica

15 TIPS Werkproces 1.5 Externe relaties opbouwen en onderhouden probeer herhaling van woorden te voorkomen; zoek naar synoniemen let op je huisstijl; gebruik eigen briefpapier vermeld een telefoonnummer waarop je ook daadwerkelijk voor de redacteur/journalist bereikbaar bent foto’s en illustraties kunnen een tekst aantrekkelijker maken; zorg er wel voor dat ze functioneel zijn.

16 valkuilen en tips Deze kun je downloaden van de website bij het werkproces: Externe relaties opbouwen en onderhouden Werkproces 1.5 Externe relaties opbouwen en onderhouden

17 valkuil Werkproces 1.5 Externe relaties opbouwen en onderhouden Bied niet aan te betalen voor plaatsing en/of beloof geen voordeeltje of korting. Omkopen werkt niet! Journalisten bepalen zelf of en wat er gepubliceerd wordt en niet de opsteller van het persbericht. Puur commerciële activiteiten van ondernemingen horen in advertenties thuis. Tip Stel jezelf steeds de vraag “wat is het nieuws en waarom is het belangrijk dat anderen dit weten?” Ga vervolgens zorgvuldig na welke media (krant, vakblad, huis-aan-huisblad, radio, tv-redactie) mogelijkerwijs interesse hebben in jouw bericht.

18 valkuil Werkproces 1.5 Externe relaties opbouwen en onderhouden Probeer niet volledig en uitputtend te zijn. Ervaring bij communicatiebureau Facet’N leert dat ondernemers en voorlichters hier de meeste moeite mee hebben. Tip Selecteer op hoofdlijnen. Houd het kort en zakelijk. Beperk de lengte van een persbericht tot één pagina A4.

19 valkuil Werkproces 1.5 Externe relaties opbouwen en onderhouden Bouw je persbericht niet op als een betoog door onder meer af te sluiten met het nieuws. Tip Begin je persbericht steeds met het nieuws. Beantwoord in de eerste alinea alle w- vragen en die ene h-vraag

20 valkuil Werkproces 1.5 Externe relaties opbouwen en onderhouden Je kunt zelf nog zo enthousiast zijn over je onderneming of artikel, maar sla jezelf niet op de borst met kreten als de grootste, beste of belangrijkste. Tip Formuleer zakelijk en concreet. Laat feiten voor zich spreken.

21 valkuil Werkproces 1.5 Externe relaties opbouwen en onderhouden Heb niet de illusie dat jouw informatie uitputtend is en dat er dus geen vragen meer zijn. Tip Sluit je persbericht altijd af met de naam van degene die aanvullende informatie kan geven, inclusief telefoonnummer en -adres (ook buiten kantooruren!). En wees daadwerkelijk bereikbaar.

22 valkuil Werkproces 1.5 Externe relaties opbouwen en onderhouden Verstuur jouw persbericht niet in luxe, glanzende mappen. Dit lijkt te veel op reclame en dat werkt averechts bij journalisten. Tip Gebruik speciaal gedrukt persberichtpapier of gebruik je eigen briefpapier met in vet en hoofdletters – PERSBERICHT – erboven. Zorg dat naam, adres en telefoonnummer niet ontbreken en eventueel het juiste doorkiesnummer vermeld staat.


Download ppt "Externe relaties Werkproces 1.5 Externe relaties opbouwen en onderhouden publieke relaties."

Verwante presentaties


Ads door Google