De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Games voor de Culturele Sector Wouter Baars •Waarom Games in een museum? •Concept •Vormgeving •Partners •Kosten •Project •Houdbaarheid.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Games voor de Culturele Sector Wouter Baars •Waarom Games in een museum? •Concept •Vormgeving •Partners •Kosten •Project •Houdbaarheid."— Transcript van de presentatie:

1 Games voor de Culturele Sector Wouter Baars •Waarom Games in een museum? •Concept •Vormgeving •Partners •Kosten •Project •Houdbaarheid

2 Vraag 1: Waarom willen we een game gebruiken bij cultureel erfgoed? •Om interessanter content te bieden •Om te vernieuwen •Omdat het nieuwe mogelijkheden biedt •Om plaatsongebonden te zijn •Omdat we er ‘iets mee moeten’ •Om kinderzieltjes te winnen •Om subsidie te krijgen •…•…

3 Vraag 2: wat mag het kosten?

4 Stelling 1: Alleen ‘budget games’ zijn haalbaar

5 Leerzame soap?

6 Educatieve Game? Before you go on, what is Newton’s 1 st Law? a)F=ma b)F=GMm/r^2 c)V=IR d)None of the above

7 Educatieve Game!

8 Culturele Game?

9 Pac Man reloaded

10 Stelling 2: De spelregels maken een spel interessant, niet de vormgeving

11 …net zo leuk!

12 …net zo leuk!? 1. e4 e5 2. Nf3 Nc6 3. Bb5 a6 4. Ba4 Nf6 5. O- O Be76. Re1 b5 7. Bb3 O-O 8. h3 Bb7 9. d3 d6 10. a3 Na511. Ba2 c5 12. Nbd2 Nc6 13. c3 Qd7 14. Nf1 d5 15. Bg5 dxe4 16. dxe4 c4 17. Ne3 Rfd8 18. Nf5 Qe6 19. Qe2 Bf8 20. Bb1 h6 1/2-1/2

13 Stelling 3: De kans dat je een leuk vernieuwend concept bedenkt < 5% Doom (unreal tournament, return to Wolfentstein, quake, halo, ….) I, II, III, IV,…..enz. (first player shoot em up) Heroes of might and magic I-VII (role playing) Warcraft-starcraft I, II, III (real time strategy) Simcity (simulatie strategie) Fifa soccer: elk jaar een nieuwe versie…. …. Enz. Enz.

14 Vraag 3: Hoe verloopt het project van een game maken? Idee Brainstorm Idee Brainstorm Wat Eisen/wensen Wat Eisen/wensen Hoe Ontwerp Hoe Ontwerp Hoe te maken Voorbereiing Hoe te maken Voorbereiing Doen Maken Doen Maken In stand houden Nazorg In stand houden Nazorg

15 …in het echt… Idee Brainstorm Idee Brainstorm Wat Wensen/Eisen Wat Wensen/Eisen Hoe Ontwerp Hoe Ontwerp Hoe te maken Voorbereiding Hoe te maken Voorbereiding Doen Realisatie Doen Realisatie In stand houden Nazorg In stand houden Nazorg TEST > 10 maal

16 In het echt2….. begin eind Andere ‘belangrijkere’ projecten

17 Stelling 4: de keuze voor een vernieuwend concept of ombouw van een bestaand (succesvol) gameconcept is een dilemma Bestaand concept: Goedkoper Beter te managen Niet interessant Nieuw concept: Onzekere uitkomst Duur(der) Lastig project Product Prototype

18 Stelling 4: De financiering door (cultuur- )fondsen is niet afgestemd op wat het project nodig heeft Idee Brainstorm Idee Brainstorm Wat Eisen/wensen Wat Eisen/wensen Hoe Ontwerp Hoe Ontwerp Hoe te maken Voorbereiding Hoe te maken Voorbereiding Doen Maken Doen Maken In stand houden Nazorg In stand houden Nazorg Moment van financiering Hier is het benodigde budget pas bekend!

19 Budget in de praktijk Budget op! Klaar !

20 Voorstel voor verbetering in financieringsmodel 1. Financieren in fasen: a. Voor het maken van het functionele ontwerp b. Voor het maken van het eerste prototype 2. Financieren per ronde (van prototype naar volgend prototype) 3. Eisen stellen aan elke ronde (kwaliteitseisen) 4. Aanvragen beoordelen op concept én op kwaliteit van de (project-)organisatie

21 Idee Brainstorm Idee Brainstorm Wat Eisen/wensen Wat Eisen/wensen Hoe Ontwerp Hoe Ontwerp Hoe te maken Voorbereiing Hoe te maken Voorbereiing Doen Maken Doen Maken In stand houden Nazorg In stand houden Nazorg Geld voor uitwerken idee Geld voor maken prototype TEST Per ronde ‘Go / no Go’ verdere verbetering (volgend prototype) tot en met product

22 Nazorg - Wie is de eigenaar van de softwarecode en ontwerpen? - Kan een andere multimedia producent het later overnemen? - Wordt er gewerkt met open standaarden / open source? - (Hoe) is het beheer geregeld?

23 Samenvatting & conclusies •Bedenk goed waarom je een game wilt gaan (laten) maken •Het ‘verculten’ van een game is niet interessant, zoek naar de meerwaarde van culturele content in het bedenkten van de spelregels •De spelregels maken een game (on-)interessant, de vormgeving is niet zo belangrijk •Het maken van een nieuwe game is een risicovol project, met beperkte kans op slagen (maar desalniettemin als experiment meestal de moeite waard) •Manage je game project op een ‘cyclische manier’ •Besteed veel aandacht aan het vinden van een geschikte partner: creativiteit EN organiserend vermogen zijn even belangrijk.

24 Vragen / Opmerkingen ?


Download ppt "Games voor de Culturele Sector Wouter Baars •Waarom Games in een museum? •Concept •Vormgeving •Partners •Kosten •Project •Houdbaarheid."

Verwante presentaties


Ads door Google