De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Het Belgische vaktijdschrift voor Facilities & Purchase Management.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Het Belgische vaktijdschrift voor Facilities & Purchase Management."— Transcript van de presentatie:

1 Het Belgische vaktijdschrift voor Facilities & Purchase Management

2 Facilities - doelgroep en concept Facilities Management (FM) is het vakgebied dat in een organisatie alle disciplines integreert om de werkomgeving te optimaliseren FM blijft niet beperkt tot traditionele ondersteunende diensten zoals cleaning en catering. FM heeft ook betrekking op: –Vastgoedbeheer –Technisch onderhoud van de gebouwen –Wagenparkbeheer, mobiliteitsplanning –Kantoorinrichting (space management, meubilair, ergonomie en welzijn op het werk, …) –Kantoorautomatisering: IT- en datacommunicatie-infrastructuur –Beveiliging, toegangscontrole, tijdsregistratie, onthaal, … –Document management, archivering –Afvalbeheer –… Omschrijving vakgebied

3 Facilities - doelgroep en concept Lezerspubliek De voornaamste doelgroep zijn uiteraard de Facilities Managers (ook wel bekend als General Services Managers) bij grote en middelgrote bedrijven, verzorgingsinstellingen, overheden, … Niet elke firma of instelling heeft echter een Facilities Manager; vaak vallen de diverse disciplines onder de verantwoordelijkheid van verschillende managers. Facilities richt zich daarom tot de volgende doelgroepen: –Facilities en General Services Managers –Office managers –Aankoopverantwoordelijken –Verantwoordelijken technisch onderhoud gebouwen –Preventieadviseurs –Fleet managers –Veiligheidsverantwoordelijken –…

4 Facilities - doelgroep en concept FM wint aan belang Facilities Management heeft in ons land de laatste jaren een lange weg afgelegd. Waren de ondersteunende diensten vroeger in veel bedrijven sterk versnipperd en bijgevolg weinig efficiënt beheerd, dan stellen we vast dat steeds meer ondernemingen overtuigd raken van het strategisch belang van een volwaardige facilitaire afdeling. In veel sectoren vertegenwoordigen de kosten gerelateerd aan Facilities Management de grootste uitgavenpost na de loonkosten.

5 Facilities - doelgroep en concept FM wint aan belang Meer en meer bedrijven creëren een synergie tussen FM en andere bedrijfsactiviteiten zoals het inkoopbeleid of logistiek. Facilities Management in België ontwikkelt zich langzaam maar zeker van een operationeel tot een strategisch managementniveau. Steeds meer Facilities Managers worden lid van het directiecomité

6 Facilities - doelgroep en concept Rubrieken Het tijdschrift Facilities bevat drie luiken: –Newsline: deze rubriek bevat een overzicht van nieuwe producten of diensten die op de markt gelanceerd worden en een agenda met aankondigingen van seminaries, studiedagen, beurzen, opleidingen, … –De rubriek Management focust vooral op strategische aspecten: organisatie en werking van de Facilitaire dienst, doelstellingen, kostenbeheer, kwaliteitsmanagement, … De belangrijkste vraag daarbij is steeds hoe FM kan bijdragen aan de algemene bedrijfsdoelstellingen. –De rubrieken Building, Office en Services richten zich meer op de operationele kant (de organisatie van specifieke diensten) en hoe die in de algemene strategie van de facilitaire dienst gekaderd kunnen worden.

7 Facilities - doelgroep en concept Rubrieken: I. Management Aangezien Facilities Management van een louter operationeel naar een strategisch niveau evolueert, groeit de behoefte aan management informatie. Het tijdschrift probeert hieraan te beantwoorden d.m.v. thematische artikels en best practices rond diverse topics: –Inkoop management, SLA’s, contractbeheer –Outsourcing, maincontracting –Benchmarking –Ondersteunende (IT) tools, Facility Information Management Systems, Helpdesk –Vastgoedbeheer, space management –Fleet Management –Raakvlakken tussen FM en andere disciplines (IT, HRM, …)

8 Facilities - doelgroep en concept Rubrieken: II. Building & Infrastructure In deze rubriek komen onderwerpen aan bod die te maken hebben met de inrichting en het onderhoud van gebouwen en technieken: –Inrichting van gebouwen en lokalen (liften, HVAC, …) –ICT-infrastructuur (datalokalen, bekabeling, telefonie, …) –Onderhoud van gebouwen en technische installaties –Utilities, energiebeheer –Beveiliging (brand, inbraak, …), toegangscontrole –Gebouwbeheersystemen (LON, EIB, BACNET, …) –…

9 Facilities - doelgroep en concept Rubrieken: III. Office Design & Automation De ‘Office-rubriek’ spitst zich specifiek toe op de inrichting van kantoren, vergaderzalen, enz. Daarnaast wordt ook aandacht besteed aan ondersteunende diensten en technologie voor kantoorwerkers: –Kantoormeubilair: bureaustoelen, vergaderfaciliteiten –Ergonomie en welzijn op het werk –Projectbeheer (verhuis, space planning, …) –Akoestisch comfort –Reprografie, document management –Telefonie, teleconferencing –Telewerken –…

10 Facilities - doelgroep en concept Rubrieken: IV. Services & Consumables In dit gedeelte van het magazine gaat de aandacht vooral uit naar de zgn. ‘soft services’ en verbruiksgoederen –Cleaning –Catering –Onthaal, postkamer, kantoorbenodigdheden –Afvalverwerking –Archivering –…


Download ppt "Het Belgische vaktijdschrift voor Facilities & Purchase Management."

Verwante presentaties


Ads door Google