De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Strategische Studies & Communicatie 1Vergadering - Datum ZORG OP MAAT VAN DE DIABETESPATIËNT? Méér dan een denkoefening voor MLOZ… Annemie T’SEYEN – Project.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Strategische Studies & Communicatie 1Vergadering - Datum ZORG OP MAAT VAN DE DIABETESPATIËNT? Méér dan een denkoefening voor MLOZ… Annemie T’SEYEN – Project."— Transcript van de presentatie:

1 Strategische Studies & Communicatie 1Vergadering - Datum ZORG OP MAAT VAN DE DIABETESPATIËNT? Méér dan een denkoefening voor MLOZ… Annemie T’SEYEN – Project manager Benevita Veerle VERSPILLE – Manager Naadloze Zorg Jan VAN EMELEN – Directeur SS&C

2 Vergadering - Datum2 Strategische Studies & Communicatie Wie zijn de Onafhankelijke Ziekenfondsen? (www.mloz.be)www.mloz.be Marktaandeel van ca. 17,06% Ongeveer leden, met groei van 3,01% laatste 12 maanden (aug. 2007) Onafhankelijkheid Innovatie Klantgerichtheid Transparantie Solidariteit

3 Vergadering - Datum3 Strategische Studies & Communicatie Uitdagingen voor de toekomst Chronische aandoeningen en comorbiditeit nemen toe Zorg- en hulpbehoevendheid stijgen Onvoldoende professionals en mantelzorgers Onvoldoende budgetten binnen het verplichte stelsel – Groeinorm?

4 Vergadering - Datum4 Strategische Studies & Communicatie Antwoord van de Onafhankelijke Ziekenfondsen? Geïntegreerd aanbod van: –Informatieverstrekking –Financiële tussenkomsten –Diensten (b.v. thuiszorg) Vertaling principes disease management in de aanvullende ziekteverzekering –Diabetesplatform –Obesitasplatform –Dentalia Plus –Naadloze Zorg (zorg- en hulpbehoevenden) Preventie-georiënteerd!

5 Vergadering - Datum5 Strategische Studies & Communicatie Antwoord van de Onafhankelijke Ziekenfondsen? Creatie Benevita “Laboratorium” onderzoek naar tools die disease management mogelijk maken/ondersteunen –2 pijlers: e-Health en multimedia –Faciliteren en opzetten van R&D pilootprojecten –Samenbrengen van potentiële partners

6 Vergadering - Datum6 Strategische Studies & Communicatie Wat is disease management? Globale tenlasteneming van een verzekerde die lijdt aan een medische, vaak chronische aandoening Akkoord en responsabilisering van verschillende partijen: –patiënten (empowerment) –zorgverleners –verzekeringsinstellingen Te volgen guidelines op het vlak van preventie, diagnose, behandeling

7 Vergadering - Datum7 Strategische Studies & Communicatie Platforms Chronische Aandoeningen MLOZ Elk platform is een logische verzameling van - financiële tussenkomsten - diensten - en het ter beschikking stellen van informatie en opvolginstrumenten, die zowel de patiënt als de zorgverstrekker toelaten de chronische aandoening beter te “beheren”

8 Vergadering - Datum8 Strategische Studies & Communicatie Platforms Chronische Aandoeningen MLOZ “Vaste” onderdelen: –Algemeen deel: informatie + gezondheidspromotie –Screeningsgedeelte: opsporing en detectie –Preventiegedeelte: risicobeheer –Behandelingsgedeelte: beheer van de aandoening Principes: –Sensibilisering via informering, ondersteuning en coaching (“levensstijl-begeleiding”) –incentives via specifieke financiële tegemoetkomingen

9 Vergadering - Datum9 Strategische Studies & Communicatie Het diabetesplatform (2005) 3 hoofddoelen: –vroegtijdige auto-detectie van diabetes type 2 –vroegtijdige én correcte behandeling –rationele coaching van chronische zorg Gestructureerde aanpak: Dienstverlening op 2 niveaus Preventieve opsporing van risicopersonen (auto-identificatie, huisarts, risicobeheer) Beheer van de ziekte (zorgtraject en behandelingsondersteuning)

10 Vergadering - Datum10 Strategische Studies & Communicatie Structuur platform Risicopersonen identificeren (vragenlijst van Pr. Tuomiletho – Finland) Gewicht Voeding Beweging Bedoeling: het risico op diabetes verkleinen * Mensen die nuchter een afwijkende bloedsuikerspiegel vertonen en mensen met een glucose-intolerantie Risico * GEEN RISICO OMGAAN MET DE ZIEKTE ofwel Programma voor primaire preventie Opsporings- raadpleging

11 Vergadering - Datum11 Strategische Studies & Communicatie Tegemoetkomingen MLOZ-leden Opsporingsraadpleging bij de huisarts = gratis (remgeld terugbetaald) (1) Geen risico: –Om de 3 jaar gratis opsporingsraadpleging (2) Risico: –Preventieprogramma: forfaitaire tegemoetkoming van 15 euro voor 2 raadplegingen/jaar bij diëtist (voedingsbalans en aanleren kook- en eetgewoontes) –Jaarlijks 1 gratis opsporingsraadpleging bij huisarts (3) Diagnose diabetes type II: –Coaching programma “omgaan met diabetes” –Aangesloten AV –GMD openen bij de huisarts: 30% minder remgeld –Diabetespas aanvragen: recht op terugbetaling diëtist (2) en podoloog (2)

12 Vergadering - Datum12 Strategische Studies & Communicatie Concept programma “Omgaan met diabetes” BEWEGING VOEDING GEWICHT PROGR. SECUNDAIRE PREVENTIE DAGELIJKSE/PERIODIEKE ZORG LEVENSSTIJL CURATIEVE ZORGHERSTEL WebplatformVrije tijd / Events Kost ziekenhuis VERBETERING LEVENSKWALITEIT SOCIAAL WELZIJN TOEGANG ZORG Bijstand Medicatie Voet- verzorging Oftal- moloog … doelstellingen - coaching - incentives Materiaal zelfcontrole Med. check-ups Doorverwijzing psycholoog

13 Vergadering - Datum13 Strategische Studies & Communicatie Tegemoetkomingen MLOZ-leden Programma secundaire preventie: –Beweging: beweegprogramma + incentive (stappenteller) –Gewichtsverlies: Gratis impedantiemeter (BMI > of = 25) bij gewichtsverlies van min. 5% Begeleiding is mogelijk: cf. inschrijving bij weight watchers en eerste sessie worden terugbetaald –Voeding: 2 raadplegingen diëtist terugbetaald via pas Dagelijkse of periodieke zorg: –Zorgtraject : Medische check-ups  forfait van 40 (20) euro/jaar 4 raadplegingen bij huisarts (verminderd remgeld via GMD) 2 raadplegingen bij diëtist (diabetespas) 1 raadpleging bij tandarts 1 raadpleging bij oftalmoloog –Materiaal voor zelfcontrole: Tegemoetkoming kosten glucometer (max. 50 euro) Tegemoetkoming kosten strookjes (50%, max. 160 euro per jaar)

14 Vergadering - Datum14 Strategische Studies & Communicatie Resultaten platform diabetes 1510 MLOZ-leden gescreend (opsporingsraadpleging terugbetaald): 36% geen risicoprofiel 15% risico diabetes type II (afwijkende bloedsuikerspiegel of glucose-intolerantie) 49% diagnose diab. type II –12,4%: reeds voorheen insuline of orale antidiabetica –36,2%: 546 nieuwe diagnoses!

15 Vergadering - Datum15 Strategische Studies & Communicatie Het obesitasplatform (2006) In België: 31% overgewicht en 13% zwaarlijvig 1 op 10 kinderen zwaarlijvig Verhoogd risico op: –Cardiovasculaire aandoeningen –Ademhalingsstoornissen –Diabetes Type II –Kanker –Rug- en knieproblemen, –Slaapstoornissen … Psychosociale gevolgen Financieel kostenplaatje Aanpak –Bewegen, sport en voeding –Multidisciplinaire benadering –Versterken van het zelfbeeld

16 Vergadering - Datum16 Strategische Studies & Communicatie Het obesitasplatform (2006) Kenmerken: –Integrale benadering: medisch, psychisch en omgeving –Vroegtijdige én correcte behandeling: 1ste en 2de lijn –Rationele coaching: EBM –Voor volwassenen en kinderen Gestructureerde aanpak: Dienstverlening op 2 niveaus Individuele aanpak (1 medische hulpverlener: diëtist) Multidisciplinaire aanpak (zwaardere gevallen – inschakeling gespecialiseerd centrum)

17 Vergadering - Datum17 Strategische Studies & Communicatie Globale structuur platform

18 Vergadering - Datum18 Strategische Studies & Communicatie Tegemoetkomingen obesitasplatform Individuele benadering –Overgewicht: BMI > of = 25 –Op eigen houtje en op eigen tempo –2 x 15 euro tegemoetkoming voor raadpleging bij erkende diëtist of geneesheer-nutritionist –Vermindering BMI met minstens 5% en behoud gedurende 1 jaar: cadeaucheque 25 euro

19 Vergadering - Datum19 Strategische Studies & Communicatie Tegemoetkomingen obesitasplatform Multidisciplinaire aanpak (BMI > of = 25) –Overeenkomst MLOZ – gesp. centra voor multidisc. behandeling van overgewichtsproblemen (ZH): Coördinerende arts (bilans, coördineren behandeling, verslag naar huisarts) Diëtist (evenwichtig menu) Psycholoog (eetgedrag, morele steun, motivatie) Kinesitherapeut (bewegingsprogramma) –Tegemoetkomingen: Forfait van 50 euro voor het ondergaan van 3 evaluatiebilans Forfait van 175 euro op het einde van de behandeling (12 m) Forfait van 45 euro voor 4 ‘toezichtsraadplegingen’ na afloop behandeling of na heelkundige ingreep (toezicht op vermindering BMI) Geschenkcheque van 40 euro indien behoud vermindering BMI met minstens 5% Forfait van 100 euro bij behandeling via geneesmiddelen (geen vermindering BMI)

20 Vergadering - Datum20 Strategische Studies & Communicatie Resultaten platform obesitas 4372 leden (10,8% kinderen) –95%: Raadpleging diëtist –3,1%: Evaluatiebilans –1,2%: Multidisciplinaire begeleiding 1,1% met positief resultaat 0,1% met negatief resultaat –0,8%: Geschenkcheque

21 Vergadering - Datum21 Strategische Studies & Communicatie Benevita vzw Benevita: laboratorium voor toegepast onderzoek van MLOZ. Missie: ontwikkeling van tools voor disease management Via: exploratie van de technologieën die disease management mogelijk maken: multimedia modules & e-health technologie.

22 Vergadering - Datum22 Strategische Studies & Communicatie Met behulp van innovatieve technologieën ontwikkelt Benevita pilootprojecten: Resultaat = nieuwe diensten en producten voor: professionele gezondheidswerkers de ziekenfondsen aangesloten bij de Landsbond van Onafhankelijke Ziekenfondsen Benevita werkt op basis van partnerships, zowel nationaal als internationaal.

23 Vergadering - Datum23 Strategische Studies & Communicatie Focus pilootprojecten: diabetes type 2 Diabetes 2 = epidemie! in 1 generatie tijd prevalentie wereldwijd x 6 vandaag 1 Belg op 20, 2025: 1 Belg op 10

24 Vergadering - Datum24 Strategische Studies & Communicatie Onvoldoende diagnose + behandeling slechts 1 op 2 patiënten (tijdig) gediagnosticeerd. slechts 1 op 2 behandelde patiënten haalt behandelingsdoelstellingen gevolgen: hoog aantal onomkeerbare diabetesgerelateerde complicaties hoog aantal hospitalisaties hoge behandelingskosten lage levenskwaliteit hoge sterfte (elke 10 sec sterft iemand ter wereld aan een diabetesgerelateerde complicatie) )

25 Vergadering - Datum25 Strategische Studies & Communicatie Knelpunten in goede diabetesbehandeling  Patiënten: gebrek aan risico-bewustzijn gebrek aan kennis & educatie leefstijlverandering = moeilijk & langzaam proces diabetes = administratief complexe ziekte  Zorgverstrekkers geen tijd geen opleiding tot “coaching” patiënt m.b.t. leefstijlaanpassingen geen nomenclatuur voor opsporing en coaching Cfr. studie KCE diabetescare in België (2006): 1. Nood aan educatie tot zelfmanagement patiënten diabetes type 2 2. Nood aan ondersteuning voor huisartsen bij opvolging patiënten diabetes type 2

26 Vergadering - Datum26 Strategische Studies & Communicatie Antwoord Benevita/MLOZ Projecten die bijdragen tot beter management van diabetes type 2, in elk stadium van de ziekte Piloot = diabetes type 2. Later: « copy past » naar andere chronische aandoeningen (hart- en vaatlijden, kanker…) Concreet: 2 projecten in uitwerking 1. ZorgTV Creatie van een interactief TV-kanaal (web of ID-tv) voor een geselecteerde groep gebruikers in casu: patiënten diabetes type 2 + huisarts 2. DIEP (Diabetes Interactive Education Program): web-based educatieplatform voor patiënt én zorgverstrekker

27 Vergadering - Datum27 Strategische Studies & Communicatie Project ZorgTV 3 verschillende diensten: 1. Coaching: klant treedt in visueel contact (1 to 1) met een “coach” voor persoonlijke educatie en begeleiding. Hoofddoel: lifestyle-aanpassingen realiseren betere opvolging medische parameters verhoging compliance beantwoorden van (para)medische en financieel-administratieve vragen 2. Informatie: videotheek met vnl. educatief filmmateriaal rond diabetes en aanverwante onderwerpen 3. Financieel-administratieve interventies: info rond terugbetalingen, zowel in het kader van verplichte als aanvullende verzekering, ondersteunende maatregelen bv. diabetesconventie, diabetespas, diabetesplatform MLOZ… Optioneel: 4. Communicatie (community-building): gesloten gebruikersgroepen krijgen een platform om met elkaar te communiceren.

28 Vergadering - Datum28 Strategische Studies & Communicatie Project DIEP Webbased educatieplatform voor patiënten diabetes type 2 Doel : educatie tot self-management en self- empowerment Aanvulling op en ondersteuning van huisarts/zorgverstrekker Toegang wordt gegeven door zorgverstrekker! Inhoud = breed gevalideerd in Vlaanderen + Wallonië High level audiovisuele vormgeving, interactieve tools en werkboek Benevita = projectmanager

29 Vergadering - Datum29 Strategische Studies & Communicatie Einde! Documentatiebundel met brochures diabetesplatform en obesitasplatform Breng een bezoekje aan onze stand: –Brochures overgewicht, gezonde voeding, bewegen,... –Ontvang uw gratis tandenborstel! (bon) Voor meer informatie over onze diensten en producten: bezoek & Dank u voor uw aandacht!


Download ppt "Strategische Studies & Communicatie 1Vergadering - Datum ZORG OP MAAT VAN DE DIABETESPATIËNT? Méér dan een denkoefening voor MLOZ… Annemie T’SEYEN – Project."

Verwante presentaties


Ads door Google