De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

GfK Consumer TrackingGfK Jaarcongres - How to control consumer prices?14 juli 2014 GfK Shopper Jaarcongres 2010 “HOW TO CONTROL CONSUMER PRICES?”

Verwante presentaties


Presentatie over: "GfK Consumer TrackingGfK Jaarcongres - How to control consumer prices?14 juli 2014 GfK Shopper Jaarcongres 2010 “HOW TO CONTROL CONSUMER PRICES?”"— Transcript van de presentatie:

1 GfK Consumer TrackingGfK Jaarcongres - How to control consumer prices?14 juli 2014 GfK Shopper Jaarcongres 2010 “HOW TO CONTROL CONSUMER PRICES?”

2 GfK Consumer TrackingGfK Jaarcongres How to control consumer prices?14 juli 2014 Agenda Prijsverlagingen vanuit verschillende perspectieven Onze visie Prijs hot topic in het huidige business proces Stel dat de prijs wordt verhoogd

3 GfK Consumer TrackingGfK Jaarcongres - How to control consumer prices?14 juli 2014

4 GfK Consumer TrackingGfK Jaarcongres How to control consumer prices?14 juli 2014

5 5 GfK Consumer TrackingGfK Jaarcongres How to control consumer prices?14 juli 2014 Prijsinflatie in Europese Unie onder nul voor Food producten! Source : Eurostat Consumer price inflation to May 2010

6 6 GfK Consumer TrackingGfK Jaarcongres How to control consumer prices?14 juli 2014 Prices Paid Yr/Yr % change 141 categories Source : Europanel Prijzen voor A-merken onder druk!

7 7 GfK Consumer TrackingGfK Jaarcongres How to control consumer prices?14 juli 2014 Verschil prijsimago tussen Jumbo en Albert Heijn wordt kleiner! Jumbo probeert met prijsverlagingen het gat weer te vergroten.

8 8 GfK Consumer TrackingGfK Jaarcongres - How to control consumer prices?14 juli 2014 Lage prijzen belangrijker bij de keuze van een supermarkt. Aan welke aspecten hecht een consument veel of weinig belang? (landelijke ranking) GfK Consumerscan (N=6.000) 2006

9 GfK Consumer TrackingGfK Jaarcongres How to control consumer prices?14 juli 2014 Een prijsverlaging vanuit verschillende perspectieven Consument Retailer Fabrikant

10 10 GfK Consumer TrackingGfK Jaarcongres - How to control consumer prices?14 juli 2014 Theorie Source: Van Heerde, Gijsbrechts, Bijmolt and Pauwels  Initiator prijzenoorlog (ondersteund met campagne) wint marktaandeel en verbetert prijsimago  Individuele prijsverlagingen hebben geen effect  Bestedingen bij alle retailers dalen door prijsverlagingen  Prijsverlagingen kunnen zorgen voor hogere marktaandelen  Prijselasticiteiten voor FMCG-producten zijn toegenomen in de tijd  Prijsverlagingen maken consumenten gevoeliger voor reguliere prijzen en prijsimago van een retailer  Consumenten hebben weinig kennis van absolute prijzen

11 11 GfK Consumer TrackingGfK Jaarcongres - How to control consumer prices?14 juli 2014 Kom maar naar voren en sla je slag!

12 12 GfK Consumer TrackingGfK Jaarcongres - How to control consumer prices?14 juli 2014 Raad de prijs! Red Bull 4-pak 4 x 0.25L Lay’s Superchips Naturel 200gr Hero Cassis 1.25L Nutella 400gr Kellogg’s All-bran Fruit 'n fibre 500gr € 4.09€ 1.99€ 0.88€ 1.22€ : € % € 11.10

13 13 GfK Consumer TrackingGfK Jaarcongres - How to control consumer prices?14 juli 2014 Raad de prijs! Wicky Fruit 6 x 0.2L Maggi Braadstomen Kip Provencaal 34gr Rexona Cotton Dry 150ml € 3.89€ 1.22€ 1.33€ 0.84€ : € % € 9.53 Jillz Sparkling Cider 4 x 0.23L Liga Evergreen Krenten 225gr

14 14 GfK Consumer TrackingGfK Jaarcongres - How to control consumer prices?14 juli 2014 Prijsverlagingen 20 producten week vs. week

15 15 GfK Consumer TrackingGfK Jaarcongres - How to control consumer prices?14 juli 2014 Prijsverlagingen 20 producten week vs. week € 40.22€ %

16 16 GfK Consumer TrackingGfK Jaarcongres - How to control consumer prices?14 juli 2014 Case prijsverhoging Wicky bij alle retailers Prijs van Wicky Regulier 6 x 0.2L gedaald (week vs. week ) Wat gebeurt er met Wicky en de categorie Drinks als prijzen weer stijgen naar het oude niveau (+16%)! € € %

17 17 GfK Consumer TrackingGfK Jaarcongres - How to control consumer prices?14 juli 2014 De aanpak GfK heeft een marktmodel ontwikkeld waarin alle belangrijke producten/merken en retailers zijn opgenomen. Switchgedrag tussen merken en retailers wordt inzichtelijk gemaakt Model is gebouwd op individueel aankoopgedrag (clustering van huishoudens mogelijk) Complete Marketing Mix, naast prijs ook promoties, distributie en TV spendings Benefits  Het effect op volume en value sales van verschillende prijsscenario’s kan worden bepaald  De effecten van prijsveranderingen kunnen vanuit het fabrikanten- en retailerperspectief bekeken worden  Reacties op prijsveranderingen per target group  Objectieve prijsdiscussie (zowel intern als met retailers)

18 18 GfK Consumer TrackingGfK Jaarcongres - How to control consumer prices?14 juli 2014 Een prijsstijging van Wicky naar het oude niveau heeft een positief effect op zowel Wicky als op de categorie Drinks. Volume van de categorie blijft stabiel, maar Wicky zorgt voor een omzetstijging! Total Category all retailers Producer Perspective Scenario: Price increase Wicky (6 x 0.2L) with all retailers Total Wicky all retailers Change in % Effect in one year Change in % Retailer Perspective Source: GfK ConsumerScan Panel / Category Drinks

19 19 GfK Consumer TrackingGfK Jaarcongres - How to control consumer prices?14 juli 2014 Bij alle retailers zien we een positieve omzetontwikkeling indien de prijs van Wicky omhoog gaat. De categorie Drinks bij Super de Boer profiteert het meest! Value Ranking Retailers Wicky 1.151* Value Ranking Retailers Categorie Drinks 1.226** * Index value C1000 t.o.v. gemiddelde alle retailers ** Index categorie Super de Boer t.o.v. gemiddelde alle retailers

20 20 GfK Consumer TrackingGfK Jaarcongres - How to control consumer prices?14 juli 2014 Case prijsverhoging Wicky bij alle retailers m.u.v. Albert Heijn Prijs van Wicky Regulier 6 x 0.2L gedaald (week vs. week ) Wat gebeurt er met Wicky en de categorie Drinks als prijzen weer stijgen naar het oude niveau (+16%)! Probleem: Albert Heijn accepteert prijsverhoging niet! € € %

21 21 GfK Consumer TrackingGfK Jaarcongres - How to control consumer prices?14 juli 2014 Het volumeverlies voor Wicky is minder als Albert Heijn besluit niet mee te gaan in de prijsverhoging. Dat betekent dan automatisch ook minder omzetstijging voor Wicky en de totaalcategorie Drinks. Total Category all retailers Producer Perspective Scenario: Price increase Wicky (6 x 0.2L) with all retailers, except AH Wicky all retailers Change in % Effect in one year Change in % Retailer Perspective Source: GfK ConsumerScan Panel / Category Drinks

22 22 GfK Consumer TrackingGfK Jaarcongres - How to control consumer prices?14 juli 2014 Albert Heijn profiteert nauwelijks van de hogere prijzen voor Wicky bij de concurrerende retailers! Total Category AH Producer Perspective Scenario: Price increase Wicky (6 x 0.2L) with all retailers, except AH Wicky AH Change in % Effect in one year Change in % Retailer Perspective Source: GfK ConsumerScan Panel / Category Drinks

23 23 GfK Consumer TrackingGfK Jaarcongres - How to control consumer prices?14 juli 2014 Bij alle retailers zien we een positieve omzetontwikkeling indien de prijs van Wicky omhoog gaat. Omzetontwikkeling blijft bij Albert Heijn ver achter vergeleken met de concurrentie! Value Ranking Retailers Wicky 1.179* Value Ranking Retailers Categorie Drinks 1.295** * Index value C1000 t.o.v. gemiddelde alle retailers ** Index categorie Super de Boer t.o.v. gemiddelde alle retailers

24 24 GfK Consumer TrackingGfK Jaarcongres - How to control consumer prices?14 juli 2014 Conclusie: Prijs van Wicky kan worden verhoogd. Positief effect op omzet en winst voor zowel retailer als fabrikant! Vraag: Helpt dit soort onderzoek bij prijsdiscussies?

25 25 GfK Consumer TrackingGfK Jaarcongres - How to control consumer prices?14 juli 2014 Onze visie Prijsimago is slechts één aspect. Help retailers binnen de categorie te differentiëren via assortiment, promoties, in-store communicatie, etc. Wees bewust van de effecten van prijsverlagingen; zowel de fabrikant als de retailer profiteren slechts van enkele prijsverlagingen Van cost based pricing naar consumer based pricing Gebruik fact based insights en deel deze inzichten met de retailer Prijsimago is iets anders dan absolute prijzen

26 26 GfK Consumer TrackingGfK Jaarcongres - How to control consumer prices?14 juli 2014 GfK ABS ABS Promotion Management Media Management Price Management Target-Group Management

27 27 GfK Consumer TrackingGfK Jaarcongres - How to control consumer prices?14 juli 2014 GfK ABS Laurent de Groof Managing Consultant ABS Tel: +31-(0) Tom Beerens Consultant ABS Tel: +31-(0)


Download ppt "GfK Consumer TrackingGfK Jaarcongres - How to control consumer prices?14 juli 2014 GfK Shopper Jaarcongres 2010 “HOW TO CONTROL CONSUMER PRICES?”"

Verwante presentaties


Ads door Google