De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Mireille Verhoef Marjon Oudheusden. AGENDA 1.Coaching in het algemeen 2.Voor de wedstrijd 3.Tijdens de wedstrijd 4.Na de wedstrijd 5.Vragen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Mireille Verhoef Marjon Oudheusden. AGENDA 1.Coaching in het algemeen 2.Voor de wedstrijd 3.Tijdens de wedstrijd 4.Na de wedstrijd 5.Vragen."— Transcript van de presentatie:

1 Mireille Verhoef Marjon Oudheusden

2 AGENDA 1.Coaching in het algemeen 2.Voor de wedstrijd 3.Tijdens de wedstrijd 4.Na de wedstrijd 5.Vragen / opmerkingen

3 Vuistregels voor effectief coachen: 1.Veiligheid, Rust, Vertrouwen, Plezier, Leren hockeyen 2.Bespreek per wedstrijd maximaal 2 onderwerpen, herhaal deze in de rust 3.Consistentie: Laat geleerde vaardigheden terugkomen in de tijd, zodat de kids dingen herkennen 4.Wees altijd positief, leg nadruk op goede momenten 5.Geef individuele aanwijzingen 6.Overleg met de trainer: onderwerpen die in de coaching worden benadrukt dienen op de training te worden geoefend 7.Wissel de spelers regelmatig van positie, zodat ze allround worden 1. Coaching in het algemeen

4 Coaching is belangrijk! Naast training is coaching een doorslaggevend factor in de prestatie van een team: Stimuleren van de binding binnen het team en daarbuiten met de ouders Organisatie van allerhande zaken rondom de wedstrijd en het team die vooral de teamgeest versterken (ontvangen van de tegenstanders… organisatie van teamactiviteiten) Ontwikkelen van vaardigheden van individuele spelers Inhoudelijke sturing op technische en tactische zaken 1. Coaching in het algemeen

5 De moderne manier van coachen… utopie? Onderscheid tussen teammanager en hockeytechnische coach Hockey technische coach => verantwoordelijkheid over de wedstrijd Teammanager => organisatie rondom het team Vele Handen …..vooral niet allemaal alleen doen! Betrek als coaches de overige ouders er vanaf het begin bij (zeker bij startende teams en ouders) dan is de betrokkenheid groter en de stap om ooit zelf nog iets als vrijwilliger te ondernemen kleiner. 1. Coaching in het algemeen

6 Starten met coachen / Nieuw Team Organiseer een kennismakingsbijeenkomst Verwachtingen uitleggen: samen uit, samen thuis Taken verdelen, wie doet wat? Regels uitleggen –Van het spel zelf –Veiligheidsregels (bitje, scheenbeschermers, sieraden, haren vast....) 1 coach + aanmoedigende ouders Teambuilding is belangrijk, betrokkenheid ouders Stap voor begeleiding is klein(er) bij F-jes.....

7 Logistiek rondom wedstrijden…. En nu? Lijst met data van de spelers (adressen, geboortedagen, telefoonnrs, ) – gebruik van Lisa Wat als het slecht weer is? – website HVM Wedstrijdschema – gebruik van Lisa Wie regelt het fruit/drinks voor in de pauze? Maken van het verslag voor clubblad voor maandag Rij-schema, verzamelen voor de wedstrijd (uit-spelen) Tenue, Keepersspullen Ontvangen van de tegenpartij (afspraken maken) Regel het fluiten / begeleiding 2. Voor de wedstrijd

8 Alle Spullen Mee? Fluitje voor scheidsrechteren Keeperspullen Blocnote Ballen voor inspelen EHBO tasje Telefoonnummers 2. Voor de wedstrijd

9 Opstellingen maken…. Waar let je op? 2. Voor de wedstrijd Duidelijkheid - Afspraken maken (rouleren of vast positie?) Houd bij wie waar heeft gespeeld, en wie wissels waren Voorbereiding – maak de opstelling vooraf Rust – keeper wel of niet wisselen? Uitleggen waarom je voor een bepaalde opstelling kiest (visualiseren: blocnote, ballen) Eerlijkheid: Iedereen gelijke kansen (basis voor de jongste jeugd is leren op verschillende posities te spelen)

10 Velden uitzetten 2. Voor de wedstrijd 3-tal: –23 bij 23 meter (1/8 veld) –24 pylonen (voor 2 veldjes), gebruik kleuren –4 doeltjes per veld (2 meter) –Cirkel = 5 meterlijn 6-tal –¼ veld –Doel = achterplank (3.66m) –Cirkel = 10 meterlijn (4 pylonen) 8-tal –½ veld, van zijlijn naar zijlijn –Doel = achterplank (3.66m) –Cirkel = 15 meterlijn (4 pylonen)

11 Uitzetten van een 3-talveld

12 Uitzetten van een 6-talveld

13 Uitzetten van een 8-tal(E/D)veld

14 Warming Up! 2. Voor de wedstrijd Is een start van de wedstrijd.... Op tijd mee beginnen Samen doen!! Regelmaat Rondje lopen Kringetje met oefeningen (bedenk vooraf) Overslaan in tweetallen (Ballen mee!) Keeper inslaan Vertrouwen en rust uitstralen Veiligheid = Nr 1: bitjes en scheenbeschermers checken, maar ook niet op het veld voordat de wedstrijden klaar zijn etc

15 Uitvoeren van het geleerde Voorbeeld functie: correcte omgang met alle betrokkenen Controleren opdrachten / afspraken: waar nodig correctie middels korte aanwijzingen / positieve feedback Analyseren van de wedstrijd Wissels toepassen Aanwijzingen in de rust –Aandacht vd spelers eisen –Alleen informatie die direct relevant is –Geen negatieve geluiden accepteren –Eindig met een pep-talk! 3. Tijdens de wedstrijd

16 Spelregels 3-tal: 2 x 15 minuten met 5 mins rust 6-tal: 2 x 25 minuten met 5 mins rust 8-tal: 2 x 30 minuten met 5 mins rust Het spelen van de bal Begin of hervatting van het spel Gevaarlijk en ruw spel, wat mag niet? Bal tegen het lichaam (shoot) Vrije slag 3. Tijdens de wedstrijd

17 Spelregels Doelpunt Bal over de achterlijn Bal over de zijlijn Lange corner Self-pass Strafbal Time-out Spelleider 3. Tijdens de wedstrijd

18 Nog een boel te doen en te leren! Spelleider en coach bedanken Handje geven – belangrijk! Spelers juiste omgangsvormen leren Samenzijn na de wedstrijd, ervaringen uitwisselen (eindsignaal is niet het einde van de wedstrijd!) Wedstrijdformulier correct invullen – aandachtspunten noteren Wedstrijdverslag maken Verslag team prestaties (Lisa bijwerken team prestaties) 4. Na de wedstrijd

19 Evaluatie Boordelingen: score ( 1-5) Technisch Tactisch, inzicht Mentaal persoon Conditioneel, snelheid Leergierigheid Positie in het veld Verdere opmerkingen 4. Na de wedstrijd

20 Vragen / Opmerkingen?? ………….


Download ppt "Mireille Verhoef Marjon Oudheusden. AGENDA 1.Coaching in het algemeen 2.Voor de wedstrijd 3.Tijdens de wedstrijd 4.Na de wedstrijd 5.Vragen."

Verwante presentaties


Ads door Google