De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

15 mei 2008 Fietsers en drukke rotondes1 John Boender, CROW Turborotonde met fietsers ongelijkvloers: de voorkeursvariant!

Verwante presentaties


Presentatie over: "15 mei 2008 Fietsers en drukke rotondes1 John Boender, CROW Turborotonde met fietsers ongelijkvloers: de voorkeursvariant!"— Transcript van de presentatie:

1 15 mei 2008 Fietsers en drukke rotondes1 John Boender, CROW Turborotonde met fietsers ongelijkvloers: de voorkeursvariant!

2 15 mei 2008 Fietsers en drukke rotondes2 Inhoud presentatie Oude situatie Van rotonde naar turborotonde Fietsers ongelijkvloers Ontwerp Realisatie Ervaringen na openstelling Samenvatting

3 15 mei 2008 Fietsers en drukke rotondes3 Oude situatie

4 15 mei 2008 Fietsers en drukke rotondes4 Oude situatie N 264: 2x1 Enkelstrooks rotonde Fietsers uit de voorrang N 264 Velmolenweg

5 15 mei 2008 Fietsers en drukke rotondes5 A73 A50 N264 Van rotonde naar turborotonde Toename intensiteiten: - 2x2 rijstroken nabij A50, rest 2x1 - alle kruispunten bij Uden op N 264 onvoldoende capaciteit

6 15 mei 2008 Fietsers en drukke rotondes Van rotonde naar turborotonde

7 15 mei 2008 Fietsers en drukke rotondes7 groei autoverkeer op N 264 oversteekbaarheid zeer slecht: >30 sec wachttijd Diverse rotondevarianten bekeken Keuze voor turborotonde Van rotonde naar turborotonde

8 15 mei 2008 Fietsers en drukke rotondes8 Fietsers ongelijkvloers woningbouw te zuiden van N 264: 1600 woningen

9 15 mei 2008 Fietsers en drukke rotondes9 Fietsers ongelijkvloers woningbouw ten zuiden van N 264: 1600 woningen oversteekbaarheid fietsverkeer verslechterd Turborotonde met fietsers ongelijkvloers Twee fietstunnels, ieder met fietsers in één richting en voetpad

10 15 mei 2008 Fietsers en drukke rotondes10 Ontwerp

11 15 mei 2008 Fietsers en drukke rotondes11 Ontwerp

12 15 mei 2008 Fietsers en drukke rotondes12 Realisatie

13 15 mei 2008 Fietsers en drukke rotondes13 Ervaringen na openstelling Kosten turborotonde: ca. € ,- Kosten fietstunnels: ca. € ,-

14 15 mei 2008 Fietsers en drukke rotondes14 Ervaringen na openstelling Velmolenweg was één van de eerste turborotondes in Noord-Brabant Pionieren met bewegwijzering (vallende pijlen) en markering Na turborotonde in zijberm plek waar voertuigen stoppen en gaan keren (vooral in begin)

15 15 mei 2008 Fietsers en drukke rotondes15 Ervaringen na openstelling Fietsers: Helling fietstunnel: max. 4,5 % (comfort) Alignement N264 hierdoor aangepast

16 15 mei 2008 Fietsers en drukke rotondes16 Ervaringen na openstelling Voetgangers: Kinderwagens: print trottoirtegels te ongelijk

17 15 mei 2008 Fietsers en drukke rotondes17 Ervaringen na openstelling Hangjongeren: Middeneiland: Portugese keitjes: geen scatebaan

18 15 mei 2008 Fietsers en drukke rotondes18 Ervaringen na openstelling Sociale veiligheid: Veel daglicht en verlichting brandt dag en nacht Veel lichte materialen gebruikt Cellulose-coating tegen graffiti Geen tegels aan de wand: beschadiging Kleur vloer tunnel minder donker

19 15 mei 2008 Fietsers en drukke rotondes19 Ervaringen na openstelling Bij andere lokaties heeft men gekozen voor een diagonale fietstunnel onder turbo door of een fietsbrug.

20 15 mei 2008 Fietsers en drukke rotondes20 Ervaringen na openstelling Wanneer ongelijkvloers? Hier gekozen voor grens van 800 fietsers per etmaal, maar het blijft maatwerk! Hier veel schoolgaande jeugd: concentratie van groepen fietsers, extra reden voor ongelijkvloers Overwegingen: randvoorwaarden omgeving, redelijkheid, aantal benodigde kunstgrepen, sociaal veilig, kosten/baten

21 15 mei 2008 Fietsers en drukke rotondes21 Samenvatting De keuze voor een turborotonde met fietsers ongelijkvloers is hier een goede oplossing gebleken.

22 15 mei 2008 Fietsers en drukke rotondes22 Vragen ?


Download ppt "15 mei 2008 Fietsers en drukke rotondes1 John Boender, CROW Turborotonde met fietsers ongelijkvloers: de voorkeursvariant!"

Verwante presentaties


Ads door Google