De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Observatie consultvoering Evaluatie van een trainingsaanspak in de opleiding geneeskunde Bas Koole Leen Aper Fac. Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Observatie consultvoering Evaluatie van een trainingsaanspak in de opleiding geneeskunde Bas Koole Leen Aper Fac. Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen."— Transcript van de presentatie:

1 Observatie consultvoering Evaluatie van een trainingsaanspak in de opleiding geneeskunde Bas Koole Leen Aper Fac. Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen Centrum voor Onderwijsontwikkeling Praxisopdracht 1 16-02-2009

2 Praxisopdracht 1 16-2-2009 2 Overzicht les Inleiding Opleiding geneeskunde Skillslab-onderwijs Consultvoering training Toelichting opdracht

3 Praxisopdracht 1 16-2-2009 3 Opleiding geneeskunde 7 jarige opleiding (3 bach, 4 masters) Geïntegreerde curriculum opbouw –Blokken –Lijnen E(xploratie)-lijn V(aardigheden)-lijn P(robleemoplossing)-lijn Z(elfstandig werk) -lijn

4 Praxisopdracht 1 16-2-2009 4

5 5 Skillslabonderwijs Aanleren vaardigheden: - Venepunctie - Orthopedisch onderzoek

6 Praxisopdracht 1 16-2-2009 Skillslabonderwijs Zelfstandige inoefenen Boostersessies (herhalingssessies) Trainingen consultvoering (masterjaren) 6

7 Praxisopdracht 1 16-2-2009 Trainingen consultvoering 7

8 Praxisopdracht 1 16-2-2009 8 Trainingen consultvoering Integratie van verschillende vaardigheden –Communicatie –Klinisch redeneren –Technische vaardigheden

9 Praxisopdracht 1 16-2-2009 Trainingen consultvoering 9

10 Praxisopdracht 1 16-2-2009 Trainingen consultvoering Actoren –1 Simulatie Instructie Patiënt (SIP) –1 Supervisor –3 Studenten geneeskunde 10

11 Praxisopdracht 1 16-2-2009 11 Simulatie patiënt Een simulatie-instructie patiënt: een persoon die getraind wordt om een bepaalde patiëntenrol te spelen en ingezet wordt in het onderwijs. Voorbeeld: Je speelt de rol van een patiënt met buikpijn door galstenen en de student kruipt in de rol van arts, voert een gesprek en onderzoekt jouw buik.

12 Praxisopdracht 1 16-2-2009 12 Simulatie patiënt Allerdaagse mensen met verschillende achtergronden Gezonde mensen veinzen een medisch probleem (volgens een script) Meerdere trainingen voorzien olv artsen om scripts in te oefenen Simulatiepatiënten worden ingezet bij trainingen, examens en videoopnames

13 Praxisopdracht 1 16-2-2009 13

14 Praxisopdracht 1 16-2-2009 14 Studenten geneeskunde Tijdens de training consultvoering krijgen de studenten de kans de theorie en praktische vaardigheden in te oefenen in een veilige omgeving vooraleer in contact te komen met echte patiënten.

15 Praxisopdracht 1 16-2-2009 Studenten geneeskunde 15 Voordelen Studenten kunnen in gecontroleerde omstandigheden meermaals hetzelfde oefenen Studenten leren de patiënt gericht te bevragen in een veilige omgeving Studenten kunnen bepaalde onderzoeksvaardigheden oefenen vb. het onderzoek van de borstkas Studenten krijgen individueel feedback van de supervisor

16 Praxisopdracht 1 16-2-2009 Studenten geneeskunde 16

17 Praxisopdracht 1 16-2-2009 17 Supervisor Huisartsen Deeltijds verbonden aan het skillslab Praktijkwerkzaamheden buiten skillslab Opdrachten Ontwikkelen lesmateriaal Ontwikkelen scripts  In samenspraak met specialisaties

18 Praxisopdracht 1 16-2-2009 18 Supervisor Trainingen -SIP  inoefenen scripts -studenten geneeskunde  tijdens consultsessie feedback over het ingeoefende consultonderdeel

19 Praxisopdracht 1 16-2-2009 19

20 Praxisopdracht 1 16-2-2009 20 Trainingsessie consultvoering Structuur van het consult wordt ingeoefend: Intake Reason for Encounter ICE: ideeën, bezorgheden, verwachtingen Anamnese Klinisch onderzoek Uitleg, Advies en Planning Afsluiting

21 Praxisopdracht 1 16-2-2009 Als onderzoeker aan de slag … 21

22 Praxisopdracht 1 16-2-2009 22 Referentiekader onderwijskunde Bron: Onderwijskunde als ontwerpwetenschap

23 Praxisopdracht 1 16-2-2009 23 Microniveau Bron: Onderwijskunde als ontwerpwetenschap

24 Praxisopdracht 1 16-2-2009 24 De praxisopdracht In groepjes van 8 studenten (inschrijven via Minerva) Exploratief onderzoek: Observatie van consultvoering Doelstelling: Optimalisering van de begeleiding door concreet advies te formuleren ten aanzien van de supervisoren

25 Praxisopdracht 1 16-2-2009 25 Observatie consultvoering Uitvoeren van een exploratief onderzoek: Wat speelt een rol bij de begeleiding van de supervisor tijdens de training consultvoering ?

26 Praxisopdracht 1 16-2-2009 26 Observatie consultvoering Wat willen we in kaart brengen? 1. Het werkelijke gedrag van de supervisor tijdens de training 2. Het perspectief van de studenten geneeskunde 3. Het perspectief van de supervisor zelf

27 Praxisopdracht 1 16-2-2009 27 Observatie consultvoering Triangulatie: (gebruik maken van verschillende onderzoeksmethoden) Observaties Video-opname Semi-gestructureerde interviews

28 Praxisopdracht 1 16-2-2009 28 1. Het werkelijk gedrag van de supervisor tijdens de training Hoe? Het observeren van verschillende sessies consultvoering bij een welbepaalde supervisor Verzamelen van gegevens TIJDENS: 1. In vivo aan de hand van een observatieformulier (SUPERCONSULT) 2. Alles opnemen op video

29 Praxisopdracht 1 16-2-2009 29 1. Het werkelijk gedrag van de supervisor tijdens de training Verzamelen van gegevens NADIEN: 3. De video-opnames worden door alle groepsleden herbekijken Daarbij wordt: - Het observatieformulier SUPERCONSULT door alle groepsleden opnieuw ingevuld - Eén groepslid vult het instrument TIMECONSULT in

30 Praxisopdracht 1 16-2-2009 30 2. Het perspectief van de studenten geneeskunde Hoe? Afname van een semi-gestructureerd interview bij 4 studenten geneeskunde Verzamelen van gegevens De leidraad van het interview ligt vast (instrument INTERSTUDENT) + de “vrijheid” om nog enkele bijkomende vragen te stellen = semi-gestructureerd

31 Praxisopdracht 1 16-2-2009 31 3. Het perspectief van de supervisor zelf Hoe? Deelname aan een focusgroep met de supervisor (groepsinterview) Verzamelen van gegevens De leidraad van het interview ligt vast (instrument INTERSUP) + de “vrijheid” om nog enkele bijkomende vragen te stellen/discussie

32 Praxisopdracht 1 16-2-2009 32 Evaluatie van een trainingsaanpak in de opleiding geneeskunde Op basis van de verzamelde gegevens de begeleiding van een welbepaalde supervisor in kaart brengen  Doel: Het concreet formuleren van 5 tips hoe de supervisor zijn/haar begeleiding kan optimaliseren

33 Praxisopdracht 1 16-2-2009 33 Alle informatie: http://users.ugent.be/~mvalcke/consult/ consult.htm Voor verder vragen: Leen.Aper@ugent.be


Download ppt "Observatie consultvoering Evaluatie van een trainingsaanspak in de opleiding geneeskunde Bas Koole Leen Aper Fac. Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen."

Verwante presentaties


Ads door Google