De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De universele as voor 10 ton extra! De techniek achter de © GINAF Trucks bv, 2006.

Verwante presentaties


Presentatie over: "De universele as voor 10 ton extra! De techniek achter de © GINAF Trucks bv, 2006."— Transcript van de presentatie:

1 De universele as voor 10 ton extra! De techniek achter de © GINAF Trucks bv, 2006

2

3 Negen mogelijke asconfiguraties De SensAxle + kan bij bestaande, nieuwe voertuigen ingebouwd worden als voorloopas of als naloopas. Na inbouw maakt de extra as integraal deel uit van het voertuig. GINAF beoordeelt vooraf of de SensAxle + bij een bepaald type basisvoertuig kan worden ingebouwd.

4 Vering en tractie De SensAxle + heeft een 4-balgs luchtveersysteem waarmee een optimale compensatie gerealiseerd wordt. De as is standaard voorzien van een zogenaamde ‘wegrijhulp’: door de SensAxle + tijdelijk te ontlasten kan meer tractie worden gecreëerd bij beladen of onbeladen voertuigen.

5 Vering en tractie De SensAxle + heeft een 4-balgs luchtveersysteem waarmee een optimale compensatie gerealiseerd wordt. De as is standaard voorzien van een zogenaamde ‘wegrijhulp’: door de SensAxle + tijdelijk te ontlasten kan meer tractie worden gecreëerd bij beladen of onbeladen voertuigen.

6 Vering en tractie De SensAxle + heeft een 4-balgs luchtveersysteem waarmee een optimale compensatie gerealiseerd wordt. De as is standaard voorzien van een zogenaamde ‘wegrijhulp’: door de SensAxle + tijdelijk te ontlasten kan meer tractie worden gecreëerd bij beladen of onbeladen voertuigen. Schakelaar ‘wegrijhulp’ bediend:

7 Vering en tractie De SensAxle + heeft een 4-balgs luchtveersysteem waarmee een optimale compensatie gerealiseerd wordt. De as is standaard voorzien van een zogenaamde ‘wegrijhulp’: door de SensAxle + tijdelijk te ontlasten kan meer tractie worden gecreëerd bij beladen of onbeladen voertuigen. Luchtbalgen SensAxle + lopen leeg, aslasten op aangedreven assen nemen toe.

8 Vering en tractie Als optie kan de SensAxle + uitgerust worden met een hefinrichting. Het hydraulisch systeem, aanwezig voor de stuurinrichting van de SensAxle +, regelt deze functie. De schokdempers functioneren hierbij als hefcilinders.

9 Vering en tractie Als optie kan de SensAxle + uitgerust worden met een hefinrichting. Het hydraulisch systeem, aanwezig voor de stuurinrichting van de SensAxle +, regelt deze functie. De schokdempers functioneren hierbij als hefcilinders.

10 Vering en tractie Als optie kan de SensAxle + uitgerust worden met een hefinrichting. Het hydraulisch systeem, aanwezig voor de stuurinrichting van de SensAxle +, regelt deze functie. De schokdempers functioneren hierbij als hefcilinders. Schakelaar ‘hefas’ bediend:

11 Vering en tractie Als optie kan de SensAxle + uitgerust worden met een hefinrichting. Het hydraulisch systeem, aanwezig voor de stuurinrichting van de SensAxle +, regelt deze functie. De schokdempers functioneren hierbij als hefcilinders. De hef-schokdempers worden bekrachtigd via het hydraulische kleppenblok van de stuurinrichting.

12 Stuurinrichting De SensAxle + is voorzien van een E-MAS ® (Electronically controlled Multi-Axle Steering) stuurinrichting. De belangrijkste eigenschappen van E-MAS ® : Veilig en snelheidsafhankelijk Beproefd systeem Compact en licht: geen stuurstangen nodig Besturing optimaal afgestemd op voertuigconfiguratie

13 Stuurinrichting De vooras wordt bestuurd De SensAxle + is voorzien van een E-MAS ® (Electronically controlled Multi-Axle Steering) stuurinrichting. De belangrijkste eigenschappen van E-MAS ® : Veilig en snelheidsafhankelijk Beproefd systeem Compact en licht: geen stuurstangen nodig Besturing optimaal afgestemd op voertuigconfiguratie

14 Stuurinrichting De sensor op de vooras registreert dit en geeft signaal aan elektronische unit (ECU). Deze ontvangt ook het snelheidssignaal van de tachograaf. De SensAxle + is voorzien van een E-MAS ® (Electronically controlled Multi-Axle Steering) stuurinrichting. De belangrijkste eigenschappen van E-MAS ® : Veilig en snelheidsafhankelijk Beproefd systeem Compact en licht: geen stuurstangen nodig Besturing optimaal afgestemd op voertuigconfiguratie

15 Stuurinrichting De ECU stuurt de pomp en het hydraulische kleppenblok aan, zodat de achteras gaat sturen (dit gebeurt in de praktijk uiteraard onmiddellijk). De SensAxle + is voorzien van een E-MAS ® (Electronically controlled Multi-Axle Steering) stuurinrichting. De belangrijkste eigenschappen van E-MAS ® : Veilig en snelheidsafhankelijk Beproefd systeem Compact en licht: geen stuurstangen nodig Besturing optimaal afgestemd op voertuigconfiguratie

16 Stuurinrichting De SensAxle + is voorzien van een E-MAS ® (Electronically controlled Multi-Axle Steering) stuurinrichting. De belangrijkste eigenschappen van E-MAS ® : Veilig en snelheidsafhankelijk Beproefd systeem Compact en licht: geen stuurstangen nodig Besturing optimaal afgestemd op voertuigconfiguratie De sensor op de achteras geeft aan wanneer de juiste stuurhoek is bereikt. Deze is afhankelijk van de voertuigsnelheid en de stuurhoek van de vooras.

17 Stuurinrichting De veiligheid van E-MAS ® : Bij een eventuele storing in het stuursysteem van de achteras zal deze zodanig worden uitgeschakeld dat een veilig weggedrag gehandhaafd blijft.

18 De asophanging De SensAxle + heeft een asophanging die zo veel mogelijk is geoptimaliseerd ten opzichte van het basisvoertuig.

19 De asophanging Belangrijk hierbij is de ligging (hoogte) van het rolcentrum van de SensAxle + ten opzichte van het rolcentrum van de achteras(sen) van het basisvoertuig.

20 De asophanging Wat wordt verstaan onder rolcentrum van een as? Als een bocht wordt gemaakt gaat de bovenbouw overhellen. Hierbij zal de bovenbouw om een bepaald punt in de asophanging draaien. Dit noemt men het rolcentrum.

21 De asophanging Wat wordt verstaan onder rolcentrum van een as? Als een bocht wordt gemaakt gaat de bovenbouw overhellen. Hierbij zal de bovenbouw om een bepaald punt in de asophanging draaien. Dit noemt men het rolcentrum.

22 De asophanging Elke as heeft zijn eigen rolcentrum.

23 De asophanging Om ongewenste krachten in de asophanging te voorkomen, is het belangrijk dat alle rolcentra nagenoeg op één lijn liggen. Deze lijn noemt men de rol-as.

24 De asophanging Om ongewenste krachten in de asophanging te voorkomen, is het belangrijk dat alle rolcentra nagenoeg op één lijn liggen. Deze lijn noemt men de rol-as.

25 De asophanging Bij veel vergelijkbare producten wordt voor een extra as een ‘trailer-ophanging’ toegepast:

26 De asophanging Bij een trailer-ophanging ligt het rolcentrum beduidend lager.

27 De asophanging Bij een trailer-ophanging ligt het rolcentrum beduidend lager.

28 De asophanging Ten gevolge van de ‘sprong’ in de rol-as zal de bovenbouw in een bocht om twee verschillende rol-assen willen gaan bewegen.

29 De asophanging Hierdoor kunnen ongewenste dwarskrachten in de ophanging optreden, die ervoor zorgen dat de as als het ware opzij wordt weggedrukt.

30

31 De universele as voor 10 ton extra!

32 Worldwide specialist in heavyduty vehicles and specialduty vehicles. Voor meer informatie: GINAF Trucks bv Wageningselaan LA Veenendaal, The Netherlands Tel +31 (0) , Fax +31 (0)


Download ppt "De universele as voor 10 ton extra! De techniek achter de © GINAF Trucks bv, 2006."

Verwante presentaties


Ads door Google