De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

I 2 W Kick-off 21 Juni 2006 I 2 W ICT Innovatie Werkgroep Kick-off: 21 juni 2006 e-IB entiteit.

Verwante presentaties


Presentatie over: "I 2 W Kick-off 21 Juni 2006 I 2 W ICT Innovatie Werkgroep Kick-off: 21 juni 2006 e-IB entiteit."— Transcript van de presentatie:

1 I 2 W Kick-off 21 Juni 2006 I 2 W ICT Innovatie Werkgroep Kick-off: 21 juni 2006 e-IB entiteit

2 I 2 W Kick-off 21 Juni 2006 Agenda 1.Visie / missie / aanpak / organisatie / innovatie 2.Businessuitdagingen: korte & lange termijn 3.Overzicht deelnemende “Technology Providers” 4.Eerste conceptuele discussie: Computing with Internet technologies 5.Verdere stappen

3 I 2 W Kick-off 21 Juni 2006 1.1 Visie (1) -ICT-technologie steeds sneller evoluerend -Potentieel / opportuniteiten worden weinig systematisch en gestructureerd geëvalueerd -Vroegtijdige detectie van opportuniteiten kan duidelijke meerwaarde brengen naar toekomstige ICT-strategieën / investeringen -Vertaling van geselecteerde thema’s naar concrete implementaties kunnen sterk verschillen naargelang de specifieke bestaande ICT-omgevingen binnen elke organisatie

4 I 2 W Kick-off 21 Juni 2006 Een denktank... Van en voor de Vlaamse overheid Focus op ICT-innovatie ter ondersteuning van de bedrijfsdoelstellingen Met (vrijblijvende) participatie en inbreng van alle ‘stakeholders’ Met participaties en inbreng van de belangrijkste ICT technology providers 1.1 Visie (2)

5 I 2 W Kick-off 21 Juni 2006 1.2 Missie Het detecteren (op lange en middellange termijn) van concrete opportuniteiten voor toegevoegde “Business Value” voortvloeiend uit de huidige versnelde ICT-technologische evolutie. Deze opportuniteiten kunnen door elke organisatie vrijblijvend verder opgepakt worden voor eventuele (gehele of gedeeltelijke) implementatie.

6 I 2 W Kick-off 21 Juni 2006 1.3 Aanpak Selectie / prioritisering van onderwerpen gebaseerd op impact / toegevoegde waarde naar de business toe. Voor geselecteerde onderwerpen kunnen specifieke thematische werkgroepen opgericht worden voor verdere inhoudelijke uitwerking. Resultaten / adviezen worden teruggevoerd naar de plenaire groep. Indien aanvaard, kan elke organisatie de voorstellen verder doorgeven aan zijn eigen dienstverlener(s) voor concrete toepassing / implementatie.

7 I 2 W Kick-off 21 Juni 2006 1.4 Organisatie Plenaire werkgroep met afgevaardigden van: Elk Beleidsdomein ICT-technologieleveranciers Entiteit ICT-Beleid Ad hoc subwerkgroepen voor specifieke thema’s Voorzitter / facilitering / coördinatie: e-IB Ad hoc werkgroepen hebben sponsor en teamleider vanuit de plenaire groep: leden zijn vrijwilligers van de Beleidsdomeinen en de Technology Providers

8 I 2 W Kick-off 21 Juni 2006 1.5 Innovatie Innovatie-initiatieven vanuit drie invalshoeken: -“Do More With Less”: Operationele kostreducties, hogere ROI’s, kortere implementatietijden,.. -“Do Better with the Same”: Rijkere functionaliteiten, hogere flexibiliteit, betere prestaties van bestaande infrastructuur,.. -“Out of The Box Thinking”: Fundamenteel herdenken van bestaande processen, introductie nieuwe technologieën in bedrijfsprocessen, zelfs introductie nieuwe processen,..

9 I 2 W Kick-off 21 Juni 2006 2. Businessuitdagingen: korte & lange termijn (1) Beter Bestuurlijk Beleid (BBB) Integratie : verschillende interne netwerken die op een veilige manier diensten aan elkaar aanbieden Standaarden inzake interoperabiliteit, gegevensuitwisseling en veiligheid Ontsluiten toepassingen (webtoepassingen – client / server) Webservices (SOA : methodologie) EAI (Enterprise Application Integration) Delen van WAN-infrastructuur door virtualisatie Authenticatie / identificatie / autorisatie

10 I 2 W Kick-off 21 Juni 2006 Anders Werken Mobiliteit Beveiligde draadloze communicatie Alternatieve kanalen zoals PDA’s Additionele diensten zoals webmail, instant messaging, video conferencing, streaming video, VOIP, … Thuiswerken SOHO oplossingen (adsl-vpn, ras, …) Satellietgebouwen Virtualisatie over WAN (MPLS) Toegangscontrole (machine-authenticatie) 2. Businessuitdagingen: korte & lange termijn (2)

11 I 2 W Kick-off 21 Juni 2006 e-Government Multikanaal frontoffice-diensten Backoffice integratie (EAI) Informatie standaarden – authentieke bronnen Authenticatie / identificatie / autorisatie / single sign on Ondersteunen van de digitale handtekening Andere generieke bouwstenen? 2. Businessuitdagingen: korte & lange termijn (3)

12 I 2 W Kick-off 21 Juni 2006 Informatiebeheer Explosieve groei data -> archivering Digitaliseren van papieren documenten ECM-oplossingen (document management, collaboration, …) 2. Businessuitdagingen: korte & lange termijn (4)

13 I 2 W Kick-off 21 Juni 2006 Kostenbeheersing Desktop management Thin client Hergebruik code RAD (Rapid Application Development) Virtualisatie (netwerk + serverinfrastructuur) Serverconsolidatie Alternatieve hosting formules 2. Businessuitdagingen: korte & lange termijn (5)

14 I 2 W Kick-off 21 Juni 2006 Veiligheid Site redundantie Back-upoplossingen Disaster recovery Intrusion prevention en detection 2. Businessuitdagingen: korte & lange termijn (6)

15 I 2 W Kick-off 21 Juni 2006 3. Technology Providers Cisco EDS EMC HP IBM Microsoft Oracle Siemens Sun Microsystems Telindus Unisys ICT-technologieleveranciers

16 I 2 W Kick-off 21 Juni 2006 High level conceptuele discussie / presentatie over de toekomstige mogelijkheden met betrekking tot deze technologie; nadruk op concept, potentieel voor hogere business value, niet op technische details 4. Computing with Internet technologies

17 I 2 W Kick-off 21 Juni 2006 5. Verdere stappen / aanpak Bevestigen samenstelling plenaire werkgroep. Allen: eerste voorstel “uitdagingen” bijsturen via schriftelijke procedure: voorstel prioritisering (max. 3). Uitnodigen van technology partners om eerste prioriteit(en) inhoudelijk uit te werken. Volgende zitting inhoudelijke discussie met betrekking tot de geselecteerde topic(s).


Download ppt "I 2 W Kick-off 21 Juni 2006 I 2 W ICT Innovatie Werkgroep Kick-off: 21 juni 2006 e-IB entiteit."

Verwante presentaties


Ads door Google