De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Interactive marketing communications financieel management stef heutink.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Interactive marketing communications financieel management stef heutink."— Transcript van de presentatie:

1 interactive marketing communications financieel management stef heutink

2 interactive marketing communications vandaag internetondernemen & businessmodellen stand van zaken op het net over het kanaal en de bestedingen in nederland over experience en mensen wat gaan we doen op vrijdag?

3 interactive marketing communications wat hebben deze mensen gemeen?

4 interactive marketing communications

5 NRC 30 december 1999 Beurs zet deur open voor Internetfonds ROTTERDAM, 30 DEC. De Amsterdamse effectenbeurs versoepelt de toelatingseisen voor jonge Internetbedrijven. Een eigen vermogen van 50 miljoen euro óf een verwachte beurswaarde van 150 miljoen euro volstaat om notering aan het Damrak te krijgen. Met de nieuwe eisen krijgen Internetfondsen een uitzonderingspositie. Zo wordt het mogelijk dat een bedrijf dat slechts één jaar bestaat een beursnotering krijgt. Dit heeft de Amsterdamse beurs AEX vanochtend bekendgemaakt

6 interactive marketing communications NRC 25 februari 2000 World Online verliest 200 miljoen ROTTERDAM, 25 FEBR. World Online heeft zijn verlies in het afgelopen jaar meer dan verzeventigvoudigd tot om- gerekend meer dan 200 miljoen gulden. Dat blijkt uit een publicatie op de website van het Internetbedrijf. World Online (1.250 werknemers) heeft de omzet in het afgelopen jaar zien groeien van 16,7 naar 64 miljoen euro. Volgens de eigen cijfers heeft World Online 1,2 miljoen particuliere en zakelijke klanten.

7 interactive marketing communications NRC 2 maart 2000 World Online 12 mld euro waard AMSTERDAM, 2 MAART. De waarde van Internet aanbieder World Online bedraagt bij de beursgang medio volgende maand maximaal 12 miljard euro (ruim 26 miljard gulden). Dat blijkt uit gegevens die World Online gisteren heeft gepubliceerd.

8 interactive marketing communications NRC 2 maart 2000 Provider scoort slecht World Online vooral populair bij belegger Internet-aanbieder World Online is straks miljarden waard op de beurs. Hoe verhoudt deze waarde zich tot de kwaliteit van de provider? "Ik ben het spuugzat om nog abonnee te zijn".

9 interactive marketing communications financieel Van € 50,- per aandeel naar € 10,- in 3 weken Geïnvesteerd vermogen: –€ 6000,- per abonnee –elke abonnee moet een kleine drie jaar surfen (dag en nacht, non stop) om de maximale inschrijvingsprijs van 43 euro terug te verdienen. –€ ,- per bedrijf

10 interactive marketing communications welk bedrijf? In 2 jaar tijd, van € 10,-, naar € 27, naar € 0,10 –Euro 27,- vs 22 verlieslatende participaties –Euro 0,10 vs 240 man/30 mln/2mln winst € 150 miljoen –voorbeeld: webbouwer, waarde 40 mln, omzet 4 mln, verlies 4 mln

11 interactive marketing communications welk bureau? Bank investeert € 1,8 mln Ontvangt 20% van de aandelen –Waardering: € 9 mln Bureau van 30 man Businessplan verlies € 730k Model: waarde = € 300k per werknemer

12 interactive marketing communications

13 ondernemen in Nederland MAASTRICHT - Europeanen moeten anders omgaan met faillissementen, vindt minister Brinkhorst (Economische Zaken). "We denken bij faillietverklaring nu te vaak aan criminelen. Maar failliet gaan is niet erg. Risico's nemen is goed, maar dat betekent wel dat je ook kunt falen"

14 interactive marketing communications (r)evolutie de digitale revolutie –beurskoersen/burnrates/miljonairs de ambachtelijke evolutie –Marktplaats/ebay/Amazon/Google/MSN/second life was het nodig? waarom haast? verklaring? in ieder geval een zeer krachtig marketingkanaal

15 interactive marketing communications De telefoon 1876: Alexander Graham Bell. 1881: eerste telefooncentrale, 49 abonnees 1962: automatisering voltooid

16 interactive marketing communications De televisie 1930: uitgevonden 1951: nederland : KTV 1988: nederland : RTL Veronique 1992: commercieel 2005: Talpa

17 interactive marketing communications Het internet 1969: uitgevonden 1993: Lycos zoekmachine 1994: opkomst websites in nederland 1998: google 1999: online banking 2005: web 2.0

18 interactive marketing communications Media uitgaven staan niet in verhouding tot mediagebruik Print & kranten omzet 35% 6% Radio 16% 24% Internet 9% 18% Televisie 40% 52% Bron: PwC lifestyle advertising rapport

19 interactive marketing communications Groei internet Wereldwijde Internet advertentie uitgaven (US$ mld) Bron: PwC LLP, Wilksfosky Gruen Ass, 2007 Gemiddelde jaarlijkse groei wereldwijd : 18,3%

20 interactive marketing communications Nederland Bron: PwC LLP, Wilksfosky Gruen Ass, 2007 Nederlandse Internet advertentie uitgaven (€ mln) Gemiddelde jaarlijkse groei in Nederland: 15,0%

21 interactive marketing communications

22

23 recruitment

24 interactive marketing communications

25

26 Eneco Begin januari: rekening 14,95 van Eneco Eneco? Bellen: kabel.

27 interactive marketing communications Eneco Automatische incasso blijkbaar gestopt Rekeningen per maand Herinneringen Laten liggen 27 maart: betalen anders sluiten we af, alarm

28 interactive marketing communications Eneco Een post van € 50,- kosten voor tweede herinnering Een post van € 15,- kosten voor eerste herinnering 4 rekeningen voor januari, feb, maart en april Rekeningen betaald, kosten niet On-line banking valutadatum 4 april Mailtje aan met overzicht en vraag over die kosten, eveneens op 4

29 interactive marketing communications 8 april Vrijdag Laat thuis Tv aan, geen tv

30 interactive marketing communications Eneco Brief: we hebben nog geen betalingen ontvangen Kosten zijn opgelopen naar 115,- Bellen: maandag zijn we er weer Mailen: boos

31 interactive marketing communications Eneco Bellen Enige mogelijkheid is om de kosten te betalen, de rekeningen zijn inmiddels voldaan Telefonisch overmaken? Nee storten bij postkantoor Betalingsbewijs mailen? Nee faxen Klacht mailen Nee per brief

32 interactive marketing communications Eneco 13 april: dank voor uw mail Om aangesloten te worden graag storten en faxen Anders kan ik u niet helpen

33 interactive marketing communications Eneco 15 april: brief Dank voor uw betaling Nog wel even de euro 115,-, anders geen aansluiting

34 interactive marketing communications trends  web 2.0 wiki’s social networking mashup’s / integrating Google maps blogs / RSS podcasts tagging / folksonomy (Flickr)

35 interactive marketing communications web 2.0 uitdagingen voor de marketeer traditionele media verliezen grip op publiek “hoe bereik ik de consument in een medialandschap dat bestaat uit miljoenen blogs, podcasts, websites, virals, nieuwsbrieven, rss feeds, google adds, forums, netwerk sites, winkels en versnipperde tv momenten?”

36 interactive marketing communications enterprise 2.0 Back Front merk klant mede werker

37 We hebben gekeken naar de mogelijkheden van het kanaal internet. We zitten op 10% daarvan, 90% hebben we nu nog niet gezien. Als marketing communicatiekanaal staan we dus aan het begin. Zullen de mediabestedingen in totaal af gaan nemen in de komende 15 jaar? Het aandeel van internet zal in ieder geval steeds dominanter worden. Als de filmcamera bij een toneelstuk………….. interactive marketing communications conclusie

38 interactive marketing communications Het internet bureauleven : laten we het maar eens proberen : kan niet op : geen geld : groeiend en prioriteit : tsunami

39 interactive marketing communications investering Toegevoegde waarde tactischstrategischvisionair presentatie interactie transactieintegratiedynamisch Consultancy Realisatie Services

40 interactive marketing communications markt reclameinternetict

41 interactive marketing communications wat te doen op vrijdag? uitgangspunt is het im bureau (urenfabriek) mensen projecten bedrijven de branche

42 interactive marketing communications leerdoelen 1.het maken van een projectbegroting/planning 2.inzicht verwerven in uurtarieven 3.time material/fixed budget/fixed price 4.commercieel aanbieden hiervan 5.uitvoeren van een analyse 6.inzicht krijgen in de totale financiele huishouding van een bureau 7.wat is een balans, een winst- en verliesrekening en een kasstroomoverzicht 8.begrippen: debet & credit, winst & verlies, solvabel, liquide, payable, 9.inzicht krijgen in de bureauplanning 10.gevoel voor financiele kengetallen

43 interactive marketing communications programma opbouw per week, deelgebied behandeling elke week 2 hoofdstukken uit ‘Financieel Management’ de vijfde les: toetsing: individueel –maken van een projectbegroting –commercieel aanbieden hiervan –presentatie deelgebiedbehandeling per week in 6, 7 en 8 de achtste les: toetsing individueel –maken van een bureauforecast –inclusief cashflow overzicht en financieringsbehoefte eventueel (hangt af van snelheid en begrip) –collectieve toets (groepen) –waardering van een bureau, begrip goodwill


Download ppt "Interactive marketing communications financieel management stef heutink."

Verwante presentaties


Ads door Google