De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Inleiding Informatica Prof. Dr. Olga De Troyer.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Inleiding Informatica Prof. Dr. Olga De Troyer."— Transcript van de presentatie:

1 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Inleiding Informatica Prof. Dr. Olga De Troyer

2 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Hoofdstuk I: Kennismaking met Java

3 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Computer Snelle “reken” machine Voert enkel “reken”opdrachten uit “Alles” wordt (uiteindelijk) herleid tot getallen (0 en 1)

4 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Programma Tekst die een computer een taak laat uitvoeren De tekst is een reeks opdrachten na elkaar, code genoemd Geschreven in een speciale taal, een programmeertaal

5 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Doel van de cursus Aanleren van het lezen en schrijven van programma’s in de programmeertaal Java Java is een recente object georiënteerde programmeertaal

6 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Basiselementen van Java Objecten –Zijn weerspiegelingen van “dingen” uit de werkelijkheid

7 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Objecten abstractie mijn_auto object Jan’s_fiets object Modellen Werkelijkheid

8 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer abstractie Model Objecten Object Toestand Kleur : blauw Merk : Opel Nummerplaat :ARJ775 Gedrag Rijden Remmen Toeteren Attributen Methoden

9 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Objecten communiceren Aangenaan, ik ben mevr Segers Hallo, ik ben mr. Peters van de boekhouding. En u ben? Berichten

10 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Berichten sturen om taken uit te voeren Graag, lunch voor 3 personen

11 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Een bericht activeert de overeenkomstige methode Object … Gedrag Rijden Remmen Toeteren Remmen

12 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Een Object Georiënteerd programma Een programma is een opeenvolging opdrachten/instructies Een OO programma is een opeenvolging van berichten

13 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Klasse Auto Toestand Kleur Merk Nummerplaat Gedrag Rijden Remmen Toeteren Klasse Auto Toestand Kleur Merk Nummerplaat Gedrag Rijden Remmen Toeteren Klassen klasseGelijksoortige objecten met hetzelfde gedrag en gelijksoortige attributen worden gedefinieerd door een klasse

14 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Instanties van een klasse Klasse Auto Toestand Kleur Merk Nummerplaat Gedrag Rijden Remmen Toeteren Klasse Auto Toestand Kleur Merk Nummerplaat Gedrag Rijden Remmen Toeteren Klasse Object Toestand Kleur: blauw Merk: Opel Nummerplaat: ARJ775 Gedrag Rijden Remmen Toeteren Object Toestand Kleur: rood Merk: VW Nummerplaat: BXR824 Gedrag Rijden Remmen Toeteren Object Toestand Kleur: zwart Merk: Ford Nummerplaat: CVX779 Gedrag Rijden Remmen Toeteren Instanties

15 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Object Toestand Kleur: blauw Merk: Opel Nummerplaat: ARJ775 Gedrag Rijden Remmen Toeteren Object Toestand Kleur: rood Merk: VW Nummerplaat: BXR824 Gedrag Rijden Remmen Toeteren Object Toestand Kleur: zwart Merk: Ford Nummerplaat: CVX779 Gedrag Rijden Remmen Toeteren Refereren naar objecten Laat toe om het object te identificeren: MijnAuto.Toeteren Opa’sAuto.Remmen Referenties naar objecten Jan’sAuto Opa’sAuto MijnAuto

16 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Berichten met argumenten Voorbeeld: MijnAuto.Rijden Maar hoe hard rijden? –Argumenten voor berichten: MijnAuto.Rijden(90) –Dus ook voor de corresponderen methode Klasse Auto Toestand Kleur Merk Nummerplaat Gedrag Rijden(snelheid) Remmen Toeteren Klasse Auto Toestand Kleur Merk Nummerplaat Gedrag Rijden(snelheid) Remmen Toeteren

17 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Vooraf gedefinieerde klassen en objecten De meest gebruikelijke klassen en objecten zijn reeds vooraf gedefinieerd in Java. Deze kunnen eenvoudigweg gebruikt worden.

18 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Een voorbeeld Via Java willen we “Welkom iedereen” op de monitor van de computer laten verschijnen. System.out.println(“Welkom iedereen”) Referentie naar een voor gedefinieerd object van de voorgedefinieerde klasse “PrintStream” Boodschap naar object “System.out” Refereert naar het scherm

19 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Java Statements Een boodschap naar een object sturen is een actie. De computer voert de acties uit wanneer het programma uitgevoerd wordt In Java noemt men acties “statements” Statements eindigen met een “;” System.out.println(“Welkom iedereen”);

20 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Een Java programma Een opeenvolging van statements System.out.println(“Dit is mijn eerste Java programma”); System.out.println(“maar niet mijn laatste.”);

21 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Een Java programma (2) Elke programma heeft een naam nodig en bijkomende informatie import java.io.*; class Programma1 { public static void main(String[] arg) { System.out.println(“Dit is mijn eerste Java programma”); System.out.println(“maar niet mijn laatste.”); }

22 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Syntax regels Regels die zeggen wat mag en niet mag in een Java programma Vergelijkbaar met de grammatica regels van Nederlands, Engels,...

23 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Identifiers Elke klasse moet een naam hebben; namen worden ook wel identifiers genoemd –Bvb: Programma1, PrintStream Hoofdletters en kleine letters zijn verschillend –Bvb: System en system

24 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Sleutelwoorden Woorden met een speciale vast gelegde betekenis noemt men sleutelwoorden (keyword) –Bvb: import, class, public, static, void –Tegen-vb: PrintStream

25 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Regel: Twee opeenvolgende identifiers of sleutelwoorden zijn gescheiden door minstens één blanko. classProgramma1 Goed: class Programma1

26 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer De volgorde van de statements Statements worden uitgevoerd in volgorde van voorkomen. System.out.println(“Een Twee”); System.out.println(“Drie Vier.”); Resultaat is verschillend van System.out.println(“Drie Vier.”); System.out.println(“Een Twee”);

27 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Leesbare programma’s Advies –Zet elk statement op een aparte lijn –Indien te lang, breek op en spring in vanaf de 2de lijn –Gebruik TAB om in te springen, geen spaties

28 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer import java.io.*; class Programma1 {public static void main(String[] arg) { System.out.println(“Dit is mijn eerste Java programma”); System.out.println(“dit een een nieuwe lijn.”) } } import java.io.*; class Programma1 { public static void main(String[] arg) { System.out.println(“Dit is mijn eerste Java programma”); System.out.println (“dit een een zeeeeeeeeeeeeeeeeeeer lange lijn”); }

29 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Commentaar Tekst in het programma om het programma (of delen ervan) te verklaren Wordt door de computer genegeerd /* dit is commentaar en mag over verschillende lijnen lopen */ // duidt aan dat de rest van de lijn commentaar is

30 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer import java.io.*; /* * Programma1 schrijft mijn naam en op het scherm */ class Programma1 { public static void main(String[] arg) { System.out.println(“Prof. Dr. Olga De Troyer”); // mijn naam System.out.println(“ // mijn }

31 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Hoe een programma laten uitvoeren? 1. Programma invoeren in de computer 2. Programma vertalen naar een vorm die de computer kan uitvoeren 3. Instructie geven aan de computer om het programma uit te voeren

32 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Stap 1: Programma invoeren Door middel van een bestand (file) Bestand –Collectie van informatie –Heeft een naam –Kan opgeslagen worden op de harde schijf van de computer –Bepaalde software laat toe om bestanden aan te maken, bvb: tekst-processors Bestanden voor programma’s worden aangemaakt door editors.

33 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Editor Vergelijkbaar met een tekst processor –Laat toe om tekst in te voeren –Laat toe om de tekst te bewaren in een bestand Kent geen tekst formattering zoals tekst processor Editor Bestand met programma Output

34 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Java programma bestanden Regel: –Naam van bestand van een programma is naam-programma.java Bvb: Programma1.java

35 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Stap 2: Programma vertalen Computer kan alleen primitieve instructies uitvoeren, instructies uit de machinetaal Machinetaal afhankelijk van soort computer Dus vertaalslag nodig van Java naar machinetaal

36 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Vertalen van programma’s Compiler –vertaalt programma naar machinetaal instructies (machine code) Compiler Machine Code Output Programma Input

37 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Vertalen van programma’s (2) Interpreter –Voert de programma instructies uit door middel van machinetaal instructies Interpreter Programma Input Output “De programma uitvoer” Vb. Hallo iedereen

38 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Vertalen van Java programma’s Combinatie van compiler en interpreter –Java compiler vertaalt Java programma niet naar machinetaal maar naar een “neutrale” soort van machinetaal, Java byte code genoemd Java Compiler Java Programma bestand Java bytecode bestand

39 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Stap 3: Vertaling uitvoeren Java byte code kan niet direct uitgevoerd worden Interpreter nodig Java byte code Interpreter “De programma uitvoer” Vb. Hallo iedereen Java bytecode bestand

40 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Dus alles samen Java Editor Java Bestand X.java Java Compiler Java bytecode Bestand X.class Java byte code Interpreter “De programma uitvoer” Het programma invoeren Het programma compileren Het programma uitvoeren

41 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Voordelen Java byte code is niet machine afhankelijk –Dus compiler niet machine afhankelijk Java byte code interpreters eenvoudiger dan Java interpreters

42 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Hoofdstuk 2: Objecten nader bekeken

43 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Referenties en objecten Referentie naar een object Object Toestand Kleur: blauw Merk: Opel Nummerplaat: ARJ775 Gedrag Rijden Remmen Toeteren MijnAuto Object “Het object MijnAuto” is eigenlijk een afkorting van “het object waarnaar MijnAuto refereert”

44 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Identifiers Naam van een klasse start met een hoofdletter, bvb. PrintStream Naam van methode start met kleine letter, bvb. println Alle andere letters zijn kleine letters, behalve indien naam bestaat uit meerdere woorden, bvb. printStream

45 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Formaat van methoden methodenaam(argument-1, argument-2,...) methodenaam(argument) methodenaam( ) println(“Java”) methodenaam argument

46 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Methode print voor de klasse PrintStream –Geen nieuwe lijn na afdrukken van het argument: System.out.print(“Ja”) System.out.print(“va”) Methode print

47 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Strings Een string is een opeenvolging van karakters (letters, cijfers, leestekens, …) Bvb. “Welkom iedereen” In Java wordt de string zelf gebruikt om naar een string object te refereren. Dit zijn String Constanten “hello” Object: instance van de klasse String “hello”

48 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer De klasse String Methoden van String –Wijzigen de ontvanger (object) niet –Geven steeds een referentie naar een nieuw String object terug Bvb: toUpperCase() Geen argumenten Bvb: “ibm”.toUpperCase() ; “IBM” reference naar nieuw String object System.out.println(“ibm”.toUpperCase());

49 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Signatuur en prototype Signatuur van een methode –Naam methode en beschrijving van de argumenten vb: klasse PrintStream methode println argumenten: referentie naar String object

50 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Signatuur en prototype (2) Prototype van een methode –Signatuur en beschrijving van de “return” waarde vb1: klasse PrintStream methode println argumenten: referentie naar String object return waarde: geen vb2: klasse String methode toUpperCase argumenten: geen return waarde: referentie naar String object

51 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Variabelen Een variabele –Heeft een naam (identifier) Bvb x, lijn, mijnVariabele –Kan een waarde hebben Bvb x heeft de waarde 5 –Waarde kan wijzigen Grafische voorstelling x 5 Naam van de variabele Inhoud (of waarde) van de variabele Inhoud (of waarde) van de variabele

52 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Variabelen (2) De waarde van een variabele kan men opvragen –Door middel van de naam van de variabele x 5 … x... geeft waarde van x, namelijk 5

53 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Variabelen (3) Bij uitvoering beschikt het programma over een stuk van het computer geheugen Een variabele is een stukje van dit computer geheugen x –Kan men het gebruiken om “iets te bewaren” Vb (tussen)resultaat van een berekening –Waarden opgeslagen via variabelen verdwijnen wanneer de uitvoering van het programma stopt.

54 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Referentie Variabelen Een referentie variabele –Is een variabele –De waarde is een referentie naar een object –Laat toe om referenties naar objecten te bewaren voor later gebruik y Inhoud (of waarde) van de variabele Inhoud (of waarde) van de variabele Naam van de variabele

55 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Referentie Variabelen (2) Voorbeeld gebruik referentie variabele Bvb lijn heeft de waarde “youhou youhou youhou” lijn “youhou youhou youhou” Gebruik: System.out.println(lijn); System.out.println(lijn); System.out.println(lijn.toUpperCase()); Opvragen van de waarde van de referentie variabele

56 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Declaraties Een declaratie is een statement dat een variabele introduceert in het programma –Formaat: typenaam-variabele; Voorbeelden: Stringgroeten; int x; groeten x naam type naam type

57 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Assigment (Toekenning) Het toekennen van een waarde aan een variabele –Formaat: naam-variabele = waarde ; Vb-en: x = 5 ; groeten “Hallo” x 5 groeten = “Hallo” ;

58 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Assigment (2) groeten “Hallo” Een variabele kan pas worden gebruikt nadat ze werd gedeclareerd Vb1: int x; x = 5 ; System.out.println( x ); Vb2: String groeten; groeten = “Hallo”; System.out.println( groeten ); x 5

59 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Assignment: regel Type van waarde moet hetzelfde zijn als type van de variabele String groeten; groeten = “Hallo”; Type van de variabele String groeten; groeten = 5 ;

60 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Assignment met waarde toekenning Het toekennen van een waarde aan een variabele tijdens de deklaratie –Formaat: type identifier = waarde ; Vb: String groeten = “Hallo”; int x = 5 ;

61 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Meer over variabelen Meerdere variabelen in één declaratie typenaam-variabele1, naam-variabele2, … ; Vb: Stringgroeten, naam, lijn ; inti, j, k ; Conventie: Variabele namen starten met kleine letter

62 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Meer over variabelen (2) Na declaratie en voor de eerste toekenning is de waarde van een variabele onbepaald intx ; x Een variabele kan op één moment maar één waarde bevatten. 5 x = 5; x = 10; 10

63 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer t “herfst” Stringt ; t = “herfst” ; Stringt ; t = “herfst” ; t = “winter” ; t “herfst” “winter” Meer over variabelen (3) Een referentie variabele kan op één moment naar slechts één object refereren. Stringt ; t Referentie naar “herfst” is weg!

64 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Waarde wijzigen gebaseerd op de huidige waarde int i ; i = 3; Waarde van een variabele wijzigen 3 i 12 Waarde opvragen : 3 Resultaat berekenen : 3 * 4 = 12 Resultaat (12) toekennen aan i i = i * 4;

65 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Stringt ; Null Het sleutelwoord null kan men gebruiken om aan te geven dat een referentie variabele nergens naar refereert t = null ; t null

66 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer j = i ; Meer over variabelen (3) Verschillende variabelen kunnen dezelfde waarde bevatten. i wordt hier gebruikt om de waarde van de variabele i op te vragen i wordt hier gebruikt om de waarde van de variabele i op te vragen j wordt hier gebruikt om de variabele j een waarde te geven j wordt hier gebruikt om de variabele j een waarde te geven inti, j ; i = 5 ; i j 5 5

67 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer s = t ; Meer over variabelen (4) Verschillende referentie variabelen kunnen naar hetzelfde object verwijzen. t “herfst” Strings, t ; t = “herfst” ; s t wordt hier gebruikt om de waarde van de variabele t op te vragen t wordt hier gebruikt om de waarde van de variabele t op te vragen s wordt hier gebruikt om de variabele s een waarde te geven s wordt hier gebruikt om de variabele s een waarde te geven

68 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Meer over variabelen (4) (Referentie) variabelen zijn onafhankelijk s = t ; Strings, t ; t = “herfst” ; t “herfst” s ij 5 5 inti, j; i = 5 ; j = i ; i = 10 ; inti, j; i = 5 ; j = i ; inti, j; i = 5 ; Strings, t ; t = “herfst” ; s = t ; t = “winter” ; t “herfst” s “winter” 10

69 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Meer over statements Volgorde van de statements is belangrijk –Cf echte leven Niet: eerst ei in pan en dan pan verwarmen Plaats van declaraties niet belangrijk zolang ze voor het gebruik ervan komen import java.io.*; class Programma2 { public static void main ( String [] arg) { String groeten ; groeten = “groeten” ; String veelGroeten ; veelGroeten = “veel groeten” ; System.out.println( groeten ); System.out.println( veelGroeten ); } }

70 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer String Methoden - voorbeelden

71 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer String Methoden (2) Positie van karakters in een String begint bij 0! h a m b u r g e r Eerste karakter Positie 0 Eerste karakter Positie 0 Vierde karakter Positie 3 Vierde karakter Positie 3

72 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer String Methoden String s, t, u ; s = “ham”; t = “burger”; “hamburger” t s u “burger” “ham” u = s.concat( t );

73 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer String Methoden (2) String s, t, u ; s = “hamburger”; “burger” Positie van begin van rest string u = s.substring(3, 7) “burg” h a m b u r g e r t s “hamburger” u Laatste positie niet in substring t = s.substring(3)

74 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Overloading String s,t,u ; s = “hamburger”; t = s.substring(3); u = s.substring(3, 7); Twee verschillende methoden? Ja! Dezelfde naam Maar verschillende signatuur  dus te onderscheiden Dit noemt men “overloading”

75 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Voorbeeld gebruik van strings - 1 Vind het middelste karakter van de string “hottentottententoonstelling” Wat nodig? –Variabele voor het woord String woord = “hottentottententoonstelling”; –Variabele voor het middelste karakter; kararkter is ook een string String midden ; (later zien we ook karakters)

76 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer –Hoe het middelste karakter vinden? Middelste karakter op middelste positie –Hoe de middelste positie vinden? vb: “nooit” lengte: 5 middelste positie: 2 (opgelet nummering begint bij 0) n o o i t Dus middelste positie is lengte gedeeld door 2: woord.length() / 2

77 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer –Hoe karakter op middelste positie eruit halen? Via substring methode: woord.substring (“middelste positie”, “ 1 + middelste positie” ) –Of dus: woord.substring(woord.length () / 2, 1 + woord.length () / 2 )

78 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Alles samen import java.io.*; class Programma1 { public static void main(String[] arg) { String woord, midden ; woord = “hottentottententoonstelling” ; midden = woord.substring( woord.length () / 2, 1 +woord.length () /2 ); System.out.println(midden); }

79 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Voorbeeld 2 Gegeven zijn een voornaam en een achternaam. Druk de initialen van deze naam af. Wat nodig? –Variabelen voor het voornaam en achternaam String voornaam, achternaam ; –Variabele voor de initialen String initialen ;

80 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer –Hoe initialen vinden? Eerste karakter van elke naam voornaam.substring(0, 1); J a n achternaam.substring(0, 1); P e e t e r s tweedeInit eersteInit “P” “J” initialen “JP” Nog nodig, dus referentie bijhouden door middel van variabelen String eersteInit, tweedeInit; eersteInit = voornaam.substring(0, 1); tweedeInit = achternaam.substring(0, 1); –Hoe samenvoegen ? Via concat methode initialen = eersteInit.concat(tweedeInit);

81 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Alles samen import java.io.*; class Programma1 { public static void main(String[] arg) { String voornaam, achternaam, initialen ; voornaam = “Jan” ; achternaam = “Peeters” ; String eersteInit, tweedeInit ; eersteInit = voornaam.substring( 0, 1 ); tweedeInit = achternaam.substring( 0, 1 ); initialen = eersteInit. concat(tweedeInit) ; System.out.println(initialen); }

82 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Cascading Veronderstel in voorbeeld2: voornaam, middelnaam en achternaam Jan Geert Peeters Dan 3 initialen: eersteInit, tweedeInit en derdeInit initialen = eersteInit.concat(tweedeInit); initialen = initialen.concat(derdeInit); “JG” “JGP” Of eersteInit.concat(tweedeInit) is een object Dus we kunnen er een boodschap naar sturen is een object Dus we kunnen er een boodschap naar sturen.concat(derdeInit); initialen =

83 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Compositie Nog anders: initialen = tweedeInit.concat(derdeInit); initialen = eersteInit.concat(initialen); “GP” “JGP” Of tweedeInit.concat(derdeInit) is een object Dus we kunnen het gebruiken als argument van een boodschap is een object Dus we kunnen het gebruiken als argument van een boodschap initialen = eersteInit.concat( )

84 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Lege string String zonder karakters “” Lengte van een lege string is 0 Is verschillend van null

85 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Zelf objecten maken String constanten, System.out zijn voorbeelden van voorgedefinieerde objecten. Een object is een instantie van een klasse Elke klasse heeft een methode om nieuwe instanties te maken –Deze methode wordt een constructor genoemd Naam van een constructor is steeds gelijk aan de naam van de klasse bv: klasse Auto  constructor: Auto

86 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Zelf objecten maken (2) Nieuwe instantie van een klasse maken door het sturen van een boodschap naar de klasse –Geen object-ontvanger –Object-ontvanger vervangen door het sleutelwoord new new Auto() Constructor Nieuw object van het type Auto Nieuw object van het type Auto Een constructor kan argumenten hebben Bv: new Auto (“Ford”)

87 Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Zelf objecten maken (3) Referentie naar nieuw object nodig! Auto mijnAuto ; mijnAuto = new Auto() ; mijnAuto


Download ppt "Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Inleiding Informatica Prof. Dr. Olga De Troyer."

Verwante presentaties


Ads door Google