De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Turborotonde met fietsers ongelijkvloers: de voorkeursvariant!

Verwante presentaties


Presentatie over: "Turborotonde met fietsers ongelijkvloers: de voorkeursvariant!"— Transcript van de presentatie:

1 Turborotonde met fietsers ongelijkvloers: de voorkeursvariant!
John Boender, CROW Dirk van der Linden (prov. Noord-Brabant) zou eigenlijk een presentatie geven, maar is helaas verhinderd. Op basis van informatie van de provincie heb ik daarom zelf een presentatie gemaakt om jullie te informeren over de ervaringen met turborotondes met fietsers ongelijkvloers. 15 mei Fietsers en drukke rotondes

2 Inhoud presentatie Oude situatie Van rotonde naar turborotonde
Fietsers ongelijkvloers Ontwerp Realisatie Ervaringen na openstelling Samenvatting 15 mei Fietsers en drukke rotondes

3 Oude situatie Uden in Noord-Brabant
Velmolenweg is één kruispunt in een streng die bekeken is. Aantal kruispunten omgebouwd tot turbo, maar alleen bij Velmolenweg ongelijkvloerse oplossing voor fietsers. 15 mei Fietsers en drukke rotondes

4 Oude situatie N 264: 2x1 Enkelstrooks rotonde Fietsers uit de voorrang
Velmolenweg Kruispunt Velmolenweg N264 was ongeregeld kruispunt. Was ook black spot. Voorlopig een noodrotonde neergelegd vooruitlopend op definitieve oplossing. N 264 15 mei Fietsers en drukke rotondes

5 Van rotonde naar turborotonde
Toename intensiteiten: x2 rijstroken nabij A50, rest 2x1 alle kruispunten bij Uden op N 264 onvoldoende capaciteit 15 mei Fietsers en drukke rotondes

6 Van rotonde naar turborotonde
2000 2015 1196 959 993 2153 1432 2207 Autoverkeer! 504 474 15 mei Fietsers en drukke rotondes

7 Van rotonde naar turborotonde
groei autoverkeer op N 264 oversteekbaarheid zeer slecht: >30 sec wachttijd Diverse rotondevarianten bekeken Keuze voor turborotonde Uden heeft fietsers in de voorrang op enkelstrooks rotondes Er komen meer oversteekbvewegingen Doorstroming verstoord. 15 mei Fietsers en drukke rotondes

8 Fietsers ongelijkvloers
woningbouw te zuiden van N 264: 1600 woningen Scholieren voorlopig nog aangewenzen op scholen in Uden zelf. 60 % van fietsers via oversteek Velmolenweg naar stad Uden 15 mei Fietsers en drukke rotondes

9 Fietsers ongelijkvloers
woningbouw ten zuiden van N 264: 1600 woningen oversteekbaarheid fietsverkeer verslechterd Turborotonde met fietsers ongelijkvloers Twee fietstunnels, ieder met fietsers in één richting en voetpad 15 mei Fietsers en drukke rotondes

10 Ontwerp Een architect heeft een voorstudie gedaan naar de fietstunnels. Zorg onder andere voor sociale veiligheid. Open deel in het midden. 15 mei Fietsers en drukke rotondes

11 Ontwerp Meer gedetailleerd ontwerp
Hier nog geen pijlmarkering op de weg! 15 mei Fietsers en drukke rotondes

12 Realisatie Er was een probleem met het grondwater ter plaatse vandaar dat daar onderwaterbeton is toegepast. De damwand is onderdeel geworden van de constructie. Drainage is weggewerkt tussen damwanden en schuin geplaatste wandplaten. 15 mei Fietsers en drukke rotondes

13 Ervaringen na openstelling
Kosten turborotonde: ca. € ,- Kosten fietstunnels: ca. € ,- 15 mei Fietsers en drukke rotondes

14 Ervaringen na openstelling
Velmolenweg was één van de eerste turborotondes in Noord-Brabant Pionieren met bewegwijzering (vallende pijlen) en markering Na turborotonde in zijberm plek waar voertuigen stoppen en gaan keren (vooral in begin) Goed voorsorteren in essentieel 15 mei Fietsers en drukke rotondes

15 Ervaringen na openstelling
Fietsers: Helling fietstunnel: max. 4,5 % (comfort) Alignement N264 hierdoor aangepast Beleving fietstunnel is goed 15 mei Fietsers en drukke rotondes

16 Ervaringen na openstelling
Voetgangers: Kinderwagens: print trottoirtegels te ongelijk Beleving fietstunnel is goed 15 mei Fietsers en drukke rotondes

17 Ervaringen na openstelling
Hangjongeren: Middeneiland: Portugese keitjes: geen scatebaan Beleving fietstunnel is goed 15 mei Fietsers en drukke rotondes

18 Ervaringen na openstelling
Sociale veiligheid: Veel daglicht en verlichting brandt dag en nacht Veel lichte materialen gebruikt Cellulose-coating tegen graffiti Geen tegels aan de wand: beschadiging Kleur vloer tunnel minder donker Optimale sociale veiligheid Geen tegels aan de wand: beschadiging Graffiti: tegels wel schoon te krijgen maar voegen niet 15 mei Fietsers en drukke rotondes

19 Ervaringen na openstelling
Bij andere lokaties heeft men gekozen voor een diagonale fietstunnel onder turbo door of een fietsbrug. Reconstructie: oplossing moet gedragen worden door omgeving Maatwerk gewenst ! 15 mei Fietsers en drukke rotondes

20 Ervaringen na openstelling
Wanneer ongelijkvloers? Hier gekozen voor grens van 800 fietsers per etmaal, maar het blijft maatwerk! Hier veel schoolgaande jeugd: concentratie van groepen fietsers, extra reden voor ongelijkvloers Overwegingen: randvoorwaarden omgeving, redelijkheid, aantal benodigde kunstgrepen, sociaal veilig, kosten/baten Groepen nemen voorrang Onveilige situaties Stralen wat krap i.v.m. randvoorwaarden omgeving Bestaande bebouwing en plannen 15 mei Fietsers en drukke rotondes

21 Samenvatting De keuze voor een turborotonde met fietsers ongelijkvloers is hier een goede oplossing gebleken. 15 mei Fietsers en drukke rotondes

22 Vragen ? 15 mei Fietsers en drukke rotondes


Download ppt "Turborotonde met fietsers ongelijkvloers: de voorkeursvariant!"

Verwante presentaties


Ads door Google