De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Creatief Europa programma. 2 Introductie  Kaderprogramma voor culturele en creatieve sectoren  Budgetvoorstel € 1.8 miljard (2014-2020)  37% toename.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Creatief Europa programma. 2 Introductie  Kaderprogramma voor culturele en creatieve sectoren  Budgetvoorstel € 1.8 miljard (2014-2020)  37% toename."— Transcript van de presentatie:

1 Creatief Europa programma

2 2 Introductie  Kaderprogramma voor culturele en creatieve sectoren  Budgetvoorstel € 1.8 miljard ( )  37% toename vergeleken met huidige situatie  3 bestaande programma’s (Cultuur – MEDIA – MEDIAMundus) onder een paraplu  Afzonderlijke ‘lijnen’ voor Cultuur, MEDIA en Transsectoraal  Nieuwe financiële garantiefaciliteit/banklening

3 3 Wat?  Waarom is EU steun voor deze sectoren nodig?  Achtergrond voorstel  Architectuur van Creatief Europa  Wat?  Voorbeelden  De tijdsplanning  Conclusie: geraamde impacts

4 4  Bevorderen en promotie van culturele en taaldiversiteit  Investeren in Europa’s culturele and creatieve sectoren:  economische groei en werkgelegenheid (4.5 % BNP, 3.8% of EU werkkracht)  Aanpak van marktfragmentatie  Stimuleren digitale ontwikkelingen en mondialisering  Vereenvoudiging, Herkenbaarheid, Kruisbestuiving  Een toegangspoort Creatief Europa: waarom?

5 5 Achtergrond: Creatief Europa is gebaseerd op ervaring MEDIA Mundus Publieke consultatie CREATIEF EUROPA MEDIA 2007 – interim-evaluatie Culture Programma – interim-evaluatie Structureel dialoog sector Studies, research Beleid – Green Paper CCI, Raads- conclusies OMC Lidstaten Media literacy

6 6 CREATIEF EUROPA €1.8 miljard Cultuurstrand 30 % MEDIA 55 % Transsecoraal incl. Financiële Faciliteit 15 % Architectuur Creatief Europa

7 7 WAT? – Cultuurstrand  Focus in het programma verschuift van -> burgerschap -> naar prioriteiten in de sectoren op EU niveau: capaciteitsontwikkeling, transnationale circulatie van werken en professionals  Wat goed is in huidig programma blijft onaangetast – wel vereenvoudiging  Aantal ‘calls’ beheerd door EACEA van 9 naar 4  Acties (instrumenten): –Coöperatie projecten (lang/meerjarig - en 2 jaar projecten) –Europese netwerken –Europese platformen –Literaire vertaling –Speciale acties (ECOC, EHL, Europese prijzen, beheerd door EC)

8 8 WAT? – Voorbeelden nieuwe prioriteiten Cultuur •Steun voor culturele professionals om vaardigheden (skills) en kennis te verwerven die nodig zijn in digitale tijdperk •Indirecte steun artiesten/culturele professionals om een internationale loopbaan te kunnen volgen •Versterken Europese en internationale netwerken om de toegang tot nieuwe professionele kansen te faciliteren •Steun internationale tournees, manifestaties en tentoonstellingen •Steun voor literaire vertaling •Steun voor duurzame publieksontwikkeling voor Europese culturele werken

9 9 Voorbeelden van nieuwe en versterkte acties in MEDIA  Publieksontwikkeling en film literacy  Deskundigheidsontwikkeling digitale technologie, management and financiering, TV-stukken  Krachtiger steun voor sales agents  Steun voor ontwikkeling van video games en interactieve werken  Steun voor de innovatieve distributie platforms  Steun voor internationale training, distributie en promotie van films (opvolging MEDIA Mundus )

10 10 Transsectorale strand  Onderzoek, studies, dataverzameling, EAO  Beleidsontwikkeling, internationale uitwisseling  Informatie en evaluatie  Piloting  Culturele en Creatieve Sector Financiële (Garantie-) Faciliteit (CCS FF)

11 11 Culturele en Creatieve Sector Financiële Faciliteit  Doel: versoepelen toegang CCS MKB tot bank krediet  Een logische vervolgstap op de huidige MEDIA Production Guarantee Fund  Potentie om 1 miljard aan leningen te generen  Kerndoelen: –Garantieverstrekking aan financiële instellingen die leningen verstrekken aan CCS MKB –EU spreiding van specifieke expertise over de CCS in EU banken –Versterken van investeringsvoorbereiding van CCS MKB

12 12 Nieuwe programma’s post-2013 Planning Publieksconsultatie 2010 online consultaties over nieuwe programma's Commissievoorstel budget voor periode juni 2011 Commissievoorstel nieuwe programma 23 november 2011 Discussie in EU Raad van Ministers en EP Gedurende 2012 Mogelijke codecisie besluit Eind 2012 – begin 2013 Inwerkingtreding januari 2014

13 13 Conclusie: enkele ramingen  300,000 artiesten/professionals en hun werk bereiken een nieuw publiek  Duizenden culturele organisaties/professionals zullen skills verwerven en capaciteit ontwikkelen om internationaal te werken  > 5,500 boeken vertaald/promotie  Distributiesteun voor >1,000 Europese films  Minstens 2,500 Europese bioscopen worden gestimuleerd om 50% (of meer) Europese films te vertonen  > 100 miljoen mensen worden bereikt door CE projecten

14 14

15 15 MEDIA-strand  Succesvolle acties gehandhaafd (bijv. Europa cinemas)  Acties gericht op specifieke schakels in de audiovisuele productieketen (zoals producers, distributeurs en exploitanten)  Acties omvatten: –Steun voor skillsontwikkeling en ontwikkeling netwerken, steun voor ontwikkeling audiovisuele werken –Steun voor de distributie van niet-nationale films via alle platformen, stimuleren nieuwe bedrijfsmodellen –Faciliteren toegang tot markten, stimuleren internationale coöperatie en coproductie –Steun voor film literacy en publieksontwikkeling

16 16 Toegang tot het programma  Programma open voor participatie van de huidige Europese ‘derde’ landen  Nieuwe mogelijkheid van volle participatie door niet-EU lidstaten – integratie van European Neighbourhood  Mogelijkheid van gerichte bilaterale acties met geselecteerde landen of regio’s


Download ppt "Creatief Europa programma. 2 Introductie  Kaderprogramma voor culturele en creatieve sectoren  Budgetvoorstel € 1.8 miljard (2014-2020)  37% toename."

Verwante presentaties


Ads door Google