De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De beste keuze maken J oke Droste Maart 2001. Samenwerkend leren Advies keuze teleleerplatform 2000 SURF Educatie.

Verwante presentaties


Presentatie over: "De beste keuze maken J oke Droste Maart 2001. Samenwerkend leren Advies keuze teleleerplatform 2000 SURF Educatie."— Transcript van de presentatie:

1 De beste keuze maken J oke Droste Maart 2001

2 Samenwerkend leren Advies keuze teleleerplatform 2000 SURF Educatie

3 Wat kunt u verwachten? Onderzoek 1999 en 2000 Uitgangspunten bij het Advies keuze teleleerplatform Resultaten en de nieuwste gegevens Speciale aandacht voor ondersteuning van samenwerkend leren

4 Flexibilisering en e-Learning Onderwijsvernieuwing Leren met internet

5 Teleleerplatforms Functies: opdrachten, leerinhouden, toetsen beschikbaar stellen communicatie docent, student(en), externen mogelijk maken onderwijsmanagement, beheer leerproces verzorgen.

6 E-Learning een hype? een combinatie van intenties Nieuwe doelgroepen Didactische vernieuwingen Kosten Gebruik maken van nieuwe technologieën

7 Onderzoeksopzet Voorselectie Globale tests Constructor, Docent/Ilearn4more, Edubox, HoloE, Ingenium, Koepel, TeleTOP+ Dieptetests Docent/Ilearn4more, HoloE, Koepel, TeleTOP, WebCT, TopClass, Blackboard, EuroCampus; Learning Space + Analyse Advies

8 Voorselectie 2000 Criteria : Definitie teleleerplatform Nieuwe versie na 1999 Leverbaar Ontwikkelaar/leverancier ondersteunt testen Interesse in HO/BVEveld Resultaat: 21 platforms  8 ‘nieuwe’ en 5 ‘oude’ teleleerplatforms testen

9 Nieuwe ontwikkelingen Meer aandacht voor: bibliotheken/kennisbanken/externe content koppeling externe toetssystemen koppeling administratie en studentvolgsystemen XML en IMS standaard onderwijskundige vertrekpunten

10 Aandachtspunten bij de keuze 1. In welke situatie ga je een teleleerplatform gebruiken wat is de organisatorische context in welke implementatiefase zit je wat voor globaal opleidingsscenario ga je hanteren 2. Welke flexibiliteit streef je na welke leer- en doceerfuncties moet een teleleerplatform ondersteunen 3. Welke infrastructurele en technische eisen stelt een teleleerplatform 4. Wat zijn de kosten

11 Gebruikssituatie Organisatorische context: Instelling Afdeling / faculteit/ opleiding Cursus / vak

12 Gebruikssituatie Implementatiefases: Pioniersfase: de eerste experimenten Pilotfase : nog beperkte aantallen Brede invoering: grootschalige roll out

13 Gebruikssituatie Opleidingsscenario’s: Aanvullend op bestaande onderwijs Vervangend voor (delen van) het curriculum Teleleren als dominante opleidingsvorm: de virtuele universiteit of academie

14 Gebruikssituatie - teleleerplatform Vak/cursus Aanvullend Pioniersfase Afdeling/Opleiding Vervangend Pilotfase Instelling Verv/dominant Br. invoering WebCT TopClass Ilearn4more Docent TeleTOP HOLO-E Blackboard EuroCampus Koepel LLS

15 Flexibilisering van de opleiding -tijd en plaats -competenties -inhoud en mediamix - individueel leren en samenwerkend leren -begeleiding -toetsing Flexibilisering leeromgeving: Leer- en doceerfuncties

16 Uitgebreide ondersteuning Leerstof/ toetsdeel Communicatie -deel Organisatie/ beheerdeel WebCT 2.01 TopClass 3.1 Ilearn4more TeleTOP 2.3 HOLO-E 1.0 Blackboard 4--5 Eurocampus 2.5 Koepel 25 LLS 4.01 V5.0

17 SAMENWER KEND LEREN GrWerk ruimte Discgr+ attach chatVideoc Doc delen groeps agenda WebCT 2.1 kalender Blackboard 4--5 a-syn Ilearn4more /- + TeleTOP 2.3 HOLO-E 1.0 Ind+c V5.0 Eurocampus cursus LLS syn Koepel 25 groep TopClass 3.1

18 Technische eisen en infrastructuur Consequenties client-serversysteem Eisen aan hardware, gebruikersmachine Installatie Intranet, internet Onderhoud en beheer

19 Technische, Infrastructurele eisen server Zelf technisch onderh/beheer Buiten beheer +applicatiebeh NT/ Unix WebCT +++ TopClass Ilearn4more + TeleTOP +++ HOLO-E Blackboard +++ EuroCampus + Koepel ++ LLS NT/Unix -

20 Kosten Kostencomponenten : Aanschaf teleleerplatform, server (software) Beheer Internetaansluiting en dataverkeer Ontwikkeling content en begeleidingstijd –Kengetallen voor ontwikkeling en beheer –Begeleidingstijd –Hergebruik content Uitbreiding aantal studenten PR en aansluiting bij het bedrijfsleven

21 INDICATIE kosten Licentie Hosten Licentie 2000 Hosten 2000 Licentie Hosten WebCT event event event Blackboard le le le / / Gb Gb 46/ init Ilearn4more TeleTOP aanvr aanvr aanvr HOLO-E X 18% (2.250) X 18% (3.000) X 18% (76.500) x 15% X 15% Kwantum koritng Eurocampus 2.000euro 7.5/ eu 7.5/ euro 7.5/ LLS spec tarief x SURF diensten Koepel 1500aanvr TopClass $4750

22 En waar let je vervolgens op Voor gedetailleerde verschillen… matrix dieptebeoordeling Eigen indrukken..sites producenten… Ervaringen gebruikers…subsite e-Learning EduSite Maak de best mogelijke keuze en dan ………verder!

23 Samenvatting “De beste keuze ….... Flexibilisering en e-Learning; Combinatie van intenties; Teleleerplatforms zijn hulpmiddel Keuze afhankelijk van: gebruiksituatie: organisatorische context, implementatiefase,opleidingsscenario flexibilisering van de leeromgeving: leer- en doceerfuncties technische eisen, eisen aan de infrastructuur kosten Vergelijkend onderzoek biedt bouwstenen voor die stappen

24 Meer informatie EduSite subsite e-Learning: Advies keuze teleleerplatform 2000 Gebruikersgroepen


Download ppt "De beste keuze maken J oke Droste Maart 2001. Samenwerkend leren Advies keuze teleleerplatform 2000 SURF Educatie."

Verwante presentaties


Ads door Google