Download de presentatie
1
CREATIVITEIT
2
creativiteit Waarom Hoe Wat
3
Wereld verandert exponentieel
Wij leiden jongeren op: Voor jobs die nu nog niet bestaan Om technologieën te gebruiken die we nog moeten uitvinden En problemen op te lossen waarvan we nu nog niet weten dat ze problemen zijn. De technologie gaat bovendien zo snel dat hetgene je in je eerste jaar Bachelor leert al verouderd is als je het Mastergedeelte aanvat. Bijkomend: 10 jaar geleden waren we blij met onze eerste statische website Het is pas sinds 3 jaar dat we zelf vlot onze dynamische website kunnen bouwen. Dan zijn we beginnen te bloggen (iedere dag onze blog aanvullen) Dan zijn we ieder uur op facebook op netlog gegaan En nu twitteren de jongeren en laten ze à la minute weten wat ze aan het doen zijn.
4
Innovatiegedreven economie
Attitude & Vaardigheid Waarom vinden we dat Vlaanderen ons nodig heeft? (zie ook de VIA-Ateliers van Chris Peeters) Vlaanderen is niet goedkoop. Gelukkig maar, vele anderen benijden onze welvaart en levensverwachting. Op de keerzijde van die medaille staat dat Vlaamse werknemers ook veel kosten, vergeleken met de meeste landen. Vlamingen behoren wel tot de productiefste ter wereld. Voornamelijk omdat we hard werken en hoogtechnologische hulpmiddelen gebruiken, zoals doorgedreven automatisering. Ondertussen hebben we echter zo een hoge productiviteit bereikt dat erg grote inspanningen maar kleine verbeteringen opleveren. Is het voor iemand die duur is, en flirt met de grenzen van productiviteit, niet slim om te kiezen voor vernieuwing? Creativiteit kan daarbij voor nieuwe ideeën zorgen. Willen we voldoende jobs blijven garanderen, dan hebben we immers sterke, creatieve bedrijven nodig. Wil Vlaanderen het peloton van creatieve regio’s aanvoeren, dan moeten we zorgen voor supercreatieve Vlamingen. Willen we dus nieuwe ideeën, dan moeten we onze creativiteit aanscherpen. Flanders DC onderzoekt daarom hoe de vork in de steel zit met creativiteit en innovatie; coördineert een netwerk van regio’s die creativiteit hoog op hun agenda hebben geplaatst; en zet sensibiliserende projecten op.
5
Wat stellen we vast?
6
Innovation overload
7
Utility Significance
8
Ondernemings creativiteit Waarom Hoe Wat
9
Creatief denken ‘out of the box antwoorden op
Maatschappelijke, economische, politieke,… kennis (cfr. Contexten) “Technische” kennis (cfr.vakspecifieke eindtermen Creatief denken ‘out of the box antwoorden op bestaande en toekomstige uitdagingen (creativiteit in de zin van ondernemend en innoverend, soepele geest en inventiviteit) Nieuwe strategie • Nieuwe markt • Nieuwe marketing • Nieuw proces • Nieuw product • Nieuwe dienst • Nieuwe organisatie • Nieuw business model
10
Innovative organizations / companies don’t necessarily throw money into R&D.
They cultivate a new style of corporate behavior that’s comfortable with new ideas, change, risk and even failure. (Hughes)
11
Enkele voorbeelden van Best practices
12
Nieuwe strategie
13
Nieuwe organisatie
14
Nieuw Proces
15
Nieuwe marketing
16
Nieuwe markten
17
Ondernemings creativiteit Waarom Hoe Wat
18
Logisch creatief denken denken een filmpje
Het filmpje toont visueel aan hoe wij ‘logisch’ denken-handelen-reageren. Ook al is er geen gevaar! En kijk ook eens op en bekijk de video filmpjes van deze kunstenaar eens! Vooral het eerste in de rij….
19
Logisch-creatieve dualiteit (98%)
het menselijk brein is een krachtige patroonmaker een goede patroongebruiker maar een slechte patroonbreker
20
Vlgones een sduite aan ene elgnese unvirestiet mkaat het neit uit in wlke vlgrodoe de lttrees in een wrood satan, het eigne dat blagnrijek is, is dat de ersete en de ltaatse ltteer op de gdoee palats satan. De rset kann ttaaol oiznn zjin maar tcoh kun je het geod leezn. Dit kmot dradoot we neit ltteer voor ltteer arpat lzeen maar wodoren in zjin gheeel. Kijk maar eens naar deze tekst. Door ons denkpatroon kunnen wij deze tekst vlot lezen
21
Definitie creativiteit
Creativiteit is de kunst van het doorbreken van patronen, gewoontes en zekerheden
22
When you always do what you’ve always done
When you always do what you’ve always done You will always get what you have always got !! A. Einstein
23
Waarnemen Uitstel van oordeel Associatief denken
24
VIDEO
28
Banaan
30
Portaalsite creativiteit
Wat kan Flanders DC het onderwijs aanbieden? Portaalsite creativiteit Er volgen enkele specifieke aanbiedingen voor het onderiwjs: GPS voor ondernemingen (gratis aan te vragen op De Fellows (gratis te boeken via Flandersdc.be) De online cursus ‘creatief denken ( Deze cursus staat na 6 maanden in de top 3 van meest gebruikte cursussen bij de VDAB De wedstrijd ‘Klaseditie, De Bedenkers’ En tenslotte natuurlijk ons event ‘innovatie maakt school’. Alles GRATIS, dus daar kan men al niet over klagen
31
Leer creatief denken! gratis on-line cursus
32
Creatief zoeken op het internet
34
www.debedenkers.be Uitdaging voor de school
Hiernavolgend krijgt u een presentatie aangeboden waarmee u een creatief proces op gang kan brengen met uw leerlingen. Deze presentatie is een handleiding en kan door u zelf worden aangepast, al naar gelang uw eigen nood, behoeften en aanpak. Creativiteit is meer dan knutselen en artistiek bezig zijn. Het is de routine doorbreken en open staan voor nieuwe dingen. Je ogen openhouden en je oren spitsen. Creativiteit is nodig om oplossingen te bedenken voor de kleine en grote problemen van elke dag. Doelstelling: Creativiteit stimuleren bij uw leerlingen/studenten 2. Ga op zoek met uw leerlingen naar een nuttig én nieuw (of vernieuwend) product/idee/dienst. U en uw leerlingen worden hierbij uitgedaagd door de finalisten van het ‘één-programma’ De Bedenkers 2008. Wees creatief binnen 1 of meerdere thema’s: Zorg-ouderen (de sliplift) Voeding (de speculoospasta) Wonen (de veilige ladder) Mode (de buttons) Vrije-tijd (de stick-it)
35
Tentoonstelling
36
Events Sir Ken Robinson Opleiding: Innovatiecoördinatoren
Do schools today kill creativity? Opleiding: Innovatiecoördinatoren Ook in schooljaar
37
Events Sir Ken Robinson IKANDA Do schools today kill creativity?
Eerste kindercongres in België Events Sir Ken Robinson Do schools today kill creativity? IKANDA IKANDA – 19 oktober
38
het creatief proces
39
Flanders DC Diestsevest 76 B – 3000 Leuven T
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.