De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Algoritmiek Object-georiënteerd Programmeren Klassen en objecten; constructoren en methoden; integers: notaties. Hoorcollege 3 - Ma. 18 sept. 2006 L.M.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Algoritmiek Object-georiënteerd Programmeren Klassen en objecten; constructoren en methoden; integers: notaties. Hoorcollege 3 - Ma. 18 sept. 2006 L.M."— Transcript van de presentatie:

1 Algoritmiek Object-georiënteerd Programmeren Klassen en objecten; constructoren en methoden; integers: notaties. Hoorcollege 3 - Ma. 18 sept L.M. Bosveld-de Smet

2 Te behandelen onderwerpen Object-georiënteerd Programmeren Klassen en Objecten Constructoren en Methoden Integers Rekenen met Two’s Complement Notation Excess Notation Floating-point Notation (week 4)

3 Wat is een object?

4 Beschrijving kenmerken blikje Drank: pepsi Hoeveelheid: 250 ml Temperatuur: 6 0 C …

5 Wat kun je ermee?

6

7 Beschrijving operaties uitvoerbaar door of op blikje Openen Leegdrinken Leeggieten Koelen Weggooien Ontploffen …

8 Beschrijving van alle blikjes i.h.a Algemene kenmerken en operaties Klasse Instantievariabelen Instantiemethoden

9 Klasse en object

10 Voorbeeld Telonderzoek in diverse wijken van een stad Consumentenonderzoek in winkels Verkeersonderzoek

11 Java: klasse Teller class Teller {. }

12 Tellerstructuur: toestand en gedrag class Teller { int aantal; void verhoog () { … } void zetTerug () { … } int geefWaarde () { … } Instance variable Beschrijving van het gegeven dat elk object met deze structuur bevat Methods Beschrijving van het gedrag dat elk object met deze structuur heeft

13 Objecten van type Teller Teller teller1, teller2; int i, j; double k; char c; data type + lijst variabelen door Java al gedefinieerde datatypen Primitieve datatypen

14 Declaratie en initialisatie primitieve variabelen int i ;i i = 0 ; i0

15 Constructoren class Teller { int aantal; Teller () { aantal = 0; } Teller (int beginWaarde) { aantal = beginWaarde; } void verhoog () { … } void zetTerug () { … } int geefWaarde () { … } Specifieke methoden: constructoren

16 Declaratie en initialisatie objectvariabelen: 2 staps Teller teller1;teller1??? teller1 = new Teller () ;0 aantal Tellerobject

17 Declaratie en initialisatie objectvariabelen: shortcut Teller teller1 = new Teller () ; teller10 aantal Tellerobject

18 objectvariabelen: NULL waarde teller1 = null ; teller10 aantal Tellerobject

19 Nog een teller Teller teller2 = new Teller (100) ; teller2100 aantal Tellerobject

20 Let op toekenningen!!! teller1 teller2 teller1 = teller2 ;

21 Verdere kenmerken van OOP Inheritance = overerving Polymorphism = veelvormigheid Encapsulation = inkapseling

22 Inkapseling class Teller { private int aantal; public Teller () { aantal = 0; } public Teller (int beginWaarde) { aantal = beginWaarde; } public void verhoog () { … } public void zetTerug () { … } public int geefWaarde () { … } niet bereikbaar vanuit andere programma-eenheden wel bereikbaar vanuit andere programma-eenheden

23 Klasse Teller: definitie class Teller { private int aantal; public Teller () { aantal = 0; } public Teller (int beginWaarde) { aantal = beginWaarde; } public void verhoog () { aantal = aantal + 1; } public void zetTerug () { aantal = 0; } public int geefWaarde () { return aantal; }

24 Meerdere klassen class Teller { private int aantal; public Teller () { aantal = 0; } public Teller (int beginWaarde) { aantal = beginWaarde; } public void verhoog () { aantal = aantal + 1; } public void zetTerug () { aantal = 0; } public int geefWaarde () { return aantal; } class TellerStanden { public static void main (String[] args) { //creëer 2 tellers Teller t1 = new Teller (); Teller t2 = new Teller (25); //print de tellerstanden System.out.println (t1.geefWaarde ()); System.out.println (t2.geefWaarde ()); //reset t2 t2.zetTerug (); //verhoog t1 drie keer, t2 twee keer t1.verhoog (); t2.verhoog (); //print de tellerstanden System.out.println (t1.geefWaarde ()); System.out.println (t2.geefWaarde ()); }

25 Datatypen int … double, float getallen met komma: ‘floating point notatie’, bijv. 560e-1 boolean true, false char ‘a’, ‘A’, ‘8’, ‘%’, ‘ ’

26 Voorbeelden int i = 2; j = 4; double k = 1.0; i = i * j; i = 17 / 4; i = 17 % 4; i = k / 2; k = i / 4; i =+ 2;

27 Binaire optelling

28 Binaire breuken x 1/8 = 1/8 0 x ¼ = 0 1 x ½ = ½ 1 x 1 = 1 0 x 2 = 0 1 x 4 = 4 5 5/8

29 Weergaven van integers Two’s complement notatie Excess notatie

30 Two’s complement notatie bitpatroon sign bit weergegeven waarde

31 Excess four notatie bitpatroon sign bit weergegeven waarde


Download ppt "Algoritmiek Object-georiënteerd Programmeren Klassen en objecten; constructoren en methoden; integers: notaties. Hoorcollege 3 - Ma. 18 sept. 2006 L.M."

Verwante presentaties


Ads door Google