Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAnna Bogaerts Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 2: Doelen en doelgroepen
2
Agenda Terugblik vorige week Programma deze les: Conversiedoelen, trechters Doelgroepen/persona’s
3
Wat is Google? Google Analytics Vinden bezoekers je website? Zo ja, hoe? Gaan ze meteen weg? Gaan ze eerst de schappen langs Vind een bedrijf... Terugblik Website optimalisatie Website usability
4
Een website, en dan? Stel jezelf vooral de vragen: – Waarom heb ik een site? – Wat wil ik ermee? – En wat verwacht de bezoeker ervan? – Is een bezoeker hetzelfde als een klant? – Zo nee, waar ligt het onderscheid?
6
Doelen
7
Bedrijfsdoel Gewenste resultaat 1.Waarom bestaat je website? 2.Wat hoop je te bereiken voor je bedrijf door middel van je website? 3.Waar liggen de prioriteiten van de website?
8
Doelstellingen Specifieke strategieën bepalen Je beantwoordt de “hoe” vraag. Voorbeelden Het meer doen van X - we gaan meer cross / up selling doen. Het verbeteren van Y – het verbeteren van het winkelwagentje. Het verminderen van Z – het aantal bounces op een pagina verminderen.
9
KPI statistieken die iets vertellen over de voortgang van je doelstellingen Conversie percentage, Bouncepercentage, Gemiddelde bestelwaarde en loyaliteit (bezoekfrequentie en geschiedenis in Google Analytics).
10
Specifieke doelen Numerieke doelen Een beknopt voorbeeld voor een webshop: Bedrijfsdoel = verkopen Doelstelling = meer cross- / upselling KPI = grootte van de bestelling Specifiek doel = 80 euro per bestelling = x euro per maandndicator van je succes.
11
Conversiedoelen …
12
#2: Doelen instellen Iedere website heeft één of meerdere doelen. Denk aan het inschrijven op een nieuwsbrief, x aantal bezochte pagina's of het invullen van een contactformulier. Het is belangrijk dat je deze doelen meet. Je kunt dan namelijk later bijvoorbeeld zien welke verkeersbron voor de meeste conversies zorgt. Of welke juist niet. Aan de hand van deze gegevens kun je dan beslissen welke verkeersbron aandacht nodig heeft. Hoe je een doel kunt instellen laat ik in dit artikel zien: Instellen van doelen binnen Google Analytics. Instellen van doelen binnen Google Analytics
14
Instellen doelen http://www.karelgeenen.nl/08/instellen-van- doelen-in-google-analytics/ http://www.karelgeenen.nl/08/instellen-van- doelen-in-google-analytics/
15
Discussie Groepen van 3/4 Neem eens p/p 3 soorten websites/merken in gedachten. Wat zijn denk je de (conversie)doelen van deze websites? Verschilt dat met de doelen van de organisatie? Hoe zit dat met jullie eigen organisatie????
16
Opdracht 1: Doelen In je groep Formuleer een aantal uitdagingen/ problemen voor de website je organisatie Formuleer daarnaast drie reële conversiedoelen die de organisatie in GA op zou moeten nemen
17
Trechters Van ‘in winkelmandje’ tot ‘ik wil betalen’ Precies zien wanneer de mensen de website verlaten http://www.karelgeenen.nl/10/instel len-van-doelen-in-google-analytics- deel-2/ http://www.karelgeenen.nl/10/instel len-van-doelen-in-google-analytics- deel-2/
19
Trechters http://www.youtube.com/watch?v=8xOLvQI2f Uc http://www.youtube.com/watch?v=8xOLvQI2f Uc
20
Paar tips
22
Je eindverslag… moet iig bevatten: SWOT, en [1] Doelen Volgende week af i.v.m. spontane presentaties en feedback/consultancy: SWOT, opdrachten [1] Doelen
23
Documenten / PPT’s terug te vinden op www.docsupload.wordpress.com
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.