De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Lieve Lamberts - ALO Chemie - KULeuven 2004 1 Chemie en beroepen Leerplan chemie algemeen secundair onderwijs Schooljaar 2003 - 2004.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Lieve Lamberts - ALO Chemie - KULeuven 2004 1 Chemie en beroepen Leerplan chemie algemeen secundair onderwijs Schooljaar 2003 - 2004."— Transcript van de presentatie:

1 Lieve Lamberts - ALO Chemie - KULeuven Chemie en beroepen Leerplan chemie algemeen secundair onderwijs Schooljaar

2 Lieve Lamberts - ALO Chemie - KULeuven Chemie en beroepen Wat na het secundair onderwijs? Studierichtingen en chemie –Hogeschool –Universiteit Beroepen in de chemische sector Voorbeeld uit de praktijk

3 Lieve Lamberts - ALO Chemie - KULeuven Chemie en beroepen Wat na het secundair onderwijs? Studierichtingen en chemie –Hogeschool –Universiteit  Nu: professionele bachelor academische bachelor + master Beroepen in de chemische sector Voorbeeld uit de praktijk

4 Lieve Lamberts - ALO Chemie - KULeuven Chemie en beroepen Verschil tussen secundair en hoger onderwijs Minder toetsen en overhoringen: meestal 2 examen- periodes  Discipline en zelfstandigheid Veel meer leerstof – hoger tempo  Gestructureerde, inzichtelijke verwerking De helft van de vragen goed  de helft van de punten  De volledige leerstof kennen en beter beheersen

5 Lieve Lamberts - ALO Chemie - KULeuven Chemie en beroepen Studierichtingen en chemie Professionele bachelor Academische bachelor & master 3 jaar4 – 5 jaar (6 – 7 – 9 jaar) KlasstructuurGrote groepen Beter contact student-docentAfstand student-docent groter Meer taken en aanwezigheid Vrijer Voorbereiden op bepaald beroepAlgemene voorbereiding: bredere waaier van beroepen Theorie en veel praktijk/stagesAbstracter ‘Hoe’-vraag komt vaak aan bod‘Waarom’-vraag staat centraal

6 Lieve Lamberts - ALO Chemie - KULeuven Chemie en beroepen Studierichtingen en chemie Professionele bachelorAcademische bachelor & master In het verlengde van secundair Hogere eisen: hoger leertempo, onderwijsbeter abstractievermogen Verschillende evaluatiemomentenSemester systeem of jaarsysteem Snellere feedbackMinder feedback door het jaar Eventuele begeleiding door docentBegeleiding door medewerkers Beroep: meer uitvoerende takenBeroep: vaak leidinggevende functie

7 Lieve Lamberts - ALO Chemie - KULeuven Chemie en beroepen Studierichtingen - Hogeschool Hogeschool –Industriële wetenschappen en technologie Bachelor in technologie: Laboratoriumtechnoloog (3 jaar) Bachelor/Master of science (3/4 jaar) … –Regentaat (3 jaar) Chemie Voedings- & dieetleer …

8 Lieve Lamberts - ALO Chemie - KULeuven Chemie en beroepen Studierichtingen - Universiteit Universiteit –Exacte wetenschappen Master scheikunde Burgerlijk ingenieur Bio-ingenieur –Biomedische wetenschappen Arts en tandarts Farmacie Kinesitherapie & Lichamelijke opvoeding Biomedische wetenschappen

9 Lieve Lamberts - ALO Chemie - KULeuven Chemie en beroepen Wat na het secundair onderwijs? Studierichtingen en chemie –Hogeschool –Universiteit Beroepen in de chemische sector Voorbeeld uit de praktijk

10 Lieve Lamberts - ALO Chemie - KULeuven Chemie en beroepen Beroepen in de chemische sector Onderwijs en onderzoek (Bio)medische sector Industrie Overheid …

11 Lieve Lamberts - ALO Chemie - KULeuven Chemie en beroepen Mogelijke beroepen Onderwijs: –Secundair onderwijs –Hogeschool & Universiteit Onderzoek: –Universiteit –Industrie Werken vaak samen

12 Lieve Lamberts - ALO Chemie - KULeuven Chemie en beroepen Mogelijke beroepen (Bio)medische sector: –Arts en tandarts –Apotheker –Leraar lichamelijke opvoeding –Kinesist –Laborant –…

13 Lieve Lamberts - ALO Chemie - KULeuven Chemie en beroepen Mogelijke beroepen Industrie: Waar? Petrochemie aardolie, kunststoffen, verfindustrie, … Voeding levensmiddelen, processen ontwikkelen, … Landbouwmeststoffen, GMO, … Milieuwaterzuivering, afvalverwerking, … …

14 Lieve Lamberts - ALO Chemie - KULeuven Chemie en beroepen Mogelijke beroepen Industrie: Wat? Analyst  houdt zich bezig met het analyseren van de meest uiteenlopende producten of processen.  gaat na of een product aan de specificaties voldoet die de klant eist. Hierbij maakt hij/zij gebruik van allerlei hoogwaardige apparatuur. Levensmiddelentechnoloog  begeleidt (delen van) productieprocessen waarin grondstoffen tot levensmiddelen worden verwerkt. Denk aan de verwerking van aardappelen tot chips.  ontwikkelt nieuwe producten en waakt over de kwaliteit van verschillende producten.

15 Lieve Lamberts - ALO Chemie - KULeuven Chemie en beroepen Mogelijke beroepen Industrie: Wat? Biotechnoloog  onderzoekt hoe zaden en planten met technische middelen kunnen worden verbeterd.  probeert planten te ontwikkelen die meer en beter zaad produceren, koeien te kweken die meer melk leveren. Procescoördinator  zorgt dat er goede procedures zijn waardoor de productie goed en veilig verloopt en er goede producten worden geleverd.

16 Lieve Lamberts - ALO Chemie - KULeuven Chemie en beroepen Mogelijke beroepen Industrie: Wat? Productontwikkelaar  zorgt ervoor dat producten steeds beter aan de wensen van de klant voldoen. Zo krijg je steeds hoogwaardiger producten en steeds meer kennis van zaken. Onderzoeksleider  is verantwoordelijk voor de mensen die werken aan diverse onderzoeksprojecten.  houdt in de gaten dat alles op tijd af is, dat het budget niet wordt overschreden. Als projectleider heb je dus niet alleen kennis van scheikunde nodig maar je moet ook goed met mensen kunnen omgaan en gevoel hebben voor financiën.

17 Lieve Lamberts - ALO Chemie - KULeuven Chemie en beroepen Mogelijke beroepen Industrie: Wat? Kwaliteitscontroleur  doet proeven en testen om de kwaliteit van een product te bepalen Laborant  werkt in het laboratorium en voert proeven en testen uit. Deze proeven en testen kunnen heel divers zijn, afhankelijk van het bedrijf waar men werkt. …

18 Lieve Lamberts - ALO Chemie - KULeuven Chemie en beroepen Mogelijke beroepen Overheid: Controle en regelgeving –Voedselveiligheid: dioxine en kippen hormonen en rundvee –Landbouw: biologische landbouw, bemesting –Milieu: lozing van water, CO 2 -uitstoot (broeikaseffect) –…

19 Lieve Lamberts - ALO Chemie - KULeuven Chemie en beroepen Wat na het secundair onderwijs? Studierichtingen en chemie –Hogeschool –Universiteit Beroepen in de chemische sector Voorbeeld uit de praktijk

20 Lieve Lamberts - ALO Chemie - KULeuven Chemie en beroepen Voorbeeld uit de praktijk Van rijst op het veld tot rijst op ons bord –Oogsten –Verwerken –Afgewerkt product

21 Lieve Lamberts - ALO Chemie - KULeuven Chemie en beroepen Voorbeeld uit de praktijk productontwikkelaar onderzoeksmedewerker kwaliteitscontroleur projectleider wetenschappelijk medewerker laborant docent projectcoördinator

22 Lieve Lamberts - ALO Chemie - KULeuven Bronnen KiesKeurig, je studiekeuze na het secundair onderwijs (KULeuven)

23 Lieve Lamberts - ALO Chemie - KULeuven


Download ppt "Lieve Lamberts - ALO Chemie - KULeuven 2004 1 Chemie en beroepen Leerplan chemie algemeen secundair onderwijs Schooljaar 2003 - 2004."

Verwante presentaties


Ads door Google