De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Zelf games maken www.wouterbaars.net Games Maken NFF & SBA Wouter Baars.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Zelf games maken www.wouterbaars.net Games Maken NFF & SBA Wouter Baars."— Transcript van de presentatie:

1

2 Zelf games maken www.wouterbaars.net Games Maken NFF & SBA Wouter Baars

3 Zelf games maken www.wouterbaars.net Game productie wat hoort daarbij? Graphics: –3D modelling –Textures –2d Artwork –Animaties –Fonts, enz. Software: – 3Dmax – Maya – Photoshop Of open source: – Blender – Gimp

4 Zelf games maken www.wouterbaars.net Property schipangle,radius,richting,snelheid --later energy en dergelijke toevoegen on getpropertyDescriptionList me list = [] addProp list, #richting,[#comment "richting in hoek",#format #float,#default0.05] addProp list, #snelheid,[#comment "snelheid",#format #integer,#default5] return list end on exitframe me -- verplaatsing schotel radius = sqrt(power(abs(sprite(me.spritenum).loch- sprite(2).loch),2) + power(abs(sprite(me.spritenum).locv- sprite(2).locv),2)) Gameproductie vervolg Programmeren: -C (++) -Scripting -Speciale platforms (bv webgames)

5 Zelf games maken www.wouterbaars.net Gameproductie vervolg Audio: Midi Audio Software: Logic Cubase Protools

6 Zelf games maken www.wouterbaars.net Gameproductie vervolg Concept design: Verhaallijn Storyboard Level design Spelregels

7 Zelf games maken www.wouterbaars.net 3d: Hoeveel vrije tijd heb je?

8 Zelf games maken www.wouterbaars.net Hoeveel vrije tijd heb je? - vervolg Programmeren in C of in een scripttaal?

9 Zelf games maken www.wouterbaars.net Scripttaal versus “C” typedef struct { double x,y,z;} XYZ; /* Rotate a point p by angle theta around an arbitrary axis r Return the rotated point. Positive angles are anticlockwise looking down the axis towards the origin. Assume right hand coordinate system. */ XYZ ArbitraryRotate(XYZ p,double theta,XYZ r) { XYZ q = {0.0,0.0,0.0}; double costheta,sintheta; Normalise(&r); costheta = cos(theta); sintheta = sin(theta);

10 Zelf games maken www.wouterbaars.net Scripttaal versus “C” q.x += (costheta + (1 - costheta) * r.x * r.x) * p.x; q.x += ((1 - costheta) * r.x * r.y - r.z * sintheta) * p.y; q.x += ((1 - costheta) * r.x * r.z + r.y * sintheta) * p.z; q.y += ((1 - costheta) * r.x * r.y + r.z * sintheta) * p.x; q.y += (costheta + (1 - costheta) * r.y * r.y) * p.y; q.y += ((1 - costheta) * r.y * r.z - r.x * sintheta) * p.z; q.z += ((1 - costheta) * r.x * r.z - r.y * sintheta) * p.x; q.z += ((1 - costheta) * r.y * r.z + r.x * sintheta) * p.y; q.z += (costheta + (1 - costheta) * r.z * r.z) * p.z; return(q); }

11 Zelf games maken www.wouterbaars.net Scripttaal versus “C” XYZ ArbitraryRotate2(XYZ p,double theta,XYZ p1,XYZ p2) { XYZ q = {0.0,0.0,0.0}; double costheta,sintheta; XYZ r; r.x = p2.x - p1.x; r.y = p2.y - p1.y; r.z = p2.z - p1.z; p.x -= p1.x; p.y -= p1.y; p.z -= p1.z; Normalise(&r); costheta = cos(theta); sintheta = sin(theta);

12 Zelf games maken www.wouterbaars.net Scripttaal versus “C” q.x += (costheta + (1 - costheta) * r.x * r.x) * p.x; q.x += ((1 - costheta) * r.x * r.y - r.z * sintheta) * p.y; q.x += ((1 - costheta) * r.x * r.z + r.y * sintheta) * p.z; q.y += ((1 - costheta) * r.x * r.y + r.z * sintheta) * p.x; q.y += (costheta + (1 - costheta) * r.y * r.y) * p.y; q.y += ((1 - costheta) * r.y * r.z - r.x * sintheta) * p.z; q.z += ((1 - costheta) * r.x * r.z - r.y * sintheta) * p.x; q.z += ((1 - costheta) * r.y * r.z + r.x * sintheta) * p.y; q.z += (costheta + (1 - costheta) * r.z * r.z) * p.z; q.x += p1.x; q.y += p1.y; q.z += p1.z; return(q); }

13 Zelf games maken www.wouterbaars.net Scripttaal versus “C” In scripttaal: Rotate (“kubus”, axis, degrees)

14 Zelf games maken www.wouterbaars.net Bekende scriptalen die voor het maken van games gebruikt worden: (zie: www.gamesmaken.startpagina.nl)www.gamesmaken.startpagina.nl) GML (Gamemaker) Lingo(Macromedia director) Basic(o.a. Darkbasic, Real Basic,.net) Python(Pygame, diverse games: Soldner wars, Battlefield I Blender gamekit) Actionscript (Flashgames)

15 Zelf games maken www.wouterbaars.net Gamemaker: games maken zonder ‘programmeren’ Zie: www.game maker.nl

16 Zelf games maken www.wouterbaars.net Resultaten Gamemaker...

17 Zelf games maken www.wouterbaars.net Gamemaker lessen resultaat

18 Zelf games maken www.wouterbaars.net Level Editting Worden bij veel games meegeleverd Eigen speler, level, avatar, monsters enz. maken Wel extern 3d of grafisch pakket nodig Inzet bij educatie? Bv. Ckv les.

19 Zelf games maken www.wouterbaars.net Game modding

20 Zelf games maken www.wouterbaars.net 3d gamekits

21 Zelf games maken www.wouterbaars.net Nuttige sites om verder te leren games te maken www.gamemaker.nl www.gamesmaken.startpagina.nl www.informaticaVO.nl www.gameuniv.net www.game-maker.nl

22 Zelf games maken www.wouterbaars.net Educatieve Game Wedstrijd http://www.make-a-game.nl/ Intermezzo:

23 Zelf games maken www.wouterbaars.net Games Maken voor docenten: Verwacht in 2006: via www.mediafabriek.org

24 Zelf games maken www.wouterbaars.net Contact: www.wouterbaars.net


Download ppt "Zelf games maken www.wouterbaars.net Games Maken NFF & SBA Wouter Baars."

Verwante presentaties


Ads door Google