De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Databank Hoger Onderwijs Heden en Toekomst Werkgroepen VLIR en VLHORA 24 april 2013.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Databank Hoger Onderwijs Heden en Toekomst Werkgroepen VLIR en VLHORA 24 april 2013."— Transcript van de presentatie:

1 Databank Hoger Onderwijs Heden en Toekomst Werkgroepen VLIR en VLHORA 24 april 2013

2 Deel 1: DHO vandaag Van student tot financiering

3 Doelstellingen DHO Nieuwe financieringssysteem ondersteunen – Parametergedreven – Decretale doelgroepen (beurs, werk, functiebeperkt) Leerkrediet studenten ondersteunen – Gebeurtenisgestuurd – Centraal platform versus complexe ontsluiting data Toekenning studietoelagen ondersteunen Toekenning kinderbijslag ondersteunen Inschrijvingsproces instellingen faciliteren Beleidsinfo genereren

4 Databank Hoger Onderwijs 1.0: van student tot financiering

5 French 5 ECTS Politics 6 ECTS Study programme Statistics 7 ECTS Opleidingen Opleidingsonderdelen Resultaten Diploma’s … webservices DHO ETL ADS ETL

6 1. Studente Eva Eva Janssens beslist om te gaan studeren

7 2. Ze schrijft zich in aan een instelling

8 4. Instelling raadpleegt gegevens in DHO voor haar eigen processen Studiehistoriek – Hoger onderwijs: alles van voorbije academiejaren Inschrijvingen Onderdelen Diploma’s – Secundair onderwijs: diploma Leerkredietsaldo – Huidig – Vlak voor inschrijving – Voor een bepaald academiejaar

9 4. Instelling haalt diploma SO op bij O&V -School -Studierichting -Onderwijsvorm Antwoord op vraag instelling

10 3. Instelling verwerkt opgehaalde gegevens

11 3+4.Na afronden inschrijvingsproces registreert instelling inschrijving in DHO met webservices SOAP UI VRAAG ANTWOORD

12 5. Inschrijving wordt opgeslagen in DHO

13 5. Inclusief onderdelen

14 5. En resultaten Op het einde van het traject: diploma

15 10. DHO berekent het leerkrediet Per academiejaar een leerkredietsamenvatting

16 10. DHO berekent het leerkrediet Leerkredietbeweging per gebeurtenis

17 6+7.Studente kan leerkrediet raadplegen op het Studentenportaal

18 4.Instelling kan leerkredietsaldo raadplegen met webservice

19 Andere dienstverlening bij O&V Automatisch detecteren van heroriëntaties Verifiëren van diploma/doorstroombonussen Opzoeken van ontbrekende identificatienummers in batch Beheer van instellings- en opleidingsgegevens Voorbeelden: – Integratie – Fusies

20 Gegevens worden ontsloten in het Datawarehouse in de vorm van Sterren Fase 1 = indicatoren over -1 academiejaar -Evoluties Inschrijvingen Studenten Studiepunten Diploma’s Rendement… Fase 0 = registratiegedrag - Pieken, doorlooptijd… Fase 2 = longitudinale indicatoren - Studieduur, drop-out…

21 14. Sterren, feiten en dimensies in DWH

22 14. DWH HO Fase 0 - Registratiegedrag Aantal actieve inschrijvingen per maand

23 14.DWH HO Fase 1 Indicatoren over één academiejaar Aantal inschrijvingen per academiejaar

24 14. DWH HO Fase 2 Studieloopbaan: o.b.v. bis-/rijksregisternummer RR-nr geselecteerd o.b.v. Inschrijving in HO (ooit in ster ‘Inschrijvingen’ van HO) of Diploma SO behaald sinds 2002 Voorbeeld

25 14. DWH HO Fase 2 Studietraject: o.b.v. (zelfde) RR-nr + zelfde opleiding Traject per bachelor, master, schakelprogramma… Voorbeeld

26 15. Instelling valideert gegevens via DWH

27

28 15.Instelling heeft toegang tot geaggreerde gegevens

29 17. Departement O&V ondersteunt kwaliteitsproces Rapporten voor ZER

30 16. AHOVOS monitort correct-, volledig- en tijdigheid

31 17. AHOVOS publiceert gegevens

32 17. AHOVOS publiceert evoluties

33 Proces financiering

34 ETL van DHO naar Rekenmotor INSC_ID26/08/ :1628/02/2011 8:47 BASS_GEGV_ID921 INSZ_ID INST_ID ADMG_VOLG_ID(null) DATM_INSC_DT25/08/2011 0:0028/02/2012 0:00 TIJD_REGS_MT29/02/ :1729/02/2012 8:47 NATT_CD150 NATT_TYPE_CD11 CONT_SORT_CD11 ONDW_BERP_HOGR_DIPLNN INSC_VOOR_INPT_DRMP_SALD_HV00 INSC_VOOR_OUPT_DRMP_SALD_HV00 INPT_DRMP_SALD_HOGS_HV00 INSC_VOOR_SALD_LEKR_HV SOW_STPN_OPGN_HV3042 UITW_STPN_VERW_HV00 VOW_STPN_OPGN_HV6042 VOW_STPN_VERW_HV03 VOW_STPN_VRGS_HV00 TYPE_BEPR_FUNC_CD(null) WERK_STND_SORT_CD(null) WERK_STND_STDI_TRJCNN ETL_SRID_CDADS ETL_CRET_GEBR_CDBT_INSC_all_datasets ETL_CRET_ACCT_CDSYS ETL_CRET_MT2/01/ :27 ETL_WIJZ_GEBR_CDBT_INSC_all_datasets ETL_WIJZ_ACCT_CDSYS ETL_WIJZ_MT2/01/ :27 ETL_ERNS_CD00 ETL_GELD_VL11 ADMG_INGR_ID Studiepunten

35 20. Rekenmotor - Parameters

36

37 21. Resultaat berekening: Excel-bladen

38 21. Excel enveloppe - Financieringspunten InstellingFpi-profVOWi-profFpi-acVOWi-acFpi-hkoVOWi-hkoFpi-unVOWi-unVOW-i Arteveldehogeschool , , , ,010, ,93 Erasmushogeschool Brussel , , , , , ,400, ,48 Hogere Zeevaartschool0,00 Artesis Hogeschool Antwerpen , , , , , ,450, ,37 Hogeschool Gent , , , , , ,980, ,14 Hogeschool Sint-Lukas Brussel0,00 Hogeschool voor Wetenschap & Kunst79.891, , , , , ,030, ,05 Hogeschool West-Vlaanderen , , , ,990, ,92 Karel de Grote-Hogeschool KH Antwerpen , , , , , ,000, ,33 Katholieke Hogeschool Brugge-Oostende , , , ,440, ,52 Katholieke Hogeschool Kempen , , , ,020, ,84 Katholieke Hogeschool Leuven , ,570, ,57 Katholieke Hogeschool Limburg , , , , , ,180, ,89 Lessius Mechelen , , , ,550, ,82 Katholieke Hogeschool Sint-Lieven , , , ,350, ,53 Katholieke Hogeschool Zuid-West-Vl , ,370, ,37 Lessius Antwerpen , , , ,450, ,34 Plantijn-Hogeschool , ,120, ,12 Provinciale Hogeschool Limburg , , , , , ,770, ,31 Internationale Hogeschool - Groep T81.619, , , ,530, ,68 HUB-ehsal , , , ,670, ,09 XIOS Hogeschool Limburg , , , ,070, ,44 HUB-kub0, , ,24 K.U.Leuven0, , ,28 tUL0, , ,69 UGent0, , ,21 Universiteit Antwerpen0, , ,75 V.U.Brussel0, , ,63 UHasselt0, , ,92 totaal , , , , , , , , ,46

39 Business die DHO ondersteunt als leverancier Studietoelagen: pedagogische voorwaarden – dossiers Kinderbijslag: pedagogische voorwaarden – tot 25-jarige studenten Leer- en ervaringsbewijzendatabank (LED): diploma’s – diploma’s

40 23. Studietoelagen Haalt gegevens uit DHO via webservice

41 24. Kinderbijslag Maandelijks verstuurt O&V alle geregistreerde gegevens in de voorbije maand

42 25. Leer- en ervaringsbewijzendatabank Dagelijkse communicatie van geregistreerde diploma’s Afnemers: VDAB, uitbreidingen naar Selor etc Burgertoepassing

43 Round up DHO “as is” Verduidelijkingen? Vaststellingen – Dynamiek – Grote gegevensrijkdom – Complex – Veel “lagen” – Veel afhankelijkheden – Wat kan beter?

44 Deel 2: DHO toekomst? Globale uitdagingen

45 Uitdaging 1: Beleid – Integratiedecreet Integratie Taalregeling – NAS-decreet: instellingsreview – Internationale mobiliteit – Evaluatie implementatielasten flexibiliseringsdecreet – Studieduurverlenging – HBO5 – Aanmoedigingsfonds – …

46 Uitdaging 1: Beleid Integratie: implementatie ver gevorderd – Zware operatie voor alle betrokkenen – Uitloop o.a. door fusies Taalregeling: structureel te implementeren – Impact op onderwijs op drie niveaus – Opleiding, curriculum, afgestudeerden Actieplan mobiliteit: planning – Breder dan de klassieke Erasmusuitwisseling – Beurzen – Ondervertegenwoordigde groepen – Financiering

47 Uitdaging 1: Beleid Evaluatie implementatielasten flexibilisering – Leerkrediet vereenvoudigen – DHO en HOR beter op mekaar afstemmen – Stroomlijnen van het administreren van opleidingen Uitwisselen van gegevens Authentieke bron opleidingsgegevens – …

48 Uitdaging 2: “Lessons learned” Functioneel en inhoudelijk: – Ontoereikende diensten identificatiegegevens – Declaratiesystemen voor studentenkenmerken – Beschikbaarheid van de diensten (geen 24/7) – Correcties na afsluitdatum niet mogelijk – Simulatie financiering complex – Toegankelijkheid voor studenten moeilijk Aanpak – Verschillend implementatieritme instellingen – Project draait niet rond ICT, maar business en processen

49 Omgevingselementen O&V Kenniscentrum O&V: krachten bundelen – MijnOnderwijs Nieuwe diensten volwassenenonderwijs – DAVINCI Nieuwe diensten secundair onderwijs – Discimus

50 Aanpak: uittekenen “roadmap” Wat moeten we doen? – Regelgeving: taalregeling, studieduur… – Beleid: mobiliteit, evaluatie flex-decreet – Diensten verbeteren Wat kunnen we combineren? – Opleidingen – Onderdelen – Studenten Wat kan ons helpen? – Tools, master data management, ICT…

51 51 “Mogelijk scenario” vanuit standpunt O&V Sept. 13Sept. 14Sept. 15 Sept. 12 Release 9/13 Beheer basis- gegevens DHOADS Reken- motor Voorbereiding MDM voor beheer basis gegevens Huidige technologische omgeving Release 9/14 Beheer basis- gegevens DHOADS Reken- motor Voorbereiding MDM voor beheer eenduidig beheer studenten Verlaten mainframe Uitwisseling instellingen Integratie/School of Arts Taalmonitor – fase 1 Taalmonitor – fase 2 + Internationalisering – impact uitwisseling) + Leerkrediet (DHO) Internationalisering: beheer basisgegevens Gezamenlijke opleidingen HBO5 Release 9/15 Beheer basis- gegevens DHOADS Reken- motor Gebruik jaar na verkiezingen voor verder inzetten van de verbeteringen. Voorbereiding uitvoering nieuw regeringsakkoord Uitwisseling instellingen Studenten- portaal Beheer basisgegevens opleidingen / instellingen Start data governance process Analyse omgeving Aanpassingen na afsluiting 1 studentenportaal Studenten eenduidig Studentenkenmerken

52 Aanvullingen bij DHO-roadmap Welke behoeften zijn er nog? – Behoeften instellingen – Behoeften kwaliteitszorg, cfr. ZER Verzuchtingen instellingen? – Eenvoudiger beheer van opleidingsgegevens op 1 plaats – Nieuwe diensten voor beheer opleidingsgegevens – Vereenvoudiging leerkrediet – Nieuwe diensten rond identificatiegegevens en studentenkenmerken – 24/7 beschikbaarheid sluit beter aan bij leefwereld student – …?

53 Aanvullingen bij DHO-roadmap Welke veranderingen pakken partners aan? Projecten/Investeringen binnen instellingen – Integratie – Fusies – Nieuwe systemen – … Hoe gaan we om met de blijvende, zelfs nog toenemende complexiteit? Kennisopbouw nodig bij alle partijen Welke onderdelen zijn eigen aan hoger onderwijs, zijn generiek voor het MVG en erbuiten? Welke expertise, procedures, technologie kunnen we spreiden/delen?

54 Verdere aanpak ? Visie partners? – Associaties – Instellingen – VLIR en VLHORA – NVAO Formeel overleg binnen gemandateerde stuurgroep DHO Hoe taxeren we initiële doelstellingen DHO t.o.v. nieuwe behoeften? Hoe creëren we draagvlak voor de te nemen stappen? Wie hebben we nodig? Met welke planning?

55 Voorstel vervolgstappen Oplijsting van behoeften door bilaterale gesprekken met de partners over behoeften en planning – april-juni 2013 Consolideren van behoeften met partners – juni/juli Keuze oplossing en start analyse: september

56 Round up DHO “to be” Vragen? Opmerkingen? Behoeften? Alternatieven?


Download ppt "Databank Hoger Onderwijs Heden en Toekomst Werkgroepen VLIR en VLHORA 24 april 2013."

Verwante presentaties


Ads door Google