De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Vereniging van Stichtingen Leergeld. LEERGELD Participatie van kinderen samengevat in: Leergeld  Alle kinderen mogen meedoen  Een kind heeft nooit.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Vereniging van Stichtingen Leergeld. LEERGELD Participatie van kinderen samengevat in: Leergeld  Alle kinderen mogen meedoen  Een kind heeft nooit."— Transcript van de presentatie:

1 Vereniging van Stichtingen Leergeld

2

3 LEERGELD Participatie van kinderen samengevat in: Leergeld  Alle kinderen mogen meedoen  Een kind heeft nooit schuld aan de situatie waarin het gezin zich bevindt  Nu meedoen is straks meetellen

4  Geen hulpverleners bieden wel ondersteuning Stichting Leergeld  Geen professionals Werken wel heel professioneel  Functioneren als aanvulling op wat er al is  Maak gebruik van sterktes

5 Participatie van kinderen meedoen is essentieel voor ontwikkeling Ontwikkeling:  Kennis  Sociaal  Emotioneel  Fysiek KUNNEN

6 Participatie van kinderen Meedoen niet automatisch voor – schoolgaande kinderen rond de armoedegrens

7 Participatie van kinderen Meedoen – schoolgerelateerd:  Schoolkamp/reis  Excursies  Ouderbijdrage  Locker  Schoolmaterialen  Schoolboeken  PC/Computer  Timmerkist  Fiets  ………

8 Participatie van kinderen Vrije tijd – Sociale vaardigheden stimulerend:  Sport  Zwemlessen  Hobby / Scouting  Kunstzinnige vorming – ballet, muziek etc.

9 Stichting Leergeld Vrijwilligersorganisatie - één (franchise) formule:  Zelfde doelstelling  Zelfde werkmethodiek  Zelfde doelgroepdefiniëring  Zelfde georganiseerd  Snel  Geen duplicatie  Wel samenwerking  Zakelijk, ruimhartig  Onafhankelijk  Rechtvaardiging

10 Stichting Leergeld  Landelijke (koepel)organisatie Leergeld Nederland (LgN)  Nu 63 lokale stichtingen waarvan 48 operationeel

11 Lokale Leergeld-stichtingen 1.Albl.waard 2.Alkmaar 3.Amersfoort 4.Apeldoorn 5.Arnhem 6.Best 7.Bergen op Z 8.Bommelerwrd 9.Boxtel 10.Breda 11.Capelle ad IJ. 12.Delft 13.Delfzijl 14.Den Bosch 15.Den Haag 16.Deventer 17.Drachten 18.Drechtsteden 19.Ede 20.Eindhoven 21.Emmen 22.Enschede 23.Epe e.o. 24.Etten-Leur 25.Geldrop-Mierlo 26.Gemert 27.Goes 28.Goirle en Riel 29.Gouda 30.Groningen 31.Haarlemmermeer 32.Heerenveen

12 Lokale Leergeld-stichtingen 33.Helmond 34.Hoogeveen 35.Hoogezand 36.Hoorn 37.Land van Cuijk 38.Leeuwarden 39.Leiden 40.Leidschendam 41.Maastricht 42.Nieuwegein 43.Noordoostpolder 44.Nijmegen 45.Nuenen 46.NWN 47.Oldenzaal 48.Oosterhout 49.Oss 50.Parkstad 51.Roosendaal 52.Rotterdam 53.Sneek 54.Soest/Baarn 55.Spijkenisse 56.Stadskanaal 57.Terneuzen 58.Tilburg 59.Utrecht 60.Valkenswaard 61.Veldhoven 62.Westbetuwe 63.Walcheren 64.W. Mijnstreek 65IJsselstein 66De Bilt 67Zoetermeer 68Zutphen

13 Stichting Leergeld Missie  bieden van kansen aan kinderen die ten gevolge van € redenen anders niet kunnen meedoen Doelstelling  fungeren laatste vangnet  onvoldoende middelen voor ontwikkeling  ontwikkeling  kennis  sociale vaardigheden Strategie  vanuit lokale omstandigheden kinderen zonder beperking laten meedoen Insteek  preventie: beter nu beetje geld dan later duur leergeld betalen

14 Stichting Leergeld Vangnet voor participatie Voor schoolgaande kinderen/jongeren van in principe 4-18 jaar, uit gezinnen waar financiën:  uitgeput zijn  niet toereikend  niet beschikbaar  niet in staat zelf te betalen

15 Stichting Leergeld Meedoen Ontwikkeling kennis  school= prioriteit Ontwikkeling sociale vaardigheden  vrije tijd= breed Breed: meedoen, erbij horen. Middel om …… naar eigen keuze: sport – hobby – kunstzinnige vorming  activiteit die bij het kind past  waarbij kind zich lekker voelt  één activiteit per kind!

16 Leergeld formule  vangnet  local-for-local  huisbezoek  één-loket-functie - aanvullende hulp  structurele inzet voorliggende voorzieningen  zelfopgelegde signalering/terugkoppelingsverplichting  bijdrage bewustzijn voor structurele oplossing  zakelijk georganiseerd, warmhartige hulpverlening - toetsing criterium - analyse probleem - voorlichting - verwijzing - bemiddeling

17 Leergeld-stichtingen Voorkomen sociaal isolement door kinderen te laten meedoen Door hanteren Leergeld-formule:  Laatste vangnet  Kind centraal  Wegnemen belemmeringen op onderwijsgebied ] meedoen Stimuleren sociale vaardigheden]  Eén-loket-principe  Eerst gebruik voorliggende voorzieningen

18 Leergeld-stichtingen Organisatie  Juridisch autonoom  Leden van de landelijke Vereniging  Verbonden aan collega-stichtingen door Lg-formule

19 Leergeld-stichtingen Lokale structuur Werkend bestuur- met brede maatschappelijke steun Coördinator - dagelijkse leiding Intermediairs - huisbezoek

20 Leergeld-stichtingen Verdeling van de (financiële) middelen Directe (aanvullende) ondersteuning in de vorm van verwijzing, Middelen (hulp in natura) of een financiële bijdrage Minimale overhead, want het werk wordt professioneel gedaan door vrijwilligers i. Coördinator ii. Intermediairs iii. Huisvesting- en kantoorkosten

21 Stichting Leergeld Resultaten In 2008 zijn kinderen geholpen volgens de Leergeld-methode. Het gaat om een bedrag van ruim € 3 milj. gemiddeld € 120,- per geholpen kind 40% schoolgerelateerd 60% sociale vaardigheden gerelateerde activiteiten

22 Stichting Leergeld Doelgroep – hoe vinden ze ons vs. Hoe vinden wij hen? Onderwijs GGD Maatschappelijk werk Sociale dienst Rechtstreeks

23 Stichting Leergeld Alle kinderen mogen meedoen want Nu meedoen is straks meetellen Alle acties gericht op het realiseren van:


Download ppt "Vereniging van Stichtingen Leergeld. LEERGELD Participatie van kinderen samengevat in: Leergeld  Alle kinderen mogen meedoen  Een kind heeft nooit."

Verwante presentaties


Ads door Google