De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Workshop Identiteit en Imago 18 december 2008 Resultaten workshop identiteit en imago Stichting Arbeidsmarktbeleid Branche Verpleeg- & Verzorgingshuizen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Workshop Identiteit en Imago 18 december 2008 Resultaten workshop identiteit en imago Stichting Arbeidsmarktbeleid Branche Verpleeg- & Verzorgingshuizen."— Transcript van de presentatie:

1 Workshop Identiteit en Imago 18 december 2008 Resultaten workshop identiteit en imago Stichting Arbeidsmarktbeleid Branche Verpleeg- & Verzorgingshuizen

2 Workshop Identiteit en Imago 18 december 2008 Inleiding Workshop Identiteit en Imago VVT-branche VVT-branche: –Thuiszorg –W.o. kraamzorg –Verzorgingshuizen –Verpleeghuizen Project in opdracht van Stichting FAOT en SAB-V&V Stichting Arbeidsmarktbeleid Branche Verpleeg- & Verzorgingshuizen

3 Workshop Identiteit en Imago 18 december 2008 Inhoud Workshop deel 1 - de werkgever: Identiteit Imago Gewenst imago Workshop deel 2 - de medewerker: Identiteit Imago De ideale collega Workshop deel 1 - de werkgever: Identiteit Imago Gewenst imago Workshop deel 2 - de medewerker: Identiteit Imago De ideale collega

4 Workshop Identiteit en Imago 18 december 2008 Deel 1: De werkgever

5 Workshop Identiteit en Imago 18 december 2008 De werkgever: identiteit

6 Workshop Identiteit en Imago 18 december 2008 Werken bij de VVT komt overeen met werken in de dienstverlening. Eens Oneens 93

7 Workshop Identiteit en Imago 18 december 2008 Werken bij de VVT komt overeen met werken in de dienstverlening. Eens Oneens - Je bewijst mensen een dienst- Gaat dieper dan verlenen van een dienst - Doet de VVT tekort - Gaat om mensen in zwakke positie - Gaat om intermenselijke relatie; heeft een conducteur bijv niet

8 Workshop Identiteit en Imago 18 december 2008 Werken bij de VVT komt overeen met werken in ziekenhuizen. Eens Oneens 012

9 Workshop Identiteit en Imago 18 december 2008 Werken bij de VVT komt overeen met werken in ziekenhuizen. Eens Oneens - Vanuit dienstverlening zijn er wel overeenkomsten - Karakter totaal verschillend - Naar ziekenhuis ga je toe, in VVT kom je bij mensen thuis (thuis- en kraamzorg) of in zoveel mogelijk gecreeerde thuissituatie (verzorg- en verpleeghuizen). - Je bent te gast -Kortdurige relatie (ziekenhuis) vs langdurige relatie (VVT)

10 Workshop Identiteit en Imago 18 december 2008 Werken in een verpleeg- of verzorginstelling komt overeen met werken in de thuis- of kraamzorg. Eens Oneens 48

11 Workshop Identiteit en Imago 18 december 2008 Werken in een verpleeg- of verzorg- instelling komt overeen met werken in de thuis- of kraamzorg. Eens Oneens - Langdurige relatie is overeenkomst - Thuis- en kraamzorg: je bent individuele zorgverlener: hogere verantwoordelijkheid, maar ook meer vrijheid - V & V: je werkt in team: team players - Kraamzorg is kort, V&V is langdurig

12 Workshop Identiteit en Imago 18 december 2008 In de VVT is de werkdruk hoog. Eens Oneens 102

13 Workshop Identiteit en Imago 18 december 2008 In de VVT is de werkdruk hoog. Eens Oneens -Overall: hoge werkdruk -Werkdruk breder dan alleen tijd: ook psychische belasting -Niet altijd goed opgeleid voor extra taken die gedaan moeten worden -Confrontatie met maatschappelijke problematieken: omgaan met naasten van client, met mantelzorgers -Werkdruk verschilt per regio -Misschien in avonddiensten in V&V geen hoge werkdruk? -In kraamzorg is er druk qua flexibiliteit die verwacht wordt, maar in uitvoering valt werkdruk mee

14 Workshop Identiteit en Imago 18 december 2008 Werken in de VVT is fysiek zwaar. Eens Oneens 111

15 Workshop Identiteit en Imago 18 december 2008 Werken in de VVT is fysiek zwaar. Eens Oneens -Hoog ziekteverzuim door lichamelijke klachten. -Kraamzorg minder zwaar dan V&V. -Thuiszorg is zwaarst, want niet alle hulpmiddelen voor handen, klopt Arbo-technisch vaak niet. -Er zijn (en worden) goede stappen gemaakt in werkomstandigheden.

16 Workshop Identiteit en Imago 18 december 2008 Werken in de VVT is mentaal zwaar. Eens Oneens 120

17 Workshop Identiteit en Imago 18 december 2008 Werken in de VVT is mentaal zwaar. Eens Oneens -Je bent altijd bezig met emoties -Je komt thuis met een lach of een traan -Grote nabijheid -Kraamzorg wordt mentaal zwaarder ivm signalering van kindermishandeling - Is mede afhankelijk van geestelijke gezondheid van de client.

18 Workshop Identiteit en Imago 18 december 2008 Werken in de VVT is ‘vies en bloederig’. Eens Oneens 210

19 Workshop Identiteit en Imago 18 december 2008 Werken in de VVT is ‘vies en bloederig’. Eens Oneens - Ja, dat is het soms wel, maar is niet de kern van het beroep; geen issue meer als je er werkt. - Speelt wel mee in imago -Juist anders benaderen; je komt mensen in meest pure bestaan tegen, in meest kwetsbare situatie, ongeacht status persoon. Je mag heel dichtbij komen. -Gaat niet om vies en bloederig, want dat hebben artsen ook, maar eerder om combinatie ‘vies en laag betaald’ en situaties van mensonterende praktijken (bijv: te lang in ontlasting liggen).

20 Workshop Identiteit en Imago 18 december 2008 Werken in de VVT is geen baan, maar een roeping. Eens Oneens 012

21 Workshop Identiteit en Imago 18 december 2008 Werken in de VVT is geen baan, maar een roeping. Eens Oneens -Is gewoon een baan -Stelling komt voort uit het verleden: nonnen -Hoewel: mensen kiezen wel bewust voor baan in zorg, voor diepgang

22 Workshop Identiteit en Imago 18 december 2008 In de VVT kun je echt iets voor een ander betekenen. Eens Oneens 111

23 Workshop Identiteit en Imago 18 december 2008 In de VVT kun je echt iets voor een ander betekenen. Eens Oneens -Je bent ook echt betekenisvol in het leven van de ander -De kraamverzorgende blijft vaak jarenlang in het hoofd van de client; je speelt rol in bijzondere en afhankelijke situatie -Het wordt ook verwacht in de zorg: stapje extra doen, ‘hypotheekzuster’ is niet geaccepteerd. -Frustatie van vele medewerkers is juist dat ze meer zouden willen betekenen, maar tijd of capactiteit ontbreekt -Je kunt in iedere functie iets betekenen

24 Workshop Identiteit en Imago 18 december 2008 In de VVT kun je carrière maken. Eens Oneens 84

25 Workshop Identiteit en Imago 18 december 2008 In de VVT kun je carrière maken. Eens Oneens -Veel managers komen van werkvloer, dus opwerken is zeker mogelijk -Veel beweging in mogelijkheden; bijv groei (kraam)verzorgende naar verpleegkundige -Groei aanbod opleidingen -‘Een vak goed leren’ kan ook gezien worden als carrière maken -Imago VVT is dat je geen carrière kunt maken. -Op lagere niveaus wordt weinig toekomstperspectief geschetst -Slechts beperkt aantal plekken om door te stromen, want grootste capaciteit blijft nodig op verzorgenden niveau 3 -Velen ook geen ambitie tot doorgroeien

26 Workshop Identiteit en Imago 18 december 2008 Groepsopdracht: Beeldassociaties

27 Workshop Identiteit en Imago 18 december 2008 Welke auto past bij de VVT? Welke helemaal niet? wel

28 Workshop Identiteit en Imago 18 december 2008 Welke auto past bij de VVT? Welke helemaal niet? niet

29 Workshop Identiteit en Imago 18 december 2008 Welke auto past bij de VVT? Welke helemaal niet? Wel Smart: flexibel, zuinig, goedkoop, makkelijk parkeren, eigenwijs, zelfstandig, ‘autootje voor erbij’, ‘jonge meiden-auto’ Wel VW: Degelijk (voor ervaren medewerkers) Niet Landrover: status, tractor, PC Hoofdstraat Niet Subaru: patserig

30 Workshop Identiteit en Imago 18 december 2008 De werkgever: imago

31 Workshop Identiteit en Imago 18 december 2008 Voordat ik in de VVT werkte, had ik een ander beeld van de VVT als werkgever. Eens Oneens 24 6: weet niet

32 Workshop Identiteit en Imago 18 december 2008 Voordat ik in de VVT werkte, had ik een ander beeld van de VVT als werkgever. Eens Oneens - Dacht dat het dynamischer was (‘spanning en sensatie’). - Dacht dat ik onvervangbaar zou zijn, maar bleek een nummertje te zijn. -Thuiszorg heeft stoffig imago, maar is het niet. - Klopte met mijn beeld

33 Workshop Identiteit en Imago 18 december 2008 VVT heeft het imago dat er weinig jonge mensen werken. Eens Oneens 35 4: weet niet

34 Workshop Identiteit en Imago 18 december 2008 VVT heeft het imago dat er weinig jonge mensen werken. Eens Oneens - Klopt in imago en praktijk - Eigen ervaring: veel oudere collega’s, gespreksstof ging over diëten en overgang - VVT wil ook niet te jonge werknemers: levenservaring is van belang -Mogelijkheid begeleiding maakt dat in ziekenhuizen jonge mensen makkelijker kunnen werken dan in VVT -Er werken veel jonge mensen (en daarnaast veel oudere werknemers, middengroep ontbreekt)

35 Workshop Identiteit en Imago 18 december 2008 Het beeld heerst dat VVT niets voor mannen is. Eens Oneens 111

36 Workshop Identiteit en Imago 18 december 2008 Het beeld heerst dat VVT niets voor mannen is. Eens Oneens - Ja, beeld heerst en klopt ook met praktijk: max 5% mannen - In praktijk: hoe hoger niveau hoe meer mannen en in technische functies en op ambulances - Niet alle clienten willen een mannelijke verzorgende - Beeld klopt niet, werken veel studenten in thuiszorg: ook mannelijke studenten

37 Workshop Identiteit en Imago 18 december 2008 Het beeld heerst dat VVT niets voor allochtonen is. Eens Oneens 48

38 Workshop Identiteit en Imago 18 december 2008 Het beeld heerst dat VVT niets voor allochtonen is. Eens Oneens - Is in hun cultuur geen beroep, familie zorgt onderling voor elkaar - Allochtonen kiezen liever zorgberoep met meer status: tandartsassistent, apothekersassistent, doktersassistent - Tegenstrijdig met verhouding op opleidingen: namelijk ¾ op zorgopleidingen ROC Zadkine Rotterdam bestaat uit allochtone meiden

39 Workshop Identiteit en Imago 18 december 2008 Hoe denkt de doelgroep over de VVT als werkgever? wel

40 Workshop Identiteit en Imago 18 december 2008 Hoe denkt de doelgroep over de VVT als werkgever? niet

41 Workshop Identiteit en Imago 18 december 2008 Hoe denkt de doelgroep over de VVT als werkgever? WEL: Boerenkool: -traditioneel -ouderwets -budgettair verantwoord -no nonsense -niet zo spannend -HEMA-rookworst: winkel voor iedereen NIET: Culinair: -weinig voor veel -te sjiek

42 Workshop Identiteit en Imago 18 december 2008 De werkgever: gewenst imago

43 Workshop Identiteit en Imago 18 december 2008 Hoe zou je willen dat de doelgroep tegen de VVT als werkgever aankijkt? verdeeldheid

44 Workshop Identiteit en Imago 18 december 2008 Hoe zou je willen dat de doelgroep tegen de VVT als werkgever aankijkt? WEL: Thee: -warmte -knus -gezellig Bier: -gezellig -meer pit dan thee Switch maken naar: Cocktail: -kleurrijk -verandering -innovatie -dynamisch (sommigen vinden cocktail te ver van de werkelijkheid afstaan: te grote switch) Red Bull: -empowerment uitstralen voor werken in de zorg

45 Workshop Identiteit en Imago 18 december 2008 Deel 2: De werknemer

46 Workshop Identiteit en Imago 18 december 2008 De medewerker: identiteit

47 Workshop Identiteit en Imago 18 december 2008 Werken in de VVT was voor mij een bewuste keuze. Eens Oneens 75

48 Workshop Identiteit en Imago 18 december 2008 Werken in de VVT was voor mij een bewuste keuze. Eens Oneens - Ja, zowel zorg als VVT - Wel zorg, maar toevallig in VVT - Nee, geen zorgachtergrond, werkzaam in staffunctie

49 Workshop Identiteit en Imago 18 december 2008 Als ik ergens anders meer kan verdienen, dan ga ik daar direct aan de slag. Eens Oneens 26 4: weet niet

50 Workshop Identiteit en Imago 18 december 2008 Als ik ergens anders meer kan verdienen, dan ga ik daar direct aan de slag. Eens Oneens - Binnen de branche zien we sollicitanten wel kiezen voor de organisatie waar ze €13 verdienen boven de organisatie waar ze €12 verdienen - Verkeerd beeld over salaris: mbo niveau 3 zorg verdient evenveel of meer als mbo administratief. Komt goed overeen.

51 Workshop Identiteit en Imago 18 december 2008 M’n volgende baan is niet in de VVT. Eens Oneens 1*3 8: weet niet *persoon niet werkzaam in VVT, maar organisatie t.b.v. VVT

52 Workshop Identiteit en Imago 18 december 2008 M’n volgende baan is niet in de VVT. Eens Oneens - Veel gedoe in de zorg: iedere instelling vindt iets anders. Veel trekken en duwen om iets voor elkaar te krijgen* - Grote uitdagingen in VVT: zelf sturing geven aan dagindeling, sfeer, inhoud - Velen willen niet switchen: leuke baan, dus blijven lang in dienst - Verzorgenden en verpleegkundigen komen vaak weer terug naar VVT *persoon niet werkzaam in VVT, maar organisatie t.b.v. VVT

53 Workshop Identiteit en Imago 18 december 2008 Welk beeld heb je van jezelf als werknemer binnen de VVT?

54 Workshop Identiteit en Imago 18 december 2008 Welk beeld heb je van jezelf als werknemer binnen de VVT? Gympen: -Soepel -Flexibel -Kun je alles mee -Informeel -Vrij -Sportief

55 Workshop Identiteit en Imago 18 december 2008 De medewerker: imago

56 Workshop Identiteit en Imago 18 december 2008 Wat is het beeld dat de doelgroep heeft van de werknemers binnen de VVT?

57 Workshop Identiteit en Imago 18 december 2008 Wat is het beeld dat de doelgroep heeft van de werknemers binnen de VVT? Paard: -Ploeteren -Hard werken -Werkpaard Ook genoemd door enkeling: Ganzen: -Vrijheid -Groepsdieren Varken: -Viezig (werk) -Weinig zeggenschap

58 Workshop Identiteit en Imago 18 december 2008 De ideale nieuwe medewerker

59 Workshop Identiteit en Imago 18 december 2008 Welk beeld past het best bij de ideale nieuwe medewerker?

60 Workshop Identiteit en Imago 18 december 2008 Welk beeld past het best bij de ideale nieuwe medewerker? Surfer: -Snel anticiperen -Flexibel -Extern gericht Voetbal: -Team -Samen scoren -Individueel uitblinken (-> carrièremogelijkheden)

61 Workshop Identiteit en Imago 18 december 2008 Conclusie Werkgever Identiteit:Smart Huidig imago:Boerenkool Gewenst imago:Divers: thee, bier, cocktail De VVT is flexibel, zelfstandig en zuinig, maar wordt gezien als tradioneel, ouderwets en no nonsense. De VVT zou naast gezelligheid en warmte een beetje meer pit willen uitstralen, en misschien zelfs wel een stap verder: kleurrijk, dynamisch, innovatief.

62 Workshop Identiteit en Imago 18 december 2008 Conclusies Werknemer Identiteit:Gympen Huidig imago:Paard Gewenst imago:Surfer, Voetballer De werknemers van de VVT zijn flexibel, informeel, vrij en sportief, maar het werken in de VVT wordt gezien als ploeteren/ hard werken. De ideale werknemer is flexibel, kan snel anticiperen en werkt in een team, waarbij indivudueel uitblinken tot de mogelijkheden behoort. Onderscheid binnen werknemers VVT: thuis- en kraamzorg:vrijheid, verantwoordelijkheid verpleeg- en verzorgingshuizen:teamspelers

63 Workshop Identiteit en Imago 18 december 2008


Download ppt "Workshop Identiteit en Imago 18 december 2008 Resultaten workshop identiteit en imago Stichting Arbeidsmarktbeleid Branche Verpleeg- & Verzorgingshuizen."

Verwante presentaties


Ads door Google