De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

© ADV Market Research B.V. Presentatie online meten in de zorg Den Dolder, september 2008 Drs. Carol Richel Niels de Vries MBA.

Verwante presentaties


Presentatie over: "© ADV Market Research B.V. Presentatie online meten in de zorg Den Dolder, september 2008 Drs. Carol Richel Niels de Vries MBA."— Transcript van de presentatie:

1 © ADV Market Research B.V. Presentatie online meten in de zorg Den Dolder, september 2008 Drs. Carol Richel Niels de Vries MBA

2 © ADV Market Research B.V. 2 Inhoud  Introductie ADV Market Research  Digitaal onderzoek  bezit  Voorbeeld 1: PVS St. Antonius  Voorbeeld 2: FPM  Ervaringen online CQ-Index Fysiotherapie

3 © ADV Market Research B.V. 3 ADV Market Research Opgericht in 1995 Gespecialiseerd in online onderzoek en monitoring  ook combinatie met traditionele veldwerkmethoden (mixed mode) Kracht: innovatieve oplossingen vanuit het proces van de klant Profit en non-profit klanten Lid van MOA en ESOMAR

4 © ADV Market Research B.V. 4 Vier speerpunten ADV Market Research  Private panels (online en schriftelijk)  Opzet en beheer panels van klanten, leden, lezers en burgers  Totaal circa panelleden van diverse klanten (FNV, KNVB, Gemeenten, ENECO)  Nationale Benchmark Klachtenafhandeling  Benchmarkonderzoek voor ABN Amro, TNT Post, NS, ANWB, Fortis, ENECO Energie, transavia.com, ECI, Otto.  Van eenmalig tot continu onderzoek het gehele jaar  Energie & water  Diverse onderzoeken, online, telefonisch en schriftelijk  Zorg  PVS bij CtC en Cardiologie St. Antonius  FPM operationeel bij ruim 80 fysiopraktijken  AGIS als opdrachtgever voor P4P project Fysio-contractanten  Gekoppeld aan Intramed en Pharmeon en in samenwerking met Fysioroadmap en Abakus

5 © ADV Market Research B.V. 5 Digitaal onderzoek Per uitnodigen van respondenten  Persoonlijke uitnodiging  Automatische routing/skips  Opnemen van afbeeldingen, geluid en films  Automatische triggers voor ‘alertmails’, ‘action reports’ en ‘prestatie s’ Bijzonderheden doelgroepen:  Jongeren, zeer vluchtig qua bezit  Groep 30 – 40 vaak laagste respons  Ouderen, lagere penetratie, maar responderen hoog! Respons enquête: 15 – 80%  Geen verschil man – vrouw  Geen verschil opleidingsniveau (beter opgeleiden was beter)  Percentage sterk afhankelijk van betrokkenheid en ‘relatie’

6 © ADV Market Research B.V. 6 Direct internet access Netherlands 2007: bezit NL = 83% (bron: CBS) (bron: CBS)

7 © ADV Market Research B.V. 7 Adv in de zorgmarkt Twee voorbeelden toepassing online onderzoek in de zorg 1. Patient Volg Systeem (PVS) 2. Fysio Prestatie Monitor (FPM) Gevolgd door ervaringen online CQ-Index Fysiotherapie

8 © ADV Market Research B.V. 8 Voorbeeld 1: PVS St. Antonius PVS: Het volgen van alle patiënten na ontslag uit de instelling via een online meetsysteem.  Online enquête systeem (= basis)  Betrekken van patiënten zonder mailadres (via relatie, zus, buurman, zoon)  Longitudinaal meten van de kwaliteit van de zorg/dienstverlening  Vanuit de patiënt  Opgenomen in het klinisch pad! Kwaliteit van de zorg  Mortaliteit  Heropnames  Quality of Life (SF-12)  Speciaal voor hartchirurgie gevalideerde vragenlijst  Zelfstandigheid Kwaliteit van de dienstverlening  Tevredenheid over (ziekenhuis)verblijf

9 © ADV Market Research B.V. 9 Het proces operatie 30 dagen1 jaar pre-operatief acceptatie In de basis 3 meetmomenten  Start met inclusie met daarin de bevestiging van deelname  Meting vooraf om uitgangssituatie vast te stellen  Vervolgmetingen op vaste momenten na de operatie  Naar wens uit te breiden naar meer of minder meetmomenten

10 © ADV Market Research B.V. 10 Telefonisch via CATI systeem 3 weken Alertmail naar pvs’er Geautomatiseerde follow-up 1 week Herinnering 2 weken Uitnodiging per 30 dagen Survey 2 operatie Herinnering naar relatie

11 © ADV Market Research B.V. 11 Monitor: Patiënttevredenheid

12 © ADV Market Research B.V. 12 Ervaringen PVS: respons (1)

13 © ADV Market Research B.V. Ervaringen PVS: respons (2)

14 © ADV Market Research B.V. 14 Resultaat PVS na 2 jaar Snel een representatieve respons  Goed schaalbaar  Hoge respons door integratie klinisch pad Continu inzicht in kwaliteit van de zorg en de verbetermogelijkheden  Ook per chirurg Exacte morbiditeits- en mortaliteitscijfers  Gerelateerd aan euroscore en type operatie  30 dagen en 1 jaar mortaliteit Overweging: CQ-index en kwaliteitsnormen toevoegen

15 © ADV Market Research B.V. 15 Voorbeeld 2: Fysio Prestatie Monitor (FPM)  Behoefte vanuit enkele fysiotherapeuten  Klanten komen niet terug: goed of fout?  Geen zicht op kwaliteit collega’s  Inventarisatie eisen en wensen  Geen extra werk, dubbel invullen en lage kosten  Inzage prestatie andere praktijken en eigen medewerkers  Ontwikkeling  Koppeling Intramed en Pharmeon  Testperiode 4 praktijken, eind 2007 afgerond  Uitrol onder “Het Gezonde Net” (80 praktijken)  Deelname middels webapplicatie voor alle praktijken, ook niet Intramed!  Opschaling 2008  Inzet CQ-index ter vervanging huidige FPM vragenlijst  Inzet FPM t.b.v. AGIS  Samenwerking met Fysioroadmap en Abakus

16 © ADV Market Research B.V. 16 Hoe werkt de FPM? Patiënt Klacht Huisarts Fysiotherapeut Diagnose Behandeling 1 t/m laatste Online enquête, automatisch per verzonden door koppeling met Intramed Het werkproces blijft hetzelfde!

17 © ADV Market Research B.V. 17 FPM Inloggen via Elke praktijk heeft een eigen beveiligde inlognaam/wachtwoord combinatie

18 © ADV Market Research B.V. 18 Het basisscherm Na het inloggen verschijnt automatisch het basisscherm Menubalk Pull down voor keuze benchmark Selectie voor periode Legenda Klik voor verdiepen

19 © ADV Market Research B.V. 19 Verdiepingsvragen Doorklikken op hoofdvraag toont de verdiepingsvragen: bijvoorbeeld “Houding”

20 © ADV Market Research B.V. 20 Vergelijking therapeuten Weergave scores per therapeut, vergeleken met het gemiddelde van de praktijk Selectie voor therapeut

21 © ADV Market Research B.V. 21 Achtergrond online CQ-index Fysiotherapie  CQ-index efficient en goedkoop op grote schaal uitzetten: online meten  Ervaring ADV in online onderzoek in zorgsector: aansluiten bij werkgroep ontwikkeling CQ-index fysiotherapie  Juli – heden: online traject CQ-index Fysiotherapie  Doel: validatie CQ-index fysiotherapie

22 © ADV Market Research B.V. Opzet online traject CQ-index Fysiotherapie 22  18 deelnemende fysiotherapie praktijken  Vrijwillige deelname t.b.v. validering online CQ-Index  Praktijken verantwoordelijk voor aanlevering cliëntgegevens  Aanhef  adres  Geboortedatum  Behandelstatus  Cliëntnummer  Aanlevering via Intramed (download) of webapplicatie (invoer)  Hoe minder handelingen voor de therapeut, hoe beter  3 uitnodigingsrondes: juli – augustus – september  Terugkoppeling resultaten via online monitor

23 © ADV Market Research B.V. Opzet online traject CQ-index Fysiotherapie (2) 23  Uitnodiging tot deelname onderzoek met unieke link naar vragenlijst  Na 1 week: reminder naar non respons  Teksten  5 W’s  Ingewikkeld taalgebruik vermijden  Anonimiteit waarborgen  Houd het kort  Mogelijkheid tot vragen stellen bieden (mailcenter) en antwoorden!  Hoe minder handelingen voor de respondent, hoe beter

24 © ADV Market Research B.V. Procesgegevens 24  Voordeel online meting: inzicht in procesgegevens  Respons  Completion time  Date & Time analyse  Exit analyse  Procesgegevens zichtbaar in eigen beveiligde online monitor

25 © ADV Market Research B.V. Procesgegevens: respons 25  Respons: 53%

26 © ADV Market Research B.V. Procesgegevens: responsverloop 26  Pieken bij uitnodiging en reminder

27 © ADV Market Research B.V. Procesgegevens: exit analyse 27  10% stopt ergens in het proces, maar waar?  De helft (van de 10%) stopt voor de eerste vraag beantwoord te hebben  Zeven op de tien vult niet meer dan 10 vragen in  Overige 30% gelijkmatig verdeeld

28 © ADV Market Research B.V. Conclusies 28  Goede respons van 53%  Na ongeveer 1 week nauwelijks respons, reminder effectief  Overeenkomstig met ander online onderzoek  Gemiddelde duur invullen: 15 minuten en 27 seconden  10% uitval, waarvan zeven op de tien niet meer dan 10 vragen invult (de helft vult helemaal niets in).  Weinig uitval, zeker voor de relatief lange vragenlijst  Geen specifieke ‘afhaakvragen’  Ruim 1100 ingevulde enquêtes

29 © ADV Market Research B.V. Toekomst ADV Market Research en CQ-index 29  Samen met AGIS de CQ-index Fysiotherapie inzetten om kwaliteit van fysiotherapeutische zorg te meten  Ook meenemen van andere vragenlijsten (bijv. Quality of Life, klachtspecifieke vragenlijsten over herstel).  Middels online onderzoek meerdere meetmomenten uit te voeren  Komen tot ranking van praktijken op basis van scores  Betere prestatie is beter contract  Start: 1 januari 2009 met CQ-index zoals deze er nu is  Koppeling met Intramed, Fysioroadmap en Abakus: processen automatiseren

30 ADV Market Research B.V. Willem Arntszlaan 115 C 3734 EE Den Dolder T +31(0) F +31(0) Vragen?


Download ppt "© ADV Market Research B.V. Presentatie online meten in de zorg Den Dolder, september 2008 Drs. Carol Richel Niels de Vries MBA."

Verwante presentaties


Ads door Google