De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Ontwikkeling van lesmateralen? Cursusontwikkelprocessen versus (L)CMS Darco Jansen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Ontwikkeling van lesmateralen? Cursusontwikkelprocessen versus (L)CMS Darco Jansen."— Transcript van de presentatie:

1 Ontwikkeling van lesmateralen? Cursusontwikkelprocessen versus (L)CMS Darco Jansen

2 Gezamenlijke verkenningstocht Traditionele curusontwikkelproces OUNL? –Rol ICT in , workflow Auteursomgevingen, CMS en uitleveromgevingen (ELO’s) –Voorbeelden –Wat gaat er veranderen? –Consequenties voor workflow Enkele ervaringen vanuit RdMC Discussie a.d.h.v. productie- en waardeketen

3 Cursusproductie OUNL Als eerste geïndustrialiseerde productie van (afstands)onderwijs –Cursusteam voor ontwikkeling (tijdelijk project) –Proeftoetsing met studenten –Inhoudelijk afronden en certificering (incl. CvE) –Productieproces in standaard onderwijsmodellen –Opname in curriculum, communicatie en werving –Overdracht aan onderwijsservicecentrum, studiebegeleider, examinator

4 Cursusteam voor ontwikkeling Cursusstartdocument -plan Cursusteamleider Onderwijskundige Toetsexpert –Cursusteam voor ontwikkeling (tijdelijk project) –Proeftoetsing met studenten –Inhoudelijk afronden en certificering (incl. CvE) –Productieproces in standaard bv. leereenhedenmodel –Opname in curriculum, communicatie en werving –Overdracht aan OSC, studiebegeleider, examinator

5 Maken Vormgeving, redactie, proeftoets Opslag en beheer Uitleveren Exploitatie onderwijs Metadata Auteurs- instructie Workflow Leereenheden model Keuze: scheiding 3 processen WP5.1 Wordstar MS Word Copy Typemach Eigen illustratie Geschreven toets

6 MakenOpslag en beheer Uitleveren Metadata Check in / out Repository Workflow Leereenheden model Keuze: scheiding 3 processen Tekst- werkboek COO-materiaal Tentamen

7 Cursusproductie OUNL (2) Duidelijks scheiding tussen productie (maken) en exploitatie (uitleveren) –Steeds meer cursussen, steeds minder tijd voor ontwikkeling (rel. veel exploitatiekosten) Kracht OUNL was –Denken horizontaal (onderwijsmodellen) –Organiseren vertikaal (aparte afdelingen)

8 MakenOpslag en beheer Uitleveren Metadata Leereenheden model Maar repositories gescheiden Tekst- werkboek COO-materiaal Tentamen Metadata

9 Vervolgens ELO’s in het onderwijs Studienet Blackboard Moodle Sakai Didactor-MMBase Sharepoint …..

10 Ict: alleen maar substitutieproces? Invoering van ict is vooral een substitutieproces: ‘oude’ hulpmiddelen worden vervangen door nieuwe, mooie instrumenten. Intussen wijzigt het onderwijsproces niet noemenswaardig, want de onderwijsinstelling verandert niet en de lesinhoud blijft ongewijzigd.

11

12

13 We hebben geen ELO nodig! Als het onderwijs zich richt op het binnenhalen van de beroepspraktijk (authentieke taken, werkplekleren) dan is er geen ELO nodig. De inzet van ict is daarmee analoog aan de gebruikelijke ict-omgeving in die beroepspraktijk, incl. netwerktools, communities, kennisbanken, etc.

14 We hebben geen ELO nodig (2) Bovendien wordt die omgeving aangevuld met de eigen omgeving van de studenten: MSN, SMS, smartphones, etc.

15 Homo Zappiens

16 Het daadwerkelijk leren vindt niet in de mooie ict-omgevingen plaats maar in de dagelijkse interactie met geadopteerde communicatiemiddelen." Als OUNL weinig nieuwe ict toevoegen aan dat wat doelgroep al gebruikt Uitdaging: omgaan met diversiteit !! –Naar gebruikerskenmerken (taakuitvoering- /ondersteuning in dagelijkse werkzaamheden) –Naar ict dagelijkse gebruikt door onze doelgroepen Weinig nieuwe applicaties!!!!

17

18 We hebben geen ELO nodig (3) OUNL moet zich richten op de ‘achterkant’ van ELO’s

19 MakenOpslag en beheer Uitleveren Metadata Check in / out Repository Workflow zoeken, gebruiken, hergebruiken ELO Web CD-ROM Papier PDA Smartphones Hives Etc. Content ManagementLeren / werken Keuze: scheiding van systemen maatwerk naar ict bij (eind)gebruikers

20 Uitleveren (L)CMS Authoring Web CD-ROM Papier MS Sharepoint (Learning Gateway) MMBASE ContentE (Turpin Vision) Metadata- editor Didactor Webpublicatie

21 –Wat je erin stopt, moet je (en anderen, nu en in de toekomst) er gemakkelijk weer uit kunnen halen –Gebruikersgemak – taakuitvoering / werksituatie eindgebruiker centraal –CMS sterk in onderwijs- en multimedia-toepassingen –Voldoende tooling om snel en eenvoudig meerdere interfaces te realiseren –Voldoende (toekomstige) mogelijkheden te hebben om aansluiting c.q. uitlevering naar systemen van andere instellingen te ondersteunen Belangrijkste criteria

22 Repository RdMC-breed Uitlevering RdMC-breed Uitlevering per project (L)CMS Zij-instromers Lerarenopleiding Scholen Web CD-ROM Papier Casusbank PALET …………. bv. DU Kennisbank β-vakken RdMC Web- portaa l

23 Uitleveren (L)CMS Authoring Web-PC productX MMBASE Metadata- editor Scorm ELO- Inholland Web-Tabloid productX Web-Smartphone productX

24 Schermafdrukken invoegen

25 Hier voorbeelden geven (10 schermen)

26 Schermafdrukken invoegen Hier voorbeelden geven (10 schermen)

27 Productcatogus RdMC

28 Schermafdrukken invoegen Hier voorbeelden geven (10 schermen)

29 Schermafdrukken invoegen Hier voorbeelden geven (10 schermen)

30 Schermafdrukken invoegen Hier voorbeelden geven (10 schermen)

31 Schermafdrukken invoegen Hier voorbeelden geven (10 schermen)

32 Schermafdrukken invoegen Hier voorbeelden geven (10 schermen)

33 Schermafdrukken invoegen Hier voorbeelden geven (10 schermen)

34 Schermafdrukken invoegen Hier voorbeelden geven (10 schermen)

35 Schermafdrukken invoegen Hier voorbeelden geven (10 schermen)

36 Schermafdrukken invoegen Hier voorbeelden geven (10 schermen)

37 Schermafdrukken invoegen Hier voorbeelden geven (10 schermen)

38 Schermafdrukken invoegen Hier voorbeelden geven (10 schermen)

39 Schermafdrukken invoegen Hier voorbeelden geven (10 schermen)

40 Schermafdrukken invoegen Hier voorbeelden geven (10 schermen)

41 Schermafdrukken invoegen Hier voorbeelden geven (10 schermen)

42 Cursusproductie met CMS Positief: alles kan –Vanuit 1 database naar verschillende media –Vanuit 1 database maatwerk naar doelgroep –Snel te actualiseren en te onderhouden –Toekomstvast (bij nieuwe media, ELO) Negatief: alles kan –Kwaliteitscontrole op inhoud, redactie, vormgeving –Denken teveel horizontaal ‘jonge eendjes effect’ – tunnelen op 1 ict-pakket –Nog geen goed gebruik verticale scheiding versiebeheer, scheiding organisatie

43 Productieketen-proces

44 Cursusproductie OUNL (2) Duidelijks scheiding tussen productie en exploitatie –Steeds meer cursussen, steeds minder tijd voor ontwikkeling (rel. veel exploitatiekosten)

45 Toegevoegde waarde in keten Positie OUNL in waardeketen –OUNL in alle stappen verantwoordelijk Beperken tot added value –Kwalitatief hoogwaardig content vs open content (dan nadruk op CMS) –Goede begeleiding vs peer feedback (dan nadruk op communities, Web2.0) –Toetsen en certificeren

46 Productieketen-zelf doen

47 RdMC samen met uitgevers 1.Het drukken/uitgeven van boeken / RdMC- workingpapers waarbij de pdf’s gratis (via de site van het RdMC) te downloaden zijn. 2.Het drukken/uitgeven van boeken/cursussen als momentopname uit databasegestuurde webproducten 3.De (commerciële) exploitatie van gezamenlijke uitgeefplatform met RdMC (web)producten als totaalpakket

48 Productieketen-model

49 Productieketen-toekomst

50

51 Auteursontwikkelprocessen en moderne ICT? Of modern onderwijs voor leven lang leren, mede mogelijk gemaakt door ict welke veel gebruikt door onze doelgroepen?


Download ppt "Ontwikkeling van lesmateralen? Cursusontwikkelprocessen versus (L)CMS Darco Jansen."

Verwante presentaties


Ads door Google