De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

FLOWer Paul Berens

Verwante presentaties


Presentatie over: "FLOWer Paul Berens"— Transcript van de presentatie:

1 FLOWer Paul Berens

2 2 AGENDA Pallas Athena Demonstratie FLOWer runtime Workflow management en case handling (Flexibel) gestructureerde processen Geschiedenis Verschillen tussen WFM en case handling

3 3 AGENDA FLOWer Referenties Functionaliteit Demonstratie Architectuur en integratie UWV architectuur Protos Activate Van procesontwerp naar uitvoering

4 4 Pallas Athena Opgericht 1993 Leverancier van process management software Hoofdvestiging in Nederland vestigingen in België, Duitsland en Engeland partners in Italië, Hongarije, Luxemburg, Zwitserland, Australië, VS en Z-Afrika, Brazilië, Antillen Drie jaar in de fast 50 +/- 80 medewerkers Voortdurend op zoek naar goede software engineers

5 5 Productenpallet Protos procesmodellering en -analyse Protos Activate procesondersteuning direct vanuit Protos FLOWer case handling met volledige workflow management functionaliteit Dienstverlening consultancy en training partners

6 6

7 Demo FLOWer runtime omgeving Het afhandelen van een autoschade

8 8 Proces Definitie Een proces is een verzameling van gerelateerde activiteiten, afgehandeld op een systematische wijze, om tot een vooraf gedefinieerd resultaat te komen.

9 9 Procestype: Gestructureerd Proces heeft veel instantiaties (zaken/cases) Proces van te voren volledig gedefinieerd en de besturing ligt vast Eindgebruiker participeert in proces Nauwelijks uitzonderingen Voorbeeld: Afhandeling van autoruitschade Aanvraag voor een reisverzekering

10 10 Lopende band

11 11 Per proces veel instantiaties (zaken/cases) Proces van te voren gedefinieerd met voldoende vrijheidsgraden Eindgebruiker participeert, controleert en stuurt Elke zaak is binnen zekere grenzen anders Voorbeeld: Afhandeling van letselschade Afhandeling van een bezwaarschrift Procestype: Flexibel gestructureerd

12 12 Veel uitzonderingen Informatie eerder beschikbaar dan verwacht Informatie te laat Informatie is veranderd Klant wil iets anders/speciaals Klant wil de status van de zaak weten Niet: Uitzondering op de regel, maar: Uitzondering is regel Procestype: Flexibel gestructureerd

13 13 Geschiedenis Procesautomatisering in de dienstverlenende sector: Jaren 60/70: ● eerste pogingen ● data georiënteerd ● applicatie automatiseert een taak, geen proces Jaren 80: ● processen krijgen gaandeweg meer aandacht ● in applicaties zijn processen hard gecodeerd ● eerste procesbesturingssoftware voor dienstensector ● primair data-geörienteerd

14 14 Geschiedenis (jaren 90) Constatering: Productiviteit in de dienstensector blijft achter Wat is de definitie van productiviteit?

15 15 Geschiedenis (jaren 90) Productiviteit is wel gestegen: Meer producten Meer keuzevrijheid Meer inbreng van de klant Klantgerichter Minder fouten Volledig geautomatiseerde (simpele) processen Geen geschikte procesbesturing!

16 16 Idée fixe 1 Volg de productie-automatisering: processen en data moeten losgekoppeld worden! Eigenschappen administratief proces Kopiëren is eenvoudig en goedkoop Geen beperking aan grondstoffen en voorraad Volgorde veel minder van belang Kwaliteit moeilijk(er) te bepalen Kwaliteit van het product kan/mag soms wisselen Geen fysieke beperkingen Loops en rework treedt frequent op Directe invloed van de klant tijdens de uitvoering

17 17 Idée fixe 2 Stroomlijnen van de gladde gevallen Even uitrekenen…..

18 18 Gevolgen Processen krijgen (te?) veel aandacht: Business Process Reengineering (BPR) Opkomst workflow management (WFM)

19 19 Huidige situatie WFM werkt, maar toepassing is beperkt: Alleen voor eenvoudige processen succesvol Niet toepasbaar voor ingewikkelde processen of slechts tegen hoge kosten Procesmodel is óf te zeer vereenvoudigd: ● Alleen simpele gevallen gaan goed ● Alle uitzonderingen vinden buiten WFM plaats óf extreem complex ● Wijzigingen vergen teveel inspanning ● Geen concept voor uitzonderingen

20 20 WFM en case handling Wat maakt case handling dan anders dan WFM? Evolutie vanaf 1985: Mainframe applicaties Documenten/Dossiers Onderzoek naar “kantoorprocessen” → “data-driven process management”

21 21 WFM en case handling Definitie WFM (WfMC): The automation of a business process, in whole or part, during which documents, information or tasks are passed from one participant to another for action, according to a set of procedural rules Definitie Case Handling Geautomatiseerde ondersteuning van het afhandelen van een zaak door het in één van de toegestane volgordes en door de juiste personen “produceren” van informatie op basis van kennis, documenten en data

22 22 WFM en case handling WFM: Voortgang vindt plaats via “routering”: ● Een proces bestaat uit routeringsstappen: – Dus: een activiteit is het werk tussen routeringspunten – B na A betekent routering tussen A en B, dus een overdracht tussen twee medewerkers – B kan pas starten als A is afgerond ● Directe koppeling activiteit-rol-werkbak ● Alleen de huidige activiteit wordt getoond, noch de hele zaak, noch de informatie: – Context tunneling

23 “Afgeronde case met: eindstatus, specifieke condities en waarden” Case handling

24 24 WFM en case handling Case Handling Het product van het proces is Informatie! Voortgang vindt plaats door Informatietoename: ● De status wordt bepaald door de aanwezige gegevens – Een activiteit is een logische eenheid van werk – Werk is het verwerken van gegevens/informatie – B na A betekent: B kan pas afgerond worden als A is afgerond ● Geen directe koppeling activiteit-rol-werkbak ● De hele zaak wordt getoond inclusief de beschikbare informatie Routering is slechts afgeleid

25 25 Case handling en WFM: granulariteit Stap 1 Stap 2Stap 3 Stap 4 Stap 5Stap 6 Stap 8 Stap 9Stap 10 Stap 7 Rol A Rol BRol C

26 26 Case handling en WFM granulariteit Stap 1 Stap 2Stap 3 Stap 4 Stap 5Stap 6 Stap 8 Stap 9Stap 10 Stap 7 Rol A Rol BRol C Step 1 Step 2 Step 3

27 27 Case handling en WFM: granulariteit Stap 1 Stap 2Stap 3 Stap 4 Stap 5Stap 6 Stap 8 Stap 9Stap 10 Stap 7 Rol A Rol BRol C

28 28 Case handling en WFM: impliciete/expliciete routering Stap 1 Stap 2Stap 3 Stap 8 Stap 9Stap 10 Stap 4 Stap 5 Stap 6 Stap 7 Rol A Rol BRol C Stap 4 Stap 5 Stap 4 Stap 5 Stap 4 Stap 5 Stap 4 Stap 5 Stap 6 Stap 7 Stap 6 Stap 7 Stap 6 Stap 7 Stap 6 Stap 7 Stap 6 Stap 7 Stel we verwijderen één routeringsstap en verdelen de activiteiten over 2 rollen

29 29 Case handling en WFM: impliciete/expliciete routering Stap 1 Stap 2Stap 3 Stap 4 Stap 5Stap 6 Stap 8 Stap 9Stap 10 Stap 7 Rol A Rol BRol C Step 1 Step 2 Step 3

30 30 Step 3Step 1 Case handling en WFM: impliciete/expliciete routering Stap 1 Stap 2Stap 3 Stap 8 Stap 9Stap 10 Stap 4 Stap 5 Stap 6 Stap 7 Rol A Rol C

31 31 Step 3Step 1 Case handling en WFM: impliciete/expliciete routering Stap 1 Stap 2Stap 3 Stap 8 Stap 9Stap 10 Stap 4 Stap 5 Stap 6 Stap 7 Rol A Rol C

32 32 Case handling en WFM: impliciete/expliciete routering Stap 1 Stap 2Stap 3 Stap 4 Stap 5Stap 6 Stap 8 Stap 9Stap 10 Stap 7 Rol A Rol BRol C

33 33 Case handling en WFM: impliciete/expliciete routering Stap 1 Stap 2Stap 3 Stap 4 Stap 5Stap 6 Stap 8 Stap 9Stap 10 Stap 7 Rol A Rol BRol C

34 34 Case handling en WFM: impliciete/expliciete routering Stap 1 Stap 2Stap 3 Stap 4 Stap 5Stap 6 Stap 8 Stap 9Stap 10 Stap 7 Rol A Rol BRol C

35 35 Case handling en WFM werkobject: documenten etc Rol A Rol BRol C Informatie en applicaties voor Step 1 Informatie en applicaties voor Step 3 Informatie en applicaties voor Step 2

36 36 Case handling en WFM werkobject: case folder Stap 1 Stap 2Stap 3 Stap 4 Stap 5Stap 6 Stap 8 Stap 9Stap 10 Stap 7 Rol A Rol BRol C Informatie en applicaties voor ALLE activiteiten

37 37 Step 4 Step 5 Step 6Step 7 Step 1 Step 2 Step 3 Positionering Workflow: context tunnelling

38 38 Step 4 Step 5 Step 6Step 7 Step 1 Step 2 Step 3 Positionering Case Handling: context overview

39 39 FLOWer Referenties Functionaliteit: Componenten Role model Data handling model Demonstratie Studio en Beheeromgeving Architectuur en integratie UWV architectuur

40 40 FLOWer referenties Grote installaties (1000 – 6000 gebruikers): UWV Ministerie van Justitie Arboned ING Enkele tientallen kleine – middelgrote installaties (30 – 1000 gebruikers)

41 41 FLOWer componenten

42 42 Drie lagen autorisatie model Execute Skip Redo Hiërarchische rolegraph Elke rol heeft de autorisatie van onderliggende rollen Parallelle rollen sluiten elkaar uit in autorisatie Gebruikers mogen meer dan één rol hebben FLOWer role model

43 43 Step 1 Step 2 Step 3 Step 4 ExecuteRole B skipRole C redoRole A ExecuteRole C skipRoleC redoRole A ExecuteRole C skipRole A redoRole A ExecuteRole B skipRole A redoRole A FLOWer rollen

44 44 Step 1 Step 2 Step 3 Step 4 Added condition: IF user has Role A THEN IF user selects Step 3 goto Step 3 END IF ELSE IF user selects Step 4 goto Step 4 END IF ELSE goto Step 2 END IF ExecuteRole B skipRole C redoRole A ExecuteRole C skipRole C redoRole A ExecuteRole C skipRole A redoRole A ExecuteRole B skipRole A redoRole A FLOWer rollen

45 45 Step 1 Step 2 Step 3 Step 4 Role BRole CRole D Role A ExecuteRole B skipRole C redoRole A ExecuteRole C skipRole C redoRole A ExecuteRole C skipRole A redoRole A ExecuteRole B skipRole A redoRole A FLOWer rollen

46 46 Step 1 Step 2 Stap 3 Step 4 Role BRole CRole D Role A Step 3 ExecuteRole B skipRole C redoRole A ExecuteRole C skipRole C redoRole A ExecuteRole C skipRole A redoRole A ExecuteRole B skipRole A redoRole A FLOWer rollen

47 47 Step 1 Step 2 Step 3 Step 4 ExecuteRole B skipRole C redoRole A ExecuteRole C skipRole C redoRole A ExecuteRole C skipRole A redoRole A ExecuteRole B skipRole A redoRole A Role BRole CRole D Role A FLOWer rollen

48 48 Step 1 Stap 2 Stap 3 Stap 4 Role BRole CRole D Role A Step 2 Step 3 Step 4 ExecuteRole B skipRole C redoRole A ExecuteRole C skipRole C redoRole A ExecuteRole C skipRole A redoRole A ExecuteRole B skipRole A redoRole A FLOWer rollen

49 49 FLOW er Data handling model Data georiënteerde procesevaluatie: Free Mandatory Restricted

50 50 Step 1 Step 2 Step 3Step 4 data1 data2 data3 data4 data5 Label1: Label2: Label3: Label4: Label5: mandatory restricted FLOWer Data

51 51 data1 data2 data3 data4 data5 Step 1 Step 2 Step 3 Step 4 Label1: Label2: Label3: Label4: Label5: mandatory restricted Value1 FLOWer Data

52 52 data1 data2 data3 data4 data5 Label1: Label2: Label3: Label4: Label5: mandatory restricted Value1 Step 1 Step 2 Step 3 Step 4  Value3 Value2 FLOWer Data

53 53 data1 data2 data3 data4 data5 Label1: Label2: Label3: Label4: Label5: mandatory restricted Step 1 Step 2 Step 3 Step 4 Value3 Value1    Value4 Value2 FLOWer Data

54 54 data1 data2 data3 data4 data5 Label1: Label2: Label3: Label4: Label5: mandatory restricted Step 1 Step 2 Step 3 Step 4 Value3 Value2 Value1    Value4 

55 55 Componenten Procesontwerp: FLOWer Studio Beheer: FLOWer beheeromgeving Gebruik: ZakenZoeker en ZakenGids

56 56 Procesontwerp: FLOWer Studio

57 57 Procesontwerp: FLOWer Studio

58 58 Procesontwerp: FLOWer Studio

59 59 Beheer: FLOWer beheeromgeving Functies en rollen Werkbakken en queries Gebruikers en groepen Voor: bepalen van werkprofielen

60 60 Gebruik: ZakenZoeker en ZakenGids

61 61 Gebruik: ZakenZoeker en ZakenGids

62 62 Gebruik: ZakenZoeker en ZakenGids

63


Download ppt "FLOWer Paul Berens"

Verwante presentaties


Ads door Google